– Det här är ren rappakalja och kvasijuridik, säger Kurt Junesjö förbundsjurist på LO/TCO-rättsskydd om cirkuläret, som gick ut till landets kommunstyrelser, till nämnder och ansvariga för förskola, grundskola och gymnasieskola.
I cirkuläret slås bland annat fast att ”som arbetsgivare har de förtroendevalda rätt och i vissa fall en skyldighet att utföra arbetsuppgifter som normalt ankommer på en anställd”. Bland exemplen nämns förtroendevalda som låser upp skolor där vaktmästare tagits ut i strejk.
– Man har aldrig en skyldighet att ingripa i en facklig konflikt, säger Kurt Junesjö som inte heller kan se några belägg för att förtroendevalda skulle kunna falla under definitionen arbetsgivare.
– En arbetsgivare utför ett arbete för bolaget eller förvaltningen. Det rör sig om direktörer och förvaltningschefer. Som förtroendevald fullgör man aldrig några arbets-uppgifter i själva verksamheten.
En politiker som utför blockerat arbete är strejkbrytare, menar han.
– Om en politiker börjar rengöra golv eller öppna upp dörrar är det i princip samma sak som att importera arbetare från Litauen eller annat håll för att utföra strejkbrytande verksamhet.
Lasse Thörn är enhetschef på Kommunals avtalsavdelning. Han är inte överraskad över Flammans uppgifter.
– Vi upplever att man från den sidan lägger ner mer kraft på att utföra våra strejkande medlemmars arbete än att få till stånd en lösning på den här konflikten.
Han har en något mildare definition av vem som är att betrakta som arbetsgivare. Kommunal erkänner även nämndens ordförande som sådan, men menar att ingen kan tvingas gå in i blockerat arbete. Inte heller förvaltningschefer och direktörer. I huvudavtalet mellan Kommunal och Kommunförbundet finns den så kallade neutralitetsprincipen, en princip som slår fast att ingen är skyldig att utföra blockerat arbete. Det gäller såväl förtroendevalda som arbetsgivare.
Trots det skriver Kommunförbundet i sitt interna cirkulär ”om nämnden inte fullgör sitt verksamhetsansvar, t.ex. genom att underlåta att vidta åtgärder för att om möjligt se till att personal som är i konflikt kan utföra sina arbetsuppgifter, kan detta leda till anmärkningar från revisorerna. Vidare kan även Skolverket som tillsynsmyndighet komma att vidta åtgärder mot kommunen”.
Cirkuläret är undertecknat av Louise Fernstedt och Staffan Löwenborg, chef för Kommunförbundets skol- respektive förhandlingssektion. Ingen av dem vill tillstå att det handlar om något hot mot förtroendevalda politiker.
– Det här cirkuläret ska bara ses som ett försök att svara på de frågor som vi får från förtroendevalda, säger Louise Fernstedt och hänvisar vidare till de jurister som enligt henne författat cirkuläret.
Men andemeningen är ju helt klart att man ska mildra konflikten så mycket som möjligt och då med metoder som av vissa definieras som strejkbryteri?
– Ja, det är viktigt att man är tydlig i sin roll. Det finns saker och ting som kan hända om man inte fullgör sin arbetsgivarroll. Man kan få kritik från både Skolverket och kommunens revisorer.
Den som är fackligt engagerad får välja mellan arbetsgivarrollen och det fackliga engagemanget, menar Louise Fernstedt vidare.
– Förtroendevalda är ju förtroendevalda. På vissa platser har man tillfälligt lämnat sina uppdrag, men det är ett personligt ställningstagande. Är man fackligt engagerad och arbetsgivare samtidigt så måste man ta ställning.
Cirkuläret avslutas med skrivningen: ”I det fall en förtroendevald utifrån personliga ställningstaganden inte fullföljer den arbetsgivarroll som är förenad med uppdraget avstår man också från möjligheten att vara den tydliga arbetsgivare som de fackliga organisationerna annars efterlyser.”
Kommunals Lasse Thörn är säker på att de förtroendevalda politikernas arrogans i vissa fall kommer straffa sig politiskt.
– Det här handlar om politisk demokrati också. De här människorna som aldrig visar sig på våra arbetsplatser annars, plötsligt när vi strejkar och våra medlemmar står strejkvakter då går de in på arbetsplatserna och utför blockerat arbete. Det tror jag kommer få ett genomslag i nästa val.