Det undrar vänsterpartisten i Göteborg Mats Pilhem, som lagt en interpellation till kommunfullmäktige.
– Det har visat sig att hamnledningen har använt en lobbyfirma, JKL, för att plantera ut uppgifter i media som ska vara till de anställdas nackdel, säger Mats Pilhem till Flamman. Det har handlat om ett rederi som ska flytta eftersom verksamheten inte är tillräckligt pålitlig och inte lastar och lossar i tid.
Hot och trakasserier
– Det har också spridits uppgifter i pressen om att hamnarbetare som vill jobba övertid har utsatts för trakasserier och hot. Det innebär att detta dels blivit en stor fråga i sig, i stället för rätten att förhandla om arbetstider och villkor. Men det handlar också om att till och med Göteborgs-Posten, eller den här reportern, har känt sig vilseförd av att uppgifter inte går att lita på. Det har blivit uppenbart att konsultuppgifter styr snarare än normala informationsvägar.
Mats Pilhems interpellation kommer att tas upp vid fullmäktigemötet den 22 november.
– Det som förekommit är inte bara ett hot mot de anställda i hamnen, utan även en utveckling mot ett hårdare förhandlingsklimat, där de anställda får räkna med saker som tidigare varit främmande för Sverige, eller åtminstone inte så vanligt. Det som i USA benämns ”union busting”. Att kommunal verksamhet går som pionjärer i sådan verksamhet är möjligt har förekommit tidigare, men det har inte blivit känt att det varit så.
– Jag vill att fullmäktige för en debatt och vill få ett ställningstagande att vi som arbetsgivare inte ska agera på det sättet. Att lobbyföretag ska ge en så dålig bild som möjligt av kommunens anställda, utan att vi visar respekt för parternas förhandlingar.
Menar du att konsultfirman också kommit med uppgifter till media som inte varit riktiga?
– Det kan man till viss det säga, eller att det har överdrivits väldigt mycket. Det har funnits exempel på ett rederi som lämnat hamnen fastän mycket tyder på att det lämnat hamnen av helt andra skäl. Men man lyfter upp att arbetarna inte velat arbeta övertid eller att det är låg tillförlitlighet som är enda orsaken. Man har velat lyfta fram allt som varit till hamnens nackdel som om det beror på ovilja att arbeta övertid i den omfattning som ledningen räknar med. Att bygga en verksamhet på att de anställda alltid ska arbeta övertid är ingen hållbar utveckling för en hamn. När arbetarna känner att deras villkor försämras, är det inte konstigt att man inte ställer upp och arbetar övertid som man tidigare gjorde.
– Man har lyft fram allt som varit möjligt att påstå att hamnen förlorat pengar på, i den här konflikten.
Oregelbundet arbete
Svenska hamnarbetarförbundets ordförande är Björn A. Borg.
– Visst har det anlitats konsultfirma.
Men har inte hamnarbetarna väldigt höga löner?
– Jo och det har vi därför att vi arbetar dygnet runt, året runt. Men våra hyggliga årsinkomster bygger bara på att vi arbetar oregelbundet och dygnet runt. Vill man ha service, då får man faktiskt betala. I Göteborgs hamn vill inte våra medlemmar ha arbetsplikt röda dagar.