Stora kinesiska investeringar har följt krisen i Europa. Europeiska handelsdelegationer har avlöst varandra i Shanghai de senaste månaderna – i hopp om att kinesiska investerare ska kunna stärka ländernas försvagade ekonomier.
Handelssändebud från Rumänien har träffat kinesiska bankdirektörer och investerare för att diskutera en rad projekt som innebär att kinesiskt kapital skulle pumpas in i landet för att bära upp dess svaga industrier. På världsutställningen i Shanghai i år tog den dåvarande ekonomiministern i Grekland, Louka Katseli, tillfället i akt att välkomna kinesiska företag till Grekland och uppmana dem att göra investeringar i det svårt skuldsatta landet.
Investeringar i Grekland
– Om Kina hade velat göra så stora investeringar i Grekland tidigare hade kanske politikerna och den grekiska allmänheten protesterat, men på grund av den stora skuldkrisen är situationen annorlunda.
Kina har agerat snabbt och djärvt. Vice premiärminister Zhang Dejiang undertecknade 14 avtal, värda åtskilliga miljarder euro, vid sitt besök i Aten för några veckor sedan. Investeringarna uppges vara de största som Kina gjort i Europa och ger kinesiska företag möjligheten att säkra sina intressen inom telekommunikation, fastigheter och inom rederierna.
Det kinesiska jätterederiet Cosco har lovat att förverkliga planerna på en ny containerterminal i den grekiska hamnstaden Pireus. Företaget har för avsikt att göra Pireus till en knutpunkt för införsel av kinesiska varor.
In i eurozonen
Grekland är inte den enda EU-medlemmen som vill använda kinesiska pengar för att stärka den egna ekonomin. Irländska företag uppges planera för ett projekt värt 50 miljoner euro, för att skapa ett kinesiskt fabrikscentrum i irländska Athlone.
Athlone-projektet är av stort intresse för kinesiska investerare. Ett fabrikscentrum inom eurozonen kommer att innebära att Kina slipper en mängd tullar och kvoter som gäller för kinesiska varor som importeras till EU. Dessutom skulle Kina dra nytta av den utvecklade infrastrukturen och landets låga företagsskatter.
Köp av Volvo
Innan krisen hade Kina enbart gjort blygsamma investeringar i Europa. Men eurons fall har gjort det attraktivt för kinesiska företag att investera i Europa. De kinesiska förvärven i Europa har ökat i proportion till de ökade kinesiska investeringarna globalt sett.
I mars köpte den kinesiska biltillverkaren Geely svenska Volvo, vilket är det största utländska förvärvet av en biltillverkare som gjorts av ett kinesiskt företag.
Eurons fall har även gjort europeiska varor billigare i Kina vilket lett till en kraftigt ökad export från EU till Kina. Under det första kvartalet 2010 ökade den europeiska exporten till Kina med nästan 50 procent.