Regeringen har redan styrt utredningens resultat – genom dess direktiv. Flamman har därför översatt delar av direktiven till begriplig svenska.
”För tilltron till systemen är det också väsentligt att försäkringsinslaget i systemet är tydligt” och försäkringsmässigheten måste öka.
Den som ofta är sjuk, ska betala en högre avgift eller få mindre ersättning. Gammalt fp-krav: minska systemets omfördelande effekt.
”Genom att bland annat se över och vid behov förändra trygghetssystemen bör möjligheter kunna skapas för att systemen verkar arbetsfrämjande”.
Skillnaden mellan sjukersättningar och lön måste öka. Sänk sjukersättningarna och tvinga ut folk i arbete även om de är halvsjuka.
”I en översyn bör övervägas hur den ersättningsgrundande inkomsten skall definieras och beräknas”
Inte bara ersättningsnivåerna utan även hur de räknas ut (Sjukpenninggrundande inkomst, SGI), ska försämras.
”Den förmånsgrundande inkomsten, i likhet med vad som i dag gäller inom arbetslöshetsförsäkringen och sjukersättningssystemet (tidigare förtidspension), bygger på inkomster som intjänas under en längre tidsperiod och som successivt upparbetas.”
Exempelvis: De första sex månaderna på ett jobb har du inte rätt till full sjukpenning. Gammalt moderatkrav – räkna fram sjukpenning på samma sätt som a-kassan.
”För grupper med låga inkomster på grund av låga timlöner eller deltidsarbete kan skillnader i inkomster vara små mellan inkomster av arbete och ersättningen från olika socialförsäkringar och socialbidrag, vilket försvagar incitamenten för arbete och för arbetslinjen. Utredaren skall därför analysera och belysa frågor om förhållandet mellan kompensationsnivån i olika socialförsäkringar och bidrag, och nivån på olika bidrag, t.ex. socialbidragen.”
Sänk ersättningarna så att folk tvingas ta också dåligt betalda deltidsjobb. Även luckan med socialbidrag måste täppas till. Tankegången kommer från EU:s toppmöte i Essen 1994 – EU-kommissionen påminner Sverige om detta varje år. Jämför även med tidigare uttalanden från Anna Hedborg om att deltidsarbetande är skattesmitare.
”Såväl sjukpenningförsäkringen som sjuk- eller aktivitetsersättningen riskerar […] att bli en allmän inkomstbortfallsförsäkring. […] I det sammanhanget skall även en analys göras av de olika aktörernas roll (t.ex. hälso- och sjukvårdens) i sjukskrivningsprocessen samt hur de bidrar till att upprätthålla arbetslinjen”.
Läkare lyssnar för mycket på sina patienter och skriver ut sjukintyg på lösa grunder. Utredningen ska hitta system som hindrar och straffar läkarna.
Bättre samordning med andra trygghetssystem, såsom a-kassa och avtalsförsäkring. Sjukersättningarnas utformning ska ”ta hänsyn till avtalsförsäkringar och fokusera intresset på den totala ersättningen. Det samlade försäkringsskyddet bör inte stimulera till ett överutnyttjande”.
Om det finns andra försäkringar, ska de allmänna slippa betala. I praktiken kan den obligatoriska försäkringen se olika ut för olika branscher.
”Det är därför naturligt att koppla utgifterna för socialförsäkringssystemet till arbetsmarknaden och ge arbetsmarknadens parter ett ökat ansvar för och inflytande över socialförsäkringarnas utgiftsutveckling, så långt detta är möjligt utan att äventyra försäkringarnas grundläggande principer.”
Skapa ett system som tvingar arbetsmarknadens parter att teckna tilläggsförsäkringsavtal. Ersättningar och regler kan bli årliga förhandlingar.
”En ytterligare utgångspunkt i detta sammanhang är att en eventuell förändring av ansvaret mellan lagstadgade och avtalade försäkringar inte bör ske utan kompensation i form av sänkta arbetsgivaravgifter”.
Arbetsgivarna ska gå skadeslösa ur det nya systemet…
”Ett inslag av obligatoriska egenavgifter för de försäkrade skall övervägas för att stärka den finansiella stabiliteten.”
… medan de anställda ska betala mer.
”Som ett led i strävan att främja företagandet […] skall särskilt fokus ägnas trygghetssystemen för egenföretagare i syfte att försäkringsvillkoren skall bli tydligare, enklare och mer förutsägbara.”
Vi upprepar: företagare ska gå skadeslösa. Kanske ge egenföretagare samma rätt till sjukersättning som anställda.
Utgifterna kan variera mellan åren. På kort sikt kan det vara OK. Men ”att försäkringarnas inkomster och utgifter kan balanseras är av vikt för tilltron till systemet […] De framtida socialförsäkringarna måste därför omfatta ett stabilt regelverk som säkerställer att systemen är i långsiktig balans”.
Precis som pensionerna ska socialförsäkringssystemet bli autonomt och slutet, med ogenomträngliga beräkningar och framtidsprognoser och målet är att systemet alltid skall överleva. Om det behövs sänks ersättningarna, tillfälligt och automatiskt.
Inom EU är de olika systemen ett problem, särskilt att ”det nuvarande svenska regelverket i vissa avseenden avviker på ett påtagligt sätt från övriga […] Ett tydligt exempel på detta är att det inom den svenska sjukpenningförsäkringen saknas en bortre tidsgräns. Ett annat exempel är reglerna om efterskydd. Utredaren skall ta fasta på och belysa de skillnader som finns (mellan olika länder) och vilka effekter olika system får på arbetskraftsutbudet”.
Det svenska systemet är inte tillräckligt bra på att tvinga ut sjuka i arbete – vi måste hitta förebilder i andra länder. Man ska bara kunna få sjukpenning under en tidsbegränsad period. Efterskyddet – att avtalspension och försäkringar (till exempel mot arbetsskada) kan gälla även under en viss tid efter avslutad anställning – ska försämras.
”En grundlig inventering skall göras av forskningsresultaten i Sverige och i andra länder om socialförsäkringssystemens funktion och utformning, t.ex. hur ersättningsnivåer och regelsystem påverkar utnyttjandet och benägenheten att återgå i arbete.”
Folk är slöa fuskare. Men det finns inga säkra vetenskapliga belägg för detta, så det vore bra om utredaren kunde hitta några sådana.
”I ett andra steg kommer sedan utredningens betänkande att utgöra underlag för en parlamentarisk utredning som skall lämna förslag till en reformerad socialförsäkring.”
Då våra samarbetspartier är emot, ska vi göra upp med de borgerliga partierna – i lagom tid efter nästa val.