Miljöpartiets Per Garthton berättar om sitt möte med lobbyisterna i EU-parlamentet.
– Jag undrade varför de skickade grejer till mig, jag som var så kunnig. Men sedan förstod jag att det nog påverkade mig i de frågor som inte var mina hjärtefrågor. I marginalfrågorna är det uppenbart att lobbyismen fungerar.
Men om man skall vara ärlig – av alla frågor som det beslutas om är väl nio av tio inte dina kärnfrågor?
– Visst. I EU-parlamentet är det oändligt många frågor. De flesta politiker blir ju specialister med tiden, samtidigt som det är så många ärenden att man blir helt uppslukad. Lobbyisterna kommer in på ditt arbetsrum och vill snacka med dig. Utskottsmötena är helt offentliga, vilket gör att man bli bevakad av lobbyisterna där.
De vet vad du säger
De politiska grupperna i EU-parlamentet har ofta rekommendationer för hur ledamöterna skall rösta.
Men ofta tar de nationella intressena överhanden. Och det är just där lobbyn kan bli som mest effektiv.
Lobbyn agerar inte bara direkt mot ledamoten, utan har andra medel för att se till att den folkvalde företräder rätt intressen.
– De ser inte bara hur du röstar- det vet också vad du säger på mötena. Sedan kan de gå till ditt lands media och tala om att du agerar mot ditt hemlands intresse. Det är till exempel ofta som det påpekas att Sveriges har en mycket elberoende industri.
Även positiv
Frågan om att reglera lobbyismen har kommit upp på dagordningen. Hittills är det få som föreslagit att lobbyismen skall förbjudas.
Inger Schörling (mp) menar att det vore dåligt. Lobbyismen också har en positiv roll.
– På detaljnivå vet de ofta väldigt mycket som ingen annan vet. Ett exempel är när livsmedelsindustrin i Norge protesterade när EU skulle besluta om hur mycket gas man får använda när kött vacuumförpackas. De kunde berätta att all köttfärs mals centralt i Norge och att det var omöjligt för deras del.
Ingen julafton på Hill & Knowlton
PR-byrån Hill & Knowlton är en av världens största. Medarbetare är i Almedalen framför allt för att visa upp sig för nya kunder, berättar Mattias Rådström, ansvarig för public affairs på firman, men också för att idka lobbyarbete på plats. För vem är dock inte offentligt.
– Vi är inte så benägna att prata om vilka kunder vi jobbar med. Men vi hjälper kunder att navigera, och ser till att de får träffa folk under informella former.
Almedalen är inte julafton för ett PR-företag.
– Nej, det är mer hårt arbete, säger Rådström.
”Hill&Knowlton hjälper våra uppdragsgivare att påverka politiska beslut”, står det i företagets nyhetsbrev. Det handlar både om att ge information om aktörer, beredningen av frågor och vilken argumentation som fungerar.
Insides information
För att ge maximal nytta för uppdragsgivarna har företaget anställda från alla riksdagspartier. Mattias Rådström har själv bakgrund som politisk sekreterare åt Jan Björklund, folkpartiet. Två vänsterpartister, Jonas Jansson och Jenny Lindahl Persson, jobbar eller har jobbat med Hill & Knowlton.
– De som jobbar på public affairs hos oss har ofta starkt politiskt intresse. Det handlar bland annat om insides information, hur ett parti fungerar och vem som tycker vad. Men det är viktigt att vårda relationen med partiledningen. Det lönar sig inte att tjata.
Vilken är Hill & Knowltons största succé när det gäller politisk påverkan?
– Det kan jag inte säga. Det ligger inte i mina uppdragsgivares intresse.
– Men vi har haft stora framgångar.