I förra veckan presenterades Clas Stråths utredning kring Laval/Vaxholmsdomen. I måndags ordnade LO ett seminarium kring rapporten. Wanja Lundby-Wedin inledde med försiktig optimism när hon talade om vilka möjligheter det finns i framtiden för facken.
– Det som är glädjande är att utredningen visar att den svenska modellen är en stabil och framkomlig väg.
Samtidigt påpekade hon, tvärtemot vad hon sagt under LO-kongressen i maj, att det behövs ändringar i EU:s utstationeringsdirektiv för att skydda konflikträtten och motverka lönedumpning.
– Sven-Otto Littorin är i Bryssel nu för att träffa EU:s övriga arbetsmarknadsministrar. Jag hoppas att han inte bara säger ”nu öppnar vi upp”. I stället bör han och den svenska regeringen kräva att utstationeringsdirektivet revideras och verka för att en social klausul antas.
När Lavaldomen kom för snart ett år sedan, sade Wanja Lundby-Wedin att det var svensk lagstiftning kring utstationeringsdirektivet som måste ändras. På seminariet i måndags medgav hon att LO möjligen från början varit en smula optimistiskt i fråga om vad inhemska lagar kan åstadkomma. Lavalmålet är ett europeiskt problem och måste lösas genom ändringar i EU-rätten.
– Det handlar om att alla arbetare, oavsett nationalitet, ska vara lika trygga. Nu har inte svenska fack möjlighet att kräva det fullt ut längre.
Omöjligt kontrollera företag
Facken har kritiserat Stråthutredningen för förslaget om att ett utländskt företag, som kan visa upp kollektivavtal från ett annat land, inte är skyldig att teckna kollektivavtal i Sverige. Förutsatt att avtalet håller samma nivå som ett svenskt avtal.
– Detta innebär att vi som fackförening är tvungna att, utan några som helst kontrollmöjligheter, acceptera de avtal en utländsk arbetsgivare uppvisar. Av erfarenhet vet vi att många utländska företag visar upp falska avtal och att de anställda under hot inte vågar berätta sanningen. Förslaget innebär därför att vi riskerar både lönedumpning och att människor får arbeta under undermåliga förhållanden, säger Hans Tilly, ordförande för Byggnads i ett pressmeddelande.
Transportarbetareförbundet lyfter även den brist på skyddsnät som finns kring arbetare i oseriösa företag. Allt hänger på att det finns ett kollektivavtal. Den utstationerade arbetare som inte är medlem i facket och som blir lurad av en arbetsgivare som vägrat teckna avtal, har inga möjligheter att få rätt mot arbetsgivaren.
”Kunde varit värre”
Samtidigt som utredningen fått mycket kritik från fackligt håll uppfylldes möjligen inte de värsta farhågorna. ”Man kan snarare säga att de bästa sakerna är de som inte kommit med” skriver Transportarbetareförbundet i ett pressmeddelande. Lagreglerade minimilöner, som var ett krav från Svenskt näringsliv, fick till exempel inte gehör i utredningen.
Vidare menar Transport att en ökad facklig organisering till stor del skulle hjälpa för att komma runt utstationeringsproblematiken. Om den utstationerade arbetstagaren är medlem i ett svenskt fackförbund, finns all möjlighet för facket att kräva både kollektivavtal och ta till konfliktmetoder mot arbetsgivaren.