Den offentliga sektorn har under de senaste decennierna kommit att präglas av så kallad New public management. Begreppet är ett samlingsnamn på en rad olika lösningar och åtgärder som lånats in från näringslivet. Typiska exempel kan vara ökad effektivitetskontroll, upphandling av verksamhet och konkurrensutsättning.
Nu visar en rapport från Norge gjord på initiativ av Sosialistisk venstre att systemet innebär en förlust motsvarande 12 norska miljarder kronor per år.
– Det handlar bland annat om att man drar uppmärksamhet från själva kärnverksamheten och i stället riktar in sig på resultat som kan mätas och vägas, säger forskaren Bent Sofus Tranoy, som varit med och tagit fram rapporten till tidningen Klassekampen.
Ofta är kostnaderna knutna till processer kring anbud, konkurrens och marknadsföringsutgifter. Ett tydligt exempel som rapporten lyfter fram är de norska universiteten, där institutioner årligen lägger ned en halv miljard kronor, motsvarande 600 forskartjänster, på marknadsföring i syfte att konkurrera om studenterna.
Dessutom har utvecklingen inneburit en ökad administration för att mäta och utvärdera effektivitet som i sig är kostsam.
Kommunal utbildar förtroendevalda
Arbetsgruppen menar även att ständig kontroll och utvärdering riskerar göra att anställda känner sig misstrodda och ställda under granskning. Vilket i sin tur inverkar på arbetsglädjen och hur bra man presterar på sin arbetsplats
Det finns ingen motsvarande undersökning gjord i Sverige, men förhållandena i länderna är mycket lika varandra. Möjligen har Sverige gått ännu ett steg längre mot New public management. I Norge har fackföreningsrörelsen varit mycket kritisk till utvecklingen. Även inom svenska Kommunal har frågorna diskuterats mycket på senare tid. Nu drar man igång en utbildningssatsning för förbundets förtroendevalda.
– Det är viktigt att den här kunskapen bland fackligt aktiva finns, så vi har möjlighet att vara med och påverka redan från början, vid till exempel upphandlingar, säger Lars Randerz, från Kommunals förbundsledning.
Han har inte sett rapporten från Norge, men hänvisar själv till svensk forskning som visar att upphandlingar ofta initialt ger vissa kostnadssänkningar. Sedan blir det svårare att göra samma vinster och då blir ofta kvaliteten satt på undantag.
– Beaktar man inte de här frågorna, utan enbart låter priset styra får det negativa konsekvenser för personalens arbetsvillkor
SKL skeptiskt
På Sveriges kommuner och landsting, SKL, är man däremot skeptisk till rapporten.
– Det vi har iakttagit är att man snarare gör vinster än förluster i Sverige, säger Lena Svensson, samordnare för konkurrensfrågor på SKL.
Hur kommer det sig då att man har kunnat ta fram de här siffrorna i Norge?
– Det är svårt att svara på utan att ha läst rapporten och sett hur man har räknat. Möjligen kan det skilja på norsk och svensk lagstiftning inom vissa områden.
Sosialistisk venstres arbetsgrupp föreslår bland annat mer samordning och helhetssyn, samt kompetensutveckling inom offentlig sektor som alternativ till marknadsstyrning.