Det är inte avregleringens fel att det finns problem med järnvägen – avregleringen har knappt påbörjats ännu.
Det skriver infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i en debattartikel i Dagens Industri.
Regeringen vill återinvestera avgifter till järnvägssystemet, skriver ministern. Dessutom ska man tvinga de aktörer, som inte lever upp till kraven, att betala böter.
Elmsäter-Svärd menar att situationen i järnvägssystemet inte är tillfredsställande. Men det beror inte på avreglering. Tvärtom – ”konkurrens kommer att bli allt viktigare för att utveckla tågtjänster”, skriver ministern.
Hon menar att avregleringen lyfts fram ”som roten till allt ont” vilket är felaktigt. Utvecklingen bör inte backas tillbaka.
Men avregleringarna kommer inte att ha införts fullt ut förrän 2012, då andra aktörer får samma möjligheter som SJ att trafikera det svenska järnvägsnätet och därmed på allvar kan börja konkurrera med detta bolag.
Staten har ett ansvar
Elmsäter-Svärd skriver att 2010 års statistik över tågförseningar visar att situationen inte är acceptabel.
”Orsakerna till förseningarna varierar men beror till del på brister på själva spårsystemet och på brister hos tågoperatörerna, men även på utomstående faktorer”, fortsätter ministern.
Hon menar att det är fel att peka på tågsystemets särart, som ett argument för att avreglering är olämpligt, och använder flygsektorn som exempel. Samtidigt menar hon att staten har ett ansvar för underhåll och investeringar i järnvägsspåren.