Under tisdagen behandlade Malmö stads tekniska nämnd ett förslag om utbyggnad av järnvägsspåren till och från stadens oljehamn, samt en ny station för lossning och lastning. Det politiska styret i Malmö, en koalition av Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Liberalerna, ställde sig bakom förslaget utan invändningar, medan Vänsterpartiet röstade emot det.
– Det är en principfråga, det är företaget ST1 som använder hamnen och fraktar olja. Vi vill inte vika oss för fossilindustrin, säger Mats Billberg Johansson som är ledamot för Vänsterpartiet i tekniska nämnden.
I underlaget som presenterades för Tekniska nämnden står det att ”Syftet med projektet är att möjliggöra lossning och lastning med tåg till STS/St1 depå i Malmö Oljehamn.”
Isabel Enström (MP) är vice ordförande i nämnden. Hon skriver i ett mail till Flamman att det beslut som röstades igenom under tisdagen handlade om ökade kostnader för ett projekt som ska leda till att bränslen i framtiden kan fraktas på ett mer miljövänligt sätt.
”Vi röstade ja eftersom järnvägstransporter har betydligt lägre utsläpp än fartygstransporter.” skriver Isabel Enström i ett mejl till Flamman.
Mats Billberg Johansson är skeptisk till förklaringen. Han anser att syftet med utbyggnaden är att öka transporterna av fossilt bränsle.
– Även om man transporterar fossila bränslen med tåg så förenklar man för oljebolag, säger han till Flamman.
Men även Vänsterpartiet har tidigare godkänt projektet: varken i tekniska nämnden 2021 och kommunstyrelsen 2022 röstade man emot förslaget till utbyggnad av oljehamnen. När ett slutgiltigt beslut om ökade resurser till projektet skulle tas valde partiet dock att sätta ner foten.
– Det är möjligt att man inte observerade det då, men vi gjorde det nu. Det har inte så stor betydelse tycker jag, säger Mats Billberg Johansson.
Han uppger att det är ett misstag att de tidigare låtit beslutet passera och att det nu är fler vänsterpartister i nämnden som kan ha koll på ärendena. Dessutom har aktionsgruppen Ta tillbaka framtidens blockader av hamnen i somras bidragit till att de uppmärksammat frågan.
I Miljöpartiets valmanifest 2022 stod hållbarheten i fokus: partiet ville minska antalet bilar i staden och bygga fler cykelstråk – och högst upp bland partiets vallöften stod ”rädda klimatet”.
– Miljöpartiet säger att man vill göra oss fossiloberoende, men i praktiken gör de motsatsen och underlättar för användning av fossila bränslen, säger Mats Billberg Johansson.
Men enligt Isabel Enström ska depån även kunna frakta förnybara bränslen i framtiden.
”Miljöpartiet arbetar för en fossilfri transportsektor år 2030 och då behövs möjlighet att frakta förnybara drivmedel,” skriver hon till Flamman. Dessutom finns det, enligt henne, juridiska hinder kring att hindra frakt av en viss typ av gods till och från en hamn.
”Att rösta nej nu leder till att en del av omställningen till hållbara transporter avstannar” skriver Isabel Enström.
Oljehamnen i Malmö uppmärksammades tidigare i somras, då klimataktivisten Greta Thunberg tillsammans med andra aktivister från aktionsgruppen Ta tillbaka framtiden blockerade infarten för bilar till hamnen. Efter aktionen åtalades hon för ohörsamhet mot ordningsmakten och dömdes till dagsböter.
Miljöpartiet ingår tillsammans med Socialdemokraterna och Liberalerna i den koalition som styr Malmö sedan valet 2022.
Uppdaterad 31/8.