Det var 2021 som en känd Stockholmsfotograf dömdes för ett hatbrott. Mannen, som är i 60-årsåldern, har också tidigare varit inblandad i högerextremt organisationsbyggande.
Nu kan Flamman avslöja att han trots detta nyligen arbetat för myndigheten Forum för levande historia, med en kampanj vars syfte var att uppmärksamma Förintelsens minnesdag.
60-åringen är en etablerad fotograf med studio i centrala Stockholm. I portfolion finns bland annat arbete för Stockholms stad, Damernas värld och reklamgalan Guldägget.
Han rör sig i en glammig värld av skådespelare, modeller och musiker.
Men det finns också en annan, mörkare sida. En som inte syns i fotografens sociala medier eller på hans professionella hemsida.
I ett omfattande bakgrundsmaterial har Flamman kartlagt 60-åringens resa ned i högerextremism. En resa som kulminerar i att han döms för ett hatbrott förra året, men som inte tycks hindra honom från att säkra nya uppdrag.
Historien börjar med nätverket Sällskapet, som startar i en föreningslokal hemma hos fotografen 2015. Dit bjuds gäster in att äta och samtala tillsammans. Men det dröjer inte länge innan middagsklubben utvecklas i en radikal riktning.
Sällskapet oroas över invandringen, och börjar planera för att ta över en rad mindre kommuner i syfte att skapa invandrarfria ”frizoner”.
I en granskning publicerad i tidningen Brand 2019 visar det antifascistiska grävkollektivet Garm att Sällskapet blivit drivande i de så kallade Mynttorgsprotesterna: ett högerextremt initiativ för minskad invandring, som stöttas av nu nedlagda Nordisk ungdom. Rörelsen har även kopplingar till nazistiska Nordiska motståndsrörelsen.
Men efter flera uppmärksammade granskningar faller nätverket Sällskapet sönder. Profiler som SD:s Jessica Stegrud och debattören Ann Heberlein, som tidigare deltagit, tar avstånd. Mynttorgsprotesterna övergår i vaccinmotstånd innan de ebbar ut helt. Av Sällskapets planer på att ta över kommuner blir det inget.
Fotografen syns i stället i offentligheten när han anlitas för att ta en serie bilder för Stockholms stads arbete mot hedersbrott, som pryder skyltar över hela kommunen 2019.
Med anslutning till Förintelsens minnesdag tidigare i år fick fotografen ett nytt prestigefyllt uppdrag: en serie bilder där kända svenskar berättar om sina erfarenheter av antisemitism, som beställts av myndigheten Forum för levande historia.
Men däremellan har det hänt något som fått mindre uppmärksamhet: 60-åringen döms för ett hatbrott.
Just den typen av brott som Forum för levande historia arbetar med att förebygga.
Händelsen inträffar i oktober 2020 på en krog i Stockholmsområdet. Polisens utredning slår fast att fotografen avvisats av personal efter att ha börjat skrika rasistiska glåpord inne i lokalen. Utanför fortsätter konfrontationen med krogens ägare, där 60-åringen återigen använder rasistiska tillmälen och spottar ägaren i ansiktet.
Men det är fotografen själv som ringer polisen.
Han uppger att han attackerats med frätande syra, och att personalen är beväpnad med pistol. Polisen tar uppgifterna på allvar och ett stort polispådrag skickas till platsen.
Väl där kan de dock inte hitta någon pistol, och inte heller några tecken på att fotografen har attackerats med syra. Och nu vänds polisens uppmärksamhet i stället mot honom: han misstänks för ofredande av krogens ägare, och falskt larm för att ha kallat polisen till platsen med påhittade uppgifter samt försök till misshandel, eftersom han försökt slå en en annan krogbesökare i ansiktet med en kartong.
Under pågående samtal med polisen kallar fotografen bland annat restaurangens personal, som har turkisk bakgrund, för ”jävla araber”.
60-åringen omhändertas av polisen och får tillbringa natten i häktet.
I mitten av september 2021 döms han för ofredande och falskt larm. Den gäst som enligt förundersökningen slagits med en kartong vill inte göra någon polisanmälan.
I sin stämningsansökan hävdar åklagaren att ”ett motiv för brottet var att kränka” […] ”på grund av dennes etniska ursprung.”
I svensk rättskipning är inte hatbrott ett separat brott, utan en försvårande omständighet.
Det är ett så kallat hatbrottsmotiv, som innebär att brottet anses vara grövre. Tingsrätten går på åklagarens linje.
På sin hemsida skriver Forum för levande historia att de ”är en myndighet med uppdrag att främja demokrati, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. Genom kunskap om historien vill vi bidra till reflektion och lärande om hur dåtid och nutid hänger ihop.”
Men trots att mannen vid det tillfället både är dokumenterat engagerad i högerextrema sammanhang och dömd för brott med hatbrottsmotiv, valde Forum för levande historia att anlita den 60-åriga fotografen till kampanjen i anslutning till Förintelsens minnesdag.
I projektet, som går under namnet ”jag minns” berättar en handfull kända personer om sina upplevelser av antisemitism. Deras vittnesmål kompletteras av dova, allvarstyngda porträttfotografier, tagna av den hatbrottsdömda fotografen.
I samband med publiceringen skriver han själv på Facebook:
”På Förintelsens minnesdag tänder vi ett ljus och minns. När rasism och hat breder ut sig och människors rättigheter ifrågasätts. När sanningen förnekas och historien skrivs om. Då får inte tystnaden ta över.”
– I det här fallet är det så att han är en välkänd fotograf som är känd för sina porträtt, säger Silvia Ernhagen till Flamman.
Hon är kommunikationschef på Forum för levande historia, och alltså chef över den avdelning som tog fram kampanjen. Hon menar att man inte kände till fotografens bakgrund inom extremhögern eller hatbrottsdomen.
– Det är naturligtvis väldigt olyckligt och oacceptabelt att kränka någon på grund av etniskt ursprung. Det är inte förenligt med våra värderingar. Vi jobbar för alla människors lika värde varje dag.
Däremot vill hon inte lova att man inte kommer att arbeta med 60-åringen igen.
– Vi har inga uppdrag utlagda på honom nu. Men alla kan göra fel.
Så det är inte omöjligt med nya samarbeten i framtiden?
– Jag vill inte spekulera i det. Det vi behöver göra är att ha ett samtal med den som är påtänkt för ett uppdrag och säkerställa att den delar våra värderingar.
Flamman har sökt fotografen. Han har vid tidningens pressläggning ännu inte återkommit.