”Vill jag så har jag tio körningar om dagen”
Bilen som kör upp vid trottoarkanten är en vanlig personbil. Men föraren beter sig som en professionell chaufför när han kliver ur och artigt håller upp dörrarna för oss.
”Är det mycket nu?”, frågar jag.
– Det är olika, men vill jag så har jag tio körningar om dagen, svarar han.
En stund senare blir vi avsläppta vid vår destination. Kostnad: Drygt 60 kronor. Eller lite mer än halva priset jämfört med när vi åkte ungefär samma sträcka med en vanlig åkare knuten till samma bolag som förmedlat kontakten med vår chaufför för dagen.
Flamman har testat Uber Pop. Taxibolaget Ubers nya tjänst som sammanför privatbilister med människor som vill ha skjuts till en billig penning. Organiserad svarttaxi, enligt branschorganisationen. En billig och säker samåkningstjänst, enligt Uber.
Inget legitimationskrav
Pengarna utbyts inte i bilen, utan genom att passageraren registrerar sitt kontokort hos Uber och sedan debiteras för resan. Uber betalar sedan ut en del av pengarna till chauffören. Det är förarens ansvar att se till att skatter och avgifter blir betalda. Chaufförerna och deras bilar måste leva upp till vissa krav som företaget ställer. Bland annat ha haft körkort i minst tre år och kunna visa upp ett prickfritt belastningsregister. Men det finns inget krav på taxilegitimation eller F-skatt. Uber Pop-föraren som Flamman åkte med har ett företag som är avregistrerat från F-skatt i en helt annan bransch än taxibranschen.
Helt klart är att det finns ett kommersiellt intresse i tjänsten. Vi har tittat på Ubers app, som visar var det finns lediga bilar, några gånger de senaste dagarna. I centrala Stockholm har det då alltid funnits en Uber Pop-bil tillgänglig inom tio minuter.
För att ha något att jämföra med registrerade vi en profil på ett av de största svenska forumen för samåkning med en mer ideell prägel. Vi bad om skjuts från Centralen i Stockholm. Resultat efter två dagar: Inget napp.
”Olaga taxitrafik”
– Utifrån hur Uber beskriver tjänsten på sin hemsida ser vi det som olaga taxitrafik. Taxitrafik definieras som att man ställer förare och bilar till förfogande och att det sker yrkesmässigt, säger Maria Åkerlund, från Transportstyrelsen till Flamman.
Samåkning, menar hon snarare rör sig om människor som åker till samma arbetsplats eller skola tillsammans.
– Det här är personer som betalar för att åka en resa och då blir det taxitrafik.
Hon påpekar också att Uber inte ställer krav på taxilegitimation på Uber Pop-förare.
– Det finns anmälningar gjorda och just nu pågår utredningar om det här.
Fotnot: Flamman har försökt nå Uber för en kommentar. Ubers internationella presstjänst skriver i ett mejl till Flamman att ”myndigheter inte hört av sig” i frågan om anklagelser om svarttaxi.
”En renodlad svarttaxitjänst”
Enligt Svenska Taxiförbundet råder det inga tvivel om att Uber Pop är olagligt. ”Det riskerar att slå ut den seriösa taxiverksamheten”, säger kommunikationschefen Claudio Skubla.
– Uber Pop är en renodlad svarttaxitjänst som bygger helt och fullt på skatteundandragande, även om företaget självt kallar det för en ”samåkningstjänst”.
Det säger Claudio Skubla, kommunikationschef på Svenska Taxiförbundet, och poängterar att det inte är någon tvekan om att Uber Pop är olagligt. Tjänsten utförs i privata fordon, som inte är taxiregistrerade, av privatpersoner som saknar både taxiförarlegitimation, trafiktillstånd och företagsförsäkring för yrkestrafik. Därmed uppfyller inte utövarna vad som krävs enligt taxitrafiklagen.
– Pengarna som betalas in redovisas inte, skattas inte, det är svarta pengar, säger Claudio Skubla.
Vad får det för konsekvenser?
– Snedvriden konkurrens. Om transporttjänsten är likadan i övrigt så är det klart att många väljer det billigare alternativet. Det utarmar antalet körningar som den seriösa taxiverksamheten kan få vilket leder till att seriösa förare och företag, som vill betala skatt, riskerar att slås ut.
Krävs en ökad tillsyn
Förra veckan blev det klart att Ekobrottsmyndigheten ska granska Ubers verksamhet, eftersom det kan vara fråga om skattesmitning, vilket Svenska Taxiförbundet välkomnar. Samtidigt poängterar Claudio Skubla att det krävs betydligt fler insatser för att råda bot på problemet.
– Lagstiftningen måste skärpas och polisen måste bli effektivare. Rekrytera fler trafikpoliser, skapa särskilda arbetsgrupper och ge polisen ett aktivt uppdrag att jobba med detta dygnet runt.
– Ytterst är det regeringen, och inrikesminister Anders Ygeman, som måste se till att detta prioriteras.
Mattias Schulstad, som är utredare på Transport, håller med om att det krävs en ökad tillsyn av taxitrafiken. Och han understryker att samtliga tillsynsmyndigheter måste samarbeta.
– Arbetsmiljöverket bedriver inte ens tillsyn i dag, trots att det finns stora arbetsmiljöproblem inom taxibranschen, säger han.
När Flamman berättar för Claudio Skubla att vi har testat Uber Pop, och att det kostade runt 60 kronor att åka från Kungsbron till Slussen (cirka två kilometer), räknar han ut att samma sträcka skulle kosta runt 120 kronor med Taxi 020.
– Men det är ett seriöst taxiföretag som betalar skatt, moms och yrkesförsäkringar. Uber verkar se sig själva som en slags blandning mellan Moder Teresa och Greenpeace, som att de gör samhället någonting gott, men att syssla med skattesmitning talar faktiskt emot det, säger Claudio Skubla.