Ett stort antal europeiska storstäder har öppna spärrlinjer i kollektivtrafiken. I städer som Berlin, Helsingfors, Oslo, Wien och Göteborg sätter kollektivtrafikoperatörerna resenärerna i centrum för sin verksamhet. I Stockholm spenderar de ansvariga politikerna hundratals miljoner kronor varje år på att bygga större, fulare och dyrare spärrar samt placera ut skräckinjagande väktare på allt fler platser i kollektivtrafiken. Detta måste få ett slut.
Planka.nu släppte nyligen rapporten Till varje pris?. I denna rapport går vi systematiskt igenom ett antal nyckelområden i SL-trafiken som har med spärrsystemet att göra. Vi sammanfattar tillgänglig forskning inom området och presenterar en rad nya siffror som tillsammans talar sitt tydliga språk: En modern, effektiv och attraktiv kollektivtrafik kräver öppna spärrlinjer.
Spärrarna i SL-trafiken kostar minst 69 miljoner kronor om året. Dessutom upptar de mer än 2.700 kvadratmeter värdefullt stationsutrymme. Detta utrymme skulle kunna exploateras kommersiellt eller användas till konstutställningar och större personalutrymmen.
Om vi väljer att öppna spärrlinjerna i kollektivtrafiken, kommer arbetsuppgifter som för närvarande kostar oss minst 156 miljoner kronor om året att bli överflödiga. Detta ska inte ses som ett hot mot personalen – ingen kommer att behöva bli av med sitt jobb. Tänk istället vilka möjligheter som öppnar sig när vi kan spendera så mycket pengar på arbeten som är meningsfulla för både personalen och resenärerna i Stockholms kollektivtrafik!
Förutom de öppna kostnaderna för personal och spärrar så vållar det slutna spärrsystemet en massa andra problem. Våld och hot mot både personal och resenärer är i stor utsträckning relaterat till biljettviseringen. På stomlinje 4 består 35 procent av körtiden av hållplatsstopp där busschaufförerna tvingas titta på varenda resenärs biljett och på Centralen köar resenärerna hundratals timmar om dagen. Allt detta helt i onödan.
Enligt SL skulle öppna spärrlinjer öka plankningen, detta påstående har dock ingen empirisk grund. Plankningen i Stockholm ligger på ungefär samma nivå som i städer med öppna spärrlinjer. Dessutom skulle en eventuell fördubbling av plankningen generera mindre uteblivna intäkter än vad kostnaderna för spärrsystemet är. Vill SL ha fler betalande resenärer bör de sänka sina priser, vill de bli av med problemet helt så görs det lätt genom att införa avgiftsfri kollektivtrafik.
I dagsläget är v och mp i Stockholms läns landsting positiva till att öppna spärrlinjerna, detsamma gäller de resenärer som använder den öppna spärrlinjen mellan buss och tunnelbana på Liljeholmens station. 94 procent av de tillfrågade i Planka.nu:s resenärsundersökning var positiva till den lösningen. Nu är det dags att lägga in en högre växel och se till att vi får med oss s i denna fråga. Öppna spärrlinjer skulle kunna bli en valfråga av rang för den nyblivna rödgröna alliansen i landstinget. Det skulle signalera en vilja att tänka om kring tidigare misstag, profilera de rödgröna mot borgarna och vara ett stort steg i rätt riktning för Stockholms kollektivtrafik.
Planka.nu förespråkar en avgiftsfri kollektivtrafik. Men oavsett åsikt kring avgiftstryckets vara eller icke vara i kollektivtrafiken borde ingen kunna försvara att minst 225 miljoner kronor om året spenderas på att göra den sämre.
Öppna Stockholm!