– Vi vill få besked nu, det är nästan viktigare än vad det blir för besked.
Irma Dinamarca arbetar som kvalitetskontrollant på monteringen på Saab i Trollhättan. Produktionen på Saab har ännu inte kommit igång efter julledigheten. Irma Dinamarca var ändå en av dem som var på jobbet i måndags. Hon beskriver en uppgiven stämning bland de anställda.
– Vi frågade en arbetsledare om hur det blir nu. Han sade att det var en bra fråga men hade inget svar.
De anställda på Saab har kastats hit och dit mellan hopp och förtvivlan. Samtidigt som de vill ha besked så snart som möjligt finns en oro för vad som händer sedan. Irma Dinamarca berättar att några av dem som blivit uppsagda tidigare har fått komma tillbaka när det var meningen att produktionen skulle öka igen.
– De har sagt att det nästan inte finns några jobb att ta just nu.
Facket knyter kontakter
Enligt tidningen Dagens Industri väntas ett nytt bud från Spyker Cars på torsdag (läs igår).
– Det pågår en process. Just nu är vi i händerna på olika intressenter, säger Paul Åkerlund, ordförande i IF Metall på Saab i Trollhättan.
En fråga som ställts är om Spyker är en seriös aktör. En del bedömare har till och med uttryckt farhågor om att företaget skulle kunna lägga ned Saab och försvinna med lånet från Europeiska investeringsbanken. Paul Åkerlund vill inte spekulera så mycket kring den eventuella nya ägaren.
– Vad som är en bra ägare är svårt att säga, men vi hoppas att det blir någon som tror på Saab.
Han och facket har försökt knyta kontakter med både General Motors och amerikanska finansdepartementet för att påverka.
– General Motors ägs ju till 60 procent av USA:s finansdepartement.
Hade det varit rimligt med en liknande lösning i Sverige?
– Vi har aldrig drivit det kravet, däremot vill vi ha politiker som tycker bilindustrin är viktig.
Bilar i framtiden?
Paul Åkerlund tycker att regeringen har agerat bättre och mer offensivt under den senaste tiden. Däremot är han kritisk till att den behövde nästan ett halvår som startsträcka.
– Hade regeringen handlat annorlunda tidigare är det möjligt att vi inte ens varit i den här situationen nu.
Det har diskuterats om bilindustrin över huvud taget kommer att finnas kvar, med tanke på miljöhoten. Saab har även kritiserats för att inte ha legat tillräckligt i framkant när det gäller utvecklingen av mindre miljöskadliga bilar. Å andra sidan har det spekulerats i att General Motors hellre lägger ned Saab än låter dem hamna hos en konkurrent.
Irma Dinamarca och Paul Åkerlund har svårt att förstå varför Saab skulle behöva läggas ned.
– Hur framtidens bilar kommer att se ut, eller vad de kommer att drivas med är en sak. Men människor kommer att åka bil även i framtiden och jag hoppas att de kommer att produceras här, säger Paul Åkerlund.
GM onödigt negativa
Irma Dinamarca tycker att en del av kritiken mot Saab har varit obefogad och att General Motors har varit onödigt negativa om Saab.
– Det finns mycket avancerad teknik och kunnande på Saab. Därför är jag förvånad över att det blivit så här.
– Om nu Saab läggs ned, tänk om alla svenskar skulle bojkotta allt som har med General Motors att göra i fortsättningen!, tillägger hon och skrattar lite.