Rörelsen 18 juni, 2024

Övervakningssamhället drabbar alltid de mest utsatta

Demonstration mot Chat Control i Stockholm den 20 maj 2023. Foto: Zee Vieira.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vi lever i en orolig tid med ekonomisk kris, väpnade konflikter och klimatkris som präglas av högerauktoritära vindar. På flera håll runt om i Europa ser vi hur högernationalister i samarbete med högern och liberala partier ger sig på kvinnors rättigheter, hbtqia+-personer, flyktingar och demokratin. Vi ser ett hårdare samhällsklimat där repression och tuffare tag dominerar den politiska debatten. Men när det är oroliga tider så är inte lösningen att inskränka yttrandefriheten eller luckra upp rättssäkerheten.

I oktober gav EU-parlamentet ett rungande nej till det massövervakningsförslag som kallas ”Chat control 2.0” i folkmun. Chat control är ett lagförslag vars uttalade syfte är att bekämpa sexuellt övergreppsmaterial, men som ensidigt fokuserar på att massövervaka all privat plattformskommunikation utan brottsmisstanke. Efter massiv kritik från oss i vänstern och många andra hade EU-parlamentet skapat ett väsentligt förbättrat förslag som alla partigrupper i EU-parlamentet ställde sig bakom. De har bland annat tagit bort alla delar om automatisk skanning. De folkvalda EU-parlamentarikerna hade tydligt satt ner foten.

Men under det belgiska EU-ordförandeskapet så tas ett nytt kompromissförslag fram som innebär att den kritiserade skanningen av innehåll från kommissionens tidigare förslag består.

Det är orimligt att införa en massövervaknings-apparat som skannar alla EU-invånares privata kommunikation.

Det ursprungliga förslaget fick hård kritik från organisationer runt om i hela Europa. Det fick kritik från Ministerrådets rättstjänst, EU-parlamentets konsekvensutredning och EU:s dataskyddsmyndighet. Även i Sverige har kritiken varit hård från Journalistförbundet, Advokatsamfundet, Centrum för rättvisa, Integritetsskyddsmyndigheten och Internetstiftelsen, som alla varnar för förslagets konsekvenser. Journalister och advokater var oroliga för att kommunikationen med källor och klienter skulle äventyras. Internetstiftelsen menade att bakdörrar skulle behöva byggas in i krypterade tjänster för att uppfylla lagkravet, och att dessa senare skulle kunna missbrukas.

Det är orimligt att införa en massövervakningsapparat som skannar alla EU-invånares privata kommunikation. Dels för att det är en mänsklig rättighet med privatliv och privat kommunikation, men även för att det är ett sluttande plan där vi kan se en syftesglidning över tid. Om man tillåter massövervakning för att komma åt en sorts brottslighet så är steget mindre till att använda det till annan brottslighet. Och när vi ser hur demokratin rullas tillbaka i flera länder i Europa så vet vi inte vad som kan bli olagligt i morgon. Få trodde att aborträtten skulle hotas i USA men idag är abort förbjudet i flera delstater. Ungern förbjöd ”främjande av homosexualitet”. Med fler sådana lagar skulle hbtqia+-personer drabbas extra hårt om Chat Control skulle utökas till fler områden.

Sådana här angrepp på individers integritet och frihet har vi sett historiskt, men vi ser dem också i dag i Ryssland, Kina och Iran. Edward Snowdens NSA-avslöjanden visade också att demokratier i västvärlden inte nödvändigtvis låter den personliga integriteten väga tungt.

Skyddet av demokratin, yttrandefriheten, rättssäkerheten, fria pressen och den personliga integriteten behöver ske i EU men även i Sverige. Den högernationalistiska regeringen lägger fram flera lagförslag som urholkar vårt samhälle: angiverilag, visitationszoner, utökad övervakning utan brottsmisstanke och försvagad public service.

Vänsterpartiet ställer sig väldigt kritiska till överstatlig massövervakning och kommer fortsätta vara en stark röst för yttrandefrihet, rättssäkerhet, personlig integritet och frihet. I EU och i Sverige.

Zee Vieira
Vänsterpartiet Norrtälje.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Inrikes 26 juni, 2024

SKR efter vårdstrejken: ”Kan dra in semester”

Demonstrationer vid Vårdförbundets demonstration för kortare arbetstid på Gustaf Adolfs torg i Göteborg, lördagen den 1 juni 2024. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Tusentals anställda i vården strejkar sedan i våras mot ohållbara villkor. Nu öppnar arbetsgivaren för att dra in deras semester.

Vårdkonflikten mellan Vårdförbundet och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har pågått sedan slutet av april med övertidsblockad som start. Vårdförbundet kräver en femton minuter kortare arbetsdag, god löneutveckling och hållbara scheman. Arbetsgivarsidan säger blankt nej till arbetstidsförkortning.

Bakgrunden är att många medlemmar inte orkar arbeta heltid eller blir sjukskrivna, enligt Vårdförbundet. Samuel Johansson (bilden), huvudskyddsombud på förbundets Skåneavdelning, säger att arbetsgivarsidan ständigt motarbetar dem.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Soledad Cartagena
Bibliotekarie och journalist.
Kultur 26 juni, 2024

Hanna Rajs vågar vara banal

Rajs språk är direkt, vardagligt och skrivet på en rimmad vers som drar tankarna till besvärjelser. Foto: Suri Lara.

Det är kroppen och rösten som fulländar saknaden efter en död mamma. Men enbart med text förloras dikternas inneboende musikalitet.

Hur kan man skriva det obegripliga, att en älskad aldrig kommer åter, och leva med att minnet sviker? Det är några av livets och litteraturens största och kanske mest banala frågor. Banala eftersom svaret är enkelt: man kan inte. Ändå gör Samma, mamma just det. I Hanna Rajs sjätte bok, som handlar om en mamma som dött i sjukdom, är minnesarbete och sörjande sammanvävt.

Lyckligtvis har Hanna Rajs (född 1991) aldrig skrämts av klichéer. Sedan den kritikerhyllade diktdebuten Armarna (2018) har hon hyllats för sina chosefria skildringar av ungdomens hjärta och svärta. Få andra samtida svenska poeter har sedan debuten etablerat en så karaktäristisk röst, i skriven som uppläst form. Rajs språk är direkt, vardagligt och skrivet på en rimmad vers som drar tankarna till besvärjelser. Eller en kaddish, en bön för sörjande:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 26 juni, 2024

Reclaim Pride rosatvättar ett land utan hbtq-rättigheter

Deltagare vid en Pridemarsch i Tel Aviv. Den sedvanliga regnbågsparaden har i år ersatts med en mindre marsch. Foto: Ariel Schalit/AP.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Reclaim Pride vill svartmåla Israel för landets positiva inställning i hbtq-frågor. I själva verket bygger nätverkets analyser på konspirationsteorier, rasistiska stereotyper – och egen rosatvätt.

Nätverket lyfter en satsning från Israel som ville förklara hur fritt och öppet landet är. Kampanjen syftade till att förbättra bilden av Israel och grundade sig i en undersökning bland européer från 2003. Över hälften hade svarat att Israel är det största hotet mot fred på jorden.

En sådan attityd till Israel grundar sig inte i reella förhållanden i konflikten. Det är i stället tydligt att Israel övertagit rollen som syndabock efter judarna. I Nazitysklands propaganda utmålades judarna som det största hotet mot fred på jorden. Efter Förintelsen blev detta tabu, men det dröjde alltså inte många år innan beskyllningarna skrevs över på den judiska staten i stället. Som antirasister borde det vara givet att problematisera denna oproportionerliga hets mot det enda landet i världen som är judiskt. Graden av motstånd kopplat till en konflikt tycks inte bero på hur allvarlig konflikten är, utan om fienden är judisk eller inte.

I Gaza är det olagligt med samkönade relationer mellan män. Fler än nio av tio tycker att homosexualitet inte ska vara accepterat i samhället.

Tesen att den israeliska ambassadören deltar i Pride för att ”distrahera och avleda uppmärksamhet” är också en sunkig konspirationsteori. Anklagelsen innebär att israeliska judar innerst inne inte skulle kunna vara för mänskliga rättigheter, utan att de lömskt bara utger sig för at vara det. (Israels ambassadör, Ziv Nevo-Kulman, är förresten öppet gay.) Parallellerna till hur judar historiskt sett beskrivits som ondskefulla, lömska och manipulativa kunde inte vara tydligare.

I själva verket är hela definitionen av rosatvätt feltolkad av Reclaim Pride. RFSL förklarar rosatvätt som att det ”innebär att profitera på regnbågsflaggan utan att arbeta aktivt för hbtqi-personers rättigheter på något annat sätt”. Israel arbetar aktivt för hbtq-frågor. De ligger i topp på Gay Happiness Index, och i en kategorisering från internationella hbtq-organisationen ILGA (där bland annat RFSU och RFSL ingår) hamnar Israel i den näst bästa kategorin.

Läs mer

Är det något som exemplifierar pinkwashing, då är det snarast att koppla samman hbtq-frågan med Palestina. Här har Reclaim Pride valt att rosamåla ett samhälle där hbtq-personer inte har några lagar som skyddar dem mot diskriminering. I Gaza är det olagligt med samkönade relationer mellan män. Fler än nio av tio tycker att homosexualitet inte ska vara accepterat i samhället.

Inte heller försöket att diskutera hudfärg är korrekt. Debattörerna påstår att ”solidariteten finns bara när det är vita människor som drabbas”. I Israel härstammar över hälften av den judiska befolkningen direkt från länder som Marocko och Irak. Hudfärgen skiljer sig således inte från en palestinier. Efter att ha attackerats i det näst största terrorattentatet i modern tid har solidariteten varit stark med det israeliska folket.

Parallellen med Ukraina är också felaktig. Zelenskyj har liknat Hamas attacker vid den ryska invasionen av Ukraina: ”Den enda skillnaden är att det är en terroristorganisation som attackerar Israel, och en terroriststat som attackerade Ukraina.”

En korrekt intersektionell analys hade i stället tagit kampen mot Hamas homofobi, mot Hamas rasism och sexism, och mot Hamas vilja att krossa tvåstatslösningen respektive att krossa Israel.

Kristofer Åberg
ordförande för Socialdemokratiska Israelvänner
Kommentar 25 juni, 2024

Skylt som visar Ylva Johansson under demonstration mot massövervakningsförslaget chat control 2.0 på Mynttorget i Stockholm. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Lagen om chat control hotar förstöra nätet som vi känner det. Ändå har inget parti en nätpolitik värd namnet.

Ska privatpersoner ha fortsatt möjlighet att chatta med varandra genom krypterade kanaler, så att ingen annan kan läsa? Eller ska det stiftas en lag som ger myndigheterna rätt till en bakdörr?

Så lyder knäckfrågan bakom det EU-förslag som kallas för chat control, först framlagt av Sveriges kommissionär Ylva Johansson (S). Konkret gäller det existensen av appar som Signal, som fungerar likt Whatsapp eller Messenger. Alla dessa appar tillämpar så kallad helvägskryptering, vilket gör det omöjligt för utomstående att läsa vad som skrivs. Men om chat control blir verklighet, kommer EU att kräva en bakdörr in i appen för att kunna söka igenom innehållet i alla meddelanden. Utan tvivel kommer nätjätten Meta, som äger Whatsapp och Messenger, att gå med på detta.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes/Nyheter 25 juni, 2024

Släppte igenom chat control – nu duckar hon Flammans frågor

Gudrun Nordborg (V) intervjuas i augusti 2023. Foto: Stefan Jerrevång / TT.

Efter kontroversiella omröstningen: här är de tre frågorna som Gudrun Nordborg inte vill besvara.

När regeringen förra veckan ställde bakom den kontroversiella lagen chat control avstod Vänsterpartiets ledamot Gudrun Nordborg från att anmäla en avvikande åsikt i justitieutskottet.

Vänsterpartiet är ett av de svenska partier som under de senaste åren motsatt sig chat control, och har beskrivit lagen som ett steg mot massövervakning. Partiet har menat att den inskränker rätten till privatliv och källskyddet för journalister, och dessutom är ett ineffektivt sätt att stoppa sexualförbrytare, vilket anges som lagens syfte.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Ledare 24 juni, 2024

Svenska jordgubbar smakar ruttet

En ny dansk dokumentär visar hur hopsmetat näringslivet är med gängkriminaliteten. I Sverige ser det troligtvis ännu värre ut. Det är hög tid att vi synar vår överklass.

En vecka innan midsommar slog polisen till mot gängledaren Ismail Abdos närmaste män. Under insatserna, som sträckte sig över hela Sverige, greps flera personer. Brottet de misstänktes för var inte mord, dråp eller ens misshandel, utan fuffens med bärförsäljning. Abdo – som själv går under namnet Jordgubben – ska ha marknadsfört bären som svenska, trots att de var importerade från Belgien. 

Vid första anblick är historien hjärtevärmande. Det är ett brott taget från en pilsnerfilm, ett fall för Kling och Klang eller Kalle Blomkvist.

Men den som tittar närmare förstår att de röda bären inte bara är till för att säljas på torgmarknaden, utan också har ett annat syfte: penningtvätt. Bolagen i Abdos omloppsbana används för att flytta pengar från narkotikahandeln till den vita ekonomin. 

Jordgubbarna du åt på midsommarafton kan alltså ha sponsrat gängkriget i Sverige

Jordgubbarna du åt på midsommarafton kan alltså ha sponsrat gängkriget i Sverige. Men ta det lugnt – den risken verkar finnas i princip vad du än gör. I alla fall om Sverige lider av samma sjuka som Danmark, där en svart svan just flaxade rakt in i semesterfirandet. 

Hon heter Amira Smajic, är utbildad jurist och känd som Isdrottningen. I över tio år var hon knutpunkten mellan Köpenhamns undre och övre värld, och blev expert på komplexa upplägg för att dölja penningtvätt och annan ekonomisk brottslighet. Tills hon en dag bestämde sig för att lämna det livet, och i samråd med TV2:s grävredaktion började wallraffa som sig själv. Resultatet visas på SVT Play som Den svarta svanen.

Vad som sedan utspelar sig är bisarrt. Genom vägguttagen på Smajics lilla kontor filmas möten med allt från sönderfestade MC-knuttar till stekare från näringslivet som vill få hjälp att trolla bort några miljarder från skattmasen. Ibland är de där samtidigt, ibland sker konsultationen i enrum. Men gradvis upplöser sig alla tittarens föreställningar om en ”undre värld” med vattentäta skott mot den ”övre” världen. 

Att det ser annorlunda ut i Sverige är en naiv förhoppning. ”Mycket tyder på att det troligen är än värre här”, säger kriminologen David Sausdal till Dagens Nyheter

Den som följt exempelvis bygg- eller transportbranschen vet också att även vår ”vita” ekonomi är genomsyrad av tveksamma upplägg. När fem byggarbetare föll mot döden i Sundbyberg i vintras var det 19 underleverantörer närvande på bygget. En expert beskriver det som ett sätt att få ansvaret för arbetsmiljön att ”försvinna” i ett moln av oklarhet. Strategin verkar vara framgångsrik: än så länge har inget åtal väckts i fallet.

Utan hjälp från skrupellösa advokater och medlemmar i Bandidos blir det inga byggen

Den nya som Den svarta svanen visar är inte att kriminalitet existerar även i arbetslivet, utan snarare hur grundläggande den svarta ekonomin är för den vita. Utan hjälp från skrupellösa advokater och medlemmar i Bandidos blir det inga byggen. ”De behöver varandra”, som Amira Smajic själv säger.

I dokumentären beskrivs hon som en svart svan – ”en budbärare som tvingar oss att förändra hela vår syn på Danmark”. Kanske borde även vi på andra sidan sundet ta oss en funderare, och titta närmare på vad våra miljardärer egentligen håller på med.

Läs mer

Det räcker att kika på vårt andra grannland Norge, där miljardären Petter Stordalen i våras dömdes för skattebrott och fick betala tillbaka 200 miljoner till staten. Själv menade Stordalen att han inte gjort något fel – men också att han såg domen som ”en del av att driva affärsverksamhet”.

Summan var visserligen småpotatis för Stordalen, som vid tillfället var i färd med att införliva Friends Arena i Stockholm i sin fastighetsportfölj. Affären lyckades, och nu ska nationalstadion byta namn. Från och med nästa vecka heter den Strawberry Arena.

Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Krönika 23 juni, 2024

En grupp överlevare startade Kibbutz Buchenwald i en nazists tidigare lyxvilla i tyska Geringshof 1945, med drömmar om att flytta till Palestina. Foto: Eva Tuchsznajder Lang/United States Holocaust Memorial Museum.

Judar ska inte behöva gå bakvägen in på universiteten. Så skrev Judiska ungdomsförbundet i en debattartikel i Svenska Dagbladet (29/5), där de menade att slagord som hyllar intifadan eller kräver att sionismen ska krossas är våldsförhärligande och antisemitiska, vilket får judiska studenter att känna sig otrygga på universiteten. I stället önskade man dialog.

En fungerande dialog om ord som ”sionism” och ”intifada” kräver dock förståelse för vilken betydelse begreppen har för olika grupper – både för den palestinska diasporan och för judar som identifierar sig med Israel. Orden leder nämligen rakt ned i djupet av respektive grupps nationella trauma.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 22 juni, 2024

Vänstern får inte blanda ihop klass med ras

Decennier av nyliberal politik föregår både förortsvåldet och Sverigedemokraternas framgångar. Foto: Anders Wiklund/TT.

När Hanif Bali spådde att rasbegreppet skulle användas för att förstå förortsvåldet hakade förvånansvärt många till vänster på. Men förklaringen är varken människors gener eller rasuppfattningar, utan decennier av nyliberal politik.

När jag i början av april skrev att det biologiska rasbegreppet bör fortsätta vila på historiens sophög, trodde jag mig sparka in en öppen dörr. Jag anade inte vilken storm som väntade.

Efter att ha kritiserat Hanif Bali och Emma Hager för att damma av pseudovetenskapligt skallmäteri, fick jag mothugg från religionshistorikern Stefan Arvidsson (29/4).

”Hallå! ’Materialism’, någon?”, utropade han.

Rasdebatten som följde i Flamman spikades igen av idéhistorikern Sven Widmalm, en av Sveriges mest publicerade forskare på rasbiologins historia. Han förklarade (30/5) varför begreppet är vetenskapligt dött, och argumenterade för att dess återkomst har mer att göra med radikalhögerns framgångar än nya forskningsrön.

Men Arvidssons utfall om materialism kräver fortfarande ett bemötande. För en marxist handlar begreppet nämligen inte, som Arvidsson verkar tro, om att allt kan reduceras till atomer, gener eller kromosomer. Tvärtom bygger det på att människans beteende påverkas av våra livsvillkor.

Detta är inte akademiska hårklyverier, utan centralt för att landa rätt i frågan om segregation och integration, som Hanif Bali utvecklade i en förvånansvärt nyanserad kommentar. (Han verkar även ha tappat hånförmågan under föräldraledigheten när han skriver att jag förfärat greppat mina ”pärlhalsband och nosringar” över rasbegreppet – pärlor, jag är väl ingen Östermalmsdam?)

Försöken att förklara ojämlikhet med enbart rasism och strukturell diskriminering är en amerikansk import som bäst stannar på andra sidan havet.

Bali skriver att det stora överlappet mellan härkomst och våldsbrott i Sverige kommer att leda till att många förklarar den dåliga integrationen med ras – även om han själv avfärdar de ”oanvändbara amerikanska rasbegrepp” som ”vänsterns rasideologer” vill importera.

Men som socialist letar jag tvärtom efter förklaringar i segregation och fattigdom. Det senare är vad Marx menar med materialism, inte det förra.

Hanif Bali har också rätt i att denna sammanblandning av klass och ursprung är särskilt lätt att göra i Sverige, där fattigdom är sju gånger vanligare för barn med utländsk bakgrund än bland dem med svensk bakgrund. Det är därför Tobias Hübinette och Catrin Lundberg (6/5) kan påstå att vi behöver rasbegreppet för att förstå ojämlikheten. Argumentet är att Sveriges historia som ”spetsnation för rastänkandet” präglar oss än i dag, exempelvis i form av segregation.

De har visserligen rätt i att ras existerar på ett sociologiskt plan, alltså att människor kan behandlas olika beroende på hudfärg, som när en adopterad afrosvensk som äter jordgubbstårta som vi andra ratas i krogkön på grund av hudfärg. Men på två punkter har de fel.

Dels, som Sven Widmalm påpekar i sitt svar och Ola Larsmo skriver i boken Lektion 11: En bok om rasbiologi (2022), låg Sverige inte alls i rasbiologisk framkant, utan inspirerades av Tyskland, som i sin tur inspirerades av USA.

Men ännu viktigare: segregationen beror inte främst på rasismen. Vi hade ett klassamhälle med slumområden även innan välfärdsstaten, och byggandet av segregerade svenska satellitförorter för att lösa bostadskrisen föregår invandringen i tid. Försöken att förklara ojämlikhet med enbart rasism och strukturell diskriminering är en amerikansk import som bäst stannar på andra sidan havet. Analysen har knappt bäring där, och ännu mindre i Europa.

Inspiratör. Martin Luther King under en 8 mil lång protestmarsch mellan Selma och Montgomery i delstaten Alabama i mars 1965. Foto: AP.

Vi har inte arbetslöshet i förorten för att Gustav III bedrev slavhandel i Karibien, eller för att Herman Lundborg gjorde rasbiologin trendig även i Sverige. Denna syn på ett evigt rasistiskt Sverige har mycket gemensamt med Sverigedemokraternas syn på kulturer som statiska, och kan framför allt inte förklara varför rasismen har exploderat just nu. Eller varför den även har gjort det i andra europeiska länder, som varken har varit framträdande inom rasforskning eller slavhandel.

Det är här materialismen kommer in i bilden.

Vi har arbetslöshet för att vi i början av 1990-talet övergick från att prioritera full sysselsättning, till att hålla inflationen så låg som möjligt. Vi har en bostadskris för att vi slutat bygga. Vi har fattigdom och bristande välfärd för att samhällets rikaste vill ha fler sätt att tjäna pengar – både genom att skolan och välfärden säljs ut, och genom att arbetarnas löner hålls tillbaka.

De som drabbas hårdast av detta är förorternas fattiga arbetare, inte minst i form av den gängbrottslighet som har blivit till ett missnöjesparti för unga män utan framtid. Det mest antirasistiska man kan göra i Sverige är att vända denna utveckling.

Självklart finns rasism i Sverige – svenska minoriteter som afrosvenskar, muslimer och judar utsätts ständigt för hatbrott, och ett parti sprunget ur nazismen styr landet. Men de har kommit till makten som en konsekvens av decennier av nyliberal politik, som har fått tillräckligt många väljare att tappa tron på att socialdemokraterna fortfarande är intresserade av att skapa ett bättre samhälle. Sverigedemokraterna är inte källan till denna politik utan resultatet. Om vänstern lyckas visa för högerväljarna att vi faktiskt kan förbättra även deras liv, så kommer tillräckligt många av dem att komma tillbaka.

Läs mer

Och om man nödvändigtvis ska lära av amerikaner, så kan man i varje fall lära av de bästa. Låt mig från mina samtal med Ola Larsmo och Sven Widmalm låna två klassiska påminnelser om varför överklassen så gärna vill att vi pratar om ras i stället för klass. Det ena är Bob Dylans låt ”Only a pawn in their game”, om mordet på den svarta människorättsaktivisten Medgar Evers:

”En söderpolitiker predikar till den fattiga vita mannen/Du har mer än de svarta, klaga inte/du är bättre än de, du är född vit […] Men han är bara en pjäs i deras spel.”

Och så Martin Luther Kings sista bok Where do we go from here (1967), i rader som ekar av ett klassiskt tal utanför Capitolium i Montgomery 1965. Där beskriver han den giftiga tanken att vita är mer värda än svarta, som de mäktiga viskar i de fattiga vitas öron som tröst när deras barn ”gnyr av en hunger som inte kan stillas”.

”Deras behov av ett krig mot fattigdomen är inte mindre desperat än de svartas. I södern har de lurats till rasfördomar och avhållsamhet från gemensam kamp. Men ironiskt nog bekämpar de inte bara de svarta med denna attityd, utan samtidigt även sig själva.”

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Essä 22 juni, 2024

Som en repig skiva

På utställningen ”Electronic”, på Designmuseet i London, visades föremål från banbrytande elektroniska artister som Kraftwerk och Jean-Michel Jarre. Foto: Nils Jorgensen/Shutterstock

Musiken är inte bara en plats för nostalgi, utan även för att fantisera fram en bättre värld. Enligt två nya böcker verkar vi ha tappat förmågan att drömma, men kanske är det musikkritiken som tappat förmågan att tänka.

Vart tog framtiden vägen? Runt om i vänstern diskuteras samma fråga. Flamman är bara en av de röster som under det senaste året har försökt återuppväcka ett samtal om utopier. Detta påpekar Mathias Wåg i senaste numret av Brand, med ”framtider” som tema. Någon form av gemensam horisont tycks nödvändig om det alls ska finnas en vänster som inte låser sig i tanken på ”motstånd” utan vill ta steg mot någonting bättre än den värld vi nu lever i.

Men ligger det i ordens makt att frambesvärja denna horisont? Kanske är det inte främst de skrivna utopierna – teoretiska eller skönlitterära – som bär kraften att skaka oss loss ur nuets förlamning. Om någon konstart arbetar med att möblera om mellan dåtid, nutid och framtid, så är det musiken.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Kultur 21 juni, 2024

Att minnas ett pistolskott i magen

Poeten Marina Tsvetajeva föddes i Ryssland, levde i Paris och dog i Sovjetunionen.

Marina Tsvetajeva tecknade ner sina barndomsminnen i exilens Paris på 1930-talet. Den nästan hundra år gamla historien blixtrar av barnets starka förnimmelser före språket.

Fantastiskt bokförlag, Faethon. De pumpar ut kvalitetslitteratur – och bara kvalitetslitteratur – som om landet var befolkat av idel läsare av Dante, Handke, Herakleitos och Marina Tsvetajeva.

Faethons återutgivning av Annika Bäckströms Tsvetajeva-översättning från 1981, Min ryska barndom, är ett klockrent exempel på förlagets gärning och gåtfulla aura. Marknadsföring är ett område de bara inte har tid med. Undertecknad hörde av sig för att få ett recensionsexemplar och fick svar på mejl, men någon bok kom aldrig. Till slut gick jag ut och köpte den, och fann den mystiskt paketerad.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Henrik Petersen
Författare och kritiker.