OS är slut och det är ni också. Varför? Fattar ni inte det så kan ni lämna den här redaktionen nu.
Vad gjorde ni i Peking? Vad tror ni?
Jag har valt att sammankalla hela redaktionen för Megatrend Television därför att det var nu vi hade chansen att slå oss fram i tätklungan. Dags att summera. Men ni missade chansen. Ni trodde det var kuddkrig ni bevakade.
Skapa, sa jag när ni åkte. Skapa brinnande hjärtan. Och sen, vad var det jag sa sen? Jo, förneka. Slå mot Carros knäleder. Spika fast Stefan Holms fot med besvikelse.
Ni fattar inte?
Nähä. Ni babblar om respekt. Ni trodde att lite lagom bevakning skulle räcka. Man måste ta hänsyn till de tävlande. Man ska vara lite lagom. Va! Svalt iakttagande.
Som om man kan vara lite lagom och svalt iakttagande när nationens öde står på spel, när hela världen imploderar mot en enda punkt, Sverige.
Sakligt referera Sanna…
Varför då? Jo, sa ni att det är synd om Sanna. Hon snubblade. Hon ramlade på häcken. Men det är inte synd om Sanna. Hon är ett firmamärke, en logga, en affärsidé. Det är inte mera synd om Sanna än om Telia.
Det är reportern det är synd om. Det är du som ska ropa ut din ångest, skrika att nej! nej! hon ramlade! Är det synd om dig blir det synd om tittarna. Det är så man förmedlar nyheter här på Megatrend.
Du förkroppsligar tittaren. När du lider så lider tittaren. Det kallas gestaltning.
Vi har tre miljoner tittare. Glöm aldrig det. Dom betalar för att få lida. Och nu sitter dom där i soffan, dom sitter och käkar sina rätt vidriga jordnötter som dom har köpt på Rusta eller så är det jordnötsringar eller chips och dom är kladdiga av fett som dryper runt dom här ringarna och dom ligger mentalt på nivån babysång.
Det är dom som vi ska respektera.
Vi gör allt för tittarna. Vi måste vara där dom är. Fattar ni inte det heller. Nähä.
Ska journalistiken beskriva världen. Eller ska det vara tvärtom?
Megatrend vet svaret. Vi skickade hundra medarbetare till Peking. Och det var en enda sak som ni skulle hålla i huvet. Skapa. Ni måste skapa förväntningar. Tror ni att ägarna på Megatrend vill pröjsa hundra hotell och traktamenten för nåt som inte är viktigt.
Dom är på väg att sälja kundmassan, alltså tittarna, till Viasat. Dom gör det om ni klantar till det igen.
Alltså skapa. Se till att det är viktigt. Sätt eld på jordnötsringarna i tv-sofforna, dom där som vi ska respektera. Då pröjsar ägarna. Då kan ni casha hem era reseräkningar och paraplydrinkar i barerna.
Va? Fattar ni nu.
Och sen när hela alltihop är en enda storslagen fantasi, när alla svenska medelmåttor som farit till OS fått klart för sig att det är minst guld vi kräver… då!
Då är det dags att sätta brännjärnet i fläsket på dem. Vi som trodde på er. Men ni höll inte för pressen. Stackars. Stackars! Medlidande är totalt säljande. Och bakom medlidandet den ljungande blågula elden. Förnekelsen.
Det kallas undertext. Fattar ni det. Det är där man kommer med det verkliga budskapet. Det är där man undrar om Stefan Nystrand trodde att det vara Kalle Anka-simningen han deltog i.
Television är känslor. Vi på Megatrend ska bli bättre, ni i redaktionen ska få nya uppdrag i vårt stora tempel där vi skapar och förnekar. Bara ni fattar vad journalistik går ut på och varför ni misslyckades i Peking.
Gör ni inte det så stick och brinn.