Ledare/Nyheter 13 januari, 2022

Per Sicking: Sverige bör inte moralisera över polsk kärnkraft

Regeringens beslut att kärnkraften ska betraktas som hållbar är kanske svårsmält. Men även svenska kärnkraftsmotståndare måste acceptera att andra länder har andra förutsättningar och gör andra val.

Sveriges hållning i striden om EU:s så kallade ”taxonomi” – ett vägledande regelverk för hållbara investeringar – har varit omstridd. Länge ville regeringen inte ta ställning i frågan om huruvida kärnkraft bör inkluderas i regelverket, vilket en knapp majoritet av EU-länderna men också en majoritet i den svenska riksdagen krävt.

Sedan Miljöpartiet lämnade regeringen har det dock gått snabbt. Redan före jul förklarade Magdalena Andersson att kärnkraft kan inkluderas i taxonomin eftersom den ”kommer vara en del av omställningen”, och i måndags meddelade finansmarknadsminister Max Elger att kärnkraften kan anses vara hållbar även efter 2045, vilket går ett steg längre än kommissionens förslag.

Beskedet kommer naturligtvis att väcka motstånd, inte minst för att EU har fräckheten att kalla kärnkraft ”hållbar”. Men taxonomin är inte i första hand en strid om definitioner utan om villkoren för investeringar. Den kan till exempel bli avgörande för vilka som får del av pengarna från EU:s ”gröna giv”. Och faktum är att ett betydande antal EU-länder betraktar kärnkraften som en viktig del av omställningen till ett fossilfritt samhälle, oavsett vad vi i Sverige tycker om den saken.

Det gäller naturligtvis tungviktaren Frankrike men också det mindre Nederländerna, vars nya koalitionsregering i december presenterade planer på minst två nya kärnkraftverk för att minska beroendet av fossila bränslen, som i dag utgör runt 90 procent av landets totala energianvändning. Även om solenergi och vindkraft växer snabbt i Nederländerna utgör den fortfarande bara en bråkdel av elproduktionen, och elförbrukningen lär öka när landets industri och gasuppvärmda bostäder ska ställas om.

Ett annat exempel är Polen, som i dag är hel beroende av kolkraft. I september presenterades en uppgörelse mellan regeringen, gruvarbetarfacket och det statliga gruvbolaget PGG om att stänga landets sista kolgruva senast 2049, som ett led i att uppfylla målet om klimatneutralitet 2050. Kolkraftens andel av elproduktionen ska minska från dagens 75 procent till 37–56 procent år 2030 och 11–28 procent procent år 2040. Stora satsningar ska göras på vindkraft både till havs och på land, solenergi och kärnkraft.

Den polska planen är inte bara omstridd i ett land där många är beroende av kolindustrin för sin försörjning, utan enligt många bedömare även orealistisk. Det handlar trots allt om att ställa om hela landets energiförsörjning på 30 år. Att inte lägga alla ägg i en korg är förmodligen klokt, och EU bör så klart ge det stöd som behövs för att planen ska bli verklighet.

Då uppstår frågan: ska EU sätta sig över Polens egna önskningar och förklara att de inte kan få ekonomiskt stöd för sin omställning om de inte håller sig till 100 procent förnybar energi? Ska vi i Sverige med våra nästan unika förutsättningar i form av exploaterade älvar, glesbefolkade landsändar och långa kuster, som dessutom ställde om vårt elsystem med hjälp av kärnkraft för flera decennier sedan, kräva att Polen avhåller sig från att använda samma teknologi?

Det finns både realpolitiska och rent demokratiska skäl att låta bli. Visionen om ett integrerat Europa där den förnybara elen flödar från svenska älvar och kuster till länder med sämre förutsättningar som Polen och Nederländerna må vara vacker, men det finns också något väldigt naivt med idén om att andra länder frivilligt ska gå med på att bli beroende av importerad svensk el.

Varför bygger Finland kärnkraft när de kan fortsätta importera el från Norrland i stället? Ja, den frågan tål att tänkas på. Kanske anar de att elen inte kommer att räcka när vi också ska ställa om industri och transporter? Kanske vill de bara inte vara beroende? Den pågående energikrisen i Europa har knappast minskat EU-ländernas önskan att själva få välja väg bort från det dödliga beroendet av fossila bränslen.

Det är välkommet att regeringen visar tecken på pragmatism i energi­politiken. Förhoppningsvis kan även de mest inbitna kärnkraftsmotståndarna i vänstern se att det finns en poäng med det i det klimatnödläge vi nu befinner oss i.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Ledare 04 september, 2024

Konsten att sluta räkna barn

Palestinska barn väntar på att bli evakuerade från skolan där de tagit skydd, efter att flygblad släppts ned av den israeliska militären, i östra Deir al-Balah den 16 augusti 2024. Foto: Abdel Kareem Hana/AP.

Att peka på de oskyldiga barnens lidande i Gaza är det bästa svaret på avhumaniseringen. Men hur gör vi när inte ens det fungerar?

Jag försöker att identifiera den punkt i tiden när jag slutade att räkna barnen.

De döda barnen i Gaza, menar jag. I början följde jag siffrorna nästan dagligen. Jag inte bara följde dem, utan gjorde också en ansträngning för att försöka begripa antalet. Det gjorde jag genom att tänka mig klasslistor, som för oss är en välbekant delmängd barn. Hur många klasslistor i A4-format?

När jag fortfarande räknade kom jag fram till att de dödas klasslistor fortfarande, om än knappt, rymdes i en standardpärm. (30 barn per klasslista, 450 sådana blad i en standardpärm.) På förekommen anledning räknar jag i dag och nu ryms de dödas klasslistor inte längre, ens med milt våld, i en pärm. Och jag verkar inte vara den enda som slutat räkna.

Paradoxen mellan föreställningen om barns liv som oändligt värdefulla och passiviteten hos världens regeringar inför dödandet av barn är monumental.

Det malande dödandet i Gaza kör in ett skitigt finger med trasig nagel rätt in i det hyckleri som är tesen om alla människors lika värde. Själv är jag cancerläkare och sitter varje vecka och förskriver avancerade och dyra behandlingar i förhoppning om att den ska ge en 75-åring ytterligare ett halvår i livet. I den positionen är den omöjligt att bortse från hur vissa liv är värda nästan allt och andra nästan ingenting.

För även om samtliga regeringar i hela världssamfundet skriver under på att ”lidandet i Gaza är oerhört” är bara en bråkdel av dessa regeringar beredda att använda sanktioner, bojkotter eller egentligen något som helst annat än vädjanden, för att försöka bromsa dödandet.

Paradoxen mellan föreställningen om barns liv som oändligt värdefulla och passiviteten hos världens regeringar inför dödandet av barn är monumental, och just därför också en platt, närmast trivial observation.

Att härbärgera hyckleriet, spänningen mellan dessa poler, är själva tecknet på att man är en vuxen och fungerande medborgare. Det blir också genom sin egen tyngd en pakt vi ingår med andra vuxna och fungerande medborgare – för om någon av oss sviker den, och till exempel tvångsmässigt börjar skicka filmsnutt efter filmsnutt på blodiga små fötter i storlek 26 som sticker fram ur ruinhögar till i skolappens föräldraforum eller ut på fotbollens mejlinglista – riskerar övriga att framstå som hjärtlösa. Vi härbärgerar, bland annat, av omsorg.

Läs mer

En av Andrev Waldens bästa texter – som jag ålägger alla hans senare fans att läsa – kom 2016 i Aftonbladet och hade rubriken ”Fascismen är underbar”. I den gör han en analys av Disneyfilmen Lejonkungen och förklarar pedagogiskt som den allra bästa av mellanstadielärare varför filmen har en otvetydigt fascistisk sensmoral. Texten handlar också om dem som står utanför den varma berättelsen om lojalitet, adelskap och gemenskap. I filmen är det hyenorna. I verkligheten talar Walden, rakare än de flesta akademiker, om vilkas liv som är sörjbara. De ”smutsiga gratisätarna” hyenornas liv är det inte. Deras lidande rör oss inte i ryggen. Waldens recept mot avhumanisering i verkligheten är följande: ”Visa dem barnen. Barnen skaver alltid.”

Men så lägger han till, som allra sista mening i texten ”Åtminstone i början”. Vi är uppenbarligen inte längre i början.

Cecilia Verdinelli
Skribent och läkare.
Utrikes 04 september, 2024

Italiens bröder tänker på Romarriket

En skulptur av Eugenio Baroni pryder tennisstadion Pietrangeli, en del av sportkomplexet Foro Italico, som från början hette Foro Mussolini. Foto: Andrew Nedichini/AP.

100 år efter att Mussolini kom till makten kämpar Giorgia Melonis nyfascister för att kontrollera arvet efter Rom. Men antikens och fascismens historia fortsätter att spöka och ställa till besvär.

– Lyssna, pelid, du som snart ska dela mitt öde. Låt ej mina ben vila skilda från dina, Akilles, utan tillsammans med dem, såsom alltid i livet, då vi fostrades vid samma bord i din fars hem. Blanda våra askor i urnan, amforan av guld som din vördade mor dig skänkte.

Så lyder den grekiske hjälten Patroklos vädjan, när han som spöke uppenbarar sig för sin älskade Akilles, då han fallit i strid mot trojanen Hektor. Akilles svarar:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Nicholas Nilsson
Antikvetare och frilansjournalist.
Inrikes 03 september, 2024

Högerextrem sugrörskung bakom anonym nätbutik: ”100% äkta plast”

Sedan januari 2022 får plastsugrör inte säljas i Sverige. William Hahne, tidigare SD, menar att han hittat ett kryphål i lagen. Foto: Jessica Gow/TT, Erik Simander/TT. Bilden är ett montage.

Den tidigare SD-politikern William Hahne försvann från politiken efter att ha sålt skyddsmasker till ockerpris. Nu är han tillbaka med nya engångsartiklar i plast. Men han döljer det egna bolagets inblandning – något som kan vara ett brott.

Erbjudanden som får miljöpartister att gråta. Papperssugrör suger. 100 procent äkta plast.

På sajten sugror.com kan den som är trött på ”meningslös symbolpolitik” och ”politiskt korrekta dumheter” läsa ovanstående slogans, och beställa hem plastsugrör och engångsbestick som en ”protestaktion”. Det rör sig om produkter som är förbjudna att sälja sedan den 1 januari 2022, men butiken hänvisar till ett kryphål – att man köpte in sitt lager innan lagen började gälla, och därför får sälja slut på det.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Liz Fällman
Reporter på Flamman.[email protected]
Kultur 03 september, 2024

Med fickan full av rosa tabletter

Nattsvart i debutfilmen ”Bye, bye boredom” om ungdomar på landsbygden. Foto: Folkets bio.

Rasmus Landström ser en mörkt poetisk film om tonåringar på landsbygden – som lämnar honom iskall i själen.

Det finns en lantlig subkultur som är underskildrad i kulturen. ”Raggare” är ett slasktrattnamn, men det jag tänker på är både bredare och smalare än så. Dessa kids drar runt i a-traktorer mellan byarna på nätterna med EDM skallrande i högtalarna – rostig plåt, dyra fälgar. På en bilparkering kan man gunga hela natten i rosa Helly Hansen-jacka och tramadol i blodet. Den lysande filmen Goliat av Peter Grönlund, några noveller av Henrik Bromander och Vilhelmina-dokumentären Epa finns – i övrigt har glesbygdens motordrivna tonåringar knappt synts i kulturen sedan Fucking Åmål.

Elina Sahlins debutfilm Bye bye boredom är ett färskt försök att fånga subkulturen. I centrum står 13-åriga Jackie, lysande spelad av Kiwi Casslind. Hon bor i en by utan namn i Västernorrland där ungdomarna inte har annat att göra än att knarka och fara mellan byarna, som meteoritregn i natten, i sina blinkande traktorer. Varken samhället eller familjen syns till, förutom plastpappan (Albin Grenholm) som gör linor i köket, och postisen som säljer färgglada piller till barnen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Landström
Författare, litteraturredaktör och medlem i Flammans styrelse.
Ledare 02 september, 2024

Elon Musk är det fria ordets fiende

Elon Musk tilldelades 2022 en nationell förtjänstorden av Brasiliens dåvarande president Jair Bolsonaro, en av mångmiljardärens många auktoritära politiska vänner. Foto: Cleverson Oliveira/AP.

Adam Cwejman och andra högerdebattörer framställer världens rikaste man Elon Musk som de svagas beskyddare. I själva verket är han en högerextrem aktivist, och arbetarklassens främsta motståndare.

”Det fria ordet är demokratins stöttepelare”, skrev Elon Musk på sin plattform X den 30 augusti, ”och en ickevald låtsasdomare i Brasilien raserar den för politisk vinning.”

Orden kommer efter att högsta domstolen i världens femte folkrikaste land tvingat tjänsten att stänga ned. Anledningen är att bolaget sedan den 17 augusti inte längre har en rättslig representant i landet, trots att lagen kräver det. Konflikten går tillbaka till i våras, när domstolen krävde hårdare tag mot konton som sprider hat och desinformation, eller uppviglar mot demokratin. Bolaget vägrade anpassa sig, och stängs därmed också ute från sin fjärde största marknad.

”Bara för att den här killen har mycket pengar betyder det inte att han kan vara respektlös. Vem tror han att han är”, kommenterade Brasiliens president Lula da Silva ärendet i radio, för att i sin tur kallas ”ond diktator” av Elon Musk. I stället har mångmiljardären allierat sig med expresidenten Jair Bolsonaro, vars följare bröt sig in i parlamentsbyggnader i protest mot valförlusten 2022, och som enligt vittnesmål från två befälhavare i militären själv planerade en statskupp.

Men trots dessa farliga pajaskonster har Elon Musk fans i den svenska borgerligheten.

”Mycket få individer har någonsin haft en sådan positiv inverkan på människors liv”, skriver Sofia Nerbrand underdånigt, medan GP:s politiska redaktör Adam Cwejman påstår att: ”[e]liten ogillar Musk för att de ogillar yttrandefrihet”. Han har dock fel på alla punkter. För det första är Adam Cwejman inte alls den revolterande schlesiska vävare han ständigt beskriver sig som på sant Trumpmanér, utan en borgerlig mediechef med uppgift att fylla elitens fickor. En elit som snarare älskar Elon Musk för att han står på dess sida mot arbetarklassen.

Så är Elon Musk verkligen en ”yttrandefrihetsfundamentalist”, som han hävdade när han köpte plattformen, eller bara världens rikaste nättroll? Låt se.

Han använder också sin egen kanal för uppvigling mot demokratiska regeringar.

Sedan köpet av X år 2022 har han godkänt 83 procent av alla censurönskemål från auktoritära länder som Indien och Turkiet, en ökning från 50 procent när han tog över. Så här motiverade han att Narendra Modi skulle få radera regeringskritiska inlägg: ”Indiens lagar för vad som kan visas i sociala medier är strikta, och vi kan inte gå bortom ett lands lagar.”

Men när det gäller en demokrati som Brasilien spelar lagen visst ingen roll längre. Snarare än att vara en principernas man, väljer han vem han ska censurera beroende på deras politik.

Det märks även på plattformen själv. Medan stora vänsterkonton upprepade gånger har stängts ned, har han återfört en rad hatkonton till plattformen. I vissa fall hjälper han själv till med att sprida deras innehåll. Nu är det dessutom fritt fram att använda n-ordet nedsättande, medan inlägg med ordet ”cisgender” parodiskt nog stoppas med hänvisning till reglerna för näthat.

Han använder också sin egen kanal för uppvigling mot demokratiska regeringar. Efter de brittiska lynchmobbarna i somras eldade han på våldet, och påstod i en rad inlägg att ”inbördeskrig är oundvikligt”. Den 1 september spred han en lögn från svenska nazistkontot ”Peter Sweden” om att ett par fängslats i 20 månader för att ha ropat ”vi vill ha vårt land tillbaka”, när de i själva verket kastat sten mot polisen och misshandlat en räddningsarbetare. Ett av otaliga exempel på hur ägaren för västvärldens viktigaste plattform för politisk diskussion själv sprider rena lögner – om allt från vacciner till kriget i Ukraina.

Läs mer

Lögner som den sydafrikanska mansbebisen också ser till syns överallt. När Joe Bidens Super Bowl-tweet fick mer uppmärksamhet än hans egen sparkade han en chefsingenjör och satte ett lag om 80 personer att ”laga” algoritmen så att hans inlägg skulle få den synlighet de förtjänar.

Som tur är börjar allt fler regeringar ställa sig upp emot Elon Musk – från Brasilien till EU och Australien. Nu när hans fientlighet mot demokratin blivit allt tydligare har även många liberaler vaknat. Nu väntar vi bara på att de ska förstå att utan deras politik hade en man aldrig kunnat bli så rik att han kan tvinga sina lögner i halsen på oss alla.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kommentar 02 september, 2024

Bodo Ramelow och frun Alberti vom Hofe lägger en röst på sitt parti Die Linke i delstatsvalet i Thüringen – det gjorde dock inte så många andra. Foto: Michael Kappeler/DPA/AP.

”Oss emellan: Visst skulle du sakna oss?!”

Denna dystra slogan av tidigare vänsterledaren Gregor Gysi prydde valaffischerna i Sachsen inför söndagens delstatsval.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Sjöstedt
Frilansjournalist och tidigare partiledare för Vänsterpartiet.
Kultur 01 september, 2024

Konsten gör uppror mot adoptivföräldrarna

”Vaginal Davis as the Madonna of Laibachdorf”. Foto: Nada Žgank/Aksioma, 2007.

På 70-talet var vita föräldrar med svarta barn den ultimata symbolen för antirasism. Tobias Hübinette reflekterar över konstnären Vaginal Davis lek med adoptionens stereotyper.

1976, samma år som 1 791 barn adopterades från andra länder till Sverige, stod Adoptionscentrum bakom en utställning i Stockholm med Ulrika Palmes fotografiska skildringar av internationell adoption, ”Svenskar i flera kulörer”. Ett av verken som ingick i utställningen föreställde en vit svensk och en troligen sydasiatisk kvinna, som på samma sätt båda har adopterat varsitt barn över rasgränserna. På bilden sitter de bredvid varandra och dricker kaffe.

Utställningen speglade 70-talsidén om att det var antirasistiskt att adoptera över rasgränserna. Dessa transrasiala adoptioner, tänkte man sig, skulle skapa den postkoloniala försoning mellan väst och icke-väst och som så många hoppades på i samband med efterkrigstidens alla kolonialkrig och mot bakgrund av 1960- och 70-talens alla raskonflikter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Tobias Hübinette
Lärare och forskare vid Karlstads universitet
Utrikes 01 september, 2024

På Gorée är slavhandeln fortfarande ett öppet sår

Slavhandeln från Gorée fortsatte långt in på 1800-talet. Foto: Tilda Kämmlein.

Den transatlantiska slavhandeln gödde Europas ekonomi, samtidigt som den tömde Västafrika på arbetskraft. Flamman besöker ön Gorée, som under 300 år var den sista skymten av Afrika för miljontals slavar.

Knappt en halvtimme efter att vi klivit ombord på färjan i hamnen i Senegals huvudstad Dakar är vi framme vid ön Gorée. Färgglada hus från den portugisiska eran möter oss vid strandkanten och en påtaglig hetta väntar när vi kliver i land. Precis där färjan lägger intill badar barn i vattnet, som skiftar i turkost och blått. Det är svårt att föreställa sig vilken mörk historia platsen bär på.

Det räcker med en kort promenad för att komma till slavhuset, den plats där miljontals människor tvingades ta farväl av kontinenten innan de påbörjade den mardrömslika resan över Atlanten. Vid husets ingång står en äldre man i färggranna kläder. Han ger ett sammanbitet men vänligt intryck, och presenterar sig som Tahara. Han berättar att han guidat besökare runt på platsen i årtionden.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Tilda Kämmlein
Frilansjournalist.
Kultur 31 augusti, 2024

Ett helt liv på 116 sidor

Özlüs ”Barndomes kalla nätter” är en modern klassiker med resonans i dagens Turkiet.

”Barndomens kalla nätter” har kallats ett av den moderna turkiska litteraturens viktigaste verk. Trots 40 år på nacken är kampen mot konservativa och auktoritära krafter högaktuellt.

Flera numera betydelsefulla författarskap har vi enskilda översättare och mindre förlag att tacka för att vi kan läsa på svenska. Såsom Marie Silkebergs omfattande arbete med danska Inger Christensens samlingar eller Ulla Ekblad-Forsgrens översättningar av österrikiska Friederike Mayröcker, för att nämna några. Barndomens kalla nätter från 1980 har nu, tack vare poeten och översättaren Burcu Şahin, introducerat Tezer Özlü på svenska.

Och det var först förra året som boken kom i engelsk översättning, detta trots att Barndomens kalla nätter kallas för ett av den moderna turkiska litteraturens viktigaste verk. Kortromanen skildrar ett Turkiet i ekonomisk och social förändring; en tid som bär likheter med författaren Tezer Özlüs (1943–1986) liv. Mitt emellan traditionella värden, sexuell frigörelse och revolutionär kamp med kulmen den 12 mars 1971, i ett muslimsk kvarter på en katolsk skola och återkommande tvångsinskrivningar på psykiatrin är det namnlösa berättarjaget positionerad.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Nyheter 30 augusti, 2024

V-ledamot i Landskrona lämnar inte politiken: ”Ångrat mig”

Landskronas stadshus och vänsterpartisten Ali Hadrous. Foto: Andreas Hillergren/TT / Vänsterpartiet Landskrona.

Ali Hadrous (V) uppmanades att lämna politiken efter att ha spridit antisemitiska inlägg. För Flamman berättar han att han kommer sitta kvar – utan partitillhörighet, om så krävs. Nu har ett ärende om uteslutning inletts.

Beskrivningar av Israel som ”nazisternas arvtagare”. Teorier om att USA styrs av en ”judisksionistisk lobby”. Påståenden om att Hamas inte dödade några civila vid attacken den 7 oktober. 

Det är ett axplock av innehållet i de inlägg som enligt en granskning i Sydsvenskan delats och spridits av Landskronapolitikern Ali Hadrous, en av vänsterpartiets två ledamöter i stadens kommunfullmäktige. I artikeln beskrivs inläggen som klart antisemitiska av Mellanösternkännaren Anders Persson. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]