Okategoriserade 18 maj, 2005

Politiska konstnärer på omöjligt uppdrag

Är det möjligt att förena konst och politik? Leder det någon vart? Och är dagens politisk konst egentligen politisk? Flamman har träffat tre popagitatorer från Doktor Kosmos, som vill ge oss enkla svar på svåra frågor.

– Ska man inte bara slå fast att det är mission impossible? säger Martin Aagård.
Han är gitarrist i bandet Doktor Kosmos och i vårsolen pratar vi om den politiska konstens möjlighet att påverka samhället.
Sedan 1995 har Doktor Kosmos på fem plattor och otaliga konserter spridit ett uttalat feministiskt men framförallt socialistiskt budskap. I går onsdag släppte bandet dubbelskivan Ett enkelt svar. Därför träffar jag Martin Aagård, Lina Selleby (sång) och Uje Brandelius (sång och texter) från bandet för att prata om politik och kultur.
– Det går inte att göra politisk konst som leder till politisk aktion hos publiken, säger Martin Aagård.
Det kan tyckas vara ett märkligt och mer än uppgivet svar från någon som i över tio år spelat i en politisk popkombo. Men det är inte hela sanningen. Även om Doktor Kosmos idag är Sveriges mest framstående socialistiska band, var det inte för att agitera som man startade sitt band.
– Vi satt ju inte som en aktivistcell och planerade, säger Uje Brandelius och börjar improvisera fram en scen om hur det kunde ha låtit ifall det varit så:
– ”Elgitarr har jag hört att man kan spela för då blir det rajtantajtan”.
– ”Ja, rajtantajtan och politik…”, hakar Lina Selleby på.
– ”…och då når vi ungdomarna!” avslutar Martin Aagård.
Det var helt andra orsaker som låg bakom bandbildandet.
– Den viktigaste drivkraften, vare sig man är journalist eller musiker, det är ju att få bli någon. Att få en röst, att får höras och synas. Att skapa sig en identitet. Det är väl därför man startar ett rockband, man vill ha ett ord med i laget, säger Uje Brandelius.
Men det var tio år sedan. Idag är Doktor Kosmos ett väletablerat band med en trogen fanskara. På bandets hemsida kan man spela åttiotalsnostalgiska datorspel med överpedagogiska vänsterfinesser. Vad sägs om ett pingisspel där datorn som är överklass får ett jättelikt rack och du som är underklass får ett litet? Eller så kan man läsa Uje Brandelius essä om varför klassbegreppet borde läggas åt sidan till förmån för motsatsparet fattiga–rika.
Sajten är så Doktor Kosmig den kan bli. Den har bandets alla signum som känns igen från musiken: politik, vardagsliv och humor i en befriande respektlös blandning. Alltid med en naivistisk ton som inte ska misstas för aningslöshet eller ironisk distans.
Men bandets gitarrist är inte särskilt hoppfull kring den vänsterpolitiska konstens möjlighet:
– Bertold Brecht är den enda politiska konstnär som har försökt att ta tag i den politiska konstens problem. Han ville skapa en teater som fjärmade publiken. De skulle inte lämna teatern tillfreds utan känna sig otillfredsställda och vilja göra någonting. Men idag spelar man Brecht på alla nationalscener och publiken är jättenöjd när den lämnar salongen. De har sett en härlig pjäs med Micke Persbrandt i huvudrollen. Så det gick ju åt helvete och det kommer att gå åt helvete igen, säger Martin Aagård.

Fenomenet är bekant. Vårt ideologiska klimat kräver pyspunka; revolutionära konstnärer måste tömmas på sitt politiska innehåll innan de dammas av och visas upp. Med anledning av hundraårsfirandet av just den bortgångne Brecht undrade Göran Greider i Dagens Nyheter (2/3 1998) om alla har ”glömt att han var socialist och till och med en ’sokratisk’ sådan som ville förlossa insikter och inte inpränta dem hos åhörarna?” Den Brecht som firades var en konstnär som gjorts opolitisk.
– Det finns kanske ögonblick innan det går åt helvete där man kan kommunicera några enkla budskap. Stoppa valfriheten, till exempel, från vår förrförra platta. Jag tror att vi har bidragit till att folk inte använder ordet valfrihet längre. Men i det långa loppet är politisk konst omöjlig. Politik är ju lagstiftning, säger Martin Aagård.
– Ibland skriver någon till oss eller kommer fram efter en konsert och säger att ”när jag hör eran musik känner jag att jag vill agera”. Det är gott nog. Då har man inte stått där i onödan. Då har vi trillat på lite, säger Lina Selleby.
– Vi kanske ska se vår roll som hundra procent pepping. Idéproduktionen och det politiska gräsrotsarbetet har vi ingenting med att göra. Vi är vänsterns sportdryck! säger Uje Brandelius.
Rock har länge varit synonymt med arbetarklass. Ju mer bredbent desto mer proletär, lyder den enkla och ganska slarviga matematiken. Som klassmarkör är hiphopen dock på framfart. Det är förort, det är invandrare, det är ungt. Det vill säga just de värden, eller symboler, som varje radikal rörelse vill förknippas med.
Doktor Kosmos spelar pop. Några genomslagskalkyler har de inte gjort.
– Skulle vi vilja nå ut med vårt budskap maximalt så skulle vi ringa E-type. Vår musik är ganska smal musik, och det tullar man inte på bara för att man vill nå ut. Doktor Kosmos blir ofta sammankopplade med Stefan Sundström eller Lars Winnerbäck eftersom vi är vänster. Men det är slapp, ointressant musik. Ska man vara konstnär i det här enorma flödet som vi lever i måste man leverera grejer som är nyskapande.
På den svenska musikscenen är Doktor Kosmos onekligen en särling med sin tydliga socialistiska profil. Självklart skjuts fokusen på bandet ofta över från låtarna som helhet till dess texter och budskap.
– Vi har ju fans som köper plattan, behåller texthäftet och slänger skivan. Det känns ju lite trist när man har jobbat med en skiva i två år. Då kan de lika gärna ringa Uje och be honom faxa över texterna, säger Martin Aagård.
– Det kan vara nedslående när man gjort en platta och så skrivs det bara om våra texter i recensionerna. Men man kan också se det som ett tecken på en brist. Det finns väldigt få personer som lägger ner tid och engagemang på sina texter. Och framför allt få som gör det på svenska. Det är fortfarande kärlek och… ja, kärlek, säger Lina Selleby.
Vi lever i en hårdpolitiserad tid. Många känner sig tvingade att ta någon form av ställning. Konstnärer, artister och journalister trevar sig försiktigt närmare samhällets kärna. Dagens politisk konst kan vara väldigt mycket. Oftast är den opolitisk.
SVT visades nyligen ett inslag med den svenska konstnären Felix Gmelin. 1968 gjorde hans pappa, som var tysk och konstnär även han, en konstfilm där några springer med en röd fana genom Berlin. 1968 betydde symbolen något verkligt konkret, för idén om en revolution fanns på agendan. För många kändes det som en reell möjlighet. Nu har Felix Gmelin gjort en likadan film som sin pappas. Men i Felix version springer man genom Stockholm med en likadan röd fana idag.

Uje Brandelius menar att filmen – som Felix Gmelin själv kallar för en kommentar – är ett typexempel på konst som kallas politisk men det är tveksamt om den är det.
– Gmelin tycker att [de två filmerna sedda bredvid varandra] ställer intressanta frågor kring kontext. Vad som är politisk i det har jag väldigt svårt att nagla, att definiera. Det görs just inget annat än ställs frågor. Där finns ingen som helst ambition att ge svar. Gmelin ställer sina frågor och där stannar det, säger Uje Brandelius.
Doktor Kosmos tar sig rätten att ge svar. Deras nya skiva heter som sagt Ett enkelt svar och som svar på ”varför hon syr hundra hockeytrunkar i femtio graders värme utan rast” och ”varför han fick sparken när företaget flyttade utomlands” sägs det att:

Jo, det finns ett enkelt svar
Ja, jag vet ett enkelt svar
Svaret är kapitalism
Och det är ett enkelt svar

Det kan vara väldigt långt mellan två röda fanor.
Som bandets textförfattare strävar Uje Brandelius efter det konkreta. Lina Selleby beskriver det som att ”han går in i en liten detalj eller händelse och från den bygger han en analys.” Man kan också kalla det för dialektik; pendelrörelsen från det lilla vardagliga till det stora universala. Här finns en brechtiansk ådra, ett recept som om inte står garant, men åtminstone bereder möjlighet för, en revolutionär konst, ja rent av revolutionär politik: den sociala erfarenheten som utgångspunkt för en omfattande teori som i sin praktik kan förändra den sociala erfarenheten.
Som motpol till Uje Brandelius texter pekar Lena Selleby på proggen:
– Den är en halvreligiös grej som ska innefatta allt, säger hon.
– Politiska texter i popmusiken är aldrig konkret, för då blir det platt antipoesi. Vet man vad artisten tycker går sjuttiofem procent av vänsterlyssnarna förlorade för att ”han tycker inte exakt som jag”. Politiska texter är luddiga för att behålla ett kompisskap, säger Uje Brandelius.
– Det är jävligt lätt att slänga slagord omkring sig. Man behöver inte veta någonting för att göra det. Men för att övertyga en annan person då måste man ha mer kött på benen, säger Lina Selleby.
Uje Brandelius säger att han skulle vilja vara är en påläst, akademisk och kunnig person med koll på skattesystem och samhällsorganisation, men ändå ”jävligt radikal”. Han skulle vilja ha en röst som gör att han får skriva debattartiklar i Dagens Nyheter.
– Jag vill kunna vara knivskarp i mina argument, kunna prata med ekonomer på ekonomers språk och brotta omkull dem på deras egen planhalva. Jag vill klä mig snyggt. Jag vill bli accepterad av den vuxna världen, säger Uje Brandelius.
Hans syn på sitt eget textförfattande vecklar ut sig till ett politiskt manifest, till en helhetssyn på vad politik bör vara. Det verkar vara ett ideal långt bort från utslitna slagord som låter bra men säger lite. För det är ju väldigt lätt att skandera ”krossa kapitalismen”, men vad betyder det idag? Eller imorgon?
En seriös politik med syfte att varaktigt omstöpa samhällsordningen radikalt mår bäst om den tar avstamp i en konkret situation – vardaglighet om man så vill – och sen backas upp av tung kunskap. Och snygga kläder. Det är inte bomber och granater, i retorisk eller verklig form vi talar om, utan det som Martin Aagård inledde med: politik är lagstiftning.
I låten Vill ni ha det som i Sovjet eller vaddå? kommer en lågmäld men envis radikalitet till tals, en radikalitet som botar både dålig tandvård och ledningsvärk:

Vårt idealsamhälle
förverkligas inte genom
Kalashnikovkarbiner mot
tinningen utan genom fönsterkuvert
i brevlådan. Vår revolution
kommer inte att höras som
granatexplosioner, vår revolution
kommer att höras som tusen små
dunsar mot din hallmatta.

Fakta.

Bandet består av Uje Brandelius, Lina Selleby alias Twiggy Pop, Martin Aagård, Anders Bennysson och Henrik Svensson.
Bildades 1991 i Gävle.
Doktor Kosmos har släppt skivorna Socialmedicin (1995), Cocktail (1996) Stjärn-Jerry (1996), Evas story (1999), Reportage (2002), Ett enkelt svar (2005).

På sajten doktorkosmos.nu kan du spela klasspingis, chetris och castroids eller läsa ”Sluta tjata om klass” av Uje Brandelius.
Den nitiska Kosmos-fanatikern rekommenderas att gå in på sr.se och lyssna på den experimentella digitalradiokanalen SRc där Uje Brandelius verkar som pausfågel mellan varje inslag.

Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
TV 12 april, 2025

Grillen #3: ”Pappa, kan vi fira jul utan el i år?”

I veckans Grillen: När ska Elon Musk börja kampanja för Sverigedemokraterna, vilken historisk era är sexigast och varför är det så kul att håna Liberalerna?

Vi gästas dessutom av Elinor Odeberg, chefsekonom på Arena och författare till boken Dyrtider, för att prata om varför kaffet har blivit så dyrt – och matjättarnas roll i inflationen.

Avsnittet går även att se på Youtube.

Om avsnittet

Medverkande:
Leonidas Aretakis
Paulina Sokolow
Jacob Lundberg

Gäst:
Elinor Odeberg

Vinjett:
Kornél Kovács

Kamera:
Javier Cordova

Klippning:
Petter Evertsen