I ryska tidningar har de porträtterats som ouppfostrade, ovetande och lite korkade.
– I Sverige har de snarare framställts som ett punkband, Expressens ledarskribent trodde att de sjöng engelska, trots att de naturligtvis sjunger på ryska för en rysk publik, säger Anna-Lena Laurén som menar att varken anhängare eller motståndare förstått vilka de är.
Hon påpekar att Nadezjda Tolokonnikova i sitt försvarstal inför domstolen citerade både Sokrates, Bibeln och Dostojevskij ur minnet, utan att hon haft tillgång till dator. Deras framträdande i Kristi Frälsares kyrka skall snarast ses som en driven politisk performance, där de lånar punkens formspråk. De tre är intellektuella och bildade, fast förankrade i rysk kultur. De har studerat journalistik och filosofi. De tillhör en ganska stor grupp av intellektuella som förut inte fått så mycket plats i det ryska samhället.
– Den här undervegetationen med musiker och andra intellektuella har funnits sedan 1980-talet. Förut satt de i sina kök, men nu har internet skapat en ny arena för dem som gjort att de kommit fram och trätt upp till ytan.
Blandad opposition
Oppositionen mot Putin är väldigt blandad. Där finns också grupper som är mycket nationalistiska och konservativa. När man går på de stora manifestationerna finns det många som inte passar in på föreställningen om hur en som är emot Putin skulle se ut.
– Det är hela spektrumet som gäller, man måste komma ihåg att Ryssland är ett mycket konservativt samhälle. Alla som är emot Putin är inte som vi vill att de skall vara.
De som stöder Putin är mycket passiva, de skulle inte gå ut och stötta honom om han skulle störtas eller avgå. Oppositionen är fortfarande ganska begränsad, men många av dem är skickliga och vet vad som kan få genomslagskraft. Den finns främst i de största städerna som Petersburg och Moskva, som av tradition varit mer liberala.
– Det finns absolut sympatisörer i mindre städer, men där är det mycket farligare att göra manifestationer eller demonstrera. Där finns det en apparat som väldigt lätt kan klämma åt de här människorna och dra åt tumskruvarna.
Pussy Riots protest är främst feministisk, men de håller sig klart inom den ortodoxa kyrkans ram, de har till och med framhållit att de är troende. Men de vill att kyrkan skall bli en medborgerlig kraft, fungera som en protestplattform, inte fungera som ett stöd för presidenten som denne vill använda dem till.
Kyrkan maktfaktor
Anarkisterna är starka inom vänsteroppositionen, men dit vill inte Anna-Lena Laurén placera Pussy Riot, egentligen har de mycket modesta krav. Kyrkan skall skiljas från staten och de sexuella minoriteterna skall få sina rättigheter.
– Men detta är inte särskilt opportunt i dagens Ryssland.
Är de vänster? Anna-Lena Laurén suckar, det är en svår fråga. Vad är vänster i Ryssland idag? Nadezjda Tolokonnikova har på sig en t-shirt med det klassiska vänsterslagordet ”No pasaran” och en knuten näve.
– De är lite inspirerade av Che Guevara romantiken, deras krav skulle passa i en socialdemokratisk eller vänster ideologi men också i en liberal ideologi.
Många i väst har uppfattat deras protest som i första hand riktad med Putin och det är därför den blev så uppmärksammad, det är en missuppfattning.
– Att protestera mot Putin är inte så speciellt ovanligt, det är lite mainstream i Ryssland idag. Men att gå in i en kyrka och hålla en konsert, det är en helt annan sak. Det är det som gör att de råkat så illa ut.
Den ryska kyrkan har växt fram som en maktfaktor de senaste åren. Både Putin och Medvedev tycker om att synas på gudstjänster. Det finns starkt reaktionära grupper som Tjorugvenostsy (Fanbärarna) som brukar framträda på manifestationer med slagord som ”Kristendomen eller döden”.
Underliga saker sker
Anna-Lena Laurén vill framhålla att kyrkan är en maktfaktor som verkar på väg att bli mycket rik. Hon har besökt stadsdelen Bibirevo i norra Moskva, där det håller på att byggas en kyrka som kommer att kunna ta emot 4 000 personer. Fader Sergij som är en gammal hippie – Deep Puprle och Led Zeppelin är hans stora idoler – säger att kyrkan, som kommer att kosta tio miljoner, har han till stor del finansierat själv genom sitt bokförlag. Det tror hon inte på.
– Det sker mycket underliga saker inom den ryska kyrkan, de hade licenser på tobaks- och alkoholförsäljning under 1990-talet som gjorde dem mycket rika. Där finns en massa pengar som man inte vet var de kommer ifrån.
Pussy Riots framträdande har lett till en debatt i ryska medier som är ganska ovanlig, man har granskat kyrkan på ett sätt som man absolut inte gjort tidigare. Patriark Kirills Breguetklocka för 30 000 dollar och hans stora våning i centrala Moskva, där det bor en okänd kvinna, har lyfts fram.
– Kyrkan har ju reagerat på ett ganska hysteriskt sätt, talar om 1920-talet när bolsjevikerna förföljde dem, ogudaktiga krafter som ville krossa kyrkan. Det är ju totalt fel vad det gäller Pussy Riot för de verkar ju uttryckligen inom den rysk-ortodoxa traditionen, det var ju en bön som riktades till Jungfru Maria, Guds moder, de framförde.