Regeringen satsar mindre på järnvägsnätet. Enligt Trafikverkets beräkningar kommer det att leda till att förseningarna fördubblas, att större trafikstörningar ökar och att tågkaoset från i vintras riskerar upprepa sig. Det finns även en stor risk att många godstransporter i fortsättningen kommer att ske på vägarna istället för järnvägen, vilket skulle vara negativt för miljön. Detta enligt dokument från verket som Ekot har tagit del av. Regeringen har beslutat att ge 700 miljoner kronor mindre i anslag för drift och underhåll år 2011. Samtidigt kommer Trafikverkets kontrakt med entreprenörer att bli ungefär tre procent dyrare. Tillsammans gör det att det saknas en miljard till underhåll av järnvägsnätet, enligt Trafikverket. Nya tågbanor som exempelvis Citytunneln mellan Malmö och Köpenhamn och Botniabanan kommer också att leda till ökade kostnader.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) säger till Rapport på SVT att anslagen har höjts under den nuvarande regeringen, men en tidigare underfinansiering har gjort det svårt att komma igen. Trafikverket menar däremot att deras konsekvensanalys är direkt kopplad till beslut som regeringen tar nu.
Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Anders Ygeman kallar kritiken för ”förödande”.
– Jag har varit med i politiken ett tag, och jag har nog aldrig sett så kraftiga ord från ett statligt verk, säger han till samma program.
När Flamman ringer upp vill inte Trafikverket kommentera uppgifterna. Pressansvarig låter hälsa att man för en dialog med regeringen och inte kan uttala sig mer i nuläget.