Nyligen släppte såväl Netflix som den amerikanska streamingtjänsten Hulu varsin dokumentär som påstås skildra förloppet rörande haveriet Fyre Festival.
Denna lyxfestival började som en dröm om att samla Instagrams alla hetaste, rikaste och själlösaste millenials på en och samma paradisö för ”tidernas fest” och slutade med att festivalens producent gjorde sig redo att suga av tullchefen på Bahamas i utbyte mot att denne skulle släppa igenom fyra containers med Evian-mineralvatten till uttorkade stekare.
”Det var en påfrestande arbetsmiljö”, sammanfattar en medarbetare.
När festivalen väl gick av stapeln i april 2017 upptäckte de snopna besökarna att de exklusiva villor, beachpartys, lyxrestauranger och förstklassiga uppträdanden (Blink 182) som de betalat hundratusentals kronor för saknades. I stället hade arrangörerna ställt ut ett gäng begagnade tält och portionerade ut kalla rostmackor med färdigskivad ost och salladsdressing. Sociala medier fylldes snart av bilder på förtvivlade överklassungar som krävde att genast evakueras, ackompanjerade av skadeglada tillrop. Det hela är inte bara enkelt att göra sig lustig över, det är kul också.
Båda dokumentärerna kokar ner till att skylla fadäsen på en och samma man: den unge tech-entreprenören Billy McFarland, som gjort sig ett namn genom att tillgodose den påstådda efterfrågan på ”elitkreditkort” för barn, och har hyllats som ett affärsgeni i den ädla konsten av förpacka och sälja luft. Hans första steg blev att betala Kendall Jenner två miljoner i handen för att nämna festivalen i ett Instagraminlägg. Diverse modeller flögs sedan till Bahamas för att bada i turkost vatten och sippa Bacardi på yachter tillsammans med Billy i påkostade reklamfilmer.
Denna lyxfestival började som en dröm om att samla Instagrams alla hetaste, rikaste och själlösaste millenials på en och samma paradisö för ”tidernas fest”
Problemet var bara att det bakom fasaden och idésprutan Billy inte ens fanns någon plats att husera festivalen på. Den ö man fått hyra var förvisso vacker från helikopterperspektiv men saknade sådant som el, avloppssystem och drickbart vatten.
Fyre Festival är som en minifallstudie över hur du iscensätter en ekonomisk kris. McFarland tar hela tiden in nytt riskkapital genom att blåsa upp värdet av sin ”produkt”, och när finansiärerna tillslut drar öronen och plånböckerna åt sig löser McFarland det entrepreniöriellt genom att kontakta alla som köpt biljetter till att ”ladda på sina festivalpass” med kredit för att enklare kunna handla på festivalen. På så vis lurar McFarland till sig mer pengar och kan hålla fantasiprojektet flytande lite till. Samtidigt väntar arbetarna på Bahamas på sin avlöning och lokala småföretagare förlorar sina besparingar. Precis som i en vanlig ekonomisk kris hyllas McFarland också genomgående som en hjälte tills han blåser fel kundsegment (det vill säga de rika), och som alltid i en ekonomisk kris finns det fler skurkar än en enskild ”girig” kapitalist.
_____________________________________
Prova Flamman!
Nu kan du få Flamman i en månad helt gratis. Följ länken för mer information.