– Det finns till exempel foldrar inne hos studie- och yrkesvägledaren. Här i Enköping blev allmänhet och skolor inbjudna till Garnisonets dag där man fick uppleva en animerad strid.
Det säger Joakim Medin, gymnasielärare som reagerat på Försvarets rekrytering i skolan. Mycket av det material som riktar sig till gymnasieungdomar handlar om utlandstjänstgöring. Afghanistan är det exempel som lyfts fram, enligt Joakim Medin. En av de mest uppseendeväckande händelser han varit med om var när skolans estetklass satte upp en musikal för resten av eleverna på den lokala biografen.
– På varje säte fanns en rekryteringsfolder från Försvaret och innan musikalen började spelades en reklamfilm upp med en massa helikoptrar i någon sorts ökenlandskap.
Joakim Medin är kritisk till rekryteringskampanjerna som han tycker krockar med skolans syfte.
– Vi ska utbilda eleverna i demokrati och lära dem att tänka kritiskt, finns vi där bara för att utbilda soldater nu?
Rekryteringskampanjerna har blivit vanliga sedan värnplikten avskaffats och Sverige fått en yrkesarmé. Joakim Medin tror att man kanske riktar in sig på ungdomar på gymnasiet för att de ännu inte hunnit etablera sig med partner och familj eller påbörjat någon annan utbildning.
– Det är en helt ny situation där rekryteringen har smugits in i skolan.
Inga riktlinjer
Försvaret har besvarat Joakim Medins kritik i en debattartikel i Aftonbladet. Bland annat skriver man att skolan ska uppmuntra ungdomar att tänka kritiskt och att unga kan fatta egna, väl genomtänkta beslut när de är myndiga och ska lämna gymnasiet. Dessutom påpekar man att Försvaret borde få informera om sin verksamhet på samma sätt som andra myndigheter och organisationer. Men Joakim Medin tycker inte att Försvaret är som vilken annan arbetsplats som helst.
– Att arbeta som soldat är inte samma sak som andra jobb. Man kan inte dö eller bli svårt traumatiserad av att arbeta på ett kontor eller sälja mobiltelefoner.
Enligt Jan Sydow, jurist på Skolverket, finns inga bestämmelser kring vilka företag eller organisationer som får göra reklam i skolor.
– Det är upp till varje rektor att avgöra och normalt sett brukar man vara ganska restriktiv, säger han till Flamman.
Han påpekar att Försvaret är en statlig myndighet och att elever måste kunna få information om dess verksamhet, men vad gäller rena rekryteringskampanjer är det upp till skolan att sätta upp policys och riktlinjer.