Inrikes/Reportage 26 september, 2024

Så skvallrar P-appen om din position: ”Obehagliga möjligheter”

Flammans reporter Liz Fällman testar säkerhetshålen i parkerings-apparna. Foto: Privat.

Flera av de vanligaste parkeringsapparna gör det möjligt för utomstående personer att spåra var och när bilar parkerar, enbart genom att känna till registrerings-numret. Experter på integritet menar att bristerna kan utgöra en fara för utsatta personer. Flammans reporter sätter sig bakom ratten för att testa.

Jag låser upp den blanka, futuristiska Volvon med ett klick på min mobil, kör den ut ur P-huset och in i ett annat i närheten. En kamera läser av nummerplåten precis när jag rullat innanför garageporten, och registreringsnumret dyker upp framför mig på en skärm på väggen. Jag hittar en plats, slår av motorn, och väntar rastlöst på att de tio första gratisminuterna ska passera. Efter det kommer en betalning på 35 kronor att dras så fort jag passerar kameran på väg ut igen

På andra sidan stan, cirka tolv kilometer bort, sitter experimentets andra deltagare – en vän till mig, som också skaffat ett konto i samma parkeringsapp. Vännen vet inte exakt var i stan jag befinner mig, och har bara fått bilens registreringsnummer. Nu väntar båda spänt på samma sak – ett parkeringskvitto.

När jag kört ut dyker det upp en notis i appen om obetald parkering i några sekunder, innan den försvinner. Strax efter får jag ett meddelande från min vän: ett kvittot med garagets namn och adress, samt starttid och sluttid för vistelsen.

Min vän har precis spårat min bil, i rollen som ”stalker”, för priset av en fika.

”Det bästa är att man kan spionera på vem som helst. Öppna appen, två knapptryck senare har du registrerat ett nytt fordon och kan börja kartlägga livet på din exfru, kanske.”

Allt börjar med ett Flashbackinlägg. En användare höjer den redan paranoida pulsen i forumets övervakningsdel,genom att påstå sig ha hittat ett kryphål i Easypark – ”Sveriges och Europas mest använda parkeringsapp”, enligt företaget själva. Bara genom att skriva in ett registreringsnummer kan hen få en notis om när och var grannen parkerat sin bil.

”Detta har blivit än lättare eftersom Easypark köpt upp varenda parkeringsplats i stan. […] Häromdagen ringde jag och frågade om han kunde köpa med några bira till mig när jag såg att han stod utanför affären. Såg tom när han åkte därifrån eftersom det är kameraregistrering av regplåten.”

I vissa P-hus registrerar kameror bilens ankomst och avfärd automatiskt genom att skanna nummerplåten, utan att parkeringen behöver loggas manuellt. Flashbackaren postar vad hen påstår är grannens P-kvitto, med exakt tid och plats, som hen fått skickat till sig genom att lägga in grannens registreringsnummer som sitt egna och vänta på att kameran skvallrar.

Mobilt. Parkeringsappar har blivit populära föremål för upphandling världen över. Foto: Carlos Osorio/AP.

Reaktionerna låter inte vänta på sig. ”Herregud.” ”Vilken dröm för alla stalkers därute.” Användare vill kolla om samma sak fungerar i andra appar, och trådstartaren ser inte hur några bolag med automatisk kameraparkering skulle kunna komma runt problemet ”om de inte kräver att man skickar in registreringsbevis och kopplar bilen till en unik användare”. ”Anmäl till Integritetsskyddsmyndigheten omedelbums!” utbrister någon.

När jag ringer upp Integrationsmyndigheten (IMY) säger de sig inte känna till saken, men uppger att det ”låter märkligt” och att de ska höra av sig. Ett dygn senare återkommer myndigheten med nya besked – de senaste två dagarna har de fått in två tips och två klagomål angående Easypark. Myndigheten är skyldig att utreda alla anmälningar som kommer in.

Det bästa är att man kan spionera på vem som helst. Öppna appen, två knapptryck senare har du registrerat ett nytt fordon och kan börja kartlägga livet på din exfru, kanske.

– Det låter som att man kan spåra personer via den här appen, och det är generellt väldigt integritetskänsligt, säger Philippa Johanssen-Fritzin, juridisk rådgivare på IMY.

– Det är Easypark som är personuppgiftsansvarig här, och som måste vidta lämpliga och tillräckliga säkerhetsåtgärder, givet den information som behandlas i parkeringsappen. Men jag kan inte säga exakt vilka åtgärder de har eller behöver vidta, eftersom vi ännu inte har inlett någon utredning.

Easyparks presskontakt är sparsam med kommentarer, men skickar över bolagets användarvillkor för kameraparkering. Hon säger sig inte ha hört något än om de klagomål och tips IMY fått in.

– Det är ingenting vi har fått kännedom om. Skulle det vara något de vill ha en kommentar på från oss så förutsätter jag att de hör av sig.

I villkoren betonar man att detta är en överträdelse, både brottslig och grund för kontoavstängning. Man säger även att ett fordon inte kan vara aktiverat för kameraparkering på två konton samtidigt, och att denna typ av användning skulle leda till att den som registrerade bilen först skulle få en notis om att någon annan lagt till numret. Det låter betryggande, och än så länge är den konkreta bevisningen för något missbruk ganska tunn.

Men det finns mer än bara Flashbacksnack.

Inti De Ceukelaire hälsar knappt i luren när jag ringer upp, utan går rakt på sak. Som ”etisk hackare” ägnar han mycket tid åt att leta upp och exponera IT-säkerhetshål så att de kan täppas igen, som den gången han köpte upp döda hemsidor Donald Trump länkat till i gamla tweets och fick dem att visa något helt annat. Han drevs inte av speciellt politiska skäl, utöver möjligen att Trump hade förolämpat Bryssel, utan för att visa på risken med att det gick.

Den gränslösa, nördiga envisheten har tagit datasnillet ända in i Belgiens TV-rutor, där han i programmet Opgejaagd (”jagad”) fick hjälpa utsatta kvinnor att hitta sina nätstalkare. Under den tiden, någonstans i ett belgiskt parkeringshus, kläckte han en bekant idé.

– När jag själv testade systemet för kameraparkering med min bil tänkte jag, som hackare alltid gör: ”skulle någon kunna missbruka det här?” Tänk om en av förövarna till de jag arbetar med hade kunnat använda detta för att spåra dem? Det hade varit en allvarlig säkerhetsbrist.

Inti De Ceukelaire (bilden) ber om en väns registreringsnummer, och får mycket riktigt en notis i sin mobil, om att hon parkerat vid ett kasino och mellan två specifika klockslag. Han vänder sig nu till Twitter för nästa steg – ett storskaligt experiment. Exakt vad det går ut på berättar han inte för sina följare, bara att allt han behöver är deras nummerplåt.

120 bilägare ställer upp. Efter hundra dagar och några hundra euro har han lyckats spåra en tredjedel av bilarnas position. Hålet är bekräftat. Han har behövt betala parkeringsavgifterna för att få kvitton, men ger inte mycket för att det skulle vara nog för att avskräcka den som redan är beredd att begå brott.

– Nu är det för enkelt att koppla ett stulet kreditkort till det, och bli helt anonym. Det finns superobehagliga möjligheter! Jag kommer ihåg att jag skrev och frågade någon om de var okej, efter att jag såg att de parkerat vid sjukhuset. De svarade ”ja, vadå? Jag hälsar på min farmor”.

Experimentet fick hackaren att skapa sidan notmyplate.com, där man kan fylla i sitt registreringsnummer och skicka in en GDPR-förfrågan för att blockera denna typ av autoskanning. Många häpna och oroade reaktioner trillade in från studiens deltagare, och en integritetsdebatt började bubbla. Men responsen från företagen var sval, menar Inti de Ceukelaire.

Spårat. Via säkerhetshålen i apparna går det att ta reda på var personer befinner sig – eller åtminstone deras bilar. Foto: Annika Byrde/NTB.

– Det är fortfarande ett problem. Parkeringsapparna tog inte ansvar för att att ändra något. Jag skapade lite surr i Belgien med detta, även på politisk nivå, men det dog ut. Sedan dess har problemet bara blivit större, antalet parkeringshus som stödjer kameraparkering har mångdubblats.

Inti De Ceukelaire laddar ned appen under samtalet, och konstaterar att det mesta fortfarande ser likadant ut, förutom att du nu måste intyga – med ett extra knapptryck – att numret faktiskt tillhör en bil du äger. Att tänka ”som hackare nog alltid gör”, i Intis mening, innebär ofta att fundera ut hur otrevliga, omoraliska och olagliga aktörer kan tänkas interagera med världen. Arbetssättet kan ge honom blandade känslor.

– Jag har dåligt samvete över att jag kanske ger dåliga människor dåliga idéer, men ibland måste man blotta ett problem för att ha en chans att förändra det.

Jag parkerar Volvon, hyrd via appen Volvo On Demand, i sitt ursprungsgarage – bredvid en Porsche Cayenne med punktering på alla fyra däck, täckt i ett tjockt lager damm där folk klottrat snoppar och favoritfotbollslag under lång tid. Sensorn som ska öppna bommen på väg in och ut verkar vara trasig, och jag får åt båda hållen trycka på support-knappen och vänta på att mänsklig personal öppnar för mig manuellt.

Ibland måste man blotta ett problem för att ha en chans att förändra det.

För ynka 35 spänn, och med hyrbilens registreringsnummer, har min ”stalker” just fått veta precis var jag är. I Inti De Ceukelaires studie kostade det honom i genomsnitt åtta euro, närmare 90 kronor, att spåra en parkering. Han gjorde det tydligt under intervjun vad han ansåg om den prislappen som garanti för säkerhet:

– Tänk om jag vill råna dig, och vet att du har en väldigt fin bil eller något dyrt i den? Att betala någon åtta euro för att få veta var deras bil är parkerad är ganska värt det, ifall du också tänker sno bilen.

Läs mer

Hade jag inte kollat mitt bankkonto efter att jag kört ut, och antagit att ” auto” i appens namn Autopay faktiskt betydde att jag inte behövde godkänna något manuellt, hade jag inte heller på något sätt kunnat veta att min vän fått kvittot. Jag har genomfört Intis experiment, och bevisat att bristen fortfarande i högsta grad finns – visserligen inte i Easypark, som har få anläggningar med kameraparkering just i Stockholm, utan i den snarlika appen Autopay. Att exakt samma hål gick att hitta hos ett helt annat företag tyder på större problem med sektorns säkerhetsstandard.

Jag låser Volvon med ännu ett Bluetooth-klick, avslutar hyrtiden, och lämnar P-huset till fots på väg mot tunnelbanan. Förhoppningsvis utan en faktisk stalker i hasorna.

Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
TV 12 april, 2025

Grillen #3: ”Pappa, kan vi fira jul utan el i år?”

I veckans Grillen: När ska Elon Musk börja kampanja för Sverigedemokraterna, vilken historisk era är sexigast och varför är det så kul att håna Liberalerna?

Vi gästas dessutom av Elinor Odeberg, chefsekonom på Arena och författare till boken Dyrtider, för att prata om varför kaffet har blivit så dyrt – och matjättarnas roll i inflationen.

Avsnittet går även att se på Youtube.

Om avsnittet

Medverkande:
Leonidas Aretakis
Paulina Sokolow
Jacob Lundberg

Gäst:
Elinor Odeberg

Vinjett:
Kornél Kovács

Kamera:
Javier Cordova

Klippning:
Petter Evertsen