– Vi vet ingenting mer än det som står i medierna.
Irma Dinamarca arbetar på Saab i Trollhättan – i vanliga fall. För snart ett par veckor sedan blev hon och hennes arbetskamrater tillsagda att gå hem. Det kom inte in något material och det fanns därför inget arbete att utföra. Sedan dess har deras arbetsledare hört av sig dag för dag och meddelat att de inte behöver komma till jobbet nästa dag heller.
– Det är klart vi är oroliga, men samtidigt tror man att det nog kommer att lösa sig den här gången också.
Hon beskriver Saabs kris lite som en blixt från en klar himmel för de anställda på fabriken i Trollhättan.
– Allt verkade gå bra ett tag, men sedan kom det här.
Saab drabbades av akut brist på pengar, vilket till slut ledde till produktionsstopp. Just nu verkar det som att affärsmannen Vladimir Antonov kommer att gå in som ny ägare till företaget, men ingenting är klart än.
– Det är klart att det inte är kul när produktionen står stilla och att man oroar sig när det blir så här, säger Håkan Skött, ordförande för IF Metall-klubben i Saab-fabriken i Trollhättan.
”Farligt läge”
Men han hoppas att situationen kommer att få en snabb lösning. Att bilindustrin inte skulle ha någon framtid tror han inte på.
– Jag tror absolut att bilindustrin har en framtid, sedan kanske bilarna kommer att se annorlunda ut, med elbilar och hybrider, men att bilindustrin inte skulle finnas ser jag som en utopi.
– Det vi vet är att det är ett väldigt farligt läge, säger Fahimeh Nordborg, ordförande i Vänsterpartiet i Trollhättan.
Hon är kritisk till hur regeringen har agerat både nu och tidigare i Saab-frågan, där hon tycker att regeringen, med näringsminister Maud Olofsson i spetsen har misskött sig enormt.
– Att vara försiktig är inte samma sak som att krångla till det. Antingen har man inte förstått allvaret i situationen eller så agerar man medvetet för att avveckla fabriken.
Hon påpekar även att Saab hade kunnat fått Königsegg som ny ägare för drygt ett år sedan, när företaget krisade förra gången.
– Då dröjde regeringen så länge att Königsegg drog sig ur. Det hade antagligen varit en bättre ägare.
Antonov är kontroversiell, bland annat för att han tidigare har beskyllts för kontakter med maffian. Men både Fahimeh Nordborg och Håkan Skött ser honom som en möjlighet för Saab i det här läget. Kanske inte så mycket för att de känner en stor entusiasm inför den ryske oligarken som för att de inte ser någon annan utväg.
– Många som jag har pratat med här ser Antonov som den sista chansen och det måste göras något nu, säger Fahimeh Nordborg.
Ingen plan b
– Det har gjorts två rapporter för att utreda Antonov och man har inte kunnat beslå honom med något, säger Håkan Skött.
Skulle Saab inte klara sig genom krisen får det stora konsekvenser för de sammanlagt cirka 8.000 som är anställda på Saab eller hos underleverantörer. I Trollhättan finns en stor oro just nu, enligt Fahimeh Nordborg.
– Det finns inte riktigt någon plan b i kommunen. Skulle Saab gå i konkurs skulle antagligen de med en mer avancerad utbildning få jobb på annat håll och flytta. Samtidigt finns många anställda som är över 50 år och som max har gymnasiekompetens. Kommunen skulle dö ut.
”Konstgjord andning”
Ställ om bilindustrin mot att satsa på kollektivtrafik eller vindkraftverk. Det menar Rikard Warlenius, journalist och aktiv inom klimatrörelsen.
– Det ligger väldigt långt ifrån den samtida synen på statens roll att staten ska ha någon åsikt om vad som produceras i en bilfabrik, säger han.
Samtidigt påpekar han att det inte var så länge sedan som staten gjorde det och att det är en rimlig ståndpunkt att staten ska kunna ställa krav på samhällsnyttig produktion om den ska gå in med pengar.
En annan orsak till att många är försiktiga med att ropa på statliga ingripanden tror Warlenius beror på associationerna till valvskrisen på 1970-talet, då den dåvarande regeringen gick in med stora pengar i en industri som senare gick helt omkull.
– Men det är ett helt annat läge idag. Här har vi en industri som krisar som har förmågan att bygga saker som ändå behövs i den klimatomställning som måste ske.
Att rädda Saab i dess nuvarande form beskriver han som ”konstgjord andning”.
Kommer det inte att finnas bilar i framtiden?
– Det kommer säkert att tillverkas och finnas bilar, men det är alldeles säkert att mycket resurser kommer att tvingas flyttas över till kollektivtrafik och det finns redan nu en överkapacitet i bilindustrin.
I ett sådant läge är det de små bilindustrierna, som Saab, som slås ut först. Rikard Warlenius menar att man kunde se det redan i den förra vändan när företaget behövde en ny ägare.
– Det var verkligen inte lätt att hitta en seriös köpare till Saab, till slut hittade man Spyker, ett litet företag som tillverkar några bilar om året.