– Vi får alltid dåliga besked strax före jul, semester och nu midsommar. Alltid precis innan man ska koppla av. Då kommer bomben. Typiskt, säger Irma Dinamarca Olivares som själv arbetar på Saab-fabriken i Trollhättan.
Den största rädslan rör den eventuella konkursen.
– Skulle man sägas upp så måste de meddela det och det är en procedur som man känner till. Men om man går i konkurs och får veta det via radio och nyheter, då vet man nästan ingenting. Det är det som gör en orolig. Informationen är dålig också. Först hör man rykten och sedan får man veta allt i medier, säger hon till Flamman.
Facket optimistiskt
IF Metall med strax under 1 500 medlemmar arbetande vid fabriken tog emot nyheterna om löner som inte kan betalas ut med bestörtning.
– Det är naturligtvis tragiskt och tråkigt att våra medlemmar får ett sådant besked strax före midsommarafton. Folk tycker att det är oerhört jobbigt och många är oroliga för hur man ska kunna betala räkningar, säger Håkan Skött, IF Metalls klubbordförande på Saab Automobil i Trollhättan, till Flamman.
Ca 1 000 medlemmar från fackförbunden Unionen har också drabbats. Några klara besked om när löner kan betalas ut har inte getts. Ett kinesiskt företag har beställt 582 bilar. Det sägs ge 120 miljoner kronor. Dessutom sålde Saab nyligen fastigheter för 255 miljoner kronor. Faktum kvarstår att tillräckliga pengar inte finns till hands och att produktionen måste komma igång snarast. Lönemedel uppges nu finnas, åtminstone för denna månad. Saabs ordförande Victor Muller säger att lönerna kommer. Men vid Flammans pressläggning vill ingen hos Saab garantera att lönerna snart betalas ut. Eller om arbetarna kan räkna med löner i framtiden.
Ingen rimlig lösning i sikte
Dagens Nyheters motorjournalist Jacques Wallner är pessimistisk inför Saabs framtid.
– Det ser mörkt ut. Jag kan bara säga så, det ser väldigt mörkt ut. Det här är en bransch som domineras av jättar. De satsar på att bygga 7-8 miljoner bilar per år, men Saab siktar på små volymer, på runt 100 000 bilar. Branschen kännetecknas av stordriftsfördelar, men de menar att de klarar detta ändå. Det har man inte lyckats med, säger han till Flamman.
Situationen framstår som mer och mer ohållbar.
– Saab har inte klarat av att betala sina underleverantörer. Man har hållit igång med löften, men till slut tröttnar man. Då levererar ingen längre. När ingen levererar material så kan man inte bygga. Kan man inte bygga så kan man inte sälja bilar. Nu har man hamnat i en likviditetskris mitt i semestertider. Det är förfärligt. Socialkontoret i Trollhättan kommer inte att klara av det här. Ska människor gå till banken för att få låna? undrar han.
Akut
Wallner förklarar att sökandet efter snabba lösningar som ska rädda situationen är orealistiska. Underleverantörer har vid Flammans pressläggning krävt Saab på 44 miljoner, vilket ger ytterligare huvudvärk för Victor Muller.
– Situationen är verkligen akut. Företag som vill ha betalt kommer att gå till kronofogden. Nu läste jag att Muller har begett sig till USA för att hitta en lösning. Det var som jag sa vid Geelys köp av Volvo. Man letar efter en snabb fix. Någon sådan finns inte, avslutar han.
Saabs uppgift nu är att snabbt få medel att betala löner och underleverantörer, medan IF Metall uppger att nästa steg är att skicka formella betalningsuppmaningar. Sedan har Saab sju dagar på sig att svara, och kanske räcker den senaste ordern till att betala löner denna månad. Vad som händer sedan, med både löner och konkurshoten för Saab, är dock fortsatt långt ifrån klart.