Inrikes/Nyheter 27 november, 2022

Sagor från en sjunkande civilisation

Tolkiens undergångssagor har tolkats som konservativa, pacifistiska eller anarkistiska, senast i samtalet om tv-serien Maktens ringar. Men viktigare än politiken är skildringen av civilisationers förfall – och de oseddas kamp för att fly undan.

Varje tid behöver sin domedagssaga. En trösterik berättelse om dem som lyckas fly från en högcivilisations undergång. När världen stod på randen till ett andra världskrig 1936 började J.R.R. Tolkien skriva på sin egen variant av myten om ön Atlantis undergång. I hans version kallades ön Númenor, en paradisö skapad för de människor som stod på gudarnas och alvkonungarnas sida i konflikten mot den onda makten Morgoth. Númenor förblindades av sin framgång och korrumperades till att revoltera mot gudarna i jakt på evigt liv. Är det en passande myt för vår tid?

Under hösten har världens dyraste tv-serie sänts, Amazons Maktens ringar, baserad på J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen. Eller rättare sagt på Tolkiens appendix till trilogin, på svenska utgivet som Ringens värld. Amazon betalade 250 miljoner dollar för rättigheterna till denna korta förhistoria till Härskarringen. Nu ska den bredas ut som tunt smör över fem planerade säsonger och öppna portarna för Amazon till den mättade streamingmarknaden. I dagarna har också boken Fall of Númenor släppts, en sammanställning av Tolkiens olika fragmentariska skildringar av tidsåldern före Hobbiten och Sagan om ringen.

Maktens ringar har väckt heta känslor bland Tolkiens fans och drogs in i det ständiga amerikanska kulturkriget om representation och identitet. Högern rasade helt förutsägbart över att Amazon gjort traditionalisten Tolkien ”woke”. Men även intressant kritik har dykt upp. I en essä i magasinet New Republic förklarar historikern Daniel Bessner att Amazonserien är ”en saga för en krigshungrande nation”. Även om det finns ett pacifistiskt stråk hos Tolkiens hobbitar i böckerna, menar Bessner att Peter Jacksons filmatisering från 2001 av Sagan om ringen kom att olyckligt sammanfalla med George W. Bushs krig mot terrorn. Det gav filmerna en ny laddning och fogade in dem i föreställningarna om civilisationernas krig mellan de goda nationerna i väst och de onda skurkstaterna i öst. På samma sätt anser Bessner att Maktens ringar blivit en passande beskrivning av det amerikanska imperiet 2022. Ondskan har besegrats, men varje tendens till att den kan uppstå igen ska sökas upp och stampas ut. Alven Galadriel, som är seriens huvudperson, kan inte acceptera fredstillståndet utan jagar ondskan ”från kris till kris, från krig till krig, precis som USA gjorde efter andra världskriget”. Maktens ringar skildrar hur imperialistiska ambitioner och korruption i det godas namn blir alvernas och människornas fall. Sagan om ringen utspelar sig i dessa stormakters ruiner.

Tolkien själv avskydde allegoriska läsningar av sina böcker. För honom var den mörke härskaren Sauron inte Stalin eller Hitler, och Mordor var inte Nazityskland. Trots detta går det inte att bortse från hur färgad Tolkien var av de stora krigen, hur mycket dessa sipprade in i hans världsbygge och färgade hans komplexa och mörka hjälteepos. I Sovjetunionen, där boken länge var förbjuden, lät man till och med skriva en egen version där berättelsen ges ur Saurons perspektiv.

Tolkien beskriver i essän Om sagor från 1939 hur hans ”smak för sagor väcktes på mandomens tröskel genom filologin och fick fullt och intensivt liv genom kriget”. I essän lyfter Tolkien flykten som ”en av sagans huvudfunktioner”. Det är ”en flykt som i regel är mycket praktisk och rent av kan vara heroisk”. Eskapismen blir en desertering. Flykten öppnar för ett motstånd vars mål inte är att offra sitt liv, utan att bevara och skydda det.

En hel generation unga män, Tolkiens egen generation, traumatiserades eller stupade i första världskriget, det första moderna masskriget. De tidigaste alvberättelserna började Tolkien skriva på ett fältsjukhus efter att ha insjuknat i skyttegravsfeber vid fronten i Somme. Dessa sagor skulle Tolkien komma att omarbeta i många olika versioner och stilar under hela sin livstid. De gavs ut först postumt som Silmarillion. Berättelserna växte fram ur Tolkiens språkintresse, hans egenhändigt konstruerade språk utgjorde grunden för skapandet av de världar språken talades i. Berättelserna växte fram som en sorts akademisk fanfiction, där Tolkien hämtade motiv från det finska nationaleposet Kalevala, Beowulfkvädet, Arthurlegenderna och Eddadikten om Sigurd Fafnersbane, som han arbetade om till en urmyt. Silmarillion samlade krönikor om de stora alvkungadömenas undergång i en mytisk urtid. Kriget som tragedi och utplåning bildar ett mörkt bakgrundsstråk i Tolkiens sagor, där de stupade staplas på hög på slagfält i ödelagda landskap. Grundkonflikten är mer komplex än bara en dualistisk strid mellan det onda och goda. Det är det godas hybris som ger det onda dess spelrum, de godas strävan efter makt och kontroll som gör dem möjliga att korrumpera. Hjältarna är tragiska och orsakar ofta sitt eget fall.

Åren 1936 och 1937 tornade åter de mörka krigsmolnen upp sig över världen igen. General Franco tog makten i Spanien och inbördeskriget bröt ut. I Tyskland tillkännagav Adolf Hitler sina planer för att utöka livsrummet för det tyska folket medan Mussolinis italienska trupper försökte säkra imperialistiska kolonier i Etiopien. De germanska, fornnordiska och anglosaxiska myterna, samma myter Tolkien intresserat sig för, politiserades för nationalistiska identitetsbyggen. Mitt i detta kom Hobbiten ut. I efterdyningarna av publiceringen började Tolkien planera sitt nya skrivprojekt, i samråd med författaren och vännen C.S. Lewis. De singlade slant om två teman. Lewis fick i uppgift att skriva om rymdresor och Tolkien om tidsresor.

Det är så berättelserna om Númenor växer fram. Tolkien skildrar i det ofärdiga utkastet The lost road två personer som återkommer i historien. ”Tråden skulle varit att det i mänskliga familjer då och då dök upp […] en far och son med samma namn, som kunde tydas som Välsignelse-vän och Alv-vän”, skriver Tolkien i ett av sina brev. Tanken var att skildra de två i olika historiska epoker, som vikingar och langobarder, för att resa tillbaka till ett prehistoriskt Númenor. Det här säger något om Tolkiens berättelser. Han såg dem inte som skildringar av en annan fiktiv värld, utan han ville genom skapande avtäcka vår världs mytiska fornhistoria. Boken börjar på 1900-talet med Alboin (Alvvän), hans fader Oswin och son Audoin. J.R.R. Tolkiens egen son Christopher Tolkien, som publicerade historien postumt i The lost road and other writings: Language and legend before ’The lord of the rings’, påpekar att med Alboin skriver hans far in självbiografiska drag i berättelsen. De delar födelsedag, utbildning, yrkeskarriär och intresse för att uppfinna språk och myter.

I The lost road får Alboin och Audoin genom sin tidsresa bevittna hur Elendil (Alvvän på alvspråket quenya) försöker övertyga sin son Herendil (i senare böcker kallad Isildur) att ansluta sig till motståndet mot den onde Sauron som tagit makten över Nùmenor. Som kungens rådgivare hade Sauron omvandlat öriket till en totalitär stat med ”regimkritiker som oförklarligt försvinner, informanter, fängelser, tortyr, hemlighetsmakeri, fruktan för natten, propaganda som skriver om historien”. Sauron lär númenoranerna bygga skepp av metall som kan resa utan vind och konstruera missiler som kan träffa mål på flera kilometers håll. Kungen har på Saurons initiativ inlett en ”imperiell expansion” av Númenor till Midgård. ”När min fader i denna tidsålder hade nått tillbaka till den första man i historien som bar namnet Alvvän så fann han där en bild av det han fördömde och fruktade mest i sin egen tid”, skriver Christopher Tolkien i sin textkommentar.
Númenorlegenden blir det enda tillfället där Tolkien låter Gud, världens skapare Ilúvatar, direkt ingripa i historiens skede och sänka hela Númenor i havet. Bara Elendil och hans alvtrogna skara undkommer ödeläggelsen.

Tolkien slutförde aldrig The Lost Road. I stället började han senare hösten 1937 att skriva på fortsättningen på Hobbiten, det skrivprojekt som växte till Sagan om ringen. Han skickar de nya utkast till sonen Christopher som kallats in till militärtjänstgöring under andra världskriget. Vreden i hans privata brev till sonen under kriget är märkbar. I en ofta citerad brevpassage återgiven i Brev från J.R.R. Tolkien förklarar Tolkien att hans ”politiska åsikter lutar mer och mer åt anarki”. Han skriver att ”den mest orätta sysslan för vilken människa som helst, till och med för helgon […], är att vara chef över andra människor. Inte en på miljonen passar för det, och allra minst de som söker möjligheten.”

Märks denna maktkritik i Tolkiens ringen-böcker? Året innan Sagan om ringen publicerades gav Tolkien ut en kommentar till den gamla engelska dikten The battle of Maldon. Slaget om Maldon utspelade sig 991 i Essex mellan den anglosaxiska armén och Olav Tryggvasons norska vikingar. Anglosaxernas armé leddes av hertigen Beorhtnoth, son av Beorthhelm. Vikingarna landsteg på en ö, från vilken man enbart kunde nå fastlandet via en smal landremsa. För att jämna ut oddsen vädjade de till Beorhtnoth att låta dem få fri passage över brostråket så att striden skulle bli hedersam. Beorhtnoth accepterade deras förfrågan. Han greps av ”ofermode” uppger dikten, ett övermod på grund av heder och hybris. Varefter vikingaarmén slaktade Beorhtnoth och hela hans armé i den kommande striden. Tolkien ägnar sin text The homecoming of Beorhtnoth (1953) åt att diskutera ofermod, vilket blir en svidande uppgörelse med den nordiska hjälteandan. I Tolkiens egen dikt följer vi två personer som letar efter hertigens sönderstyckade kropp på slagfältet. I deras samtal under letandet förbannar de Beorhtnoths hedersideal, hur han av prestige kunde låta så många unga män slaktas i onödan. Tolkien följer hur samma ideal återfinns i flera gamla engelska och germanska dikter, där hjälten i jakt på ära söker död på slagfältet och är beredd sätta allt på spel utan att tänka på konsekvenserna. Även Beowulf, en annan tidig hjälte i fornengelsk litteratur, drivs av samma övermod. Han tar sig an sina fiender obeväpnad och utan hjälp, allt för sitt eget eftermäles skull. Det individuella offret går före det gemensamma bästa, hjältedådet utförs för att hylla den egna överlägsenheten.

Tolkiens uppgörelse med den arkaiska hjälten, det nordiska hjälteidealet, utgör en röd tråd i hans böcker. I Härskarringen-trilogin kan bröderna Boromir och Faramir lyftas fram som exempel, där Boromir drivs av ofermod som slutar i tragedi när han försöker ta ringen från Frodo. Hans heder kan bara återupprättas genom att offra sitt liv i ett hjältedåd. Brodern Faramir står för det hjälteideal Tolkien själv hyllar, den hjälte som väljer sina strider och vet när det är läge att dra sig undan för att rädda liv, även om det varit mer ärorikt att stanna och slåss till siste man. I Silmarillion möter vi den tragiske hjälten Turin Turambarsom i sitt sökande efter öppen strid drar till sig Morgoths uppmärksamhet och därigenom orsakar förödelse och undergång för alvrikena. Till slut tar Turin sitt eget liv efter att i ett sista stordåd dödat draken Glaurung – och förstått konsekvenserna av sina handlingar. Beowulfs och Beorhtnoths anda vilar tungt över Boromir och Turin. Trollkarlarna Saruman och Gandalf är ett annat heroiskt motsatspar, där den självsäkre Saruman söker bygga allianser bland makthavare, strävar efter kontroll och makt för att öppet utmana Sauron, medan den mer försiktige Gandalf i stället vandrar runt och lyssnar, även bland de små och maktlösa. Hobbitarna i allmänhet, och Sam Gamgi i synnerhet, fungerar som de arkaiska hjältarnas motsats. ”Världshistoriens stora grunddrag, ’världens hjul, vrids ofta inte av härskarna och styresmännen, ens när de är gudar, utan av de till synes okända och svaga…”, skriver Tolkien i ett berömt brev (Brev 131) där han förklarar tankarna bakom sina böcker. Det är de små och osedda som kan agera utanför maktens blick, som inte räknas med och därigenom kan överraska och begå stordåd. Utan både Sam och Gollum hade Frodo aldrig lyckats med sitt uppdrag.

Så är J.R.R. Tolkien i slutändan, en konservativ bakåtsträvare, en traditionalistisk bevarare eller en trotsig anarkist i masskrigets tid? Kanske allt samtidigt. Men den politiska beteckningen är inte det viktiga. Tolkiens böcker utlovar inga utopier och fastslår ingen säker framtid. De är böcker om förfall och civilisationers bortdöende, men vars maktkritik uppmärksammar de små och oseddas kamper, de som försvarar livet och är kapabla att skapa något nytt. De är hjältar av en ny typ. De är det sista ledet, och uppvisar hjältemod utan att följa ett aristokratiskt hjälteideal, utan att dra ensamma till fronten eller låta sig offras i sin tids skyttegravar. Nog är det en eskapism som kan inspirera oss i vår tids kollaps.

Ledare 04 mars, 2025

Sveriges infrastruktur är en tågkrasch

Två år efter den dödliga tågkraschen i Tempi utlystes generalstrejk i Grekland, och protesterna framför parlamentet på Syntagmatorget i Aten den 28 februari ledde kilometervis i alla riktningar. Foto: STR/NurPhoto/Shutterstock.

I fredags samlades greker över hela världen för att protestera mot högerregeringens hantering av den dödliga tågkraschen i Tempi för två år sedan. Den svenska järnvägens förfall handlar inte bara om punktlighet – utan om liv och död.

Panagiotis Bournazis, 14 etos. Paron! Anastasia Papaggeli, 18 eton. Parousa! Thomai Plakia, 19 eton. Paron!

På Vaksala torg i Uppsala har 200 människor samlats kring 57 tomma stolar. I en megafon läser en kvinna upp namn och ålder på de avlidna, och publiken svarar ”Närvarande!” En blåvit flagga fångas upp av den kyliga kvällsluften.

Det är den 28 februari och precis två år har gått sedan den dödliga tågkraschen i grekiska Tempi. Ett par hundra från diasporan samlades först i Grekiska föreningens lokaler, och jag förvånas över hur många som är där. Jag minns från min barndom att föreningen var splittrad i två – beroende på hur man såg på juntan. Inte för att det räckte för att hålla sams.

Men i dag är de samlade. Jag frågar pappa om det är en fråga om höger och vänster, eftersom den konservativa regeringen vid tidpunkten för olyckan fortfarande sitter kvar.

Alla är här, säger han. Men han låter inte helt nöjd. Efter ett värdigt tal om att bära de dödas minnen vidare, manar arrangörerna oss att ta med varsin en stol tillbaka. Det här räcker inte, suckar pappa.

Och precis som i Grekland är den svenska infrastrukturens förfall inte bara en tragedi som drabbar oss utifrån.

Så kliver en ung man fram och frågar om han får säga något. Han läser snabbt från ett utskrivet blad. ”Mördarna går fria”, säger han. ”De måste ställas till svars.”

Slagorden dundrar igen. ”Den ého oxigóno”! Vi saknar syre!”

Orden är hämtade från en av de sista ljudupptagningarna från passagerartåget. Många av passagerarna var hemvändande studenter som firat apókries, karnevalen inför fastan. När de krockade med ett godståg exploderade restaurangvagnen och skapade en tusengradig eldboll, som gjorde att många offer fick identifieras med dna.

Många bär skuld till katastrofen. Under finanskrisen tvingades Greklands vänsterregering att sälja ut järnvägen för att få ut räddningslån från EU-trojkan. Samtidigt präglas järnvägen av korruption och dåligt underhåll, och bara tre veckor före kraschen hade facken strejkat mot det obefintliga säkerhetsarbetet.

Minnesstund. 57 stolar ställdes ut på Vaksala torg i Uppsala för att minnas dem som dog i den grekiska tågkraschen för två år sedan. Foto: Leonidas Aretakis.

Den stora vreden är dock riktad mot rättsväsendet och den högerregering som satt under kraschen. Viktiga dokument om säkerheten, och övervakningsvideor, försvann utan förklaring från utredningen. Premiärminister Kyrios Mitsotakis skyllde på ”den mänskliga faktorn”, men fick svaret i ett slagord: ”Det var ingen olycka, det var mord.”

Och precis som vid det dödliga takraset vid en järnvägsstation i serbiska Novi Sad, som dödade 15 personer den 1 november, riktas massprotesterna mot den öppna korruptionen.

Maria Karystianou, talesperson för offrens familjer och som även hon förlorat sin dotter i kraschen, kritiserade att utredaren tillsattes av premiärministern i stället för att vara oberoende. Svaret från högsta domstolens ordförande Ioanna Klapa: ”Respekt förtjänas av och tillerkänns dem – och bara dem – som verkligen respekterar demokratin och lagen.”

Den auktoritära högerns sammansmältning med statsapparaten sker alltså även i Europa. Och grekerna är inte ensamma. Samma helg läser jag att den svenska järnvägen har fler än 200 fel per dag, och att punktligheten i fjol låg på rekordlåga 87,2 procent.

Läs mer

”Järnvägen mår inte bra. Den är sjuk, det finns mycket som är eftersatt och som borde ha bytts ut för länge sedan”, säger Håkan Englund, ordförande för Sekos järnvägsarbetare inom Infranord till SVT. Än en gång slår fackförbunden larm.

Och precis som i Grekland är den svenska infrastrukturens förfall inte bara en tragedi som drabbar oss utifrån. Förfallet är skapat, av personer med positioner och namn. Moderata kompisrekryteringar i fallen Anna Kinberg-Batra och Henrik Landerholm visar att vi knappast är förskonade från korruption i Sverige.

Och om kraschen väl kommer även här, har grekerna redan skrivit slagordet. Det var ingen olycka, det var mord.

Inrikes 04 mars, 2025

V kräver politisk lösning på Åres turismproblem

Det är Åres vatten- och avloppssystem som belastas hårdast när befolkningen fyrdubblas under skidsäsongen. Foto: Ingvar Karmhed/SvD/TT.

Allt fler populära semesterdestinationer, både i Sverige och utomlands, sneglar på politiska lösningar som jämnar ut turismnäringens påfrestningar på lokalborna. I Åre har kommunalrådet Sverre Launy (V) väckt debatten om en turistskatt på nytt.

Klockan har knappt slagit lunch, och Sverre Launy, kommunalråd för Vänsterpartiet i Åre, är redan nedringd av media. Aftonbladet har nyss skrivit om att han ”inte uttryckligen vill se en turistskatt” – men att ”argumentationen inte är långt därifrån”.

– Det blev en gigantisk höna av en fjäder, jag är lite förvånad och vill inte göra någon jättestor grej av det. Men situationen är som den är, och vi måste lyfta på alla stenar för att lösa problematiken. Det här kan vara en möjlig väg.

Frågan om en skatt på turism har redan legat på bordet i den populära skidorten ett tag, men Sverre Launy misstänker att det mediala intresset höjts just nu ”för lite sensationsrubriker i sportlovstider”.

Samtidigt tar allt fler semesterdestinationer över hela Europa liknande åtgärder mot turismens påverkan, till exempel den autonoma regionen Katalonien i nordöstra Spanien där vänsterstyret nyligen fördubblade turistskatten. 25 procent av intäkterna lovar man ska gå till satsningar på bostäder.

– De som hyr en stuga någon vecka om året är inte det stora problemet, förtydligar Sverre Launy.

– Det är den andra kategorin: de som satsar på att bygga ut och exploatera just i spekulationssyfte, bara för att hyra ut.

De senaste 20 åren har överbelastning av den lokala infrastrukturen varit ett stort problem, både i Åre och motsvarande kommuner med turismtunga ekonomier, menar kommunalrådet. I Åre är det framför allt väghållning, vatten och avlopp som ”ställer till det” de veckor om året då befolkningen ökar med närmare 50 000, från ordinarie 12 000.

Turism kan väl vara okej i sig. Men det måste hanteras på ett sätt som är hållbart, både för turisterna och de bofasta.

– Den nuvarande majoriteten i kommunen försöker just nu styra upp detta, och då måste finansieringen diskuteras, samt om vi ska ta andra vägar än de traditionella. Enligt lag måste vatten och avlopp finansieras av ”VA-kollektivet”, alltså de som använder sig av vattnet. Som det är nu finns en stor och uppenbar risk att det i stället belastar skattekollektivet. Det varken ska eller får det göra, men det är där vi hamnar, säger Sverre Launy.

De senaste åren har kommunstyret, som består av Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och lokalpartiet Västjämtlands väl, stoppat flera detaljplaner som ville bygga ut VA-nätverket enbart till nya turistboenden. Kommunalrådet upplever även att turismens generella miljöpåverkan börjat diskuteras mer. Numera står det svart på vitt i de politiska direktiven att kommunen ska prioritera permanent boende i Åre och ”samhällsnyttig verksamhet” framför turismen, vilket han ser positivt på.

Anna Wallén från besöksnäringens arbetsgivarorganisation säger ”blankt nej” till beskattning, och menar att turismen bidrar med ”väldigt mycket skatteintäkter som går till vård, skola och omsorg”.

Faktumet att turismen skapar många jobb ”går inte att komma ifrån”, medger Sverre Launy – men även här vill han titta närmare på hur pengarna faktiskt rör sig.

– Det gynnar i viss mån lokalbefolkningen, men inte i den utsträckning vi skulle vilja. En stor andel av dem som kommer hit och jobbar är säsongsarbetare som är skrivna och betalar skatt någon annanstans, inte sällan i Stockholm. De som besöker oss har ju samma rätt att ställa krav på att kommunal verksamhet funkar som de som är bofasta, men bidrar i väldigt liten utsträckning till att finansiera den.

När SVT skickade ut en enkät om turistbeskattning i fjol till 30 av Sveriges populäraste ”semesterkommuner” var Åres kommunordförande en av dem som såg positivt på förslaget, tillsammans med bland annat Gotland och Bergs kommun. Sverre Laury är ”helt övertygad” om att det lokala stödet är högt.

Läs mer

– Turism kan väl vara okej i sig. Men det måste hanteras på ett sätt som är hållbart, både för turisterna och de bofasta. Vi har haft ett väldigt högt exploateringstryck väldigt länge, och just nu pendlar vi på gränsen för vad som är praktiskt möjligt.

Flamman har sökt Åre kommun, Skistar och Hotell- och restaurangfacket.

Ledare 03 mars, 2025

Att krossa fascismen kräver energi

Från vänster: Estlands klimatminister Yoko Alender, Polens president Andrzej Duda, Litauens president Gitanas Nauseda, EU-kommissionens president Ursula von der Leyen och Lettlands president Edgars Rinkevics firar den ”Baltiska energisjälvständighetsdagen”, när de baltiska länderna integreras i det europeiska energinätverket. Foto: Yauhen Yerchak/SOPA/TT.

Priset på el påverkar priset på allt – och väljarna hatar när falukorven är dyr. Om vi inte bygger billig energi är vi chanslösa mot extremhögern.

Dammet efter tyska valet börjar lägga sig. Ett par dagar efter valnatten firade Alternativ för Tyskland framgången med att välkomna en man till sin parlamentsgrupp som beskrivit sig själv som ”nationalsocialismens vänliga ansikte”, och tyskar med utländsk bakgrund som ”vilddjur”.

Auktoritära rörelser är på frammarsch på flera håll, och precis som förr är inflationen deras bränsle. I USA vann Trump de väljargrupper som tyckte att ekonomin och inflationen var de viktigaste frågorna. I Tyskland var tre av fyra som röstade på Alternativ för Tyskland oroliga för prishöjningar, i jämförelse med 28 procent av de grönas väljare. Det högerextrema partiet blev därför också överlägset största parti bland både arbetare och arbetslösa.

Den amerikansk-tyska ekonomen Isabella Weber har efterfrågat en ”antifascistisk” ekonomisk politik som tar utgångspunkt i folks pressade vardag för att minska de auktoritära rörelsernas dragningskraft. Som exempel pekar Weber på att de två progressiva regeringar som överlevde supervalåret 2024 – Spanien och Mexiko – vågade föra en offensiv politik för att dämpa inflationen.

Kärnan i en antifascistisk ekonomisk politik måste vara energipolitiken.

Energin är en central sektor, där höga priser smittar av sig nedströms, på industri och transport. Det var här prisökningarna började efter Rysslands invasion av Ukraina.

På grund av energins kritiska funktion för resten av ekonomin är det också här som Putin, Trump och Qatar vill pressa EU till eftergifter. En antifascistisk energipolitik måste därför ha två mål. För det första behöver EU uppnå självständighet från auktoritära stater genom att producera sin energi själv.

Elmarknaden är en politisk konstruktion, och därför har EU större möjlighet att kontrollera priserna för egenproducerad energi än den som importeras.

För det andra måste priserna hållas nere, då dyr energi pressar både vanligt folk och arbetsplatserna där de försörjer sig.

Den första delen handlar om importerad energi. Sedan 2021 har EU-medlemmarna bränt mellan motsvarande 3 300 och 7 800 miljarder kronor per år på att importera energi, i huvudsak olja och gas. Det är flera gånger mer än svenska statens samlade utgifter på 1 300 miljarder. Dessa enorma summor hjälper inte bara den ryska krigskassan – den fyller också despoters fickor på den arabiska halvön, och göder USA:s korrupta fossilindustri. Det mesta av energin används i transporter (31 procent), följt av hushåll (27) och industri (25). För att minska importen måste dessa tre sektorer gå över till energi producerad inom unionens gränser. Men eftersom EU inte har några större fyndigheter av fossil energi är det förnybar energi och elektrifiering som gäller.

Den andra delen handlar om priser. Nu faller lyckligt nog kostnaderna för vind- och solel igen efter en ökning under 2022, och det är fortfarande billiga energikällor. Elmarknaden är en politisk konstruktion, och därför har EU större möjlighet att kontrollera priserna för egenproducerad energi än den som importeras.

Men på grund av EU:s marginalprissättning, där den dyraste produktionskostnaden sätter priset för all el, märks inte detta. En reform av hur priserna sätts på elmarknaden skulle snabbare sänka dem när europeisk fossilfri och billig el tränger undan dyr, importerad fossil energi.

Elpriserna kan även kontrolleras indirekt. Enligt den tyska tankesmedjan IW hade inflationen varit två procentenheter högre utan nio-euro-biljetten som infördes i Tyskland 2022, och för några månader lät människor åka buss och tåg över hela landet för en billig peng. Sådana satsningar gör att fler reser energieffektivt, och kraftigt stärka vanligt folks ekonomi. Men den här sortens gemensamma energispartips verkar energiminister Ebba Busch ändå inte så intresserad av.

För även om EU rör sig i rätt riktning, med den nya satsningen på fossilfri el och strategin Clean industrial deal (CID), verkar Europas högerpartier överens om att sätta käppar i vindsnurrorna.

Läs mer

I Sverige har Tidöregeringen ökat Sveriges beroende av importerad fossilenergi genom att skära bort miljöbilsbonusen, och lägga ned tåginvesteringar och havsvindprojekt. Sverigedemokraterna vill aktivt öka Sveriges import av fossilgas, enligt partiets energiansvariga Jessica Stegrud.

Som Flammans redaktör Leonidas Aretakis skrivit på ledarplats får Europa inte vika sig för tyrannerna i varken öst eller väst. En förutsättning för självständigheten är energi – som är egenproducerad, ren, och billig.

Kultur 03 mars, 2025

Klaustrofobiskt om massakern i Štrpci

Štrpci-massakern 1993 är ett färskt trauma. Foto: Contrast films.

Färskt trauma hugger där det gör som ondast. Vem är du när våldet bryter ut? Sanjin Pejković har sett ”The man who could not remain silent”.

Bland de nominerade i kategorin bästa kortfilmer på årets Oscarsgala, återfinns för första gången en kroatisk film: The man who could not remain silent (Čovjek koji nije mogao šutjeti). Regissör är Nebojša Slijepčević som fick ta med Guldpalmen hem efter visningen i Cannes förra våren. Den vann också priset för bästa europeiska kortfilm vid European Film Awards.

Handlingen riktar in sig på Štrpci-massakern och de förövarna som dömdes för krigsbrott.

Den bosnienserbiska paramilitära gruppen Hämnarna (Osvetnici) hade fått nys om bosniska resenärer på ett tåg som passerade staden. Så de tog sig ombord, drog med sig 24 personer och avrättade dem på plats.

Omkring 500 passagerare bevittnade händelsen, utan att någon vågade konfrontera dem. Förutom Tomo Buzov, en pensionerad officer från den jugoslaviska folkarmén, JNA, som reste sig upp när en 17-årig bosniak beordrades att följa med paramilitärerna. Buzov protesterade och frågade vems armé Hämnarna tillhörde, men fick till svar att det inte var hans sak. Buzov ska enligt uppgift ha dragit 17-åringen i handen för att hindra honom från att lämna kupén och ska då ha blivit beordrad att själv lämna kupén och följa med. I tumultet som uppstod slutade det med att pojken blev kvar och överlevde, medan Buzov fick möta döden ute på spåret.

Filmen kretsar kring Buzovs (Dragan Mićanović) handling. Han var den enda icke-bosniakiska passageraren på tåget som stod upp mot angriparna. Allt pekar på att Buzov avrättades direkt, bakom tågstationen, och inte tillsammans med de fängslade bosniakerna. 32 år senare har familjen fortfarande inte hittat hans kropp.

Minnet av att inte ha kunnat rädda sin medpassagerare kommer att stanna hos honom för alltid.

Filmens styrka ligger inte i porträtteringen av hjältemodet hos Buzov, som snarare är en bifigur i filmen. Fokuset ligger i stället på en annan passagerare som inte reagerar. Skådespelaren Goran Bogdan, känd i regionen för att i en mängd roller skildra vanliga människors vardag, gestaltar karaktären Dragan.

Dragan känner instinktivt att något är fel och lovar att skydda en ung man utan ID-kort. När soldaterna går ombord ifrågasätter Dragan först deras handlingar, men blir bryskt tillrättavisad av soldaterna. Återkommande panoreringar över Dragans ansikte visar en man som förlorar kontrollen över situationen. Förvirringen övergår i skräck när Dragan inser vad som står på spel. Hela hans tilltro till rättsstaten och myndigheterna krossas framför hans ögon. Handlingsförlamningen speglas i hans tomma blick.

Hjälten är Buzov, vars militära förflutna ställer till det för honom. Uppvuxen i en annan tid med andra etiska regler vad gäller militärens roll kan han inte förbli tyst. Men den jugoslaviska armén har kollapsat och är inte längre en säkerhetsgarant för medborgarna. Ett kompakt nationalistiskt mörker har slukat alla oliktänkare på vägen.

Kameran fångar klaustrofobin väl, genom att röra sig i trånga tågkorridorer och kupéer för att gestalta instängdheten och utsattheten. Under hot söker vi oss inåt, stänger in oss i små utrymmen för att låta stormen passera medan vi gör oss så osynliga vi kan. Hotfulla röster och ljud utanför bild frammanar en kuslig stämning utan att behöva visa något. På det sättet liknar The man who could not remain silent samtida europeiska filmer som handlar om folkmord och brott mot mänskligheten, som exempelvis Quo vadis Aida? och The zone of interest där våldet sker bortom synfältet. Avrättningarna hörs och anas och ljudet blir till ett inre visuellt verktyg.

Läs mer

Filmen börjar och slutar med Dragans ansikte. I början sover han, i slutet sitter han klarvaken, stirrande framför sig medan tåget rusar vidare i sin resa mot mörkrets hjärta. Dragan är förändrad för alltid, inte bara för att han bevittnat ett krigsbrott men också för att han insett sin maktlöshet och rädsla. Minnet av att inte ha kunnat rädda sin medpassagerare kommer att stanna hos honom för alltid. Så som vem som helst av oss pendlar förbi världens ojämlikheter och skändligheter utan att höja vår röst.

Kultur 02 mars, 2025

Israelers motstånd dränks i blod och stinkvatten

Demonstranter, ortodoxa och etiopiska judar är överrepresenterade måltavlor för israeliska polisens övervåld. Foto: Matan Ben Moreh/Akevot.

I en Youtubeserie avslöjar aktivister statens råa ansikte. Till och med expoliserna medger nu att de röda linjerna passerats.

Ett huvud pressas mot asfalten under två polisers knäskålar. Det ser ut som skallen ska spricka. En ung tjej försöker skydda sig mot polishästarnas hovar när hon fallit till marken i en demonstration. En man med intellektuell funktionsnedsättning skjuts till döds utanför sitt hus. Stinkkanoner spolar omkull människor, som flyger som löv ned i rännstenen och förvandlar hela kvarter ett kväljande hav.

”När polismakten upphör att ta order från institutionerna som är satta att kontrollera den, då blir det en milis. Då har den röda linjen passerats”, säger den pensionerade polisen Erella Shadmi till kameran.

I en serie i sex delar granskar organisationen Akevot, grundad 2014 med fokus på mänskliga rättigheter i Israel och Palestina, det stegrande israeliska polisvåldets orsaker.

Vi har vant oss vid att se våld mot palestinier, men hur kan vi förstå polisens framvällande vrede gentemot dem som de är satta att försvara?

Erella Shadmi, i dag en parant sociolog med grått lockigt hår och rödbågade glasögon, tycker sig se en förklaring. Det israeliska polisväsendet, säger hon, är en förlängning av den brittiska kolonialpolisen i Palestina. En brutal och militaristisk styrka som med järnhand höll ordning under tiden för mandatet.

Vi har vant oss vid att se våld mot palestinier, men hur kan vi förstå polisens framvällande vrede gentemot dem de är satta att försvara?

Under polisminister Itamar Ben Gvir har fascistisk och våldsbejakande ideologi fått fritt spelrum. Den israeliska polisen har sänkt sina antagningskrav för nya rekryter och lojala personer har tilldelats viktiga poster. Demonstrationer slås ned hårt och värst drabbas de redan marginaliserade. Enligt den israeliska aktivisten Sivan Tahel, intervjuad i avsnitt två, finns ett mönster. De chassidiska judarna föraktas mest – polismännen vill inte ens röra vid dem. I stället blir de beskjutna med ett stinkande skunkvattnet, som vräker med kraft rakt mot deras kroppar med vattenkanoner. För demonstranterna i Tel Aviv räcker vanligt vatten, medan palestinierna hanteras med granater, förklarar Tahel.

Filmerna publicerades för någon månad sedan på Youtube, men trots att de är välgjorda och avslöjar råa övergrepp med stundtals sensationellt material, har de i skrivande stund endast några hundra visningar per avsnitt.

Samtidigt som filmerna släpptes hade filmen No other land Sverigepremiär. Den skildrar beduinbyarna i Masafer Yatta nära Hebron på Västbanken, och är Oscarsnominerad för bästa dokumentär.

Trots olikheterna i format och uppmärksamhet, är de två verken syskon.

Masafar Yatta är en samling palestinska beduinbyar som befinner sig under ständigt hot om utplåning från israeliska myndigheter. Den palestinska aktivisten Basel Adra får sällskap av den israeliska journalisten Yuval Abraham och filmaren Rachel Szor och tillsammans dokumenterar de övergreppen i byn mellan 2019 och 2023.

I byn ser några småflickor med gula tofsar och rosa tröjor på när en man i t-shirt och solbränd nacke räcker över en order till deras föräldrar. Skolan, lekplatsen, hönshuset – allt ska rivas. Senare letar barnen efter fåglar som överlevt och hittar en förskrämd duva. Bybornas bilar konfiskeras. 2021 skjuts den unga mannen Harun Abu Aram i nacken och blir förlamad. Efter två år i smärta där han vårdats av sin mamma i en grotta familjen tvingas bo i, dör han.

Det personliga tilltalet mellan ockupant och ockuperad kryper under huden. ”Varför river du vårt hus, Ilan?” Och ”Vi kommer och arresterar dig i natt, Basel”. Det vittnar om en intimitet och klaustrofobisk fångenskap i det minimala rörelseutrymme som Västbanken utgör för de palestinier som inte tillåts lämna.

Basel visar kluvenhet inför den israeliska journalisten Yuvals närvaro. Hans ordlösa förnimmelse av att något inte känns bra med Yuvals förväntningar på sin egen insats varvas med plötsliga anklagelser. ”Ska du åka hem nu?” frågar han en kväll när mörkret faller över kullarna, tyngt av skuld. Yuval ursäktar sig med att han behöver träffa sin mamma. Vid ett tillfälle frågar Yuval varför Basel inte jobbar som jurist trots sin utbildning. Han får en suck till svar. Någon tro på lagen har han inte längre.

Läs mer

Jag förstår vad han menar. Någonstans bland mina egna inspelningar har jag själv på band när en håglös stadsplanerare i Beer Sheva förklarar det för mig. Det är nästan en skymf att be någon att försöka bevisa något i ett system som inte är avsett att verka för rättvisa. Där hopplösheten inte är en biprodukt, utan själva målet.

Kultur 01 mars, 2025

Den goda barnamörderskan

Dagmar Overbye (Trine Dyrholm), visar sig inte bara vara en snäll karamellförsäljerska. Foto: Nordisk film.

I mellankrigstidens Köpenhamn blottas klassklyftornas råa utsatthet. Rasmus Holm har sett ”Flickan med nålen”.

I filmhistorien finns gott om hemliga rättskipare. De som tar lagen i egna händer och utför det samhälleliga smutsarbete som ingen annan förmår. Till de mest kända hör väl den laglösa cowboyen, som trots sin position utanför samhället alltid verkar tjäna rättvisan. I Magnus von Horns Oscarsnominerade film Flickan med nålen återfinns denna arketyp i en oväntad och skruvad skepnad. Och denna gång är det onda och goda inte lika lätt att avgöra som i westernfilmerna.

Magnus von Horn är ursprungligen från Göteborg men bor och verkar numera i Warszawa. I Sverige är han mest känd för filmen Efterskalv (2015) som vid 2016 års Guldbaggegala tog hem priset för bästa film. Flickan med nålen är producerad både i Polen och Danmark, men det är för Danmarks räkning som filmen tävlar på måndag. Berättelsen är baserad på den verkliga personen Dagmar Overbye, som gjort sig ökänd i Danmark efter att ha mördat flera barn hon påstod sig ha adopterat. I filmen får vi följa fabriksarbetaren Karoline (Vic Carmen Sonne) som i 1920-talets Köpenhamn är klämd mellan att vara både ensamstående kvinna och arbetarklass. Efter en kort relation med fabriksdirektören är hon dessutom på smällen, utan några som helst förutsättningar att ta hand om sitt barn själv. När hon misslyckats göra abort på ett badhus blir hon omhändertagen av karamellförsäljaren Dagmar Overbye (Trine Dyrholm), som visar sig ha som dold sidoverksamhet att finna adoptivföräldrar åt oönskade barn. Det dröjer inte länge innan Karoline både flyttar in hos Dagmar och blir medhjälpare i hennes verksamhet. Men allt tar en snabb vändning när Karoline inser att Dagmar i hemlighet mördar barnen.

För hur oförklarliga och vidriga hennes handlingar än må vara framställs hon aldrig som alltigenom ond.

Några kritiker har sett referenser till såväl Ingmar Bergman som Lars von Trier. För egen del tycker jag mig se att litteraturens värld ligger närmast. Det är ett Tove Ditlevsenskt Köpenhamn som tecknas fram: smutsigt, äckligt och med klassklyftor huggna i sten. Insikten om första världskrigets vansinne hänger som en tung dimma över staden. Allting är dessutom fångat med en mörk och kontrastrik gråskala som ger berättelsen en rå ton.

När Karolines krigsinkallade man plötsligt återvänder är hans ansikte vanställt. Först stöter hon bort honom i avsky, men sedan söker hon sig tillbaka. Liknande motsättningar återkommer genom hela filmen, en ständig lek med det frånstötande och tilldragande. Framför allt går det att finna i karaktären Dagmar Overbye, som tack vare Trine Dyrholms mästerliga spel lyckas växla mellan den trygga modersgestalten och den iskalla barnamördaren.

Läs mer

Det är i skildringen av Dagmar som filmens mest komplexa frågor behandlas. För hur oförklarliga och vidriga hennes handlingar än må vara framställs hon aldrig som alltigenom ond. Precis efter att Karoline blivit omhändertagen av Dagmar frågar hon: ”Varför hjälper du mig? Varpå Dagmar svarar: ”Vem skulle annars göra det?” Många fler nycklar till Dagmars motiv finns inte att få, åtminstone om man enbart nöjer sig med att söka svaren i Dagmars psyke.

I stället verkar filmen uppmana betraktaren att höja blicken, och se till omgivningen Dagmar befinner sig i. För något som förenar Dagmar med cowboyen och andra filmiska rättskipare är att de speglar sin omgivning. Och i Flickan med nålen går det inte säga annat än att världen är en fasansfull plats.

Inrikes 28 februari, 2025

Värderingar hemlighålls vid statliga affärer

Bristen på insyn i offentliga handlingar är ett omfattande problem, säger Mats Amnell. Foto: Jacob Lundberg.

Statliga Lernia såldes nyligen till tyska riskkapitalbolaget Aurelius, för en lägre summa än det egna kapitalet. Men när Flamman vill ta del av utredningen inför försäljningen är dokumenten maskade. Ett demokratiskt problem, menar experten Mats Amnell.

419 miljoner kronor. Så mycket eget kapital har bolaget Lernia, som nyligen såldes av staten till ett tyskt riskkapitalbolag för en bråkdel av pengarna – 120 miljoner.

”Regeringskansliet har genomfört en gedigen, strukturerad och konkurrensutsatt försäljningsprocess”, skrev Elisabeth Svantessons pressekreterare i ett sms till Flamman vid tillfället.

Tomas Hjelström (bilden), doktor i redovisning vid Handelshögskolan, menade att prislappen inte var glasklart dålig, ”även om det spontant låter så” – men att detta berodde på en mängd olika faktorer, exempelvis om bolaget har rättigheter eller andra immateriella tillgångar som är svåra att sälja av.

Men när Flamman begär ut den utredning som legat till grund för värderingen av bolaget får vi endast ut handlingarna i maskat format, med hänvisning till att ”det allmänna lider skada om uppgifterna röjs”.

(mer …)
Inrikes 28 februari, 2025

Ögat mot skyn

Lagen ser ännu ingen skillnad på kameradrönare och fasta övervakningskameror. Foto: Pontus Lundahl/TT.

På senare år har polisens flygtimmar med drönare skjutit i höjden. Med hemsidan Drönarbevakaren vill Viktor Arnell ge folk en chans att ”övervaka tillbaka” – och hjälpa polisen att kommunicera bättre.

– Vi förfasas fortfarande över andra länders massövervakning, skrämmer upp varandra med DDR och Kina, men man känner sig trots det lite ensam i att bry sig om det här. Det är ett vakande öga i skyn, bokstavligen så man såg Gud förr i tiden.

Rinkebybon Viktor Arnell (bilden) har varit engagerad i övervaknings- och integritetsfrågor i många år. Men när han häromåret såg en polisdrönare utanför sitt sovrumsfönster kände han att det var hög tid att själv börja övervaka övervakarna. På hans sajt Drönarbevakaren sammanställs alla beslut polisen går ut med som rör drönarövervakning.

– Dels vill jag visa på hur många beslut som faktiskt tas, men också på hur undermålig upplysningen är. Man kan se det som att jag hjälper polisen med något de själva är dåliga på.

2018 gjorde polisen strax över 1 000 drönaruppdrag. Fem år senare hade antalet växt till över 14 000, med mer än 10 000 timmars total flygtid. När farkosterna för ett år sedan började placeras ut på tak i Malmö motiverades det med att snabbt kunna rycka ut mot grova våldsbrott, men ett år senare har man även börjat använda dem för att ta knarkköpare på bar gärning.

Mathias Rutegård (bilden), pressekreterare hos Polismyndigheten, skriver i ett mejl till Flamman att drönarna ”ska ses som ett komplement till polisens övriga verksamhet i områdena”, som patrullering. Man måste upplysa allmänheten om att platsen är övervakad, ”bland annat genom skyltning i området” och genom att polisen annonserar besluten på sin hemsida.

– Normalt ska föraren ha varselväst och drönaren märkas upp med polisens emblem. I vissa fall sätter man blåljus på dem, berättar My Lorenius, jurist på Integritetsskyddsmyndighetens (IMY:s) kameraövervakningsenhet.

Viktor Arnell är väl medveten om kraven som finns, och menar att problemet fortfarande ligger i att man ”inte kan undvika sitt eget bostadsområde”. Blåljus och polisemblem avfärdar han småskrattandes.

– Har man kikare och spanar upp i himlen, kanske. Om det inte är mörkt.

Hittills i år har 43 polisbeslut loggats på Drönarbevakaren. Tre fjärdedelar har annonserats utan framförhållning, ofta flera dygn efteråt. Några motiveras med specifika händelser, som fotbollsmatch, festival eller säkerhetskonferensen Folk och försvar i Sälen. De flesta inte.

Över hälften av besluten gäller längre än tre månader framåt. Umeå stadskärna, delar av Helsingborg och jämtländska Bräcke med runt 1 500 invånare är några av platserna där drönare ska användas hela året ut för att ”förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet”. Sedan dagen före julafton är luftövervakning godkänd i hela centrala Östersund ”tills vidare”.

– Det tyder på att de är ”bra att ha-beslut”, vilket även syns på hur man ritar in kartgränserna och de vaga formuleringar man återanvänder, menar Viktor Arnell.

– Begär man ut underlaget finns oftast någon lista på alla brott som begåtts i trakten senaste året, men det kan man göra för vilket område som helst.

Fram till 2020 behövde polisen i regel söka tillstånd hos Datainspektionen för att flyga drönare – och kameraövervaka i allmänhet, då lagstiftningen inte gör någon skillnad på drönare och fasta kameror. I dag har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) tillsynsuppdraget, men bara som rådgivare.

– Det är klart att polisen bör ta vad vi säger i beaktande, men det är ju tydligt att det är på den politiska agendan att polisen behöver ha väldigt effektiva brottsbekämpande verktyg. Våra frågor tenderar att glömmas i den samhällsdebatt som finns nu, men det är viktigt att hitta en rimlig balanspunkt, säger My Lorenius (bilden) på IMY.

Myndigheten har en pågående granskning, där man begärt ut en stor del av polisens drönarbeslut från 2023. När Viktor Arnell ögnade genom listan hittade han flera beslut som inte var med på hans sajt – och alltså aldrig hade publicerats på polisens hemsida.

– Ibland skriver de bara i sina Facebook-kanaler att ”vi ska drönarövervaka lite ikväll”. De måste oftast göra en intresseavvägning, men inte om beslutet är på under 3 månader, säger han till Flamman.

De flesta svenska polisdrönare kommer från det kinesiska företaget DJI, som svartlistats av USA:s handelsdepartement och varit leverantör till rysk militär i Ukraina. Polisen och Tullverket upphandlar just nu en gemensam beställning på nya drönare, i modellerna ”Micro” (vikt under 3,5 kilo, räckvidd 3 km) och ”Nano” (vikt under 250 gram, räckvidd 10 km).

Det är svårt att backa på ett sluttande plan, och jag tror personligen vi är väldigt långt ned på det.

Förra året sköt en barbröstad Uppsalabo i 40-årsåldern mot en av polisens drönare med en hagelbössa. My Lorenius håller med om vikten av att polisen informerar och har goda underlag, speciellt när det rör extra känsliga platser som bostadsområden. Hon tar även upp flygning över valstugor som exempel på en situation IMY fått in klagomål på.

– Att bevaka med drönare kan bli en fråga om väldigt omfattande personuppgiftsbehandling. Man kan täcka stora områden, ett stort antal personer kan uppleva det som obehagligt om de dyker upp på ett oförutsägbart sätt.

Nu håller reglerna på att luckras upp igen, berättar hon.

– Polisen kommer att få möjlighet att övervaka fler platser, även platser där det inte skett så mycket brottslighet idag men där man ser en klar risk att det kommer ske framöver.

Hur bedömer man en sådan risk?

– Jag vet inte, men det kommer nog stå mer exakt i propositionen.

Viktor Arnell är kritisk mot politikens ”naiva inställning” till övervakning som något enbart positivt, och skräms av vartåt utvecklingen pekar.

Läs mer

– Man har precis föreslagit en fördubbling av kameror, utifrån den fördubbling man redan föreslog förra året. Polisen jobbar på att koppla ihop sina kamerasystem med kommuners och företags. Alla de tre största partierna – S, M och SD – vill ha ansiktsigenkänning. Det är svårt att backa på ett sluttande plan, och jag tror personligen vi är väldigt långt ned på det.

Flamman har sökt drönartillverkaren DJI.

Nyheter/Utrikes 27 februari, 2025

Öcalan ber PKK upplösa sig: ”Historiskt”

Unga PKK-anhängare samlas för att ta del av ledaren Abdullah Öcalans tillkännagivande i turkiska Diyarbakir. Foto: Metin Yoksu/AP/TT.

Den fängslade PKK-ledaren Abdullah Öcalan uppmanar den kurdiska gerillagruppen att lägga ned vapnen och ”upplösa sig själv”, rapporterar Reuters. ”Slutet för PKK”, konstaterar Turkietkännaren Halil Karaveli, medan Amineh Kakabaveh ifrågasätter att rörelsen kommer att lyda honom.

Redan för några veckor sedan nåddes turkisk media av uppgifter om att Abdullah Öcalan skulle presentera ett uttalande, om att PKK borde lägga ned vapnen och fokusera på ”en demokratisk kamp på politisk nivå”. 

Budskapet kom mycket riktigt på en presskonferens under torsdagen, i ett brev som lästes upp av DEM (Folkets parti för jämlikhet och demokrati), en del av det pro-kurdiska vänsterpartiet HDP som står nära PKK.

”PKK måste upplösa sig självt”, skriver Öcalan i brevet.

”Det finns inget alternativ till demokratin i sökandet och förverkligandet av ett politiskt system. […] Fredens och demokratins epok, samhälle och språk måste utvecklas i samklang med verkligheten”, skriver han också, samt att den väpnade kampen ”spelat ut sin roll”.

Tidigare riksdagsledamoten för Vänsterpartiet Amineh Kakabaveh (bilden), som i sin ungdom stred med de kurdiska peshmergastyrkorna i Irak och Iran, säger till Flamman att hon är ”chockerad” av tillkännagivandet.

(mer …)
Krönika 27 februari, 2025

Den som har pengar kan välja och vraka på bostadsmarknaden – många andra kan inte det. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman SVD/TT.

Ett tag samlade jag på historier om kassa boendesituationer. Jag var nyinflyttad student i Göteborg, vilket bidrog till ett aldrig sinande flöde av sådana berättelser.

En kompis var inneboende hos en kvinna som förbjöd henne att ha manliga gäster, och till råga på allt brukade lägga in någon sorts voodoo-dockor på hennes rum. En annan flyttade in i ett rum som visade sig sakna dörr – det fanns alltså bara ett skynke som skilde henne från hyresvärden, en för henne komplett främling.

Jag minns när det på fullaste allvar sågs som en riktigt bra deal att hyra ett rivningskontrakt i radonhus, så att man kunde samla köpoäng i några år.

(mer …)