”I den kapitalistiska ekonomin är kortsiktiga avkastningskrav och jakt på marknadsandelar alltid överordnade hänsynen till miljön. /…/ Ett ökat gemensamt ägande ger oss större möjlighet att styra produktions- och konsumtionsmönster.”
”Särskilt viktigt är att samhällsägandet är starkt inom ekonomins nyckelsektorer, transportsystem, kommunikationer och övrig infrastruktur…”
Citaten är hämtade ur vänsterpartiets nyligen antagna partiprogram, och liknande formuleringar finns i en mängd dokument och beslut från partiet på olika nivåer. Det är inte bara plakatpolitik, utan resultatet av att vi motsätter oss privatiseringar därför att vanligt folks liv blir sämre om det vi äger tillsammans säljs ut.
Trots det är vänsterpartiet genom ett beslut med röstsiffrorna 13–9 i partistyrelsen i färd med att medverka till att statlig egendom kan säljas ut.
Vi hoppas att det beslutet går att ändra.
Låt oss ge bakgrunden. Green Cargo AB (före detta SJ Gods) är ett statligt ägt nationellt och internationellt logistikföretag som huvudsakligen bedriver godstrafik på järnväg. Green Cargo svarar för cirka 18 procent av Sveriges totala transportarbete och för nära 80 procent av godstransporterna på järnväg. Bolaget är en av de viktiga aktörerna på den svenska transportmarknaden och har en strategiskt viktig roll i en omställning till ett långsiktigt hållbart transportsystem.
Regeringen har nu i propositionen ”Ett stärkt Green Cargo AB för hållbara transportlösningar” begärt full handlingsfrihet att avgöra framtiden för det folkligt ägda Green Cargo. Regeringen vill själv kunna välja allt från total utförsäljning till att ge Green Cargo kapitaltillskott för att vara kvar i statlig ägo.
Vi menar att det vore naivt att hoppas på att regeringen skulle välja något annat alternativ än utförsäljning. Inom EU-samarbetet finns sedan länge en uttalad målsättning om avreglering av transportmarknaden. Det ingår till exempel i den så kallade Lissabonstrategin.
Den socialdemokratiska regeringen har konsekvent fört en avregleringspolitik och Sverige ligger i topp bland de EU-länder som avreglerat mest. EU-anpassningen har bland annat fört med sig att det ges allt mindre utrymme för att verksamheter, som i det här fallet godstrafik, ska bedrivas utifrån ett samhällsekonomiskt tänkande. I stället är det kortsiktighet, konkurrenskraft och ett snävt före-tagsekonomiskt perspektiv som överordnas.
Vänsterpartiet är motståndare till bolagiseringen av SJ och vi har i EU-parlamentet röstat mot krav på avregleringar av transportsektorn. Partiet drev också, för inte så länge sedan, en kampanj för en återreglering av såväl posttjänster som kommunikationer och fick för det mycket uppskattning – inte minst från de anställda inom dessa sektorer.
I planeringen av valrörelsen inför EU-parlamentet är vårt motstånd mot avregleringar och utförsäljningar ett genomgående tema där vi med hög trovärdighet kan profilera oss inte minst gentemot socialdemokraterna.
Denna trovärdighet, som vänsterpartiet i åratal byggt upp, riskerar att undermineras om partistyrelsens beslut om att vi kan komma att medverka till utförsäljning blir verklighet.
Vi har därför lämnat in en riksdagsmotion där vi föreslår regeringens proposition avslås.
I stället föreslår vi att regeringen ska återkomma med ett utarbetat förslag, grundat på samhällsekonomiska helhetsanalyser, om hur Green Cargo som ett fortsatt statligt ägt bolag kan bidra till att uppfylla de trafikpolitiska mål som riksdagen slagit fast. Vår förhoppning är att vänsterpartiets partistyrelse beslutar att partiet som helhet står bakom den motionen.
Det skulle vara att agera i enlighet med fattade kongressbeslut, och partiet skulle behålla sin trovärdighet i kampen mot avreg-leringar och utförsäljningar.