Åren 1989-2001:
Det utländska ägandet i svenska bolag ökar från sju till 43 procent. Det handlar om Aga, ASG, Astra, Bofors, Kockums, Pharmacia, Stora, Svedala och andra. År 2001 är en halv miljon svenskar anställda i utlandsägda företag, vilka står för 40 procent av den svenska exporten. Amerikanska Fords köp av Volvo offentliggörs i januari 1999. Wallenbergbolaget Investor säljer Saab Automobiles till General Motors omkring år 2000.
Juni 2008:
Volvo PV varslar 2.000 av sina 17.000 anställda i Sverige. I Göteborg 1.200.
– Volvo är mycket betydelsefullt, inte bara för Göteborgsregionen utan för hela Sverige, säger näringsminister Maud Olofsson.
Hösten 2008:
Den globala finanskrisen är ett faktum. President George W Bush beslutar om 13,4 miljarder dollar i stöd till biljättarna Chrysler och General Motors. Barack Obama vinner presidentvalet.
Ford bekräftar att Volvo PV är till salu. General Motors bekräftar att man ska försöka sälja Saab Automobiles i Trollhättan.
Svenska regeringen utlovar 28 miljarder i stöd till svenska biltillverkare.
– Staten ska vara aktiv, säger Maud Olofsson.
Februari 2009:
De 15 största verkstadsbolagen på den svenska börsen har nu varslat 29.380 anställda på ett halvår, enligt E24:s beräkningar.
I USA tillsätter president Obama en specialgrupp för den inhemska bilindustrin. I Frankrike får PSA-gruppen (Peugeot och Citroën) och Renault dela på 63 miljarder kronor. President Sarkozy villkorar lånen med att inte en enda får avskedas och ingen fabrik får läggas ned, aktieutdelningar ska minska och bonusar till ledningarna upphöra. I Tyskland meddelas att olika delstater vill gå in som delägare i General Motors tyska bolag Opel.
General Motors planerar att under året göra sig av med 47.000 anställda världen över. I USA har GM och Chrysler sedan årsskiftet undgått konkurs med nödlån från USA:s regering på 13,4 miljarder respektive fyra miljarder dollar.
GM meddelar att Saab Automobiles i Trollhättan från år 2010 får klara sig som en ”självständig affärsenhet”. I fabriken arbetar 4.000. Men i hela Västsverige arbetar 60.000 personer inom fordonsindustrin inklusive underleverantörer, som nu kan vara hotade.
Regeringen vägrar gå in med pengar till Saab. Kritiker efterlyser nu de 28 miljarderna.
Skälet till att regeringarna i Frankrike, Tyskland och USA går in med pengar till sin industri är enkelt. Ett företag som enligt marknadens lagar borde gå omkull, kan ha så stor påverkan på övriga samhället att politiken måste användas för att rädda det. Att svenska regeringen inte vill rädda sin industri har samma enkla, fast omvända, orsaker – en övertygelse om att det som är bra för marknaden är bra för samhället. Oavsett om det har enorma effekter på arbetstillfällena bland tillverkare, underleverantörer och lokala pizzabagare, om det genererar kostnader i omställning, a-kassa och uteblivna skatter samt orsakar stora personliga tragedier. Vissa kallar det marknadsfundamentalism.
Näringsministern och regeringen säger också att skattepengar hellre ska gå till vård, skola och omsorg. De stadigt sänkta skatterna, och att Sveriges kommuner och landsting i flera månader desperat vädjat om krispengar utan att få ett öre, hoppas de att folk har glömt.
/Lena Malmberg