För 24 år sedan blev Sverige först i världen med en sexköpslag av vårt snitt. Då skakade resten av världen på huvudet åt idén med att kriminalisera köparen men inte säljaren.
I dag låter det annorlunda. Lagen går på export i hela världen tack vare dess påvisade positiva effekter. Den är verkningsfull mot människohandel och får enligt en färsk undersökning av Novus, på uppdrag av Sveriges kvinnoorganisationer (3/12), svenska män att köpa sex i betydligt mindre utsträckning än i andra länder.
Lagen var en seger för kvinnorörelsen. Den byggde nämligen på tanken om att kvinnors kroppar inte är en handelsvara, att kvinnors sexualitet inte finns till för att behaga män och att samtycke inte kan bytas mot pengar.
Men detta kan vara på väg att förändras. Samma undersökning visar nämligen att allt fler män tycker det ska vara tillåtet att köpa någon annans kropp. Bara 63 procent av männen stödjer i dag lagen, att jämföra med 70 procent när den infördes. Samtidigt är stödet bland kvinnorna starkare än någonsin. Klyftan mellan könen har aldrig varit så stor.
Männens förändrade attityd hänger ihop med den konservativa våg som sveper över världen och som framför allt lockar män, i synnerhet hos den yngre generationen. Genom Youtube förmedlar personer som Andrew Tate budskap om sex som en manlig rättighet, som kvinnor väntas ställa upp på. Samtidigt visar en rapport från Jämställdhetsmyndigheten (2022) att unga killar har påfallande misogyna värderingar jämfört med äldre generationer. En ny studie visar dessutom, skrämmande nog, att nästan varannan ung tjej utsatts för sexuellt våld av en jämnårig kille (Korkmaz, Överlien, Lagerlöf, Youth intimate partner violence, 2021).
Det är ett konservativt mörker som väller fram. Men vad som oroar mig mer är att angreppet mot sexköpslagen kommer från ytterligare ett håll. Det handlar om liberala strömningar som vill normalisera sexhandel, understödda av en miljardindustri.
Den dag feminismen tar parti för torskarnas rätt står kvinnor nämligen skyddslösa inför patriarkatets barbari.
I USA är projektet nästan fullbordat. Där har det blivit norm bland progressiva att inte tala om prostitution, utan om sex-arbete. Ordet signalerar en syn på prostitution som vilket arbete som helst, och inte som en utsatthet som väldigt ofta kommer med grovt våld, missbruk och hemlöshet. Dessa problem sägs i stället vara konsekvensen av den ”stigmatisering” som kriminalisering skapar. I Tyskland och Nederländerna skulle stigmat försvinna genom inte bara avkriminalisering, utan legalisering. Svarta jobb skulle bli vita, och förutsättningarna stärkas för att skapa ordentliga, reglerade ”arbetsvillkor”. Den främsta effekten legaliseringen har haft är dock att prostitutionen har ökat, utan att villkoren blivit bättre. Därför går Tyskland nu mot att införa en sexköpslag likt den svenska.
Ett uttryck för hur vår syn på sexhandel håller på att förhandlas om är de många program som producerats av SVT sista åren på temat porr, prostitution och strippning. Utifrån SVT:s uppdragsbeskrivning om ”politisk neutralitet” kan bilden de förmedlar ses som en spegling av vilka värden som för tillfället ses som självklara. En gemensam nämnare för flera av dessa program är angreppssättet: ”å ena sidan å andra sidan”. Slutsatsen är oftast att sex kan vara ett arbete och det kan finnas problem med det, men det kan också vara bra. En slutsats som landar nära den amerikanska, normaliserande synen.
För ett år sedan anmälde Sveriges kvinnoorganisationer två av dessa program till granskningsnämnden. I motiveringen skrev de att SVT Play vid tillfället hade fem program uppe om strippning och porr, riktad mot en ung publik, där flera saknade kritiska perspektiv.
Jag är livrädd att detta normaliserande synsätt ska slå rot i den breda vänstern och, hemska tanke, i feminismen. Den dag feminismen tar parti för torskarnas rätt står kvinnor nämligen skyddslösa inför patriarkatets barbari.
Lyckligtvis finns inget akut hot mot den svenska sexköpslagen. Men det är läge att mobilisera. De 91 procent av Sveriges kvinnor som fortfarande står bakom den utgör en god grund.