VECKANS TV Nu har det gått så pass många år sedan vi fick reklamkanaler i princip varenda hushåll, att man borde ha vant sig.
Jag blir dock fortfarande irriterad när programmet man tittar på bryts. Femman bryter för reklam redan efter 5–10 minuter, vilket är ofattbart. Även fyran gör samma sak ibland. När man tittar på TV3 blir det som en tvångskänsla, jag sitter och sneglar på klockan och bara väntar in reklamavbrottet som man vet kommer med jämna mellanrum. När det är som värst var femtonde minut.
Det är givetvis också irriterande att mycket av reklamen är så himla usel. Det känns förolämpande att de tror att vi går på så taffligt producerad reklam. Om man nu är en jättestor tvättmedelstillverkare, har man då inte råd att spela in en ny reklamfilm för den svenska marknaden? Nej, man tar en tysk och dubbar till svenska. Mycket av leksaksreklamen för barn är också dubbad. Om man skall diskutera en enskild faktor som bibehåller könsrollerna så måste leksaksreklamen vara med på dagordningen. Små flickor skall ha rosa, rosa, rosa och rosa och det är bäbisdockor som kissar och bajsar och alla möjliga tillbehör. Det är barbiedockor med tvättmaskiner och gulliga kattungar man kan vårda. Allt detta med söta småflickor och lite lätt dimmigt ljus och romantisk musik och barnskratt. Till pojkarna är det blått och grönt, snabba leksaksbilar med banor man kan bygga, häftiga actionfigurer med stora muskler och olika legobyggsatser. Snabba klipp i olika vinklar och musiken är betydligt häftigare än romantisk.
Sämsta reklamfilmen för tillfället är Felix’ ketchupreklam. En tomat kommer fram till en flaska ketchup och säger att den vill vara med. Det får du inte, svarar tomaterna i ketchupen. I vår ketchup får bara de finaste tomaterna vara med. Du har fel färg. Tomaten vänder sig om och man ser att den är lite grön på baksidan. Den blir jätteledsen och hoppar därifrån. Vad är detta??? Tomaten får inte vara med för att den har fel hudfärg? Det är ju sjukt. Och vem får lust att köpa mobbingketchupen? Inte jag i alla fall.
Skall man då avsluta detta gnäll på tv-reklamen med någonting positivt så måste jag erkänna att ICA-reklamen är fantastiskt rolig. Den har sänts något år eller två nu och det blir nästan som en liten tv-serie. Det är oerhört roligt och man längtar tills nästa episod kommer.
Nu är det snart jul och det pågår julförberedelser i de flesta hem, och givetvis också på tv. Femman sänder förra årets norska julkalender Tomtar på loftet i år igen. Den är faktiskt mycket mycket rolig och driver hejdlöst med allt vad dokusåpor heter.