”Din dotter är fortfarande oskuld. Men när hon druckit av vinflaskan du gav killarna törs hon nog gå hela vägen”. Citatet är hämtat från en affisch av kampanjen Stoppa langningen, ett samarbete mellan 26 kommuner i Värmland och Örebro län.
Affischen har upprört många, framför allt i bloggsfären. ”Maken till (…) genuskonserverande, moralistisk dynga var det länge sedan jag såg”, skriver bloggen Vi som aldrig sa sexist. Flera tycker att affischen förespråkar ett kyskhetsideal för unga tjejer. ”Alkoholindustrin hotar alltså familjens heder!”, skriver någon.
Marie Montin, samordnare för de kommunala alkoholsamordnarna i Örebro län, säger att hon förstår att många reagerat på affischen. Budskapen är framtagna av en reklambyrå, med hjälp av gymnasieelever på medieprogrammet.
– Tanken var väl att visa på att det kan hända dumma saker när man dricker.
Men varför inte en affisch där det stod ”din son är fortfarande oskuld…” i så fall?
– Vi borde inte ha använt oskuldsbegreppet över huvud taget. Vi förespråkar ingen kyskhetskultur. Man får se det som ett olycksfall att den här annonsen slank igenom.
I kampanjen ingår en serie av affischer med budskap om vad som kan hända när ungdomar dricker. Just den här affischen är egentligen något år gammal och skulle ha tagits bort. Men istället hamnade den av misstag på Stoppa langningens Facebooksida. Numera är den borttagen även därifrån.
– Vi är väldigt ledsna för det här och det är också synd att det är den här affischen som har lyst igenom hela kampanjen, säger Marie Montin.
I höst kommer Stoppa langningen att ta hjälp av en kommunikatör för att bättre komma ut med sitt budskap och undvika liknande missar.