Fackförbundet Seko strejkar för anständiga anställningsvillkor för sina medlemmar. Konflikten bakom strejken – som än så länge främst berör sträckan mellan Malmö och Köpenhamn – handlar om att Veolia tidigare i år varslade drygt 200 tågvärdar och lokförare. Veolia ville omvandla två tredjedelar av tågvärdarnas och hälften av lokförarnas heltidsanställningar till deltidsanställningar. Rätten till en riktig anställning är en central och viktig del för alla de människor som arbetar och försörjer sig själv och sin familj på sin lön. Därför är Sekos strejk viktig, inte bara för de lokförare och tågvärdar som omfattas av det konkreta avtalet i det här fallet. Givetvis kommer andra arbetsgivare följa efter Veolias exempel om de går segrande ur den här striden. Sekos strejk är viktig för alla oss som är anställda och försörjer oss själva och våra familjer med den lön vi får.
Veolia vann upphandlingen av Öresundstrafiken 2011, med ett bud som låg drygt 50 miljoner kronor under närmaste konkurrent. Seko menar att det sannolikt är bakgrunden till varför Veolia nu måste minska sina kostnader. De har antagligen rätt i den analysen. Det är inte rimligt att företag dumpar sig in på marknaden för att sedan säga upp folk och erbjuda dem betydligt sämre arbetsvillkor.
Taktiken känner vi igen från andra branscher. Man varslar de anställda och erbjuder dem söka om sina jobb. Samma jobb fast med med sämre och otryggare villkor. Får man bara arbeta 85 procent innebär också att man ska klara sig på 85 procent av en heltidslön. Timanställningar innebär en osäkerhet om hur mycket lön du kommer att få nästa och nästnästa månad. Timanställda hos Veolia idag förväntas vara tillgängliga dygnet runt för Veolia, enligt uppgifter från Seko. Det är helt oacceptabelt, oavsett om det är Veolia eller något annat företag. Upphandlingsförfaranden där avtal skrivs med företag som vunnit med helt orimligt låga anbud känner vi också igen.
Veolia hade inte funnits på den svenska tågmarknaden om vi inte hade avreglerat järnvägstrafiken. Järnvägstrafiken är en del av vår infrastruktur och den är nödvändig för transporter av såväl varor som människor. Det är 75000 personer som berörs av den nuvarande strejken. Människor som är beroende av tågtrafiken för att ta sig till sina jobb. Också av det skälet är Sekos strejk viktig. Den är ett viktig röst i debatten om vad som är de konkreta konsekvenserna av nyliberala avregleringar.
Sekos strejk kommer antagligen att få stöd från många. Krisen i järnvägstrafiken har varit en realitet i många år nu och folk är genuint trötta på en järnväg som periodvis uppfattas som nästintill havererad. Strejken kommer nog också att få stöd från många anställda i andra branscher som både känner igen hoten och strategierna från oseriösa arbetsgivare och berättelserna från de tågvärdar och lokförare om arbetssituationen. Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund säger i ett stöduttalande att Kommunals medlemmar mycket väl vet hur det är att leva med ständiga upphandlingar som leder till ständig prispress. Det är arbetsvillkor som inte skulle behöva vara en realitet om vi hade en annan politisk ledning i det här landet, med en annan vision om hur samhället ska styras. Förhoppningsvis kraftsamlar hela den fackliga rörelsen och ser till att gå vinnande ur den här striden. Sekos stejk är viktig för så många fler än Veolias tågvärdar och lokförare. Striden – den är vår.