Den 25 mars strejkade syndikalistiska Stor-Stockholms Taxisektion (SSTS) och friåkare mot Luftfartsverkets nya taxikösystem på Arlanda. Parterna nådde en överenskommelse samma kväll.
Luftfartsverkets (LFV) kösystem för taxibilar på Arlanda har varit omstridda i flera år. Ett nytt avtal infördes den 23 mars, där taxibolagen får köutrymme utifrån marknadsandelar.
Det nya systemet innebär att det finns sju filer, där friåkarna får en. LFV vill premiera miljöbilar, eftersom flygplatsen måste sänka sina koldioxidutsläpp.
SSTS och friåkarna ansåg att de missgynnades av kösystemet och blockerade därför taxitrafiken på Arlanda under dagen. Det nya kösystemet gav dem filen närmast terminalen, vilket de tidigare önskat, men de ansåg att LFV:s placering av ett staket gjorde att kunderna leddes till de stora bolagens filer. Staketet är enligt Anders Bredfelt, presschef på Arlanda, där av säkerhetsskäl, för att inte kunderna ska springa ut i vägen. Efter förhandlingar på kvällen den 25 mars träffades en överenskommelse mellan parterna som innebär att staketets längd och placering ändras så att kunderna lättare kan komma till friåkarnas fil.
Transportarbetareförbundet anser att taxibranschen i Stockholmsområdet är överetablerad och att där förekommer skattefusk och oseriösa aktörer. De arbetar för att taxibolagen ska införa kollektivavtal. Idag har endast det största bolaget, Taxi Stockholm, kollektivavtal.
Många taxiåkare har procentlön, vilket Transport är kritiska till. Transport anser inte att frågan om kösystemet är en arbetsrättlig fråga, men att de företag som har kollektivavtal borde ha de bästa platserna.