– Det är helt absurt. Hade man haft något på fötterna skulle man ha avskedat de här personerna för länge sedan, i stället har de gått hemma med varsel över sig i månader.
Det säger Mattias Pettersson, ombud för Syndikalistiska bussektionen i Stockholm.
Grunden i konflikten på Råstagaraget i Stockholm kommer sig bland annat av ett nytt avlösningssystem som infördes i somras. Busschaufförer kan få börja sitt pass med att avlösa en annan chaufför långt borta från garaget. För många innebär det obetald restid på 3-4 timmar varje vecka.
Sedan dess har konflikterna trappats upp. Tre fackligt förtroendevalda – två kommunalare och en syndikalist – har varslats om avsked. Ytterligare en har varnats. En av dem på grund av att han ska ha delat ut flygbladet Råstakampen, en anonym hätsk skrift som spridits på arbetsplatsen. Personen förnekar dock att han har haft något med flygbladet att göra.
Ledningen anmäld för misshandel
Det har även förekommit att anställda tagits in på flera timmar långa förhör där de uppmanats att skvallra på arbetskamrater. Can Tegmen, tidigare skyddsombud för Kommunal på Råstagaraget, är en av dem som utsatts. Han har anmält personer ur arbetsledningen för misshandel, då han ska ha blivit indragen och inlåst i ett rum. Idag är han varslad om uppsägning och går hemma.
Enligt arbetsgivaren beror det på att han fått klagomål från passagerare, något han själv tror är svepskäl.
– Ett klagomål rör till exempel en passagerare som tyckte att jag kollade hans SMS-biljett för noggrant. Det finns chaufförer som får klagomål varje dag utan att förlora jobbet.
Den verkliga anledningen tror han är att han som agerat mot den dåliga arbetsmiljön. Bland annat har han stoppat turer på vissa busslinjer där det förekommit stenkastning mot bussarna.
Han är mycket kritisk till hur Busslink har skött sig på Råstagaraget.
– Garaget i Råsta har fungerat bra i 30 år, varför har det plötsligt inte fungerat under de senaste 13 månaderna, sedan Busslink tog över?
Anklagelser om sabotage
Can Tegmen menar att Busslink egentligen inte har råd att driva verksamheten.
– Busslink vann upphandlingen om Råsta, det skilde 30 miljoner kronor mellan deras bud och den närmaste konkurrentens. Det är något som inte stämmer där.
Enligt Can Tegmen blir säkerheten lidande. Bussarna kan ha undermåliga vindrutetorkare eller sakna spolarvätska. Flera gånger har det hänt att chaufförer fått bränslestopp för att de som arbetar med att tanka bussarna inte hunnit med sitt arbete.
Flamman har tidigare skrivit om att anställda på Busslink har anklagats för att ha saboterat bussarna, genom att bland annat punktera däcken. Can Tegmen tycker anklagelserna låter otroliga.
– Skulle chaufförer sätta sina kollegors och passagerares liv på spel genom att punktera däck? Om 70 däck hade punkterats, som det har påståtts, hade det kostat enorma summor, det skulle ha blivit cirkus, men ingen har hört något om det här förrän nu.
Han misstänker att det i själva verket rör sig om bussar som inte har reparerats i tid och att företaget nu försöker skylla inställda turer på sabotage.
Busslink tillbakavisar kritik
Även Mattias Pettersson på SAC ställer sig tveksam till Busslinks anklagelser.
– Man hävdar att däcken ska ha punkterats inne i garagen. Vi har inte träffat någon chaufför som råkat ut för det. Skyddsombuden har inte heller fått några sådana rapporter. Jag kan inte säga att man bluffar men det finns en rad konstigheter kring det här.
Han påpekar även att ingen av dem som varslats någonsin varit misstänkta för sabotage.
Ted Stridsberg, personalchef på Busslink, har tidigare uttalat sig i tidningen Metro om sabotagen. När Flamman talar med honom backar han till viss del från påståendena.
– Vi har inga belägg för att anställda har utfört skadegörelsen, men det är troligt eftersom det har skett på vårt eget område. Vad gäller förstörda accessmaskiner måste den som gjort det ha vetat vad den gjort.
Han förnekar att varslen skulle ha något att göra med de anställdas fackliga engagemang. I övrigt vill han inte kommentera fallen. Att Can Tegmen ska ha varslats på grund av sitt arbete som skyddsombud stämmer inte, enligt Ted Stridsberg.
– Vi är jättenoga med säkerheten och arbetar tajt ihop med skyddsombuden.
Han säger även att det rör sig om en mycket liten grupp som förstör och att samarbetet fungerar bra med majoriteten av de anställda.
Rädsla för repressalier
Flamman har talat med flera anställda på Busslink. En del har inte märkt av konflikten medan andra bekräftar vad Can Tegmen säger när det gäller stämningen på arbetsplatsen och bristande underhåll av bussar.
– Verksamheten går runt genom att cirka 20 procent av bussarna är skrot, säger en anonym person.
Det finns även anställda som uppger att de är rädda för att bli av med jobbet eller utsättas för repressalier om Busslink skulle misstänka att de talat med journalister.
Christer Lindh, ordförande i Kommunals fackklubb i Råstagaraget, vill inte kommentera varslen, med hänvisning till att förhandlingar fortfarande pågår. Däremot menar han att uppsägningarna inte beror på de anställdas fackliga förtroendeuppdrag.