Nyheter 28 mars, 2022

Upprop och avhopp i V efter bensinuppgörelsen med M: ”Den nya generationen tänker annorlunda”

Uppgörelsen med Moderaterna om sänkt bensinskatt har lett till hård intern kritik mot Vänsterpartiets ledning, och ett anonymt upprop med över 100 undertecknare. Enligt partiets avgående klimatpolitiska talesperson Jens Holm bidrog kursändringen till hans avgång.

För snart två veckor sedan kom nyheten att Vänsterpartiet gjort upp med Moderaterna om att sänka skatten på fossila drivmedel med fem kronor litern i tre månader, som ett svar på de skenande bränslepriserna. En dryg månad tidigare hade partiets klimatpolitiske talesperson Jens Holm meddelat att han inte kommer att ställa upp för omval i årets riksdagsval. Till Flamman säger nu Jens Holm att bensinöverenskommelsen är en av anledningarna till att han väljer att avgå.

– Huvudskälet är att jag har hållit på som heltidspolitiker i tolv år och att jag gärna vill fortsätta arbeta med miljö- och klimatfrågor men inte som heltidspolitiker. Det är också en ny generation som styr i Vänsterpartiet nu och det har bidragit till mitt beslut. De vill annorlunda och tänker annorlunda, på gott och ont. Då blev det rätt tajming att gå nu och inte vänta.

I förra veckan började ett internt upprop att cirkulera bland partimedlemmar som är missnöjda med överenskommelsen. De över 110 undertecknarna är anonyma, men Jens Holm är öppen med att han skrivit under det. I stället för en generell skattesänkning, som även gäller välbeställda bilägare i städerna och som Holm beskriver som ”dålig politik”, föreslår uppropet ett riktat ekonomiskt stöd till glesbygden ackompanjerat av sänkta taxor i kollektivtrafiken.

Är det inte troligt att bilägare i glesbygden ändå skulle lägga de pengarna på bensin?

– Jo en del skulle nog det, men i en mycket mindre utsträckning än om man sänker skatten. Den personen som gör det skulle då också lika gärna kunna lägga pengarna på ett busskort eller mat. Så det skulle definitivt få en bättre klimat- och fördelningspolitisk profil. Framför allt är majoriteten av bilförarna i städerna inte gynnade då, utan får chansen att ta ett större ansvar i klimatomställningen, säger Jens Holm.

Han menar att partiet tog detta beslut eftersom det var det lättaste att driva igenom, men anser att partiet inte bör göra avkall på sin klimatpolitiska linje bara för det.

– Vårt förslag hade fått svårare att gå igenom, det är sant. Men det är bara en del. Det handlar också om vilken politik vi som parti ska driva. Vi borde ha fortsatt gå fram med vår politik. Jag tror att omständigheterna med kriget och de ökade bränslepriserna samt de höjda taxorna i kollektivtrafiken har stärkt vårt case. Vi ska inte underskatta möjligheten att få igenom våra förslag.

Petra Modée, som är ordförande i partiföreningen i glesbygdskommunen Nordanstig utanför Sundsvall och andre vice ordförande i kommunfullmäktige, menar också att Vänsterpartiet anpassar sig efter borgerlig politik i stället för att driva en egen.

– Jag tycker att förslaget från VU (Verkställande utskottet, reds. anm.) var så himla dumt. För dem som bor på landsbygden och inte har kollektivtrafik blir det helt sjukt, då måste man så klart gå in med stöd. Man ska inte gå back på att åka till jobbet. Men på det här sättet får också välbeställda i storstäderna samma stöd. Det finns då inget incitament för dem att ställa bilen och ta bussen i stället. Det känns som att VU ändrar sig och hänger på Moderaterna i stället för att det var det enda förslaget.

Hon bor själv på glesbygden och har varken körkort eller bil, utan busspendlar till jobbet i Sundsvall. Trots det ger hon inte mycket för argumentet att kompromissen med Moderaterna var det enda realistiska alternativet.

– Vi har inte valt våra politiker för att bara få igenom det minsta möjliga. De nöjer sig med det näst bästa på något sätt. Det gör mig besviken. Vi måste kunna vara klimatsmarta och ha en rättvis ekonomisk politik samtidigt. Dessa satsningar går via skattesedeln, och då är det bättre att rikta stödet till dem som behöver det.

I stället efterlyser hon en djärvare linje från ledningen.

– Man ska ha bra utspel men de ska ligga i linje med den politiken vi för. De ska vara så bra att andra hänger på oss. Och om V inte lyckas få med sig andra på det då får de skärpa sig och bli bättre att kommunicera.

Även partiveteranen Johan Lönnroth är missnöjd. När Flamman når honom på telefon befinner han sig mitt i ett demonstrationståg för klimatet i Göteborg. Det engagemanget är också orsaken till att han skrivit under uppropet.

– Jag begriper så klart att folk på glesbygden och bönder är bensinberoende. Och det är så klart svårt för dem. Men vi måste på längre sikt hitta klimatvänliga metoder. Direkt ekonomiskt stöd är en sådan, säger han.

Han säger också att sänkt bensinskatt bara kommer att göra Sveriges beroende av rysk olja.

– Det finns flera nackdelar med att sänka bensinpriset eftersom det skadar klimatet, men också för att det fyller Putins krigskassa.

Johan Lönnroth menar också att Moderaternas förslag kan strida mot Parisavtalets regler, som Sverige som EU-land förbundit sig att respektera.

– Parisavtalet hindrar enskilda nationalstater att sänka bensinskatten med så mycket som de nu vill göra. Det har också Magdalena Andersson använt som argument. Jag välkomnar det ifall EU stoppar den här reformen.

Varför tror du att Moderaterna gjorde detta i så fall?

– Det är väl kortsiktig symbolpolitik. Man väntade sig kanske inte att Vänsterpartiet skulle stödja förslaget och nu kanske EU kommer att stjälpa det.

Partiledningen delar inte alls den kritik som uppropsundertecknarna riktar. Hanna Gedin, som är tillförordnad partisekreterare, lyfter i stället fram den satsning som Vänsterpartiet presenterade samma dag som Flamman talar med henne.

– Det är aldrig så att Vänsterpartiet har varit för kraftiga prischocker och att det är så omställningen ska gå till. Om vi ska ha en stor och ordnad omställning måste andra saker till. Senast i dag presenterade vi en massiv klimatsatsning på 700 miljarder kronor. Bensinuppgörelsen är en tillfällig lösning för människor som inte alltid har möjlighet att ta sig till sina jobb med kollektivtrafik, säger hon och tillägger:

– Och med tanke på att vi har ett pågående krig måste vi som parti ta ansvar för de kriser som drabbar människor.

Hon erkänner dock att en generell skattesänkning på bensin inte var den lösning som partiledningen föredrog.

– Det stämmer att det är ett trubbigt förslag. Samtidigt drabbar punktskatter låginkomsttagare i stor utsträckning. Vi föreslog från början att hjälpa glesbygden först, men det ville inte de andra partierna. Detta var så långt man kunde komma i samarbete med de andra partierna för att få till en förändring.

Bensinuppgörelsen må ha lett till missnöje, men oenigheten är större än så. Flera högt uppsatta medlemmar som Flamman har pratat med ser uppgörelsen som en ännu ett tecken på att partiet håller på att slå in på en ny bana i miljö- och klimatpolitiken, där fokus ligger på att locka glesbygdsväljare och industriarbetare med populistiska utspel som inte är förenliga med partiets klimatpolitik.

Enligt Jens Holm är det tydligt att denna förändring inleddes i och med partiledarbytet.

– Det har varit en process. Men den nya ledningen har valt att ha ett helt nytt fokus på klimatpolitiken, som handlar om att ställa om industrin. Det har varit flera saker, som Cementa-affären och det senaste beslutet om att subventionera fossila drivmedel.

Är du förvånad?

– Ja, jag är förvånad över den här kursomläggningen. Jag har alltid uppfattat det som att vår klimatpolitik har haft brett stöd inom partiet och det har inte funnits behov av att ändra på den förut.

Hur menar du att man bör bete sig för att inte alienera dessa grupper?

– Med ett riktat stöd till boende i glesbygd. Eftersom deras köpkraft har minskat skulle det visa att vi ser det. Vi har också en klimatpolitik om att ställa om fordonsflottan och vi vill bort från fossila bränslen så fort det går. Vi har varit beroende av Ryssland och diktaturer alltför länge, och kriget har visat hur sårbara vi är. Då ska vi inte subventionera det här bränslet som alla vill ha bort.

Även Johan Lönnroth ser en tydlig förändring i klimatpolitiken sedan Nooshi Dadgostar tog över partiledarskapet, även om han i grunden är positiv till fokuset på näringspolitik.

– Min känsla är att partiledningen har tonat ned partiets gröna profil. Jag gillar att Dadgostar talar om industripolitik, men det får inte gå så långt att man hakar på högerförslag, säger han och tillägger:

– Det är bra att försöka locka tillbaka SD-väljare men det får inte slå över i ren populism. SD bryr sig egentligen inte om klimatet.

Han tycker i stället att partiet bör värna identiteten som grönt parti.

– Vänsterpartiet måste upprätthålla den gröna profil som partiet fick under Sjöstedts tid. Jag stödjer fokuset på näringspolitiken, men det får inte gå ut över miljöpolitiken.

Hanna Gedin känner inte igen den bilden och hänvisar igen till partiets senaste klimatsatsning.

– Det är synd att den uppfattningen sprids. För första gången går vi fram med en valplattform med klimatomställning som röd tråd. Vi är det enda partiet som vill göra investeringar på klimatet värda 700 miljarder kronor. Det handlar om att få politiken att ta ansvar för omställningen, att se till att vi kan finanserna den och att den kan vinna folkligt stöd. Jag håller absolut inte med om att klimatet inte skulle vara huvudprioritet. Allt vi har gjort på senare tid handlar om att ta tillbaka ansvaret från marknaden.

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr