Kultur/Nyheter 28 augusti, 2017

Uthängning och igenkänning

Tillsammans har de drivit Galago i över ett decennium. I höst är de båda aktuella med nya böcker. Flamman möter Johannes Klenell och Mats Jonsson i ett samtal om samtidens girighet och nihilism, bostadsrättsföreningar och talbollsvänstern, och längtan efter en ny grön våg.

 

 

Serieförlaget och tidskriften Galago räknas i dag som en av de viktigaste plattformarna för svensk vänsterkultur. Hur blev det så? En förklaring är att det beror på en serie aktiva val från de två personer som sedan mer än ett decennium tillbaka driver Galago: Mats Jonsson och Johannes Klenell.

Medan Mats Jonsson kanske framför allt är känd i sin roll som serieskapare – i dagarna släpps den sjätte serieboken Nya Norrland – har Johannes Klenell de senaste åren rört sig mellan olika medier: en dokumentärfilm om Degerfors IF, uppmärksammade poddar som Flumskolan och Lundellbunkern, och en ständig närvaro på sociala medier. Nu debuterar han som författare med satirromanen Det fria ordet vars huvudperson, den håglöse praktikanten ”Jonas Thunander”, gör bananskalskarriär på ett lätt maskerat Ordfront genom att vara den enda som säger sig kunna bygga en hemsida.

Låt oss dock helt kort backa tillbaka till slutet av 1970-talet, en tid då svenska alternativserier på allvar hade börjat växa fram och undergroundtidskriften Galago: Tidsmagasinet grundades av Olle Berg, Karold Klang och Rolf Claesson. Galagos första identitet präglades av proggen och punken, det var satir, serier, dikt och bild. De medverkande var ofta män. I de tidiga numren förekommer bland annat Joakim Pirinen, och Charlie Christensen (skaparna av Socker-Conny och Arne Anka) men också Bruno K. Öijer (för övrigt med en av sina utan tvekan sämsta dikter, om en prostituerad kvinna i San Fransisco).

Snabbspolning fram till 2006 och det (ö)kända temanummer av Galago som bar titeln ”Stoppa borgarna”. Mats Jonsson skriver i numrets ledare att det som drivit Galago att göra numret är ”vreden och fruktan för överklassen och vad den kan göra om den kommer till makten”. Ur dagens perspektiv tycks ”Stoppa borgarna” som något av en milstolpe för det moderna Galago. I numret medverkade flera av Sveriges i dag mest erkända serietecknare och genomslaget var stort, inte minst på grund av Pontus Lundkvist kontroversiella serie ”Golfarupproret” som skildrar massmord, våldtäkt och lemlästning i Alliansens Sverige.
Två andra medverkande är Sara Granér och Liv Strömquist. 2006 blir deras genombrottsår. Resten är historia.

Jag har parallella agendor. Dels vill jag det som jag vill i alla mina serier: skapa identifikation, erbjuda humor och tröst, kanske ge folk impulser till att rota i sitt eget känsloliv

Finns det en nidbild av Galago? Kanske att tidningen drivs med vänsterhanden av några räkmacksglidande snubbar som knappt vet vad de håller på med, publicerar det som råkar hamna på deras skrivbord, lever på en bästsäljande författare, gör spontana utfall för att provocera så många som möjligt och förstås gynnas maximalt av att andra blir upprörda.
Det är i alla fall så som ”Guano” skildras av Johannes Klenell i Det fria ordet.
– Jag skrev så mycket av en karikatyr av oss som det bara var möjligt, säger han när jag möter dem båda på kontoret där Galago är nyinflyttade. Det ligger på attraktiva Fiskargatan nära Mosebacke (trivia: Lisbeth Salander köper för hacker-svindlade pengar en fyra med fiskbensparkett där).
– Men, fortsätter han, även om det finns ett slags nostalgins skimmer över gamla Galago, och element av den självbilden, så är det ju inte sant.
Mats Jonsson flikar in:
– Den gamla Galago, innan vår tid, var snarare hårt arbete och tankemöda som skulle se ut som om det bara var spontant och ihoprafsat.

Flytten till nya, flådiga adressen beror på att Galago flyttar ihop med bokförlaget Alfabeta, vilket äger Ordfront, som Galago är en del av. Innan dess låg kontoret i en källare som i Mats Jonssons serier kallas ”bunkern”, före det i ett trångt rum kallat ”skrubben”.
Även Mats skildrar nämligen återkommande förlaget i sina böcker. Dock inte för ofta eller för mycket.
Mats: –  Jag försöker hålla det kort. Galago har varit del av mitt liv så länge och böckerna jag gör är utgivna på Galago. Men metanivån är rolig till en viss gräns. I några sidor per bok.
– Men jag förnedrar, precis som Johannes, Galago ganska mycket. I Nya Norrland i det kapitel som heter ”Åtta timmar är inte hela dan”.
Johannes: – Där är Galago ett dagis.
Mats: – Ja, jag korsklipper en dag på Galago med min dotters dag på förskolan, och min frus dag på skolan där hon är lärare.
Även om just Galago har en framträdande plats i både Nya Norrland och Det fria ordet, får man leta efter andra gemensamma nämnare. Det handlar inte bara om genre, där Johannes bok kanske bäst kan beskrivas som en i svart humor insvept arbetsplatsskildring och Mats som ett självbiografiskt-journalistiskt kollage av röster och perspektiv, det handlar också om ärende. Mats bok tar grepp på Norrlandsfrågan, Johannes lyfter vänsterns interna kulturer och miljöer.
Mats: – …Och samtidigt skulle jag på ett sätt ha kunnat skriva din bok, och du skulle ha kunna skrivit min.
Johannes: – …Vi har jobbat ihop i tretton år, gått och lunchat ihop varje dag, vi har ett pågående samtal som har rullat väldigt länge. Vi har en gemensam humor, gemensam syn på hur saker funkar. Men vi umgås ingenting privat även om många tror det.
Mats: – Fast i och för sig så umgås inte jag med någon privat.

Även arbetsprocesserna skiljer sig åt, Mats beskriver några år av research om Bollstabruks historia från järnåldern och framåt, inläsning på allt som skrivits om Norrlandsfrågan, och egna intervjuer.
– Framför allt har jag talat med folk som bor i Bollstabruk. När jag ska skildra en ort som jag inte har bott i på 25 år vore det förmätet av mig att bara utgå från vad mina föräldrar säger, och vad jag tror och känner när jag är där.
Johannes: – När jag gjorde min bok googlade jag: hur många ord är en bok? Så fick jag veta att det är 99 000 ord. Då tänkte jag: vad bra, varje gång jag sätter händerna på tangentbordet måste jag skriva 1 000 ord för då behöver jag bara göra det 99 gånger. Och då skrev jag ju faktiskt en bok på tre månader. Jag orkar inte vänta.
– Mats var väldigt involverad i min bok kan man väl säga. Jag desto mindre i Mats, för han är väldigt privat i sitt skrivande. Vi skiljer oss mycket åt, det märker man i våra offentliga personer. Jag är en sån där allting måste ut på en gång, och sedan vidare till nästa grej.
Mats: – Som redaktör hatar jag den sorts serietecknare jag själv är, den som vägrar släppa verket ifrån sig. Därför måste jag vara min egen redaktör, ingen annan står ut.
Johannes: – Samtidigt som jag, när jag nu ger ut en bok på Natur & Kultur, har överansträngt mig för att vara den perfekta författaren. Det enda jag har bråkat om är att jag vill ha obestruket papper på omslaget.

Nya Norrland dubbelexponerar utvecklingen i Bollstabruk och livet i de välmående kvarteren kring Midsommarkransen och Telefonplan söder om Stockholm, och är samtidigt en fortsättning på ett pågående självbiografiskt projekt. Men till skillnad från tidigare böcker som Hey Princess och Mats kamp finns ett nytt ärende.
Mats: – Framför allt skriver jag för de utflyttade. Primärt de utflyttade från Ådalen – bara det är väl 100 000 eller något sådant.
– Jag har parallella agendor. Dels vill jag det som jag vill i alla mina serier: skapa identifikation, erbjuda humor och tröst, kanske ge folk impulser till att rota i sitt eget känsloliv. Men sedan har jag också en mer direkt politisk agenda där jag vill ingjuta stolthet och hopp och i viss mån vrede i landsbygden, både hos dem som bor kvar och hos de som flyttat.
– Sedan, helst av allt nästan, har jag en förhoppning om att en femte generationens stockholmare ska lära sig ett och annat. Det är ett faktum att det finns vanföreställningar om Norrland.
Dessa vanföreställningar finns inte minst hos den sorts personer som skildras i Stockholmsdelen av boken. Jag frågar Mats om det verkligen går att komma åt en medveten medelklass som redan älskar att självhata och ironisera över sin egen priviligierade situation.
Mats: – De hatar inte sig själva nog mycket i Kransen.
– Men jag skildrar förstås inte Midsommarkransen och Telefonplan bara för telefonplansbornas skull utan även för alla andra, som folk i Bollstabruk.
Johannes: – I det kapitel där du wallraffar i en bostadsrättsförening gör du ju några av de grövsta uthängningarna i din karriär.
Mats: – Jag ville skildra girighet och göra en viktig politisk poäng genom att koppla bostadsrättsföreningarna till de döende folkrörelserna. Civilsamhället i form av politiska organisationer, facket, idrottsklubbarna drar sig tillbaka medan Sveriges snabbast växande folkrörelse är bostadsrättsföreningar! Som alltid har som första paragraf i sina stadgar att föreningens syfte är att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen. Det handlar om pengar, mina pengar.
Johannes: – Skulle du säga att du har ädlare syften med din bok än jag med min?
Mats: – Absolut.
Johannes: – Min bok kan beskrivas som terapi. Jag kom på att jag skulle skriva den när jag stod i ett samtal på Ordfronts sommarfest och fick häpna reaktioner: ”Fick ni ingen lön? Sa ni upp LAS? På ett vänsterförlag?
– Jag är veteran i att jobba i en dysfunktionell organisation och har aldrig varit på en arbetsplats där det inte är ekonomisk kris konstant. Jag kände att det var en intressant berättelse, och en ganska allmängiltig.
– När jag berättar om boken för folk på Arena, Timbro, universitetet i Linköping får jag reaktioner. De som har arbetat i idéburna organisationer känner igen sig.

Det har såklart inte varit min avsikt att skada vänstern, jag vill att man ska kunna läsa och känna igen sig och skratta. Och är läsaren Timbrohöger är det också helt okej

 

Boken, som skildrar arbetslivet på mediehuset ”Det fria ordet” fram till 2015, ligger ofta verkligheten nära, till exempel skildras en tolkning av händelserna kring 2003 då Ordfront efter kontroversiella publiceringar anklagades för att förneka folkmordet på Balkan.
Hur många procent av boken är sann?
Johannes: – Vad skulle du säga, Mats? Du har ju läst den?
Mats: – Det är lite svårt att svara på, för på ett sätt är väldigt mycket sant, kanske 70-80 procent. Men ser man det ur ett annat perspektiv så är nästan ingenting sant.
Johannes: – Jag har jobbat utifrån amalgamprincipen, det vill säga att olika verkliga personer kan inspirera och smältas ihop till en karaktär. Det är egentligen bara en person som jag bara har ändrat namnet på och det är arbetsplatsens tekniker. Han var en riktig figur, och direkt teknikhatande.
En illustrativ scen i Det fria ordet skildrar hur denne grånande tekniker med hjälp av den ”talboll” som ska garantera demokrati i den teoretiskt ”helt platta” organisationen kapar ett viktigt möte med ett tjugo minuter långt anförande om kulturlivet i Lulas Brasilien (där han själv har sommarhus).
Johannes: – Det har såklart inte varit min avsikt att skada vänstern, jag vill att man ska kunna läsa och känna igen sig och skratta. Och är läsaren Timbrohöger är det också helt okej.
– Grejen är att Det fria ordet och Timbro inte är helt olika. Det är två idéburna organisationer som inte har en aning om vad de håller på med.

I Det fria ordet skildras hopplösa idealister och opportunister, curlade slackers och överkörda duktiga flickor. Ingen framstår som bättre än någon annan. Det man funderar över är om det finns några alternativ eller ideal bortom satiren.
Johannes: – Jag vet inte om jag skrev detta med förhoppningen om att man skulle lära sig något. Kanske att det kan vara bra att inte rulla på i samma hjulspår hela tiden. Framför allt ville jag bara skriva en underhållande bok.
– Men en viktig sak att föra fram handlar om världsbild. Att ingen är riktigt ond, och att många misstag uppstår för att människor är mänskliga. I dag lever vi i ett superflöde av mänskliga faktorer som eskalerar med sociala medier. Människor går snabbt in och dömer stenhårt men glömmer bort allt efter två dagar för då ska man gå på någon annan, och sedan någon annan efter det.
– Jag avslutar boken med ett visst inslag av nihilism, för jag tycker att det finns en viss tendens i dag…att man kan vinna mycket på att inte tro på någonting. Samtidigt är Det fria ordets problem är att de tror väldigt mycket på någonting som kanske börjar bli gammalt, och att de har svårt att hänga med i en utveckling där de har allt att vinna på att röra om.

Pragmatism utan att förlora sina ideal alltså? Och kanske en förhoppning om att någonting nytt väntar bortom horisonten. I Det fria ordet fanns ursprungligen ett avsnitt som inte utspelade sig i Stockholms medielandskap, utan i Värmland (”det blir en annan bok”, säger Johannes). Men man kan ana att det här någonstans finns potential för de till synes mycket olika författarskapen att korsas.
Johannes: – Jag är från en lite mer blomstrande landsbygd än Mats, inte skönhetsmässigt eller naturmässigt för båda platserna är extremt vackra, men Sunne är någonting annat. Sunne är kulturbyggd, Sunne är växande, Sunne är en plats som folk flyttar till nu.
– Det är inte riktigt vad Bollsta är. Bollsta är någonstans på väg att avvecklas. Det kommer man ju inte ifrån om man inte hittar en ny väg att gå. Dina föräldrar, Mats, är på väg att flytta därifrån….
Mats: – SPOILER, det kommer i boken.
Johannes: – Jag tror att det finns jättemycket potential i Ådalen, det kommer att blomstra, men på ett annat sätt. Det kommer att blomstra för att sådana som jag kommer att flytta från Stockholm, skaffa en etta här att ha som övernattningslägenhet för att bo på en sådan plats i stället.
– Ta lärare till exempel: deras arbetssituation börjar bli omöjlig i Stockholm, det är mycket bättre att jobba i Hudiksvall eller Delsbo för där finns inte en massa privatskolor och synen på eleven som en kund till sin lärare. En ny grön våg kokar just nu. Alla vill flytta från storstan. Det är ingen som vill vara kvar.
– I princip tror jag att vi står inför en vändpunkt där det kommer att visa sig att Per Schlingmann har fel i sin idé om ”urban express-tillvaron”. Den idén handlar om att landsbygden inte fungerar, men nu är det stan som inte fungerar. Det går inte längre, landsbygden börjar framstå som det enklare alternativet.
Mats: – I Nya Norrland beskriver jag hur mycket det kulturella avståndet mellan stan och en liten håla faktiskt har krympt i och med internet. När jag var barn var bruksmentaliteten förhärskande. Alla var likadana, alla skulle vara likadana. Det var få intryck, väldigt lite känsla av att ett annat liv var möjligt. Framför allt att ett annat liv i Kramfors var möjligt.
– Det lilla exempel som jag tar upp i min bok är detta: För 20 år sedan tog det tio år för en öl som blev inne i Stockholm att komma till Kramfors. Nu tar det tio minuter. Vilket förstås också är för att vi har en stark statlig distributör!
– Men poängen är att det i dag poppar upp en massa saker. Det finns en knasig Westernby, det finns världens nordligaste whiskybränneri. I Bollstabruks grannort Nyland har det flyttat in en skåning som skriver operor som sätts upp i Milano.
Är det detta som botar politisk depression?
Mats: – Jag tror det.
Johannes: – Det är här vi skiljer oss från den Po Tidholmska analysen. Ju mer tiden går, desto mer tycker jag att hela Sverige bara öppnar sig.

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr