Statliga energibolaget Vattenfall framställer sig som förkämpe för miljön.
Men nu får företaget hård kritik av svenska Attac. Vattenfall har planer på utbyggnaden av kolkraftverk på flera ställen i Tyskland. Kolkraft är den energiform som släpper ut mest koldioxid. Idag släpper den statligt ägda Vattenfallskoncernen sammantaget ut mer koldioxid än Sverige som nation, enligt Attac.
– Frågan är om Vattenfall är seriösa i sin satsning på ett miljöinitiativ eller om det är ett spel för gallerierna? undrar Åsa Ågren, medlem av Attac Sveriges gemensamma arbetsgrupp.
Svenska naturskyddsföreningen påpekar att Sverige använder lite fossila bränslen för att framställa el. Men tidvis importerar vi el från till exempel dansk och polsk kolkraft.
Därför är det en enkel och bra miljöåtgärd att välja el som uppfyller kraven för Naturskyddsföreningens märkning Bra miljöval. Det missgynnar kärnkraft och kolkraft, men gynnar utvecklingen av förnybara energikällor, enligt Naturskyddsföreningen.
Martina Kreuger, ansvarig för klimat och energi på Greenpeace, menar att det inte räcker att välja miljömärkt el från vilket bolag som helst.
– Välj ett bolag som bara investerar i förnybar energi. Många miljöföretag marknadsför sin miljömärkta energi, men det förändrar inte deras totala investering.
– Det är inte så stor skillnad på Vattenfall, Fortum och Eon.
Kreuger menar att det är bra att du som kund kan påverka elen.
Utsläppsrätter
– Men sedan måste det också ske en förändring. Det är det steget jag saknar just nu.
– Jag tycker bra information och konsumentpåverkan, men sedan tror jag det är viktigare att medborgaren är aktiv och att det inte ska vara för svårt för politikerna få stöd för de tuffa åtgärder de måste göra.
Martina Kreuger och Greenpeace använder sig själva av att köpa utsläppsrätter när de måste ta flyget.
– När jag inte har annan möjlighet än att flyga. Men det får aldrig vara en ursäkt för en shoppingresa. Det är inte en neutralisering för skadan.
Utsläppsrätter kan köpas från organisationer, bland annat Svenska naturskyddsföreningen, men alla är inte lika bra, påpekar Kreuger.
– Det finns några som är bra och några som är jättedåliga.
Hon tycker att EU:s utsläppshandel vore ett bra system, men att det har blivit tandlöst eftersom kvoterna är så höga.
– De flesta länder har fått mer än de behövde, även Sverige har fått tio procent mer än vi släpper ut.
– Taket för de sammanlagda utsläppen är för högt.
Flyget får mindre
Jens Holm är vänsterpartistisk representant i EU-parlamentet. Flamman talar med honom samma dag (tisdag) som parlamentet skärpt ett förslag från kommissionen om flygsektorns utsläppsrätter.
– Kommissionens förslag var att flyget ska fortsätta släppa ut lika mycket som idag, säger Jens Holm.
– Poängen måste ju vara att få ner utsläppen!
– Förslaget från kommissionen var uruselt och det var det som svenska regeringen stödde. Jag stödde det mindre dåliga förslaget som också gick igenom – en minskning med tio procent jämfört med idag. Men vänstern vill egentligen halvera dagens utsläpp.
Kommissionen föreslog också att tre procent av flygets utsläpp ska auktioneras ut – alltså inte ges bort gratis som idag. Men även detta skärptes av parlamentet, som röstade igenom att 25 procent av utsläppsrätterna ska auktioneras ut. Dessutom,berättar Jens Holm, beslöt parlamentet att pengarna från auktioneringen ska gå till utvecklingsländer samt till transporter med mindre klimatpåverkan, som tåg och buss.