”Alla är här” säger människor i munnen på varandra. Ett gytter av politiker, journalister, lobbyister, programledare och ledarskribenter trängs på en utdragen firmafest för Sveriges elit. Almedalen 2006 är större än någonsin. Tidning Resumé har uppskattat kostnaden till 40 miljoner kronor. Redaktör Viggo Cavling rapporterar i sin ledare 2/7-06 ”att reklambranschen just nu går som tåget. Högkonjunkturen befinner sig på topp.” Resumés rapportering ligger på gränsen mellan beundran och äckel.
– Personlig lobbyism kommer att utvecklas mer på Almedalen eftersom Almega och Svenskt näringslivs stora evenemang tar över allt annat här, berättar Företagarnas tidigare PR-chef Cecilia Wassaether för Resumé.
Wassaether sysslar själv med en form av personlig lobbyism. Hon ordnar ”powermiddagar”, skräddarsydda möten med nyckelpersoner. Uppdragsgivaren betalar 30.000 kronor per middag. S- politikern Angelica Rage, tillika ordförande för Region Värmland, är den enda uppdragsgivaren som inte velat vara anonym. Hon vill ”sätta fokus på handeln mellan Sverige och Norge och dämpa intresset för tillväxten i Öresundsregionen”. Som nyckeljournalister, som kan gå Angelica Rages ärenden, har Cecilia Wassaether lokaliserat Dagens Nyheters Bosse Andersson samt Erik Sundström på s-tidningen Aktuellt i politiken.
En annan uppdragsgivare är vd för ett Stockholmsbaserat bolag och har en annan, helt fantastisk idé.
– Han ska tränga sig in på olika debatter och försöka ta över agendan genom att ställa olika frågor. Han har inga politiska ambitioner men vill bli den typ av expert som politiker bjuder in i olika arbetsgrupper, säger Cecilia Wassaether till Resumé.
Politiker har förstås alltid behövt information från andra än sina egna kretsar. Vetenskapen, som kanske inte alltid levde upp till idealen – oavsett om det var opartiskhet eller forskning i nationens, mänsklighetens eller arbetarklassens intresse – hade ändå några grundregler, sina beviskrav, metodik och tydliga premisser.
Ännu viktigare var medlemmarna. Mil efter mil på landsvägarna på agitationsturnéer satte också spår i partiledare. Dock inte i så ofta i talen, där vetenskapen alltid stod högre i kurs. Att dagens politiska ledare så gärna använder anekdoter, eller uppdiktade exempel, är paradoxalt nog spår av ännu en triumf för PR-industrins inflytande.
I ökande grad har nu både vetenskapen och medlemmarna trängts tillbaka, till förmån för lobbyister, i beslutsfattandet.
Dessvärre förstärks hela mönstret av en liknande utveckling inom medierna. Journalistens jobb antar mer och mer karaktären av löpande bands-arbete. Sällan får reportrar möjligheten att göra riktiga, undersökande artiklar eller stanna kvar tillräckligt länge på en plats för att komma bortom klichéerna. Lösningen är pressmeddelande-journalistik, bevakningen av utspel, återgivande av rapporter och paneldiskussioner.Det finns de som påstår att journalisterna är den nya tidens makthavare. De har fel. Det är PR-branschen, eller snarare, dess uppdragsgivare.
Det som sker är en klasskamp om påverkansresurserna i informationssamhället. För parten i den ena ringhörnan är det julafton. Det enda som ser ut att saknas är en seger den 17 september. Men alla andra dagar förflyttas gränserna i önskvärd riktning, gör politik, information och nyheter till en fråga om vilka som kan betala för att synas. För dem gör det förstås föga att vanliga människors engagemang snart kan ställas ut på Skansen.
Parten i den andra ringhörnan däremot, arbetarrörelsen, håller långsamt på att förlora denna kamp. Det handlar inte alls bara om att basarbete i partiet och fackföreningar utarmats på mycket av det som kan göra det inspirerande. Det röda lagets outsourcing av skolning, informationsförmedling och tankearbete har ytterligare dränerat rörelserna och därmed deras medlemmar på intressanta uppgifter.
Till den anonyme Stockholms-vd som vill köper sin powermiddag för att ”bli den typ av expert som politiker bjuder in i olika arbetsgrupper” säger vi: Lycka till! Till socialdemokratin och vänstern: Organisationsfrågorna måste ställas i centrum så snart detta val är vunnet.