Vi älskar våra dystopier. Vi frossar i nyheter om förfallet, trots att det skrämmer oss. Våra partier tävlar om vem som kan måla upp mörkast framtidsscenario och mobilisera hämndkänslor mot utpekade syndabockar som beskylls för katastrofen. På våra sociala medier lyfts det mest upprörande innehållet fram av algoritmerna. Vår populärkultur översvämmas av berättelser om undergången och postapokalypsen, den ödelagda jorden där zombierna eller mördarmaskinerna driver runt. Dystopierna har vi överallt, utopierna ser vi ingenstans.
En av Sveriges radios populäraste poddar är P3 Dystopia, som nu är inne på sitt femte år. P3 Dystopia är ”podden om allt som går åt helvete”, om ”saker som står på spel” och ”vår tids stora ödesfrågor”. Avsnitten handlar om olika större katastrofscenarier som klimatförstörelse, krig, svält, pandemier, regnskogsskövlingar och gigantiska vulkanutbrott. Men den levererar också dystopiska skildringar av mer vardagliga fenomen, som det slitsamma lönearbetet, influerare, hälsoindustrin, ungas klimatångest, tappad framtidstro, drogbekämpning, identitetspolitik och reklam. Programmet tar tendenser som finns i dag och driver dem till sin spets, ser hur de skulle kunna utvecklas till framtida katastrofer om de fortsätter på samma bana som nu. Dramatiserade scenarier blandas med kommentarer från forskare och filosofer, som vrider och vänder på hotbilderna.
Ett liknande upplägg har serien Black mirror, som startade på brittiska Channel 4 för tolv år sedan och flyttade till Netflix efter två säsonger. Budskapet är detsamma som hos P3 Dystopia, även om upplägget är spekulativ fiktion. Även där håller dystopin redan på att ta form, katastrofen är bara en fortsättning av det som sker i dag. Dystopierna ligger i en nära framtid, en möjlig morgondag.
De båda serierna delar ett annat drag. Ingen av dem nämner kapitalismen. K-ordet är frånvarande. Trots att det är uppenbart att de flesta avsnitten på olika sätt kritiskt tar upp kapitalismens negativa effekter. Den marxistiska filosofen Fredric Jameson konstaterade att det i vår tid verkar lättare att föreställa sig jordens undergång än kapitalismens slut. Vi behöver nog modifiera det påståendet. Vi överöses i dag av föreställningar om kapitalismens undergång, bara utan att det ekonomiska systemet namnges. Vi kan mycket väl föreställa oss kapitalismens kollaps, men inte vad som skulle kunna ersätta det. Utopierna är frånvarande. Kvar finns dystopierna.
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!