Nyheter 12 januari, 2024

Vänstern får inte blunda för antisemitismen

Förintelseöverlevaren Ginette Kolinka protesterar mot antisemitism i kölvattnet av kriget i Gaza, vid Paris förintelsemuseum den 18 november 2023. Foto: Thibault Camus/AP.

Svaret på högerns anklagelser om antisemitism kan inte vara att förneka dess existens. I stället måste vänstern erkänna dess förekomst inom den egna rörelsen, och skapa en allians mot alla former av förtryck.

I spåren av händelseutvecklingen i Israel och Palestina har något oväntat skett: en ny generation vänsterjudar har tagit ton i offentligheten. Det har i Sverige manifesterats genom tre upprop mot Israels krigsbrott (AB 13/11, GP 16/11 samt Expressen 17/11), som samtidigt riktat krav på att vänstern och Palestinarörelsen att göra upp med antisemitiska tendenser. Paulina Sokolow har talat om att vänsterjudar utkämpar ett tvåfrontskrig, Taliah Pollack har skrivit om vikten av att empatiskt förstå såväl palestinska som judiska trauman (DN 11/10 samt 10/11) och själv har jag spelat in ett avsnitt av Krakelpodden om antisemitism och Israelkritik. Ett internationellt upprop har krävt en vänster som är sant solidarisk och internationalistisk, utan att fastna i enkelspårig antiimperialism och konspiratoriskt tänkande med antisemitiska undertoner.

Till skillnad från högern, vars agenda är att använda anklagelser om antisemitism för att legitimera Israels krigsbrott, begär vi vänsterjudar solidaritet med förtryckta palestinier, men också med judiska erfarenheter av utsatthet. Målet med att påpeka problemet med antisemitism är inte att tysta kritik mot Israel, utan att rörelsen behöver lära sig att yttra den på sätt som är korrekta, politiska och bygger på solidaritet med alla förtryckta grupper. Vi ska inte ägna oss åt avståndstagande utan åt folkbildning och fördjupad förståelse.

Som Hansalbin Sältenberg skriver i Parabol (4/2023) är det viktigt att tala om antisemitism på nya sätt i det offentliga samtalet och inte låta högerns definitioner vara allenarådande. Dessvärre gör han sedan själv samma misstag som han anklagar högern för: att använda antisemitism som en anklagelse mot den politiska fienden, utan att erkänna dess närvaro i den egna rörelsen. Det behöver vi dock göra.

Ett problem är att kunskapen om strukturell antisemitism ofta saknas i vänstern. Det finns också, liksom i det svenska samhället i stort, en grundläggande okunskap om judiskt liv: om traditioner, olika trosinriktningar och judisk historia, samt om hur antisemitism har format den judiska verkligheten. Okunskapen leder till fördomar, till förnekelse och till en bristande empati med judar.

Antisemitismen är inte bara skadlig för judar – den försvårar dessutom en bra politisk analys, leder ned i en grumlig maktförståelse och försämrar möjligheten att bedriva vänsterpolitik.

Sverige, inklusive den svenska vänstern, präglas också av starka normer av protestantism och sekularism i ohelig förening. Det leder till ifrågasättanden och diskriminering av den som vill leva enligt judiska traditioner, samtidigt som man har svårt att se hur hela det svenska samhället är marinerat i kristendom, från kalenderns röda dagar och förskolornas obligatoriska luciafirande till grundläggande värderingar om gott och ont. Oviljan att erkänna det egna arvet gör att svenskar har svårt att förstå antisemitism, eftersom det också innebär att erkänna hur de antijudiska idéernas kristna rötter fortfarande genomsyrar samhället.

Antisemitism bör inte bara förstås som uttryckligt judehat utan finns internaliserad i våra föreställningsvärldar. Därför behöver man lära sig hur strukturell antisemitism fungerar för att kunna identifiera den. Det liknar sättet som vi feminister och antirasister lär oss hur vi omedvetet återskapar beteenden och språkbruk som leder till förtryck av kvinnor, hbtq-personer och personer som utsätts för rasism. Som den antirasistiska rörelsen också har lärt sig så räcker det inte med att ha en pin på jackan; man måste vara beredd att förändra sitt eget förhållningssätt. Och att praktisera antirasism gäller också i förhållande till judar.

Varför är detta viktigt att tala om just nu? Jo, en trovärdig antirasistisk rörelse måste motarbeta rasism av alla slag. Antisemitismen är inte bara skadlig för judar – den försvårar dessutom en bra politisk analys, leder ned i en grumlig maktförståelse och försämrar möjligheten att bedriva vänsterpolitik.

Begreppet antisemitism härrör ur 1800-talets antijudiska politiska rörelse i Tyskland. Den ville särskilja sig från den tidigare kristna antijudaismen, och menade att problemet med judarna inte var deras religion utan deras ras. Antisemitism bygger på samma föreställningar om vi och dem som rasismen i övrigt, men har vissa särdrag som har att göra med det historiska sammanhanget, där judar var den främsta närvarande minoriteten i Europa under mycket lång tid.

Mobb. Den 30 oktober ropade en folkmassa antisemitiska slagord på flygplatsen i Makhachkala, i ryska Dagestan. Foto: AP.

Antisemitismens funktion är att upprätta en syndabock: man samlar det hotfulla i en figur som det går att förena sig emot. På grund av historiska föreställningar och berättelser – troper som man brukar säga – antar denna ultimata fiende lätt en judisk skepnad. Den långa traditionen i Europa av att använda judar som syndabock är inte lätt att skaka av sig, men inte heller omöjlig. Men i så fall behövs aktivt antirasistiskt agerande. Och det måste börja med kunskap.

Några specifika drag hos antisemitismen är demoniseringen, skuldbeläggandet och konspirationsteorin. De har alla rötter i kristendomens föreställning om att judarna dödade Jesus och därmed förkroppsligar den ultimata ondskan på jorden – listiga, svekfulla och blodtörstiga. I dag har idéerna översatts till mer moderna uttryck, men ibland kan man också hitta direkta överföringar från medeltiden i bildspråket.

Att använda metaforer för att retoriskt understryka Israels grymheter är förstås lockande. Samtidigt sker liknandet av judar eller judiska företeelser med Satan, vampyrer, slaktare, ormar eller asätare i en historisk kontext. Sådana liknelser har tidigare använts för att rättfärdiga våld mot judar. Genom dem lämnar man den politiska kritiken och rör sig in i en postkristen, symbolisk värld där ondskan fortfarande (omedvetet) har ett judiskt ansikte. Ett exempel är den väggmålning i Malmö som framställer Netanyahu som en orm och en vampyr, vilket båda är antisemitiska nidbilder. (Sydsvenskan, 31/12)

På samma sätt är man ute på den hala konspiratoriska isen om man antyder judisk makt över media eller världspolitik, judisk snålhet och girighet eller judisk skuld till alla världens problem – även om man har bytt ut ”judar” mot ”sionister” eller ”israelisk lobby”. Det är viktigt att förstå att om man reproducerar antisemitiska föreställningar utan att nämna judar är det fortfarande antisemitism.

I ett samtalsklimat som domineras av propaganda, rasism och starka fiendebilder är det svårt att inte själv falla i fällan och börja se världen i svart och vitt.

Många beskrivningar av Israels och Palestinas historia lider av förenklingar. Ofta hänger de samman med skeva föreställningar om judisk makt eller bristande kunskap om judiskt lidande. En nyanserad förståelse av bakgrunden till det som sker innebär inte att man legitimerar Israels krigsbrott i Gaza eller det långa förtrycket av palestinier, men det kan ge en förmåga att utöka sin empati till fler.

Det är förstås också viktigt att understryka att judar i diasporan (de som lever utanför Israel – det vill säga majoriteten av jordens judiska befolkning) inte bär skulden för den israeliska regeringens handlingar. Men judisk historia spelar ändå en roll för att förstå situationen. Om judars utsatthet är med i berättelsen börjar exempelvis beskrivningen ”bosättarkolonialism” att skava, något som jag tidigare utvecklat i en debatt i Brand. Begreppet går inte att enkelt överföra rakt av på Israel, bland annat för att det inte finns någonstans för ”kolonisatörerna” att återvända till. Israel formades av en grupp människor som å ena sidan var bosättare som trängde undan en redan existerande befolkning, å andra sidan var flyktingar som själva trängts undan från länder i Europa och Mellanöstern.

En förenklad historieskrivning ser bara sionismens imperialistiska sidor – och de finns absolut där – men inte hur det också var en rörelse sprungen ur ett djupt och våldsamt förtryck av judar. Det antisemitiska våldet drabbade judar i Europa före, under och efter Förintelsen, och för den delen i Mellanöstern efter Israels bildande, då de stora grupper av judar som bott där i århundraden eller årtusenden fördrevs eller kände sig tvungna att flytta.

Detta innebär också att slagordet ”från floden till havet” behöver avslutas ”alla måste bli fria” och inte landa i slutsatsen att de förtryckande kolonisatörerna ska ”åka hem” – för ett sådant hem utanför Israel finns inte för de flesta israeliska judar. Visst har USA och Storbritannien alltid haft ett stort inflytande i Israel, men landet är inte en brittisk eller amerikansk koloni. En lösning måste alltså inkludera även områdets judiska befolkning.

Symboltätt. En propalestinsk väggmålning i Malmö där antisemitiska inslag har sprejats över med röd färg. Foto: Inas Hamdan.

Det finns en lång judisk vänstertradition som inte ser Israel och sionismen som ett bra svar på antisemitismens problem, och till denna tradition räknar jag mig själv. Som Isak Gerson skriver i Flamman (20/8) tror jag inte att man måste ”tråna efter just det förromerska israelitiska kungariket som centret för vår nostalgi” utan lika gärna kan drömma om fungerande mångkulturer på andra platser än Israel. Men att inte förhålla sig till problemet antisemitism eller till Förintelsen och de våldsamma förföljelserna av judar i Europa och Mellanöstern före och efter den, är att förneka judisk historia, judiskt lidande och därmed judar som mänskliga. Berättelsen om Israels tillkomst måste alltså vara komplex.

Man kan och bör kritisera Israel. Samtidigt måste man förstå att många judar genom historien inte har haft någon annanstans att ta vägen för att överleva. Man bör också känna empati för att Israel kan representera ett hopp eller livlina i ljuset av antisemitismen, särskilt för äldre judar som vuxit upp i Förintelsens tunga och enorma skugga. Alltför ofta försvinner den dimensionen i ett svartvitt tänkande där Israel (och judar) står för makt, i en världsbild där den komplexa judiska historien och erfarenheten inte passar in.

Att vara noggranna med hur vi beskriver och förstår Israel och dess geopolitiska position är inte att göra krigsbrott mer acceptabla. Men att vilseleda angående Israel gör det svårare att bygga en bred rörelse för internationell solidaritet. När det dessutom sker genom strukturell antisemitism, troper och idéer som anspelar på judisk makt och girighet, blir det direkt farligt. Att överge den politiska kritiken för en postkristen moralisk världsbild, där man föreställer sig att ondska är en drivande kraft, är dessutom att släppa taget om vänsterns materialistiska analysverktyg till förmån för en förenklande moralism.

I ett samtalsklimat som domineras av propaganda, rasism och starka fiendebilder är det svårt att inte själv falla i fällan och börja se världen i svart och vitt. Därför är det viktigt att aktivt arbeta för att behålla nyanserna och empatin och att inte sprida stereotypiserande bilder, lögner eller överdrifter.

Reportage 13 mars, 2025

Vänster efter trafikljuset

Foto: Josef Nedstam

Flamman åker Östtyskland runt för att förstå Die Linkes återhämtning – och varför tyskarna är på flykt från mitten.

En bra sak med vårt hotell i Berlin är att det ligger på gångavstånd till lokalen där Die Linke har sin valvaka. Det dåliga är att det ligger precis vid East Side Gallery. Vi tvingas pressa oss genom turister som trängs likt boskap framför fritidsgårdskonst och banala fredsbudskap som pryder en kilometerlång kvarlämnad bit av Berlinmuren. Kunde de inte rivit hela när de ändå var igång?

Die Linkes valvaka äger rum precis intill turistfällan Badeschiff, en simbassäng som flyter i Spree. Jag hade dessutom hoppats att man bara kunde knalla in och lyssna på politikerna om man bara kom i god tid. Det kunde man inte. Och vi var inte där i god tid.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 12 mars, 2025

Skattkista. Varje dag någonstans på jorden öppnar en utställning med Hilma af Klint. Foto: Pontus Lundahl / TT

Bli bortglömd på en vind eller dömas till ett evigt ambulerande Graceland. Det är alternativen när den giriga konstvärlden kanske försatt chansen för en hederlig sista vila på Moderna museet.

Stoppa pressarna! Några illuminati och ett gäng renrakade finans-brorsor är i slagsmål om en mystisk konstnär som ska ha uppfunnit den abstrakta konsten. I potten ligger några miljoner hit och dit, rättigheter att sälja NFT:er (nej, jag kommer inte heller ihåg vad det var för något) och lyxiga mattor knutna under oklara omständigheter i Indien. Men framför allt utlovas inträde till en extremt nischad och hednisk kult: Hilma af Klint-religionen. Sensationseffekt: 3 av 10. 

Erkänn, även du har bläddrat förbi Dagens Nyheters gräv om den antroposofiska konstnären vars enorma dukar gjort flera ärevarv runt jorden och förutom ändlösa tramsprylar även inspirerat till en rad mediokra romaner, en immersiv totalupplevelsemiljö och åtminstone en kalkonfilm. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Nyheter/Utrikes 12 mars, 2025

De vill återuppbygga Gaza: ”Bottenlösa behov”

Clean Shelter har precis börjat på ett stort vattenledningsprojekt i Khan Yunis, som kan ge tjänligt vatten åt över 100 000 människor. Foto: Mohammed Hajjar/AP.

Israel har skurit av både elektricitet och nödleveranser till Gaza. Flamman talar med hjälporganisationen Clean Shelter, som hjälper palestinier på marken – och vänsterpartisten Hanna Gedin, som menar att EU och Sverige har ett ansvar att finansiera återuppbyggnaden.

– Behoven var, och är, bottenlösa. Man måste bara välja någon ände att börja i, säger Tom Kellner.

Den tillfälliga vapenvilan i Gaza har brutits gång på gång. Ambulanser och civila beskjuts även på Västbanken, och Israel beslutade nyligen att återigen vägra släppa in humanitär hjälp i Gaza, vilket enligt FN är ett solklart brott mot mänskligheten. I söndags stängde man av strömmen till de sista byggnaderna som fortfarande gick på israelisk el.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Nyheter 12 mars, 2025

Unga och ”antistatliga” i fokus för Säpos arbete

Till höger: anhängare till terrorklassade The Base som poserar i en svensk skog. Till vänster: bild upplagd på nätet av gärningsmannen vid knivdådet mot en kvinna i Borås. Foto: Flamman.

I Säkerhetspolisens nya rapport riktas ljuset mot aktörer som vill underminera statens legitimitet – såväl som unga som radikaliseras med våldet som drivkraft. Men i båda fallen är det fortfarande högerextrema och islamister som står i centrum, menar Säpo själva.

”Säkerhetspolisen hanterar ärenden med barn som inte ens nått tonåren.”

Det står att läsa i den senaste årliga lägesrapporten från Säpo. Där varnar myndigheten bland annat för att terrorgrupper utnyttjar digitala plattformar och gejmingmiljöer för att nå yngre målgrupper.

– Våldet blir en drivkraft i sig, som inte minst unga attraheras av. Det kan till och med vara den enskilt största drivkraften, säger Gabriel Wernstedt, presstalesperson på Säpo.

När man är i den åldern är man självklart mer mottaglig för mer extrema budskap.

Han menar samtidigt att de traditionella miljöer som Säpo tidigare tittat på, med tydliga organisationer och föreningar, är på tillbakagång – särskilt bland de högerextrema. I rapporten beskrivs i stället extremistiska rörelser som ”drivs av utvecklingen i omvärlden eller fascineras av våld”.

– Vad vi ser är att många, inte minst ensamagerande, väldigt snabbt kan skapa en avsikt, en förmåga och en radikalisering, vilket kan gå väldigt snabbt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Reportage 12 mars, 2025

Stjärnmarxisten: ”Omställningen är inte lönsam”

Extinction rebellion protesterar i New York, den 5 mars 2025. Enligt Brett Christophers står hoppet till den klimatengagerade ungdomen. Foto: Michael Nigro/Pacific Press/Zuma Press Wire/TT.

Brett Christophers gav upp livet som finansvalp för Ekonomikum i Uppsala. Nu väcker hans böcker allt större uppmärksamhet – åtminstone i utlandet. Flamman träffar honom för att fråga varför marknaden står i vägen för omställningen, och varför han har svårt för Norge.

En måndag i slutet av februari lyser solen över Uppsala. Det är som vanligt – kala träd, tjocka mammakorvar och grusig asfalt. Men något stämmer inte. Brist på nederbörd är inte ovanligt i februari, men med tolv grader ligger våren i luften. I Dalarna körs Vasaloppet på utlagd snö. Något är fel.

Få är mer lämpade att förklara förändringen än Brett Christophers. Han var intill nyligen en ganska okänd professor i geografi vid Uppsala universitet, men de senaste åren har han fått allt större internationell uppmärksamhet för sina böcker om finansmarknaden. I sitt senaste verk, The price is wrong: Why capitalism won’t save the planet, tar han sig an klimatfrågan.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 11 mars, 2025

Den pistagegröna dubaichokladen väller in över Istanbul. Foto: Adobe Stock.

En grön gegga väller ut när jag tar en tugga av chokladen. De finkrossade pistagenötterna, uppblandade med knaprig kadayıf, smälter i munnen. Smaken påminner om nougat, och jag biter snabbt av ett stycke till.

Dubaichoklad, som sötsaken kallas, har tagit över Turkiet. Vart man än går i Istanbul ser man annonserna, utanför traditionella bagerier och i tunnelbanan. Ändå märker jag, när jag köper några paket på ett konditori, att försäljaren blir beklämd. Egentligen är det inte så konstigt – i stället för hans egenbakade baklava köper jag färdigproducerad choklad, inte annorlunda från en Snickers på närmaste Migros-butik.

När jag frågar om chokladens plötsliga popularitet muttrar han något om kidsen på Tiktok till svar. Och ja, visst brukar chokladsortens globala uppsving förklaras med att influerare spred dess evangelium efter besök hos en chokladmakare i Dubai. Men på gatorna i Istanbul ryktas det också om en annan, mörkare anledning till den plötsliga pistagepsykosen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Nyheter 10 mars, 2025

Det här är Mildef – ministerns försvarsfavorit

Stridsfordon 90 på försvarsföretaget BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik. Foto: Jessica Gow / TT.

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard har KU-anmälts efter att ha investerat pengar i Mildef, ett försvarsföretag vars aktie gynnats av politiska beslut det senaste året. Men vilka är Mildef, och vad gör de?

I början av 2024 påbörjar Sverige och Danmark upphandlingen av en gemensam beställning pansarvagnar av modellen Stridsfordon 90. De tillverkas av BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik, men använder sig också av teknik från svenska Mildef, som levererar ”stryktåliga” IT-lösningar för användning i ”extrema miljöer”. 50 av fordonen ska till Sverige, 115 till Danmark, och 40 till Ukraina.

– Det är en milstolpe för oss. Vi håller på att bygga upp vår brigad för att möta Natos krav och där är det här kontraktet helt avgörande, säger Danmarks arméchef Peter Boysen när affären offentliggörs i sin helhet i december 2024.

Den 29 maj samma år köper Maria Malmer Stenergard, som då är migrationsminister, aktier i Mildef för 10 000 kronor. I december 2024, när affären går i lås, har värdet på aktierna tredubblats.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 08 mars, 2025

Ett troll i paradiset

Tove Jansson, ”Fest på landet”, 1947 (detalj). HAM Helsingfors konstmuseum. Foto: Maija Toivanen.

Mumin-idyllen var ett uppror mot fascismens gråhet, men verken bär också spår av Tove Janssons förbjudna lesbiska kärlek.

Att drömma sig bort till sagovärldar brukar nedsättande kallas eskapism. Samtidigt är det ett allmänmänskligt sätt att hantera tillvaron när den blir kaotisk och skrämmande. Ingen bemästrade denna konst som Tove Jansson. Titeln Paradiset i den stora utställningen på Helsingfors konstmuseum, är hämtad från två av målningar som skildrar fantasiöar. Tropisk växtlighet, kvinnor, män, barn och djur som solar, fiskar och tumlar runt i vattnet. Ett av verken, målningen Paradiset (1940), är utfört mitt under finska vinterkriget.

Många av verken i utställningen kan ses som ett avtryck av återuppbyggnadsfasen efter krigsslutet. Tove Jansson fick flera gestaltningsuppdrag för restauranger, personalmatsalar, industrier, skolor och sjukhus. Helsingfors bombades av Sovjetunionen under Vinterkriget 1939, Fortsättningskriget 1942 och i februari 1944, liksom flera andra större finska städer. Många byggnader skadades även om Helsingfors kom lindrigare undan än många andra europeiska städer.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 07 mars, 2025

Behåll mina pengar, Skatteverket

En lång kö sträckte sig utanför Five Guys i Stockholm, när den amerikanska snabbmatskedjan slog upp portarna till sin första svenska restaurang i februari 2025. Foto: Jessica Gow/TT.

Vad skulle hända med samhället om skatteåterbäringen uteblev? En hel del, visar det sig.

Nytt brev från Skatteverket, står det på min mobilskärm. Jag har precis ätit lunch. När Kivra-notisen dimper in börjar det vändas i magen. Förra året trodde jag att jag skulle få skatteåterbäring – men behövde istället betala tillbaka över 6 000 kronor.

Denna gång visar sig oron vara obefogad. Jag ska i stället få skatteåterbäring. Hela 891 skattekronor! Det känns som en gåva från ovan. Äntligen har jag råd att testa amerikanska burgarkedjan Five Guys mytomspunna baconmilkshake – tio gånger om, dessutom.

Men tänk om staten lät bli att betala ut skatteåterbäringen och bara behöll pengarna i stället?

Läs mer

För välfärden blöder. Bullerbyn är… ja, kanske inte död än, men åtminstone i akut behov av en helrenovering. Samtliga regioner går med underskott, skolor skär ner och polisen varnar för att resurserna inte räcker till.

Samtidigt verkar våra politiker ha bundit fast sig vid två saker: att inte öka Sveriges statsskuld, och att inte höja skatten för de rika. Så om staten vill investera i samhället kommer den behöva hitta andra kreativa sätt att skaffa pengar på. Ett snabbt och effektivt sådant är att helt enkelt behålla mina (och dina) pengar, i stället för att betala ut skatteåterbäringen.

Om många inte ens kände av att pengarna var borta, vilken skillnad skulle det då göra om staten i stället använde dem för att rädda välfärden?

Förra året betalade Skatteverket tillbaka sammanlagt 68 miljarder kronor till 5,7 miljoner svenskar. Det är åtta miljarder mer än prislappen för samtliga reformsatsningar i höstbudgeten.

Visst kan extra pengar i fickan göra stor skillnad för den som lever på marginalerna. Men för många är det pengar vi knappt märkte att vi saknade. Våra arbetsgivare drog lite för mycket skatt från vår lön varje månad, staten höll i pengarna ett tag, och nu får vi tillbaka dem.

Om många inte ens kände av att pengarna var borta, vilken skillnad skulle det då göra om staten i stället använde dem för att rädda välfärden?

För vår skatteåterbäring skulle staten kunna täcka regionernas samlade underskott på 20 miljarder och polisens underskott på 1,2 miljarder. De skulle kunna återinföra gratis tandvård för unga till en kostnad av cirka 0,45 miljarder. Sedan anställa cirka 20 000 nya lärare för 14 miljarder.

Och ändå skulle ungefär hälften av pengarna finnas kvar. De sista dryga 32 miljarderna skulle staten kunna växla om till guldtior (603 fullastade lastbilar för att vara exakt), hälla ner dem i en enorm pengabinge och låta Ulf Kristersson sprattla runt där som Joakim von Anka.

Eller varför inte införa 35 timmars arbetsvecka? Räknat med tankesmedjan Katalys metod skulle det kosta max 33 miljarder, och dessutom ge jobb åt 70 000 av Sveriges arbetslösa.

Läs mer

Min poäng är inte att diktera exakt vad pengarna ska gå till – bara att 68 miljarder är riktigt mycket pengar. Kanske nog för att plocka ihop spillrorna av folkhemmet och sätta Sverige på rätt kurs igen.

Ett bättre alternativ än ofrivilliga slumpdonationer är så klart att skrota balansmålet, ta ett par statslån – och så klart höja skatten för de rika. Då kan vi få både skatteåterbäring, välfärd och pengabinge.

Men tills dess får Skatteverket mer än gärna behålla mina 891 himlasända kronor. De pengarna gör större nytta i välfärden än på en amerikansk burgarkedja.

Kultur 07 mars, 2025

Jag är 20 år och låtsas att det är 2012 – och blir lycklig

En toalett som kan tvinga även den icke-schizofrena att ringa psykakuten. Foto: Lykke Eder-Ekman.

Flamman besöker det klassiska punkhaket Snövit under nya ägare – för att upptäcka att både allt och inget är sig likt.

Förut var mitt liv såhär: jag gick Ringvägen ned och bad till Gud. Ända tills jag nådde baren Snövit och i stället lade all kraft på att spänna upp ansiktet, darrande fiska upp en cigarett och röka den medan jag stilla tacklade vågor av panikångest. Blickade in genom lokalens stora fönster som stod på vid gavel under sommarmånaderna, hoppades att någon skulle se mig och tänka ”hur kan man ens vara sådär classy? Voguecigaretter?! Helt klart en vuxen quinna”.

Eftersom både jag och krögaren brukade ha Gud på vår sida de där åren slutade det ofta med att jag satt vid ett av hans klibbiga bord och drack mig full på Gränges. Det var jag och södermalmsgubbarna, trätoaletten som man spolade med genom en plingande kedja och Club Probation i källaren, vars punkiga livescen både var skräckinjagande och spännande. Ibland gick jag ned dit för att stalka någon kille bara för att strax återvända upp igen. Det var liksom för rått för att våga gå nära. Baren andades stammis, blev ett riktmärke på Söder för både musiker och vanligt folk. För mig framstod det som en oföränderlig punkt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr