– Jag är muslim, från Algeriet, och universialist.
Även om stämningen var god var det brännbara teser som Amara levererade, i sitt samtal med Nalin Pekgul, ordförande för S-kvinnor.
– Det här var jätteintressant, sa en kvinna i publiken.
– Det tycker inte jag, faktiskt, sa en annan.
Killar bland andra generationens invandrade vänder samhället ryggen – och tar igen det förtryck de får utstå på kvinnorna. Amara tycker att staten har en skyldighet att upprätthålla skolan som en frizon från religion, i likhet med den franska traditionen av statlig neutralitet inför världsåskådning – ”laïcité”– och att slöjan skall förbjudas i skolan. En reaktionär islamism – som Amara kallade ”källar-islam”, inte olik fascismen, håller på att ta över där arbetslöshet breder ut sig och diskriminering stänger vägarna in till samhället.
Amara beskrev förorter som närmast rasat samman i 1990-talskrisen.
– När jag växte upp var mitt kvarter etniskt blandat. Efter 1990-talet hade alla utom invandrarna flyttat.
Nalin Pekgul menade att det har tagit lång tid för debatten att starta i Sverige.
– Det är första gången på 22 år jag hör någon prata så att jag känner igen mig. I Frankrike har ni gått hela vägen till ett segregerat samhälle. Men i Sverige är vi på väg dit. När jag 1982 besökte Tensta hade två våldtäkter begåtts där. Då tvingades de som begått dem att flytta. Nu efter våldtäkterna i Rissne försvarades killarna som begått våldtäkten. Till och med av tjejerna!
– Det som är så konstigt är att det inte har med kultur att göra, sade Pekgul. På 1970-talet deltog alla kurdiska män i kampen för kvinnornas rättigheter. Men deras söner har tappat det!
Fadela Amara menade dock att kulturen används som ett slags politiskt vapen. Kvinnor som inte bär slöja definieras som icke-muslimer. Och ett stort problem är att politiker ofta legitimerar reaktionära imamer.
– Jag är inte rädd för Le Pen, men för dem inom vänstern som ursäktar islamister, sa Amara.
Samtalet kretsade också kring hur man skall bygga allianser mot både kvinnoförtryck och rasism. Amaras organisation Ni putes ni soumises skiljer inte på förtrycken och menar att båda måste bekämpas ihop.
– Även om kvinnoförtryck finns överallt är lösningarna olika. När det gäller hedersmord måste trycket i familjen bekämpas. Kvinnoförtrycket vi pratar om skiljer sig från det ”vanliga”. På ett sätt är det mer ärligt. Svenska tjejer får sminka sig och klä sig som de vill, men om de blir våldtagna, vilka frågor får de då? Vad hade du på dig? Hade du druckit? sa Pekgul.
Den franska rörelsen Ni putes ni soumises kommer få en avläggare i Sverige. Fadela Amaras bok Varken hora eller kuvad (Pocky) finns nu på svenska.