Låt inte skärgårdens båttrafik försvinna. Vi har sett det för många gånger nu. Ogenomtänkta privatiseringar där företagen tjänar stort och användarna står utan skydd. Postkontoren försvann från glesbygden, liksom apoteken.
I de delar av skärgården där det är glest befolkat och under den del av året då besökarna är få kommer turer att dras in och bli otillräckliga. Vi kan alla se utvecklingen framför oss. Turer som borde trafikeras och som de boende litat på skulle bli kvar missköts. Bolagen som åtagit sig driften kan till och med erkänna felen.
De är beredda att betala lite böter och sedan gå vidare. Ett av bolagen som är med om att sno åt sig marknadsandelar i skärgårdstrafiksupphandlingen är ett brittiskt riskkapitalbolag, Serco. De har bedrivit sin verksamhet precis så.
De tar över verksamhet som tidigare bedrivits av det offentliga. När de tog över ansvaret för att fångar skulle bära elektronisk fotboja avslöjades de med fusk. Personer som skulle övervakats hade avlidit flera år tidigare.
Oj då. Serco erkände att de gjort fel och skyllde på några lokalanställda. Efter att ha betalat böter kunde de fortsätta sin verksamhet.
När ett företag missköter trafiken i skärgården och människor som bor där inte kan ta sig till sina jobb så tvingas de flytta och leva med de allvarliga konsekvenser det får i deras liv. Serco kan betala böter och gå vidare. Vi har sett samma beteende hos det företag, Arriva, som har ansvar för busstrafiken i norra delen av Stockholms län.
Verksamheten lever inte upp till den standard som lovats. Oj då. Lite böter. Så här får det inte gå till. Vi kan nu tillräckligt om mönstren vid dessa upphandlingar för att säga stopp. Vi vägrar tillåta detta.
Det är bra att det finns privata aktörer i båttrafiken i skärgården. En välstrukturerad gemensamt planerad trafik finns på plats där avgränsade delar lagts ut på seriösa småföretag med kompetens om farleder, natur och väder i vår skärgård.
Det är företag med anställda som bor ute på öarna och som gör vår skärgård levande året om. Låt oss inte förlora det som finns genom att låta stora internationella företag köra verksamheten i botten. Serco har redan tillsammans med företaget Strömma vunnit en upphandling som gäller Djurgårdsbåtarna. Det är den mest lukrativa delen av båttrafiken eftersom antalet resenärer på den sträckan vida överstiger den på andra rutter. De har inte ens ett organisationsnummer.
Skärgården behöver utvecklas och den kan vara lösningen till många av de problem vi har i Stockholm. På flera öar skulle det vara möjligt att bygga bostäder. Med dagens nya teknik finns det nya transportmedel som belastar miljön mindre och skonar naturen från buller och utsläpp.
Skärgården är Stockholms pärla. Här kommer vi ut till bad och friluftsliv på sommaren och besökande gäster gläds åt den fantastiska naturen alldeles intill storstaden. För att kunna njuta av skärgården måste det finnas fungerande kollektivtrafik. En välstrukturerad gemensamt finansierad båttrafik i skärgården. Det finns en lång fin tradition av familjeägda och lokalt förankrade rörelser som fraktar folk och gods i skärgården. De måste få finnas kvar och få utvecklas.
Mot detta står landstingsmoderaternas, och framförallt, Christer G Wennerholms, ideologiskt motiverade ambition att släppa in riskkapital i verksamhet som vanliga människor är beroende av.