Mats Jonsson är serietecknaren vars självbiografiska serier till stor del utspelar sig i ångermanländska Bollstabruk, en liten industriort strax utanför Kramfors. Nu under sommaren har Mats utställning på hemmaplan, i alla fall nästan, det är på Mannaminne i Nordingrå, i hjärtat av Höga kusten.
Mannaminne är ett mycket speciellt ställe, ett friluftsmuseum som är en kulturby, med ett 50-tal hus, dittransporterade eller byggda på plats, från världens alla hörn. I husen finns föremålssamlingar och hålls utställningar och konserter.
Mannaminne skapades av konstnären Anders Åberg, och nyligen hade han och Mats en gemensam utställning i Stockholm. Två konstnärer från olika generationer som har gjort en motsatt resa, Anders är stockholmaren som flyttade till Ådalen, Mats ångermanlänningen som flydde till storstaden så fort han var klar med gymnasiet.
Utställningen på Mannaminne är en utökad version av den som Mats visade i Stockholm.
Bildsekvenserna börjar med skyltsöndagen i Bollsta och året är 1984. Tidpunkten är inte vald på måfå, men Mats är snabb att påpeka att det har ingenting med Orwell att göra, utan det året hade filmen War Games premiär, och Mats såg den just på biografen i Bollstabruk – jo det fanns en där då!
Men det mest frapperande är ändå hur bilderna sjuder av liv och rörelse, och att det finns så många olika affärer och butiker.
– Det var den bästa skyltsöndagen i mitt liv, jag minns än den fantastiska stjärnhimlen den kvällen, säger Mats Jonsson.
Han är tillbaka 2015, går samma runda, det är samma stjärnor som glittrar på himlen, men Bollsta är inte sig likt, det är ödsligt och stilla, med gamla hus som spökar. Det enda som är som förr är Bollstasågen – ja den har rent av utvecklats och blomstrar ekonomiskt.
Orten förfaller medan det går bra för sågen, vad är sambandet, finns det något? Och vart tar pengarna vägen?
Som vanligt hos Mats Jonsson går det lilla och det stora, det privata och det politiska, ihop på ett intrikat sätt. Han kontrasterar läget i Bollsta mot utvecklingen i Midsommarkransen i Stockholm där han numera bor, och ställer därmed frågan om inte han själv är en del av problemet. Det gamla förfallna industriområdet där telefonjätten Ericsson en gång i tiden höll till har förvandlats till hippa kvarter för välbeställd medelklass.
Åter ställs den stora frågan: var uppstår välståndet och vart tar det vägen?
Mats menar att det finns en enorm spricka mellan stad och land, som växer hela tiden. Klyftan är lika mycket ekonomisk som kulturell.
– Globaliseringsprocessen i kombination med internet och billigt flyg har kopplat ihop medelklassen med världen, samtidigt som det har avskärmat den från resten av Sverige. I Stockholm har man dålig koll på Sverige, och huvudstaden hör mer ihop med andra storstäder i Europa och världen än med sitt eget land, säger Mats Jonsson.
Han är orolig över att det som en gång var en gemensam offentlighet är på väg att lösas upp. Det är sällan – om någonsin – som medelklassen i Stockholm ser resten av Sverige ”poppa upp”. I förlängningen finns hotet att nationalstatens kontrakt sägs upp av storstäderna – där makten och pengarna finns.
Mats är rejält arg på kulturmedeklassens bristande insikt om sin egen priviligierade ställning. De serier som är nya på utställningen på Mannaminne handlar just om det. Resten av utställningen kompletterar och fördjupar frågeställningen, som i ett kronologiskt kalejdoskop.
Formmässigt fortsätter Mats att utveckla sin säregna expressionistiska stil.
– Det är den enda stil som jag kan, och jag försöker att maximera den.
Han jobbar också med en större verktygslåda, och blandar bild med text, seriestripparna får skiftande former, och han använder olika typsnitt.
Med sina dubbla – och allt som oftast ambivalenta – perspektiv, med ett ben i Ådalen och ett i Stockholm, förskräcks Mats av hur skillnaderna växer och antar allt mer groteska dimensioner.
– I Midsommarkransen planeras det för en 70 våningar hög skyskrapa, i Bollsta gläds man åt att ett gatukök har rivits, säger Mats.
Mats Jonssons serieskapande har alltid varit politiskt, men oftast på ett ganska lågmält sätt. De nya serierna är däremot mycket mer politiska med tydliga och konkreta ställningstaganden, fränare, mer rakt på, ”mer Agitpropp”, som han själv uttrycker det med ett ironiskt leende.
– När jag fick barn drabbades jag mer påtagligt av samhällsutvecklingens avigsidor, med privatiseringar och nedskärningar, jag kunde se direkt hur den nyliberala politiken påverkade vardagen.
Samtidigt kom det en våg av politiska serier med bland annat Liv Strömquist och Sara Granér, vilket naturligtvis påverkade och inspirerade.
– Och det kanske är så nu att man måste skrika högt för att höras, säger Mats.
Utställningens huvuddel är en serie som publicerades för drygt ett år sedan i tidskriften Galago – som Mats för övrigt är redaktör för – och som ska ingå i en kommande bok som planeras till augusti nästa år.
Boken ska bestå av tre delar: en om Midsommarkransen där han bor nu, en om Bollsta där han har sina rötter, och ytterligare en är tänkt som en journalistisk undersökning av problematiken kring stad och land, varför det blev så här och vad kan man göra åt det.
– Oddsen är manipulerade till storstadens fördel, och jag vill förstå skevheten i systemet, säger Mats Jonsson.
Mats Jonsson
Mats Jonsson är tillsammans med Johannes Klenell redaktör för förlaget och tidskriften Galago. Han debuterade 1998 med Unga norrlänningar och har sedan dess publicerat flera självbiografiska seriealbum. Nyligen mottog han Norrlands litteraturpris för barn och ungdom.