För bara några år sedan rullade det omkring ett antal bilar i Kalifornien, tillverkade av General Motors och driva av elbatteri. Snabba, tysta, utan avgaser och enligt samstämmiga vittnesmål snygga och bekväma. Elbilen EV1 och dess batteri hade utvecklats en grupp forskare och fick skjuts av att staten Kalifornien 1990 antagit en lag som innebar att en viss del av bilparken måste drivas med utan utsläpp (2 procent till 1998).
Detta skildras i dokumentärfilmen Who killed the Electric Car av Cris Paine som jag nyligen såg på Hong Kongs internationella filmfestival. Här intervjuas den grupp aktivister som propagerade och informerade om den nya bilen. Ett antal kända namn som Mel Gibson och Tom Hanks ställer upp i filmen och prisar EV1, och många andra vittnar om tron på att detta är en del av en framtida lösning på utsläppen.
Men vad hände? Oljeindistrin och bilindustrin med stöd av Bush-administrationen beslutade sig för att sätta stopp för elbilen. Inom ett par år var alla på väntelistorna för elbilen strukna, produktionen hade avstannat, batteristationerna var nedmonterade och alla sålda bilar var krävda tillbaka (!). Kalifornien ändrade sin lag och 2002 krossade General Motors i största hemlighet alla bilarna i en destruktionsmaskin i Arizonaöknen. En grupp aktivister följer i filmen med stort tålamod bilarnas öden, demonstrerar mot deras bortforslande och spårar till slut upp deras gravplats i öknen.
I filmen framträder också representanter för den bil- och oljeindustri som krossade drömmen samt de politiker som bidrog till att det fick ske.
Från filmens inledning med en symbolisk begravningsceremoni till slutscenerna när bilarna trycks ihop till skrot får man faktiskt en nästan känslomässig relation till denna bil, som är filmens huvudperson. Fast mest engagerande är förstås den historia som illustrerar det vi så väl vet men som måste berättas om och om igen: hur kapitalet och dess allierade alltid agerar för egna kortsiktiga vinstintressen.
På amerikanskt vis slutar filmen dock rätt hoppfullt: Aktivisterna fortsätter att arbeta för framtida miljölösningar och entusiasmen finns kvar hos den åldrade forskaren, som skapade batteriet för elbilen.
I dagens debatt om klimatfrågorna och växthuseffekten har elbilen en given plats – kanske kan någon väcka EV1 till liv?
Filmen och dess historia förtjänar en stor publik även i Sverige. En distributör för landet efterlyses.