Okategoriserade 01 november, 2007

Vem hotar kulturkommersialismen?

Sätt medborgarnas kultur i fokus. Det menar den före detta kulturpolitikern Per Sundgren, som vill se en vänster som inte fruktar kommersialismen. Jesper Weithz möter en kulturpolitiker som ifrågasätter själva grunden för all hittillsvarande kulturpolitik.

Det går ett kommersiellt spöke genom Sverige, Europa, världen. Kommersialismens spökarméer ockuperar vår gemensamma offentlighet, tränger in i våra privata sfärer och sprider kulturskymningens mörker. Våra husgudar heter Profiten, Underhållningen och Lättsmältheten. Eller? Utan tvekan är det ideologiskt motiverat när regeringen drar in sitt stöd till En bok för alla, eller när Täby kommun förbjuder sitt bibliotek att låna ut dvd-filmer för att inte konkurrera med de lokala videouthyrarna. Men utöver borgerliga tvångstankar, varför uppfattar vänstern kommersialismen och dess bundsförvanter som ett hot mot kulturen? Och vilken kultur är det som är hotad? Är det DN-läsarnas? Folkmusikälskarnas? Hot Rod-entusiasternas?

Jag får anledning att ställa mig alla dessa frågor efter att jag fått min begreppsapparat upp-och-nervänd efter att ha pratat med Per Sundgren, aktuell med avhandlingen Kulturen och arbetarrörelsen, som synar arbetarrörelsens kulturpolitiska strävanden från August Palms dagar till Tage Erlanders. (Se Flamman 37/2007 för recension.) Per Sundgren stödjer inte regeringens förslag, men när han vill prata med Flamman om kulturpolitik är det för att kritisera vänsterns syn på kommersialismen.
Han är en van talare och kulturämnet ligger honom varmt om hjärtat. Han har arbetat med kulturpolitik större delen av sitt yrkesliv. I egenskap av vänsterpartist blev han kulturborgarråd i Stockholm 1988. Han har suttit i stadens kulturnämnd, i Stockholms Stadsteaters styrelse, varit ordförande för Utbildningsradion. Han talar engagerat för sin sak. Jag hinner inte med, mina följd- och motfrågor är för långsamma.
Som Per Sundgren visar i sin avhandling har den största skiljelinjen inom arbetarrörelsens kultur- och bildningsdebatt historiskt inte stått mellan höger- och vänsterfalanger, vilket varit den offentligt dominerande doktrinen inom forskningen. Motsättningen rör sig enligt en annan axel: klassaxeln. Med andra ord: fint versus ofint, högt versus lågt.

Uppdelningen högt–lågt avslöjar vilka som haft tolkningsföreträde. Inte är det arbetarklassens breda lager. Redan tidigt 1900-tal valde socialdemokratin väg. ”Bildningen ses som en inre process som steg för steg höjer och utvecklar individens moral och estetiska förmåga och vars mål är den harmoniska människan och konsten. […] Att erövra detta arv och förmedla det till arbetarklassen, inte att konstruera en ny kultur, är folkbildningens uppgift”, skriver Per Sundgren i sin avhandling. Socialdemokratin gjorde den upplysta, borgerliga kulturen till sin. När kommunistpartiet i två vändor under slutet av 1940-talet skapar landets första kulturpolitiska program betonas visserligen kravet på kulturens demokratisering, men: ”Vilken denna goda kultur är som ska spridas till folket var så självklart att det inte behövde uttalas. Alla tankar om en särskild klassbildning eller arbetarkultur har nu övergivits till förmån för ett försvar av det nationella svenska kulturarvet.” Demokratisering ska här alltså förstås som en allmän tillgång till den borgerliga kulturen.

Är idén om en specifik arbetarkultur alltså en myt? Enligt Per Sundgrens avhandling har den varit en papperskonstruktion, ett ideologiskt marinerat önsketänkande.
– När socialdemokratin skapade sin första kulturpolitiska utredning 1952 hade man en potentiell möjlighet att utmana den borgerliga kulturen. Man var organisatoriskt starka med folkhögskolor, ABF, rörelseägda tidningar och bokförlag. Men i utredningen nämns inte ens Folkets hus och Folkets park. Varför? För att man skämdes för den ”låga kulturen”, säger han.
När det kommersiella spöket idag förs på tal är det en spegling av de vägval som arbetarrörelsen gjorde under 1900-talets främre hälft. Genom att lova sin trohet till ett bildningsideal byggt på borgerlig kultur, banade man väg för en kulturpolitik baserad på vad Per Sundgren benämner distribution. Finkulturen ska spridas – ut i förorterna, ut till invandrarna, ut i landets avkrokar. Ett nyckelbegrepp är ökat deltagande. Hårdare uttryckt: ökad bildning.
– Det har alltid talats om ett intresse för ökat deltagande, men den goda kulturen har alltid stått i centrum, säger Per Sundgren och laddar ”den goda kulturen” med ett ironiskt leende, underförstått att det är en borgerlig, medelklassdominerad kultur vi pratar om.

Per Sundgren menar att distributionspolitiken är ett misslyckande. I direkta ordalag uttrycker han inte det så, men jag förstår hans plädering som att grundproblemet i kulturpolitikens strävan är idén om en god kultur. Det vill säga ett elitistiskt projekt baserat på medelklassvärderingar. Per Sundgrens eget kulturbegrepp är öppet och generöst, han tycks mena att all verksamhet är kulturell.
– Vänstern har haft en förenklad kultursyn där kommersiellt är dåligt och offentligt bra. Vilket inte är sant. Ser vi på hela bok- och musikproduktionen till exempel så håller den hög kvalitet. Och den är kommersiell. Men den offentligt bekostade kulturen, å andra sidan, är inte sällan gjord på slentrian, säger Per Sundgren.
Den modell Per Sundgren argumenterar för är, med hans ord, baserad på ett medborgarperspektiv. I korthet kräver ett sådant perspektiv en i större utsträckning decentraliserad kulturpolitik där ekonomiska resurser distribueras lokalt utifrån vad medborgarna själva vill. Å enda sidan är det här ett klassiskt välfärdstänkande där samhället ska bistå intresserade med lokaler och resurser för kulturutövning. Men Per Sundgrens resonemang har också närhet till idén om en deltagande demokrati: Låt de deltagande själva bestämma! Man kan höra kulturens beskyddare invända:

Ska den som vill få pengar till att göra vad som helst?
– Som medborgare ska vi ha rätt att sätta dagordningen, att vara kulturaktiva, ja kulturproducenter, antingen som ”amatörer” eller ”professionella”, även om det är en distinktion jag inte tycker om. Partiernas kulturprogram använder gärna kvalitet och professionalism som begrepp. Man drar en gräns och utestänger vanligt folk, säger Per Sundgren och pekar ut folkpartiet som i synnerhet skyldiga till detta.
Att Kungliga Operan, P1 och Riksteatern enligt dagens kulturpolitik definieras som viktiga är givet. De är en del av Den Goda Kulturen. Att datorspel, stickning eller levande rollspel skulle ha samma självklara rätt till offentligt stöd kan vara svårare att tugga i sig. I synnerhet gäller det för datorspelande och annan verksamhet som tydligt är beroende av underhållningsindustrin. Per Sundgren vill hellre prata om sambandet mellan det offentliga och kommersiella, om möjligheterna som uppstår i mötet dem emellan.
– Jag är trött på hur vänstern fördömer kommersialismen. En ny kulturutredning borde titta på relationerna mellan offentlig och kommersiell kultur. Det är mycket mer komplext än vad vänstern tror, säger han och exemplifierar:
– Ungdomar lyssnar och skapar musik. De arrangerar spelningar, ordnar inspelningar, nätverkar. Samtidigt som de hela tiden tar del av och intryck av det superkommersiella. Men de använder intrycken för sitt eget skapande, säger Per Sundgren.
Inte ens ungdomarnas eget intresse är fullständigt ideellt, det medger Per Sundgren. Det finns pengar att tjäna. Paradoxen är enligt honom att även om musikindustrin agerar utifrån genuint ekonomiska intressen uppmuntrar den samtidigt till kulturell verksamhet. Motsättningen är ett tankefel. Enligt Per Sundgren.

Jag hinner knappt tänka att han har en mycket pragmatisk syn på det kommersiella innan han proklamerar att han håller med regeringen om att stryka en formulering i 1974 års kulturproposition som slår fast att kulturpolitiken ska ”främja kulturell mångfald, konstnärlig förnyelse och kvalitet och därigenom motverka kommersialismens negativa verkningar”. Varför regeringen vill stryka det är lättbegripligt. Men varför vill Per Sundgren göra samma sak? Han menar att blotta existensen av en offentlig kulturpolitik erkänner att de kommersiella krafterna inte ensamt kan tillgodogöra samhällets kulturella behov och att en offentligt stödd kulturpolitik därigenom har en udd riktad mot kommersialismen. Han vill se en gynnsam blandning av offentligt finansierad och kommersiell kultur. Han är noga med att understryka det offentligas vikt.
– Det offentliga stödet behövs för att få ett pluralistiskt kulturliv. Det är det kommersiella inte förmöget till, säger han.
Det är när jag lämnat hans lägenhet som de inledande frågorna bubblar upp inom mig. Är Per Sundgrens svar naiva förhoppningar från en realist som sett kulturpolitiken misslyckas? Hans teorier är onekligen förföriska. Åtminstone för mig. De erbjuder lösning på en gordisk knut: Hur ska en kulturpolitik formuleras, som å ena sidan inte godkänner den borgerliga kulturens hegemoni, och å andra sidan inte godtar den slentrianmarxistiska uppfattningen att kritik av den kommersiella populärkulturen är detsamma som folkförakt? Dessutom erbjuder det tankegods och den begreppsapparat jag har med mig ifrån Per Sundgren en möjlighet att en gång för alla kapa förtöjningen till den sjunkande drömmen om en genuin arbetarklasskultur. Kanske är det tidens anda, ett kapitulerande inför postmodernismen, men en sådan kultur känns i bästa fall inbilsk, i sämsta fall konservativ och exkluderande; en återvändsgränd.
Det är så knuten löses upp. Med Per Sundgrens perspektiv behöver inte en arbetarklasskultur efterlysas eller konstrueras – den finns där redan. Eller de är nog ett bättre ord. Arbetarkulturerna i plural.

Återstår då finansieringen, resurser för att stimulera kulturaktiviteter och säkra deras oberoende. Vilket för oss tillbaka till en klassisk paroll – Mer pengar till kulturen! – men med en ny demokratisk slagsida. Kanske är det möjligt att en kulturpolitik med medborgarperspektiv och pragmatisk syn på det kommersiella kan breda väg för en bred opinion, kanske en bred politisk allians för ökade kulturresurser. Ifall borgare förstår att ingen är ute efter att släcka ner deras Opera kan en politisk samling för utökade kulturresurser möjligen åstadkommas. (Här skulle frågan om kultursponsring bli den svåra nöten för höger och vänster att mötas.)
Det låter för bra för att vara möjligt.
På ett personligt plan har jag svårt att relatera till den rådande kulturpolitiken och dess djupa rötter i ett fördomsfullt, borgerligt bildningsideal. Vänstern – som här inte skiljer sig från andra partier i stort – har blivit låst till ett försvar av det rådande, det finkulturella. Kanske är det därför som Per Sundgrens framställning låter lockande. Han har, såvitt jag tolkar det, brutit detta dödläge.
Men samtidigt blinkar en annan, misstänksam varningsklocka i tankarna. Är det kulturpolitikens upplösning jag just lyssnat till?

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr