Majoriteten av regionens pendeltåg stod stilla i Stockholm efter att anställda på företaget MTR gått ut i vild strejk tidigt under natten mot måndag.
De strejkande lokförarna protesterar mot företagets och SL:s beslut att dra in alla tågvärdar, som ansvarar för säkerheten ombord. Dessa ska ersättas med kameror.
– Det handlar om säkerheten för oss, men framför allt för resenärerna. Våra krav är bara att tågvärdarna återinförs, ingenting annat, säger en av de strejkande till Flamman.
Strejken är en så kallad vild strejk, och har inte godkänts av fackförbundet Seko, som organiserar personalen på pendeltåget. Det betyder att den strider mot den fredsplikt som fackförbundet avtalat om, och att de strejkande inte kan få någon ekonomisk ersättning från förbundets strejkkassa.
– Vi utgår från att alla våra medlemmar går till jobbet om de inte är sjuka och eller har beviljad ledighet. Vårt budskap till våra medlemmar är tydligt – delta inte i olovliga aktioner, säger Jonas Pettersson, planerings- och kommunikationschef på Seko till Flamman.
Seko sitter just nu i förhandlingar med motparten om ett nytt kollektivavtal där bland annat de anställda inom Stockholms kollektivtrafik ingår.
– Att i det läget organisera olovliga och vilda strejker gör det knappast lättare att förhandla, säger Johan Persson, som också inskärper att förbundet ”sjävklart” tar avstånd från alla vilda strejker.
Anton Fendert (MP) regiontrafikråd i Stockholm är också kritisk:
– Det här är ett utpressningsförsök som är helt lönlöst, ingen i politiken kommer att böja sig. Tågvärdarna kommer inte att komma tillbaka, säger han till Aftonbladet.
Vänsterpartiet i region Stockholm, vars mandat den styrande S-ledda regionledningen är beroende av, har krävt att samarbetet med MTR avvecklas.
Beslutet att dra in tågvärdarna fattades av det tidigare moderatledda styret, men linjen har alltså legat fast även sedan maktskiftet efter valet i september förra året.
På lokal nivå har det dock låtit annorlunda. Rainer Andersson, ordförande för den lokala pendelklubben inom Seko har tidigare varit mycket kritisk till förbundsledningens hantering av frågan om tågvärdarna.
– De går ned på knä för MTR som årligen planerar att tjäna 100-talet miljoner på att ta bort tågvärdarna. Det är att ställa MTR:s intressen före våra medlemmars krav och behov och att svika det fackliga löftet om sammanhållning, sade han till tidningen Proletären tidigare i år.
Våra krav är bara att tågvärdarna återinförs, ingenting annat
Rainer Andersson, ordförande för den lokala pendelklubben inom Seko
På måndagsförmiddagen ska ungefär 30 procent av pendeltågen ha varit i drift, enligt MTR. På pendel- och tunnelbanestationer hade personal från SL och MTR placerats ut för att informera de resande om läget.
– Jag skiter i vems fel det är, egentligen, säger en pendlare till Flamman.
– Men att politikerna inte kan se till att tågen går så att vi kan komma till jobbet, det är riktigt dåligt. Det är knappast första gången det är problem heller.
När den första hälften av värdarna togs ur tjänst tidigare i år sjukskrev sig många av förarna i vad som beskrivits som en protest.