Kaan Özsan, montör på IAC, underleverantör till Volvo, är en av initiativtagarna till ett upprop som cirkulerar bland anställda inom koncernen. Ett av kraven är att staten ska trappa upp forskningen och resurserna kring klimatomställning av industrin.
– Det är viktigt att just staten tar ansvar för klimatet, och att det inte blir upp till företagen, annars finns inga garantier på att forskningen verkligen tillämpas eller att den kommer andra till del än det enskilda företaget.
Han är kritisk till hur Volvos tillverkning har sett ut hittills ur miljösynpunkt. Han anser att satsningen på bensinslukande stadsjeepar har fått företaget att göra stora förluster.
– Volvo har fortfarande ingen miljöbil. När Volvos jeepmodeller kom var det en stor succé, men i och med att miljökraven skärps och bensinpriserna stiger, är inte den typen av bilar gångbara.
Förstatliga Volvo
Förutom klimataspekten vill uppropets initiativtagare att jobben ska garanteras under minst en tvåårsperiod. Detta genom att korta arbetstiden till sex timmar och införa betalda vidareutbildningar. Kan inte företaget leva upp till kraven ser man helst att staten tar över ägandet.
Är det uppnåeligt?
– Ja varför inte? Staten borde ha intresse att ta över företaget för att säkra arbetstillfällen. Ett samhälle utan jobb är inget samhälle. Dessutom vore det i dagsläget en lönsam affär.
Facket kluvet
Han ser positivt på möjligheterna för industrin att ställa om till en mer klimatvänlig produktion, men är tveksam till om det kommer att ske så länge vinstintresset kommer i första hand.
– Vårt upprop kom i första hand till för att rädda jobben. Samtidigt vill vi rädda planeten.
Kaan Özsan räknar upp flera olika åtgärder som bränslesnålare bilar, ökad satsning på solceller och utbyggnad av kollektivtrafiken, som skulle minska koldioxidutsläppen, och samtidigt skapa nya arbetstillfällen.
Mikael Blohm sitter i styrelsen för IF Metalls verkstadsklubb på Volvo. Han har inte hört talas om Volvouppropet, men klimat och miljö är något som diskuteras mycket inom fackförbundet. I synnerhet som många medlemmar arbetar inom sektorer som troligen kommer att beröras av omställningar för att rädda klimatet.
Ingen motsättning
Samtidigt håller han inte med om den kritik som riktats från flera olika håll mot Volvos prioriteringar.
– Det är väl en sanning med modifikation. Suvarna som gjordes för den amerikanska marknaden fyllde en efterfrågan. På senare tid har det även skett ett utvecklingsarbete kring miljötänkande.
Trots det ser han ingen motsättning mellan aktivt miljöarbete och fackligt arbete.
– Vi måste lösa de här frågorna, både för klimatets skull och för att kunna behålla jobben. Jag tror inte det behöver finnas en motsättning där, snarare ser jag det som att man gör en omställning och öppnar upp för nya marknader inom industrin.
Hittills har runt 100 anställda skrivit på uppropet. Man har även hållit demonstrationer i Göteborg och Umeå.
IF Metall kräver statligt övertagande
För några dagar sedan gick även IF Metalls ordförande Stefan Löfven ut och krävde att staten skulle gå in för att äga Volvo PM och Saab Automobil.
– Vi vill att staten går in under en övergångsperiod för att säkra att jobben blir kvar i Sverige, säger IF Metalls pressekreterare Odd Guteland.
Hur övertagandet skulle gå till finns olika idéer om, men Odd Guteland säger att det skulle vara anmärkningsvärt om regeringen inte vidtog några som helst åtgärder.
– Många är beroende av Volvo och de politiska konsekvenserna skulle bli oerhörda om inget gjordes.