Kultur 11 mars, 2004

Wallersteins vision om vänstern duger inte

Vi lever i en övergångstid. Historien står inte på någons sida. Vad framtiden har i sitt sköte är avhängigt våra konkreta handlingar här och nu. Orden är samhällsvetaren och historikern Immanuel Wallersteins och fångar i ett nötskal budskapet i hans nya bok, The Decline of American Power – The U.S. in a Chaotic World. Titeln till trots utgör diskussionen om USA:s förändrade roll i världssystemet bara fonden till en långt mer komplicerad och trevande diskussion – den om vänsterns roll i samtiden.
The Decline of American Power är skriven i tre delar som var och en utgör en samling essäer och föredrag han hållit de senaste tio åren. I den första delen framlägger Wallerstein sin tes om att det kapitalistiska världssystemet är inne i ett avgörande krisskede och att USA:s nedgång som hegemon är en del av detta.
Den andra delen utgörs av en serie essäer som diskuterar diskrepansen mellan retoriken och verkligheten som kringgärdar några av vår tids stora diskussioner – millennieskiftet, globalisering, islam och demokrati. Den tredje och avslutande delen är ett försök att bena upp de olika alternativa vägval som vänstern står inför.
Alla avsnitten genomsyras av vad Wallerstein ser som vänsterns tredelade uppgift: den intellektuella uppgiften att kritiskt analysera verkligheten; den moraliska uppgiften att bestämma vilka värden vi ska prioritera samt den politiska uppgiften att bestämma hur vi konkret kan bidra till att skapa en annan värld.

Det kapitalistiska världssystemets 500-åriga existens går nu enligt Wallerstein mot sitt slut. Systemets möjligheter att ackumulera kapital minskar alltmer i takt med att dess strukturella begränsningar blottläggs. Wallerstein pekar framför allt på tre faktorer som begränsar kapitalets möjligheter att överskrida den nuvarande krisen. Den första gäller kostnaderna för arbetskraften. Den andra faktorn är miljöns begränsningar att hantera den skada den kapitalistiska produktionen åsamkar den. Skatternas ökande press på företagen utgör den tredje begränsande faktorn.
Man kan med fog ifrågasätta Wallersteins uppskattningar av hur lång tid kapitalismen kommer att befinna sig på sin dödsbädd. Jag vill erinra mig att marxisten Frigga Haug en gång krasst anmärkt att hon hade hört det förut och dess-utom liksom kapitalismen överlevt perioden ifråga. Men Wallersteins dragning åt matematiska uppskattningar är inte det väsentliga och vederlägger inte de generella dragen i hans analys av den historiska kapitalismen.
Det går emellertid inte att komma ifrån att hans förkärlek för att räkna på kapitalismens förväntade undergång blottlägger en viss problematik i hans analys. Han frånsvär sig själv alla anklagelser om att hans analys skulle vara mekanisk genom att hävda att han trots allt pekar på att framtiden ligger öppen och oviss. Dess utkomst är avhängig vänsterns praktiker. Samtidigt finns det deterministiska drag i hans analys såtillvida att han ofta betraktar skeenden som oundvikliga. När han till exempel analyserar den leninistiska vänsterns statsorienterade strategier världen över, konstaterar han att det var ett misslyckande och att det var en i princip ofrånkomlig utkomst av det kapitalistiska systemets logik. Det här tänkandet präglar även hans syn på att det är först nu i den slutgiltiga krisens timme som revolution blir en faktisk möjlighet. En större betoning vid klasskampens dynamiska inverkan på historiens utfall hade varit önskvärd, på gångna såväl som kommande skeendens möjligheter och inte dess nödvändigheter.

Vilka utmaningar ställer då den rådande konjunkturen vänstern inför? Wallerstein menar att det huvudsakliga problemet vänstern har att konfronteras med är att dess tidigare strategier oåterkalleligen har misslyckats. Den strategi han främst åsyftar är vad han kallar tvåstegsstrategin – att erövra stats-makten för att sedan förändra systemet. Likt träd i stormen, skriver Wallerstein, har dessa regimer antingen kuvats eller brutits. Vänstern undervärderade systemets styrka och övervärderade statens roll i detsamma. Det första man nu måste göra är således att ompröva sina analyser, eftersom de har kommit att utgöra det främsta hindret för en effektiv praktik. Han pekar vidare på att vänstern måste ge upp tanken på koordinerat centraliserat handlande och istället ta fasta på ”regnbågsallians”-tänkande och skapa bredast möjliga motståndsrörelse.
Wallerstein har en poäng i att vänstern konfronterar olika situationer och befinner sig i olika sammanhang världen över, vilket kräver sammanhangsbetonade analyser och strategier. Men han misslyckas samtidigt själv med att leva upp till detta. Han anser exempelvis att vänstern nu måste tvinga liberaler till att vara liberala och detta främst genom att kräva av dem att ta bort alla hinder för invandring. Men att kräva öppna gränser är inte en offensiv vänsterstrategi i dagens situation. Synade eller inte är liberaler trots allt liberaler.
Någonstans här menar jag att hans perspektiv leder honom helt fel och avtäcker djupgående brister i både hans analys och strategi. Det relevanta är inte att syna liberalerna för något de redan står för, utan att syna deras antirasistiska retorik genom att visa på de rasistiska konsekvenserna av deras politik. Liksom att syna deras feministiska retorik och visa på de antifeministiska konsekvenser deras krav får.
Vänstern måste kunna presentera ett konkret program för sina visioner. Den västerländska vänsterns program har de senaste decennierna allt mindre betonat socialiseringen av ägandet och mer kommit att lägga tonvikt vid åtgärder mot diskriminering och orättvisor grundade på kön och etnicitet. Det här, menar Wallerstein, utgör ett enormt steg framåt. Han anser att vänstern aldrig tillräckligt angripit den konkreta vardagliga realiteten i ett mångfald av ojämlikheter. Vi kan enas om att det är viktigt att minska klyftorna och införliva antirasistiska och feministiska strategier i våra program. Vad vi däremot inte ska acceptera är den avvägning som den liberalt orienterade vänstern vill få oss att göra, mellan en stark välfärdsstat (en statsorienterad vänster) och ett radikalt jämlikhetsprogram. Wallerstein konfronterar inte den här problematiken utan glider själv in i dess fälla, genom att betona att den statsorienterade vänstern genom sin centralistiska politik tenderat att sätta likhetstecken mellan jämlikhet och homogen identitet.

Wallersteins kritiska förhållningssätt gentemot staten får honom att förespråka att vänstern ska förhålla sig ”rent pragmatiskt” till den parlamentariska arenan, eftersom övertagandet av staten är en återvändsgränd.
Vänstern ska istället prioritera utomparlamentariska militanta aktioner för att mobilisera folkligt stöd. ”Inget dansande på gatorna när vi vinner valen”, skriver han. ”Vinst är endast en defensiv strategi”. Jag håller med om att den utomparlamentariska arenan är oerhört viktig för vänstern, ja rent av central. Men för det första kan inte det parlamentariska arbetet reduceras till ”en defensiv strategi”. En stor del av vårt problem är ju just att vi har ett alltför defensivt förhållningssätt gentemot den parlamentariska arenan.
För det andra är det parlamentariska arbetet centralt när det gäller kampen för ekonomisk demokrati. Wallerstein argumenterar för att vänstern måste kämpa för avvarufieringen av samhället och omforma företag och samhällsinstitutioner till icke-vinstdrivande verksamheter – vem som äger företagen är enligt Wallerstein inte det väsentliga. Men han verkar förbigå de demokratiska aspekterna av ägandet. Någonstans blir det också svårt att visualisera hur uppnåendet av ett icke-vinstdrivande ägande ska kunna gå till när Wallerstein i princip utesluter statsapparaten ur ekvationen.

Wallersteins vacklande position framgår också när han ska sätta ord på sin vision. Orden han använder är att han eftersträvar en ”relativt demokratisk och en relativt jämlik värld”. Förmodligen för att han anser att begrepp som socialism och kommunism bär på en alltför tung barlast. Men det duger inte. Det är helt enkelt inte acceptabelt. Vi är de facto en del av en rörelse som har förbättrat de konkreta villkoren för den breda arbetarklassen. Vi är en rörelse som faktiskt har kämpat och kämpar mot en ”mångfald av ojämlikheter”. Den rörelsen är den socialistiska rörelsen och det samhälle vi vill ha är ett socialistiskt samhälle. Att säga att vi ska kämpa för ”relativ demokrati och relativ jämlikhet” är inte att vara realistisk. Det är att vara defensiv. ”Jag är inte redo att ge upp dessa målsättningar”, skriver Wallerstein. Men han har redan gett upp för mycket. Inte desto mindre, kapitalismens kris öppnar ett fönster gentemot en annan framtid, en annan värld. Det är upp till oss att förvalta de möjligheter det erbjuder oss. Låt oss istället ta på allvar hans poäng om sammanhangsbetonade strategier och utforma en strategi utifrån den situation vi befinner oss i.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Krönika 19 november, 2024

En X-logotyp monterades upp på Twitters tak efter att Elon Musk tagit över företaget från de tidigare ägarna. Foto: Noah Berger/AP.

Användarna flyr X. Sedan valet i USA har miljontals användare och flera stora medier sagt upp sina konton och skapat nya på konkurrerande plattformar. Många motiverar flykten med att plattformen blivit ett så uppenbart verktyg till stöd för Donald Trumps presidentkandidatur. När ägaren Elon Musk nu blir en del av Trumps själva statsapparat så är det svårt att inte se X som något annat än ett rent propagandaorgan.

Jag förstår motivationen att lämna för att värna om sitt mående, och märker själv att den tid jag lägger på X (”alltihopa-appen”) inte är tid jag mår bättre av. Varje dag möts man av nya former av rasism, som verkar ha muterats fram på laboratorium.

Jag scrollar vidare genom reklam för mer eller mindre innovativa bedrägerier, där jag blir lovad rikedom om jag ger bort mina personuppgifter till en tecknad apa som smälter.

I Dagens ETC skriver Myra Åhbeck Öhrman att plattformen på sikt kommer att implodera om alla progressiva människor lämnar den. Detta då den högerextrema användarbasen frodas i konfliktsökande och lever på att skriva taskiga saker till folk- och opinionsbildare på vänstersidan. Om det inte går att skriva könsord till kulturskribenterna på Aftonbladet, vad ska de då ha plattformen till?

Men bilden hon målar upp stämmer inte längre. I dag skapar i stället allt fler användare sina egna trygga rum, fria från konfrontationer med den andre. Å ena sidan bortom användarens kontroll genom mer algoritmiskt kurerade flöden som Tiktok, å andra sidan genom självvald flykt till grupper och kanaler på Facebook, Discord och Telegram, eller premiumtjänster som Patreon och Twitch.

Om det inte går att skriva könsord till kulturskribenterna på Aftonbladet, vad ska de då ha plattformen till?

I de slutna rummen, på behörigt avstånd från ens fiender, kan man tryggt konsumera konfliktsökande innehåll där politiska motståndare trakasseras eller blir uthängda. Martin Hansson, också på Dagens ETC, skrev förra sommaren om en hel subkultur av män som bakom skärmen delar klipp på våld som utövas mot människor de av olika skäl (ofta rasism) tycker illa om.

Vår tids näthöger söker alltså inte själva konflikt, utan låter sina influerare spela ut deras politiska konflikter och kamper. En hejarklack på behörigt avstånd från andra människor. Näthat på entreprenad.

Därför gör det mig besviken att det alternativ som lagts fram av progressiva för att hantera förändringarna av X har varit att backa in i ett eget kuddrum. Kravmärkta plattformar som Mastodon och Bluesky har lyfts fram som alternativ för den som vill fortsätta konsumera korta textposter med gott samvete. Stämningen på båda har av evangelisterna beskrivits som ”Twitter före Musk”.

Min poäng är inte att det är fel att lämna X, eller för den delen logga ut och kasta telefonen i kanalen. Men vi bör inte ha några illusioner om att den radikala högern skadas av att bli lämnad i fred. Den fungerar inte bara bra i isolering: slutenhet och vikänsla är deras politiska kärna.

Vi till vänster måste däremot fundera kring vad vi gör när vi skapar våra egna slutna rum. Jag tror inte att vi progressiva hör hemma där. Snarare har vi en skyldighet att inte fly till platser fria från människor som tänker annorlunda.

Så om man inte mår bra av att vara kvar på X så finns bättre alternativ än kloner för liktänkande. Det kanske i stället är dags att skriva insändare i lokaltidningen, prata mer med grannar och kollegor, eller börja podda och skicka nyhetsbrev till nya publiker.

Låt det förfall Elon Musk satt i gång leda dig till något produktivt i stället för att ta den bekväma vägen ut. Jag själv blir nog, i min dumhet, kvar.

Kultur 19 november, 2024

Fascismens ansikte har mjölkmustasch

Centralfigur. Benito Mussolini (mitten) och medlemmar ur det italienska fascistpartiet i Rom den 28 oktober 1922. Foto: AP.

Den nya biografin över Mussolini är högklassig infotainment om den monumentala ensamheten på samhällspyramidens topp. Men den som vill förstå hur fascismen lyckades ta Italien med storm gör bäst i att läsa moderna ekonomer.

Efter att ha läst Maurizio Serras Mysteriet Mussolini (Fri tanke, 2024) så kommer jag alltid se det där breda tjurhuvudet och den stålblanka blicken med en liten löjlig mjölkmustasch under. Mussolini hade nämligen en känslig mage, och oavsett om han satt med Hitler i en ölkällare eller vid skrivbordet under sina långa arbetspass, klunkade han i sig mjölk och yoghurt.

Ofta är detta en stor njutning vid läsningen av välskrivna biografier över diktatorer: revären lossnar, uniformen trillar av och blottar en barnunge. I Mussolinis fall med ibs.

Mussolini är på många sätt den mest intressanta men också minst förstådda av 1900-talets diktatorer. Son till en syndikalistisk hovslagare, och en brinnande revolutionär i den italienska arbetarrörelsen. Två årtionden senare: Hitlers stora förebild, imperialist i Etiopien och känd för att hälla ricinolja spetsad med frätande syra i sina meningsmotståndares strupar.

Samtidigt är Mussolini paradoxal: hans brist på blodtörst är omvittnad, han hade inte smak för Lenins abstrakta våld i form av massvält, han vämjdes av den tyska antisemitismen och tog emot tusentals judiska flyktingar fram till 1938. I slutet av sitt liv satt han i Salórepubliken och översatte Stendal. Mussolini var kort sagt något annat än Stalin och Hitler. Ja, rentav än den puckelryggige förförare som Thomas Mann framställer i novellen Mario och trollkarlen (1930) – troligtvis det mest stilbildande porträttet av Mussolini. Där en illusionist får en småstad att följa hans befallningar när han slår med sin ridpiska.

Maurizio Serra har ett gediget cv bakom sig. Diplomat, medlem av franska akademien och Goncourtprisvinnare. Mysteriet Mussolini – i fin översättning av Sofia Warkander – är en gedigen lunta på 522 sidor där författaren gått till leggen. I förordet påstår Serra rentav att boken inte är en traditionell biografi, utan ett försök att ”blottlägga ett mysterium”.

Mångsysslare. Maurizio Serra är en italiensk författare, diplomat och ledamot av Franska akademien. Mysteriet Mussolini är den första av hans böcker som översätts till svenska. Foto: Bruno Klein.

Nåväl, paradoxal var han nog – men något mysterium framstår Il duce knappast som. Och nog är det en ganska traditionell biografi: den påminner om ett shakespeareskt kungadrama där protagonisten gör allt för att klamra sig fast vid makten. Och så till slut står han där och ropar ”ett kungarike för en häst”. I Serras tappning blir diktatorn nermejad med sin älskarinna av kommunistiska motståndsmän. The End i bloddrypande bokstäver.

Med detta sagt är Mysteriet Mussolini finfin idéhistorisk infotainment, kryddad med militaria. Det Serra gör så bra är att han lyckas betrakta fascismen bakifrån, från 1800-talets horisont. För det man bör komma ihåg är att Mussolini formade fascismen som en klump obearbetad lera – han var inte bara störst, utan först. Samtidigt framstår hans projekt som en kulmen av seklets stridslystna individualism, företrädd av Nietzsche, Wagner och Le Bon, populär inom både arbetarrörelsen och högern. Diktatorn var den som bestyckade tron på den ensamma individen med tunga vapen.

Mussolini börjar sin bana som skribent och tidningsmakare för den revolutionära arbetarrörelsen. Men i slutet av första världskriget sker en vändning och han börjar drömma om en ”nationell revolution”. 1922 sker svartskjortornas ”marsch mot Rom” och Mussolini tar makten ett decennium före Hitler. 1935 invaderar han Etiopien av imperialistiska – snarare än koloniala – skäl och förebådar på så sätt tredje rikets idé om ”Lebensraum”. Även raslagarna är han först med att införa 1938 – trots att han troligen inte var rasist. Här får man lust att vända på Marx gamla uttalande om att historien upprepar sig: först som fars, sedan som tragedi. Hitler beundrade honom ända in i krigsbunkern, men själv kände Mussolini vämjelse inför den österrikiska barbaren.

På ett liknande sätt slås man av fascismens paradoxala förhållande till folkmassan. Stigen ur en genuin folkrörelse, men med målet att ställa den ensamma individen i centrum. Mussolini är på många sätt den som gick längst i denna strävan. Runt honom fanns inte ens någon Goebbels eller Himmler, inte någon Pétain eller Brasillach. Bara han – diktatorn allena. Serra skulle aldrig vulgarisera sin text med paralleller till samtida högerpopulister, men själv kan jag inte låta bli. Jag ser Trump framför mig med sina urdruckna colaburkar och monumentala ensamhet i ovala rummet. Talar vi bara om rasismen, bigotteriet, ”elakheten” kommer vi aldrig att förstå fascismens ideologiska dna. Den aggressiva individualismen – sprungen ur 1800-talet – är dess starkaste gen.

Den som vill förstå hur Mussolini kunde nå sina politiska framgångar bör i stället söka sig till historiematerialistiska analyser.

Men även om Serra med bravur lyckas blottlägga fascismens ideologi så innehåller Mysteriet Mussolini få ledtrådar till diktatorns politiska framgångar. Gång på gång upprepar författaren att Mussolini ”ljuger” och ”intrigerar” sig till tronen. Som läsare får man nästan känslan av att Serra delar Mussolinis syn på makten: folkmassan är en lättledd skock, homo homini lupus. Så såg också Thomas Manns borgerliga analys av Mussolini ut i Mario och trollkarlen. Varför kunde diktatorn förleda en hel stad? Jo, för att ”folket” är just den där dumma massan som Le Bon beskrev (och Mussolini inspirerades av).

Det duger inte. Den som vill förstå hur Mussolini kunde nå sina politiska framgångar bör i stället söka sig till historiematerialistiska analyser: från Arthur Rosenbergs Fascismen som massrörelse till Clara E. Matteis Kapitalets ordning. De visar att Mussolini blir framgångsrik först när han börjar förespråka åtstramningspolitik, avskaffande av 8 timmars arbetsdag och nedskärningar i socialförsäkringarna. Då ansluter sig högerns teknokrater, och fascisterna blir borgerlighetens ”bruna svans”. Det är inte med hjälp av någon ”masspsykologi” som fascismens svarta fana placeras permanent i parlamentet, utan Alberto de Stefanis ekonomiska reformer 1923. Som avskaffar efterkrigstidens progressiva beskattning och olycksfallsförsäkringar.

Läs mer

Om de Stefani kan man dock inte lära sig någonting av Serra – han nämns bara vid ett tillfälle som en ”respekterad ekonom”. Gång på gång poängterar Serra också att Mussolini inte trodde på en ”fri marknad”, och att hans själ därför var ”socialistisk”. Det är en ren villfarelse: kapitalet har väl för sjutton andra ideologier än manchesterliberalismens. Till exempel corporate welfare. Mellan 1927 och 1930 fördubblades vinstkvoten i Italien. Det kan man inte heller läsa sig till hos Serra – trots att det är helt centralt om man vill förstå Mussolinis framgångar.

Detta gör att Mysteriet Mussolini ter sig mera mystisk än vad den borde vara. I boken träder Mussolini in i atlasfodrad pellerin och silverkrycka, förför folket med sin metalliska röst, och lämnar scenen hastigt för mjölkkylen. Lika förhäxande som en trollkarl, lika svårtydd som en hieroglyf. Bakom ridån förblir hans armé av teknokrater.

Ledare 18 november, 2024

Du sköna nya Sverige

Kylie Jenner på röda mattan i Los Angeles den 19 oktober. Foto: Jordan Strauss/Invision/AP/TT.

Att fylla unga kvinnors läppar har blivit ett säkert sätt att fylla plånboken. Själv har jag ett annat begär – en vård som tar hand om de sjuka.

För tio år sedan spreds en utmaning på nätet under titeln #kyliejennerchallenge. Den gick ut på att fans sög luft ur shotglas eller flaskor i flera minuter, för att efterlikna Kylie Jenners plutiga läppar. Den resulterade sexiga svullnaden ledde inte sällan till bestående skador, och en amerikansk plastikkirurg liknade hemmabehandlingen med att ”slå dig själv på käften eller dunka ansiktet mot en vägg”. 

Kylie Jenner själv kommenterade fenomenet med att hon inte ville uppmuntra andra tjejer att se ut som hon. Samtidigt är hon medveten om att det är precis vad en stor andel av hennes knappt 400 miljoner följare vill. (Vilket är vad som gjort henne till miljardär).

Förra torsdagen presenterade Inspektionen för vård och omsorg en granskning av verksamheter som genomför estetiska injektioner eller kirurgi. Granskningen visade på omfattande säkerhetsbrister. Allmänläkare eller personal utan legitimation har utfört ”kirurgiska ingrepp så som ögonlocksplastik, armplastik, bukplastik, ansiktslyft och Brazilian Butt Lift (BBL)”. I flera fall har patienter fått allvarliga skador, inklusive enstaka dödsfall. Bristerna grundas enligt myndigheten i vissa fall på bristande kompetens, i andra fall systematiskt fusk. Som en konsekvens har IVO åtalsanmält 38 personer som gjort ”grova avsteg från gällande lagstiftning”.

Bara en dag senare kom en angränsande nyhet – unga kvinnor söker mest vård i de digitala vårdapparna. Lättare oro och stress var den vanligaste besöksorsaken, följt av hud- och hårproblem. Kry och Min Doktor påstår att de avlastar den övriga vården, medan den samlade expertisen vittnar om något annat. Apparnas överbehandling av friskare patienter pressar regionernas redan skrala kassor och tränger därmed undan patienter med större behov.

Apparnas överbehandling av friskare patienter pressar regionernas redan skrala kassor och tränger därmed undan patienter med större behov.

I Inne i spegelsalen (Nordstedts, 2021) kopplar Liv Strömqvist ihop längtan efter Kylie Jenners vackra (injicerade) läppar med den fransk-amerikanska filosofen René Girards teori om mimetiskt begär. Teorin går ut på att människan – utöver behov som hunger – inte vet vad hon önskar. Vi vill därför ha det andra har, ofta utifrån förebilder med hög status. Enligt Girard har effekten exploderat i vårt moderna konsumtionssamhälle, där moralsystem inte längre styr vad vi ska och får begära. Begärskopiering kan därför användas för att sälja i princip vad som helst.

Någon skulle kanske rikta udden mot unga kvinnors fåfänga. ”Unga kvinnors divalater sabbar svensk sjukvård”, skriver Expressens ledarredaktion (18/11), och frikänner därmed både de skrupellösa vårdbolagen och de i bästa fall naiva politiker som infört systemet.

Jag tycker att det är mer intressant att rikta blicken mot ett annat mimetiskt begär – den status som kan köpas för mycket pengar. I ett system där det är lätt att sko sig på att injicera botox med smutsiga nålar eller behandla hudproblem i storstäderna, har den enes möjlighet att köpa en sportbil eller åka till sitt andra sommarhus i Marbella, prioriterats framför andras cancerbehandlingar. 

Ivo vill växla upp tillsynen av skönhetskliniker, men menar att det inte kommer vara tillräckligt. Oseriösa aktörer har nämligen möjlighet att starta upp nya verksamheter i andra namn, eller på olika sätt hålla sig från tillsynsmyndigheten. Men marknaden ska som bekant vara ”fri”.

Läs mer

En supermajoritet av det svenska folket är mot vinster i välfärden. Trots detta har marknadsfundalism och mäktiga lobbykrafter säkerställt att Krys vd och grundare Johannes Schildt lyckats omvandla våra skattepengar till en privat förmögenhet som placerar honom bland Sveriges drygt 500 miljardärer.

Den som vill göra sig en hacka kan förstås lukta sig till unga kvinnors osäkerhet, för att tjäna pengar på hälsofarliga injektioner och onödiga nätläkarbesök. Vi må ha fått fylligare läppar och bättre hy – men nåde oss den dagen vi blir sjuka eller gamla.

Rörelsen 18 november, 2024

Mansbojkotten visar att vi kvinnor ännu har sista ordet

Kvinnor i Argentinas huvudstad Buenos Aires demonstrerar mot det amerikanska beslutet att avskaffa den federala rätten till abort. Foto: Natacha Pisarenko/AP.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Inget sex, ingen dejting, inga giftermål och inga barn. Så ser framtiden ut för de män som röstat på republikanerna i USA – åtminstone om man ska tro den nya rörelsen som fått kraft i landets sociala medier.

Rörelsen heter 4B och har sitt ursprung i Sydkorea, där den startade som en protest mot ojämlikhet och våld mot kvinnor. Förkortningen beskriver de fyra buden man ska följa i rörelsen, där ”B” ungefär betyder ”nej” på koreanska. Buden är ”bisekseu”(inte ha sex med män), ”biyeonae” (inte dejta män), ”bihon” (inte gifta sig med män) och ”bichulsan” (inte skaffa barn).

Kvinnorna som propagerar för rörelsen poängterar att om män ska rösta emot kvinnornas rättigheter, så vill kvinnorna inte längre ha med männen att göra. Frågan som får mest rum i det amerikanska sammanhanget är aborträtten. Det var 2022 som den av Trumptillsatta amerikanska högsta domstolen röstade i majoritet för att upphäva Roe v Wade, domstolsbeslutet från 1937 som innebar att kvinnor hade konsitutionell rätt till abort. I och med att beslutet revs blev det upp till varje delstat huruvida abort skulle förbjudas eller inte.

När kvinnorna strejkade för jämställdhet på Island år 1975, genom att vägra att utföra något arbete, deltog 90 procent av Islands kvinnor.

Donald Trump har själv nekat att han vill införa nationellt förbud mot abort. Han har uttryckt stöd för abort i vecka 15, såväl som i situationer som våldtäkt, incest eller medicinska skäl.

Detta är dock inget som märks i debatten, eller som hans väljare verkar höra. Det hjälper inte heller att Trump sprider skräckpropagande där han påstår att demokraterna utför abort efter själva födseln. Inte heller hjälper hans personliga åsikt när Roe v Wade är upphävd. Nu har 14 delstater gjort kraftiga inskränkningar i aborträtten. I delstaten Florida är abort förbjudet efter vecka 6, utan undantag.

Nej, de hjälper inte att USA:s nya president hävdar att han är för abort. I efterspelet av valet blir Trumpanhängaren och nynazisten Nick Fuentes viral med tweeten ”Din kropp. Mitt val. För evigt”. Kvinnor rättigheter inskränks, hjälplöshet börjar gro. Kanske kan 4B ge kvinnor en känsla av auktoritet, ett sista sätt att bevisa att de fortfarande har makten över sin egen kropp. Som Tiktok-användaren Tera Chantelle sa i en video om 4B: ”Vi har makten att göra idioter lika utrotade som dinosaurier.”

Läs mer

Men den faktiska inverkan på 4B är oklar. De källor jag har hittat hävdar att rörelsen har 4 000 följare i Sydkorea. Man kan anta varför de inte är fler – för innebär inte rörelsen att kvinnor har sex och bildar familj för männens skull, inte sig själva? När kvinnorna strejkade för jämställdhet på Island år 1975, genom att vägra att utföra något arbete, deltog 90 procent av Islands kvinnor. Men att arbeta och att älska är ju två olika saker.

Inrikes/Nyheter 18 november, 2024

Få arbetare i politiken, visar ny studie

Johan Pehrson, tidigare arbetsmarknadsminister och utbildad jurist, gjorde en dags ”praktik” på Aros Pizzeria i Västerås i januari 2023. Foto: Jonas Ekströmer / TT.

Medan kvinnor, invandrare och unga fått en tydligare plats i svensk politik lyser arbetarna alltjämt med sin frånvaro, enligt en ny studie. Det har påverkan på politikens innehåll, menar professor Johanna Rickne.

– Väldigt få med arbetarklassjobb tar sig in i politiken, i nästan alla länder, säger Johanna Rickne (bilden), professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Tillsammans med statsvetaren Olle Folke står hon bakom en ny studie med titeln The class ceiling in politics, som undersöker frånvaron av personer med arbetarbakgrund i svensk politik.

– Det är slående när vi jämför med både kvinnors, ungdomars och utrikesföddas underrepresentation, som alla blivit bättre under samma tid. För arbetarklassjobb är utvecklingen nästan platt, säger hon till Flamman.

Studien visar att underrepresentationen är värst på riksdagsnivå, där bara 13 procent av ledamöterna mellan 1973 och 2018 hade arbetarbakgrund, jämfört med 50 procent av den röstberättigade befolkningen.

– Vi har jämfört andelen som har arbetaryrken på alla dessa nivåer. Det är ett lågt antal från början, och sjunker gradvis för varje nivå.

Bland riksdagspartiernas folkvalda är andelen arbetare högst i Sverigedemokraterna, följt av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. I de fyra borgerliga partierna är andelen betydligt lägre – men allra lägst är den i Miljöpartiet.

Rebecka Forsberg (bilden) är ett undantag. Hon är språkrör för Grön ungdom, och uppväxt i en arbetarstadsdel i Frölunda i Göteborg

– Farsan har jobbat som fotograf hela sitt liv, både som anställd och egen, men aldrig pluggat vidare. Morsan var förskollärare, tills hon inte pallade med det längre och startade en fotvårdssalong, berättar hon för Flamman.

Till skillnad från många partikamrater har Rebecka Forsberg inte läst vidare efter gymnasiet, utan arbetat som ledsagare och butiksbiträde innan hon valde att utbilda sig till målare. Hon hann med knappt två år som lärling innan hon blev vald till språkrör, och planerar att fortsätta med utbildningen i framtiden.

– Jag kan fortfarande inte göra armhävningar, för att mina handleder blev så fuckade på den korta tiden. Det sitter i mig hela tiden, säger hon.

Socialdemokraterna har inte gjort en analys av vad som faktiskt händer när arbetare inte är med i beslutsrummen.

– Det är en sak att förstå i teorin vad det innebär att ha ett yrke som sliter på kroppen, men en annan att göra det åtta timmar om dagen varje vecka.

Enligt Johanna Rickne har politikers bakgrund en stor inverkan på vilken politik de står för.

– Vi har data på vad politiker tycker i olika frågor, och det är tydligt att det påverkar om ens föräldrar är arbetare eller inte. Att själv vara arbetare skiftar dina åsikter ytterligare.

Rebecka Forsberg beskriver sitt eget stora projekt som att föra in mer klassanalys i Grön ungdom och Miljöpartiet. Samtidigt är hon tveksam till att problemet kan lösas genom att bara se över vilka yrken som finns på valsedlarna, och beskriver en ”fetischisering” av arbetare inom de rödgröna partierna.

– Det känns som att Socialdemokraterna i dag ser arbetare som något som ska kvoteras in för syns skull. Man har inte gjort en analys av vad som faktiskt händer när arbetare inte är med i beslutsrummen, säger hon, och fyller sedan i:

– Det var samma i mitt parti, när jag berättade att jag skulle söka till målare. ”Det kommer se snyggt ut på valsedeln”. Tror du på riktigt att jag väljer yrke för att kunna kokettera med någon slags status?

Hon menar att ett större problem är att arbetare hindras från att delta i det politiska arbetet, och lyfter bland annat behovet av kontakter och nätverk. Hon berättar också att hon under sin tid i kommunpolitiken förlorat ”flera tusen” på att kommunens system för ersättning för förlorad arbetstid inte var anpassat för timanställda. Även den egna partistyrelsens fredagsmöten har varit ett problem.

– Inte konstigt att vi har så märklig representation, om man inte ens tänkt tanken att anpassa arbetet till de som inte kan ta ledigt en hel fredag.

Förutom att jämföra andelen arbetare i riksdagspartierna tittar studien också på politikernas band till den organiserade arbetarrörelsen, vilket i studien definieras som att ha haft betalda uppdrag för ett fackförbund vid något tillfälle efter 1985. Där ligger Sverigedemokraterna lägre än både Vänsterpartiet och Socialdemokraterna – samt Liberalerna.

– En stor del av arbetarna inom dagens politik finns inom SD, men trots det är andelen med facklig bakgrund jättelåg, säger Johanna Rickne, och lägger till:

– Vad kommer det innebära för den politik som bedrivs?

Inrikes 16 november, 2024

Regeringen gör livet jävligt för flyktingar

Jimmie Åkesson lämnar Migrationsverkets förvar i Åstorp efter en presskonferens med Sveriges dåvarande migrationsminister Maria Malmer Stenergard. Foto: Johan Nilsson/TT.

”Effektivisera återvändandet”. Så motiverar regeringen sin nya lagändring, där preskriptionstiden för utvisningsbeslut förändras.

Lagändringen innebär att den som fått avslag på sitt uppehållstillstånd men stannat kvar i Sverige inte längre kommer ha möjlighet att ansöka om det igen, förrän personen lämnat landet och preskriptionstiden löpt ut. Motivet bakom förslaget är att se till att personer med utvisningsbeslut faktiskt tar sig härifrån.

Högerregeringen säger sig vilja stärka incitamenten att lämna Sverige. I praktiken innebär det att göra det riktigt jävligt för människor att komma hit – så pass att det trumfar de faror och svåra livsvillkor som driver människor från hem och familj.

Flyktinggruppernas riksråd (FARR) betonar i sitt utlåtande om förslaget att det främst riskerar att leda till att människor fastnar i papperslöshet. Det finns många orsaker till att en person med utvisningsbeslut stannar i Sverige. Att preskriptionstiden är fyra, och inte fem år, är inte en av dem. Behöver det nämnas att utredningen bakom lagändringen inte innehåller något faktaunderlag som pekar på att reformen faktiskt skulle leda till ökat återvändande?

Vanligt är i stället att utvisningen helt enkelt inte går att verkställa för att mottagarlandet inte kan eller vill ta emot personen. Eller ännu vanligare: att riskerna med att återvända är långt värre än att leva ett liv i papperslöshet i Sverige.

Förslaget vore givetvis bara ett i raden av beslut som syftar till att kringskära människors möjlighet till ett drägligt liv, som Tidöpartierna kan ta åt sig äran för. Det är inte fråga om signalpolitik – lagförändringar, som den förra året om höjt krav på inkomst för att få arbetstillstånd, får hårda konsekvenser för en stor grupp människor.

Och även på andra, mer ljusskygga områden, flyttas högerns positioner fram (även av oppositionen). En tendens vi har lagt märke till är att det blir vanligare att det är mammorna i papperslösa familjer som sätts i förvar. Eftersom barn inte får hållas fängslade mer än en kort tid – förvaren är inget annat än fängelser – har det oftast varit papporna som blir inlåsta, men detta tycks alltså vara på väg att förändras.

Läs mer

Ett annat exempel såg vi efter en demonstration som hölls utanför förvaret i Märsta nyligen. Personalen nekade då tre barn som rest långt för att besöka sin mamma som sitter inlåst. Orsaken var att de ”riskerade att störa ordningen” på förvaret, eftersom att de kom i sällskap med en vuxen som deltagit i demonstrationen. Barnen och mamman är bara några av dem som får betala priset för den politik som vill straffa människor som försöker ta sig till Sverige. Förmodligen ska detta ses som ytterligare sätt att ”effektivisera återvändandet”.

Men inget nytt under solen. Det är viktigt att vi uppmärksammar när repressionen hårdnar och människors livsvillkor medvetet försämras. Å andra sidan vet vi redan tillräckligt. Det är hög tid att inse att vi inte kan förlita oss på någon regering oavsett färg. För att verkställa den politik vi vill ha ligger ansvaret hos oss, och i det har vi bara varandra. Det är hög tid att organisera sig. Vårt arbete fortsätter och vi behöver allt stöd vi kan få. Ingen är fri förrän alla är fria!

Kultur 16 november, 2024

Gråt inte över vägföreningen – organisera er!

I sin roman spårar Elise Karlsson stunden då svensken övergav föreningskunskapen. Foto: Elvira Glänte.

Romanen ”Det finns liv här” skildrar ett förlorat Sverige – som snart kan vara tillbaka, vare sig vi vill det eller inte.

Är du bra på att samarbeta med dina grannar? Kanske det, men troligen hade du varit ännu bättre på 1970-talet. Det hävdar i alla fall både min juridiklärare och författaren Elise Karlsson, som i sin roman Det finns liv här (Natur & kultur, 2024), skildrar Rinkeby under den ovan nämnda tidsperioden.

I Karlssons bok lever karaktärerna i gemenskap. När de inte engagerar sig i Hyresgästföreningen, studiecirkeln eller demonstrationen så umgås de med varandra på på innergårdarna i det nybyggda miljonprogrammet. Alla känner alla, barn spontanleker med varandra. Som läsare sugs jag in i ett varmt, gult ljus, långt ifrån twitterkrig och gentrifieringsmedvetna brf-styrelser.

Vad har hänt? Min lärare säger: ”Svensken har tappat föreningsvanan!”

Det säger han i en juridisk kurs i vägföreningar som jag går genom mitt dagjobb som fastighetsförvaltare, där jag representerar min arbetsgivare i en mängd vägföreningar. Vad är en vägförening ens? Det är en förening för fastighetsägare med syfte att ta hand om den gemensamma vägen när det offentliga av olika skäl inte står för vägunderhållet. Över kaffe och vetebröd diskuterar man typer av makadam, frekvens på snöröjning och om det är värt att höja årsavgiften med 100 kronor för att ha kvar gatubelysningen.

För var ska svensken i dag lära sig att renskriva ett protokoll? Partier och intresseorganisationer har under lång tid tappat medlemmar.

Låter det torrt? Glöm det. I mitt arbete häpnar jag ständigt över alla känslor som spelas upp – allt på grund av en ynklig grusväg. Hat, förtvivlan, lidande. En sur gubbe stämmer föreningen för att styrelsen tog 500 kronor ur kassan för att bekosta korvgrillning efter städdagen. En luttrad småbarnsmamma sätter upp en bom för den gemensamma infarten tills alla har betalat. Alla bråkar, ingen begriper hur det ska gå till. Ingen förstår hur man justerar protokollet eller sköter röstlängden. Styrelsen avgår, grannar stämmer varandra.

Låt mig vara tydlig: Några hundra meters asfalt är en existentiell fråga.

I slutet av Det finns liv här anas fortsättningen. Ungdomarna vill inte längre engagera sig i ortens SSU-förening eller den marxistiska bokcirkeln. I stället ska de satsa på sig själva, tjäna pengar och ha dyr kostym. Helt i linje med vad Abba-Frida käckt säger i Svenskt Näringslivs kampanj ”Satsa på dig själv”.

Karlssons roman ger perspektiv på tårarna som faller över grusvägen. För var ska svensken i dag lära sig att renskriva ett protokoll? Partier och intresseorganisationer har under lång tid tappat medlemmar.

Läs mer

I samhället som kommit ur det skifte som Karlsson målar upp vill allt fler bo i en kommun med låg skatt, och röstar därefter. Utifrån det jag har sett tror jag dock att de allra flesta egentligen, oavsett politisk färg, hellre betalar några kronor extra för att kommunen ska sköta vägeländet åt dem. Framöver kan det dock bli en sällsynt lyx. Generellt sett har vägföreningar tidigare främst funnits på landsbygden. Dock har det skett ett skifte i det tysta. Kommunen rullar allt mer tillbaka sin närvaro. I stället använder de sig av sin rätt att tvinga invånarna att bilda vägförening. Nya stadsdelsområden planläggs rentav utifrån att de boende själva ska sköta trottoarerna.

Detta är inte för att kommunen tror att vi tycker om att samarbeta, utan för att spara pengar. Med det tuffare ekonomiska läget och minskade födelsetal kommer vi att se en utveckling där medborgarna själva kommer att behöva ombesörja allt fler domäner i livet. Det blir inte längre givet att kunna lägga farmors dagliga promenader eller förskolans städdagar på entreprenad.

Svensken kommer alltså att tvingas att bli föreningsvan igen. Men kanske är det inte så hemskt som vi tror. Kanske blir samhället till och med bättre av att vi förstår att vi behöver varandra.

Kultur 15 november, 2024

”Jag ska aldrig dö”

Vilken blir sista gången man festar skallen av sig, sista dagen på jobbet och sista gången man ligger med någon? Ann Ighe ser en varm dokumentär om när punkarna nått pensionsåldern.

Den hör inte till soundtracket i Micke Westerlunds lilla fina film Reträtt: Punk, pension och reflektion som nu finns på SVT. Ändå går jag omedelbart och sätter på Dr Zekes ”Jag ska aldrig dö” från sent 1970-tal när jag har tittat klart. Det tycker jag ni också ska göra. Texten går så här:

”Du har väl hört hur snacket går
Man blir äldre år från år
Det är ingenting att göra åt
Det är bara att låta åren gå
Sen så är det dags att kila runt hörnet
För alla ska vi ju den vägen vandra
Man blir så jävla förbannad
Dom kan väl hålla sin skit för sig själva
Det är ingenting för mig

Jag ska aldrig dö!”

Spelas i dokumentären gör däremot Ebba Gröns ”Vad ska du bli”, och Rågsved är filmens hemma. Filmaren Westerlund tittar själv in i kameran och konstaterar, med en blandning av lakoniskt tonfall och förvåning, att nu är han pensionär. Hur fan gick det till? Vad gör man nu? Det han ser runt om sig, hos sina vänner och gamla kärlekar är både allmängiltigt och, som allas våra liv, speciellt.

Ja, hur gör man då, hur lever man igenom en episkt obekväm pensionsavtackning på Posten efter 37 år?

Filmen börjar i blottade mansarslen, mopeder, glädje, mellanöl och jeans. För mig som föddes så sent 1960-tal är det ett lätt igenkännligt 1970-tal. Skivbackarna är välfyllda och ofta med på bild, liksom furumöblerna. Polarna heter ”Micke”,”Kurre” och ”Hasse”. Med stillbilder och tidiga filmklipp får vi hänga med till den förort som har en särskild status, som en av punkens födelseplatser. Hur mycket jag själv än uppskattar detta punkens kulturarv ser jag också värdet i att filmen påminner om den tidens sociala problem i allmänhet; sårbarheten för alkohol och droger drabbade somliga hårt, även om, som Klarin Gullström säger i filmen, det nog var ”en otroligt gynnsam tid att vara ung”.

Men filmen stannar vare sig i 70-talets betong eller i dess varma kollektiv, utan fortsätter att med förundrade ögon beskriva hur de flesta i gänget – de som överlevde – nu bor på landet. De första bilderna visar ungdomar som tror och känner att nu lyfter de från marken, nu hittar de sina egna, självvalda gemenskaper. Filmbilderna från i dag låter samma människor berätta om känslan av att nu se världen fortsätta att förändras, men kanske känna sig själva bromsa in. Står de rentav still?

Lite fragmentariskt blir det allt – vad gjorde filmarens pappa i bild? Säkert missar vi som inte är en i gänget en del av djupen Westerlund vill förmedla, men jag är övertygad om att man inte behöver vara gammal punkare för att känna igen sig i funderingarna över vilken gång som kommer att vara den sista; sista gången man kommer upp på hästen, sista dagen på jobbet, sista gången man ligger med någon.

Ja, hur gör man då, hur lever man igenom en episkt obekväm pensionsavtackning på Posten efter 37 år? Hur orkar man gå vidare om både en pappa och en bror tar livet av sig? Att hunden som man skulle leva ihop och åldras med dör? Man begraver den, som Klarin Gullström gör. Man låter barnbarnen sjunga en sång, och man fortsätter att promenera. Fortsätter, som det heter i ”vad ska du bli”, att vara rebell. Kanske är det det som är själva levandet.

Finast blir filmen när grabbarna – jag menar farbröderna – hjälper varandra med ögondropparna och pratar om att det gör ont när man tar sprutor.

Reträtt erbjuder inte någon samlad filosofi, ingen djuplodande rådgivning till oss som tassar i fotspåren efter gänget från Rågsved. Men den känns rimlig, som glädjen hos en punksingel. Ta det lugnt. Ha kul. Sluta knarka i tid. Planera inte så mycket. Ta dagen som den kommer. Fortsätt att vara vänner. Och glöm för fan aldrig bort var du kommer ifrån.

Inrikes 15 november, 2024

Ny rapport granskar ”omvänd antirasism”

Stort polisskydd under en SDU-demonstration ”mot svenskfientlighet” i Göteborg 2011. Foto: Adam Ihse/Exponera/TT.

Svenskfientlighet: finns det? I en ny rapport har forskarna Tobias Hübinette och Peter Wikström följt begreppets resa, från gammal unghöger via nynazism, ända in i maktens högsta korridorer.

Tobias Hübinette, forskare vid Karlstads universitet, minns tydligt första gången han stötte på ordet ”svenskfientlighet”.

– Det var Salemmarscherna under nollnolltalet. De körde stenhårt med det då.

De årliga nazistdemonstrationerna, till minne av den mördade vit-makt-trummisen Daniel Wretström, arrangerades ”mot det urskillningslösa svenskfientliga våldet”.

Trots att den sista marschen ägde rum år 2010 har begreppet levt vidare: tidigare i år menade jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L), i ett svar till Tobias Andersson (SD), att varken hon eller regeringen ”ifrågasätter förekomsten av svenskfientlighet”.

I rapporten ”Idén om svenskfientlighet”, utgiven av tankesmedjan Arena Idé, granskar forskarna Tobias Hübinette och Peter Wikström från Karlstads universitet begreppets historia. De menar att idén om svenskfientlighet under 2010-talet normaliserats i politiken och media, från att ha grott i små högerextrema kretsar. Man visar bland annat detta genom att ha undersökt tidningsartiklar från 1995 och framåt, där begreppet totalt förekommit 828 gånger, varav 83 procent efter 2010.

– Vi menar att det de gör med problemformuleringen är att skapa en omvänd antirasism, säger Peter Wikström.

Han pekar på ett svenskt debattklimat där antirasismens analys och språk varit dominant. Enligt honom är begreppet en strategisk motpol till ord som ”främlingsfientlighet”.

– Man kan inte legitimera främlingsfientlighet i Sverige, men man kan legitimera att gå i försvar mot en svenskfientlighet. Det blir tydligt men inte laddat på ett sätt som inte platsar i finrummen, som att prata om en ”antivit rasism”, trots att det avser samma sak.

En av de första att använda termen i en kontext som liknar den moderna är den konservativa ideologen Teodor Holmberg.

Man kan inte legitimera främlingsfientlighet i Sverige, men man kan legitimera att gå i försvar mot en svenskfientlighet.

– Han var aktiv inom en konservativ rörelse som brukar kallas unghögern. De ansåg att den förlegade överklasshögern förlorat spelet, och vände sig till arbetarklassen och bönderna, berättar Tobias Hübinette, som jämför med den moderna althöger-rörelsen.

I det första numret av Holmbergs tidskrift Sveriges Väl, från 1906, vänder man sig emot ”den svenskfientlighet som dödar ansvarskänslan mot det egna landet”. Tobias Hübinette menar att flera högt uppsatta sverigedemokrater ”nästan förläst sig” på unghögerns tänkare, och i Sverigedemokraternas principprogram nämns Holmberg specifikt vid namn.

Arvid Hallén, programansvarig på tankesmedjan Oikos som grundades av SD-toppen Mattias Karlsson, utvecklar saken i ett mail till Flamman.

”Det är inte omöjligt att Holmberg tog sig vidare in i principprogrammet via Mattias Karlsson, som var programmets huvudförfattare.”

Enligt rapportförfattarna kopplas begreppet i dag ofta samman med vissa typer av brottslighet, däribland så kallade förnedringsrån. I en intervju med SR menade forskaren Görel Granström att lagen om hatbrott även kan omfatta fall där etniska svenskar är måltavla, efter att en tonåring blivit misshandlad, kissad på och kallad ”svennejävel” av andra ungdomar.

Tobias Hübinette förnekar inte att det finns lokala kontexter där vita svenskar kan vara i minoritet, och utsättas för fördomar och etniskt motiverat hat. Men han betonar att begreppet ”svenskfientlighet” gör ett bredare anspråk, och för med sig ett tungt bagage från nynazismens idévärld.

Peter Wikström jämför det med begreppet ”woke”:

– Vissa hör det och tänker ”vad störigt att man måste kalla städare för lokalvårdare, vi har för mycket politisk korrekthet”, och andra tänker mer ”ja precis, det finns en judeo-bolsjevistisk konspiration som vill förinta västvärlden”. Hela det spannet kan rymmas i begreppet, och det är en del av finessen i det.

Han ser det inte heller som osannolikt att retoriken och dess kopplade politik kan göda ett reellt hat hos grupper man målar ut som ”svenskfientliga”.

– Det spär på föraktet, utanförskapet, och känslan hos minoriteter av att man inte hör hemma här. Det är ju inte främmande för de mer extrema rasideologiska miljöerna att vilja provocera fram ett raskrig.

Flamman har sökt Sverigedemokraterna.

Ledare 14 november, 2024

Den utkastade vänsterledaren vill pånyttföda Grekland

Stefanos Kasselakis vid lanseringen av det nya partiet. Foto: Yorgos Karahalis/AP.

Nu har även vänsterpartiet Syriza pasokifierats, och oppositionen mot högerstyret är i spillror. Ur askan har utkastade partiledaren Stefanos Kasselakis bildat en rörelse som vill se Grekland börja om från noll.

Stunden är kommen. För en ny vision för landet. Ett nytt nationellt mål. Pånyttfödelsen för vårt land och vårt liv.

Inte minst är stunden kommen för ett nytt vänsterparti.

Den här gången är det Stefanos Kasselakis, den avsatta partiledaren för det grekiska vänsterpartiet Syriza, som har startat eget. Med sig tar han också fyra parlamentsledamöter, vilket ytterligare stympar partiet som styrde landet mellan 2015 och 2019. Därmed saknas också en fungerande opposition.

Det var förra hösten som den stilige redaren svepte in från ingenstans (eller rättare sagt ett soligt Miami) för att vinna partiledarposten, men fick sparken under ett stormöte den 7–8 september efter ett år präglat av bråk. I fredags förbjöds han också att delta i det nya partiledarvalet, varför han lämnade partiet definitivt.

Trots bristen på vänsterkredd vann han nomineringen genom att locka in nya medlemmar till partiet via sociala medier

För rutinerade medlemmar kom valet av Kasselakis som en chock. Han hade tidigare jobbat på storbanken Goldman Sachs, var medlem i USA:s Republikaner fram till 2019 och hade som krönikör hyllat den konservativa politikern Kyriakos Mitsotakis, som nu är premiärminister.

Men trots bristen på vänsterkredd vann han nomineringen genom att locka in nya medlemmar till partiet via sociala medier. Motståndarna beskyllde honom för att utnyttja att förre partiledaren Alexis Tsipras gjorde det enklare att bli medlem, med en inträdesavgift på 20 kronor.

Detta var dock själva poängen för Kasselakis, som snarare sade sig vilja utvidga direktdemokratin med en ny medlemssajt för internbeslut.

Långvariga medlemmar såg honom snarare som en amerikansk populist, och nog verkade hans grandiosa språkbruk hämtat från andra sidan Atlanten. Många undrade därför hur vänster han verkligen var.

Själv menar han att kritikerna aldrig gav honom chansen, och att avsättandet inte sköttes korrekt. I en intervju med grekiska tv-kanalen Alpha säger han att ”Syriza har övergett demokratin”.

På hemsidan för Vår rörelse (To dikó mas kínima) utlovar han en nystart, inte bara för sig själv och vänstern, utan för hela landet:

En stat från grunden. Djupt social, funktionell, modern, europeisk.

Ett samhälle från grunden. Sant progressivt, solidariskt, deltagande, inkluderande.

Ett liv från grunden. Med lika möjligheter för alla medborgare att ta sig framåt och lyckas där de står. […]

Ett Grekland som börjar på nytt.

Läs mer

Det låter som säljsnack, men en färsk opinionsundersökning ger det nya partiet hela 6,5 procent, medan Syriza själva är nere på 3,6 procent – en decimering jämfört med det valresultat som 2023 beskrevs som katastrofalt.

Utöver dem finns en mustig röd alfabetssoppa – kommunistpartiet KKE (8,3), Nya vänstern (2,9) som bröt sig ur Syriza i mars, och Mera25 (3,4) som startades av Syrizas mc-körande finansminister Jannis Varoufakis. Socialdemokratiska Pasok – vars dramatiska implosion under finanskrisen grundlade ordet pasokifiering – har däremot återhämtat sig till 16,5 procent. 

Sammanlagt får alla dessa vänsterpartier 24,7 procent, och skulle tillsammans med socialdemokraterna alltså kunna utmana högerpartiet om makten. Om de bara kunde samarbeta.

Möjligen ser vi också födelsen av en ny ”diagonal” till vänster, det vill säga en utbrytning som lämnar den gängse politikskalan för att bygga något nytt. Tidigare har vi sett tyska Sahra Wagenknecht krydda sin socialdemokratiska populism med allt från thatcheristiska vädjanden till landets småborgerskap, till ekon från alternativhögern om invandringen och Ryssland.

Möjligen ser vi också födelsen av en ny ”diagonal” till vänster

Kasselakis har snarare hämtat förnyelse från Barack Obama och Emmanuel Macron, där träiga föreningsmöten ska ersättas med digitala massverktyg, och det marxistiska språkbruket med vänsterdoftande framstegslöften.

Med detta slutar troligen sagan om Syriza, som först ”pasokifierades” politiskt, genom att bedriva den åstramningspolitik de gick till val på att stoppa, och sedan stegvis tappade sitt väljarstöd. Det är en stor förlust, med tanke på att Syriza är det enda parti till vänster om socialdemokratin som vunnit makten i Europa under 2000-talet, och som därför har inspirerat vänsterpopulister världen över. Stefanos Kasselakis var snarare fel svar på partiets kris än dess orsak.

Det är för tidigt att avgöra om det nya politiska monstret, låt oss kalla det entreprenörsvänstern, slutar som en centristisk charmör i mängden, om partiet snabbt tynar bort, eller om det hittar nya sätt att nå ut. Men som så ofta under årtusendena är Grekland en experimentverkstad – inte bara för finanskapitalet och främmande statsmakter, utan även för upprorsmakarna.