Sedan tidigare har 11 av de 14 LO-förbunden sagt ja till YA-jobb, men förutsättningen var att det fanns kollektivavtal, att det sker med adekvat utbildning, och att facket ska stå som garant för att det funkar.
– Det har man bara strukit. Här ska folk kunna jobba utan kollektivavtal för att få permanent uppehållstillstånd och företag ges statsbidrag för det! Anmärkningsvärt av en socialdemokratisk regering.
Farlig väg
Lindgren talade på ett stormöte med temat ”Värna kollektivavtalen – Stoppa skattefusk och lönedumping”, som Vänsterpartiets fackliga utskott i Malmö ordnade tillsammans med LO-sektionen och Transport Malmö.
Han slog fast, att det i en extrem tid krävs speciella insatser, men att öppna för en arbetsmarknad utan kollektivavtal är fel väg att gå.
– Kollektivavtalen är en garanti för att anställda har skäliga villkor och löner, och reglerar försäkringar, ledighet och pensioner. Borgarna har länge velat ha bort dem och skapa låglönejobb á la USA, nu får de in foten i dörren. Risken är att vi får in maffialiknande villkor inom LO-kollektivet, YA är en katastrof.
Mötet samlade närmare 90 deltagare, de flesta nickade när Lasse Lindgren gav ord för djup facklig oro.
– Så skapar man andra klassens människor. Nyanlända ska inte vara här på nåder utan omfattas av samma regler som alla andra. Annars överger S sin grundläggande ideologi, det är det som upprör!
Stoppa TTIP
Lindgren fick frågan om vad han vet om TTIP.
– Alldeles för mycket! Ett stort hot mot fackföreningsrörelsen. Skrota det omedelbart! Varenda fackföreningsgubbe ute i Europa säger nej. Den enda fackföreningsrörelse som uttalat sig positivt om TTIP är svenska LO, TCO och Saco. Vi har en facktopp som är mer politisk än facklig, det är ett problem, men vi är flera förbundsordföranden som är emot.
TTIP ställer multinationella företags villkor främst, även i offentlig upphandling och före ett lands demokratiska beslut om till exempel arbetsmiljö eller hälsa. Så var fallet när tobaksjätten Philip Morris stämde Australien för tuffare märkning av cigarettpaket.
– Överklagar någon är det Svenska handelskammaren som avgör! TTIP skulle även leda till ännu fler privatiseringar. Motståndet måste bli starkare om vi ska lyckas stoppa tramset!
Modernt slaveri
Temat för mötet var hur fackligt aktiva bättre ska kunna tackla den otrygga låglönearbetsmarknad som vuxit fram inom åkeri, taxi, callcenter, städ. Att upprätthålla den svenska modellen inom åkerinäringen är svårt när allt färre har jobb och är medlemmar.
– Vi förlorar jobb och svenska åkerier slås ut på löpande band, stora som små, när andra tar jobben med dumpade villkor.
Lindgren talade om cabotage. Enligt EU-regler kan en utländsk chaufför som kör in i Sverige ta tre jobb här under sju dagar, sedan ska bilen ut igen. Transport menar att det räcker med ett lass ut. Ingen tomkörning.
– När vi tar upp det med myndigheterna svarar de bara att ”detta regleras av EU”.
Skamligt av Ikea
Verkligheten går steget längre: utländska företag stationerar bilar på svenska vägar permanent och chaufförer från EU:s låglöneländer kör för ett par hundra euro i månaden, före skatt. Inga försäkringar, ingen reglerad arbetstid. De lever, jobbar och bor i förarhytten månader i sträck. Lindgren ser det dagligen.
– Våra chaufförer förlorar jobben samtidigt som östeuropeiska chaufförer utnyttjas maximalt när svenska företag och speditörer kräver billiga transporter. Vi kräver ett beställaransvar av dem, i stil med Byggnads, där huvudentreprenören ansvarar för att svenska kollektivavtal gäller i alla underled. Mina medlemmar kan inte betala rumänska hyror eller bulgariska matpriser.
Han har de stora svenska åkeriföretagen med sig i kampen för schyssta villkor på vägarna, det är internationella åkerier som tjänar grova pengar på att utnyttja förare och som slår ut svenska åkerier. Ikea har sedan 2008 startat över 40 nya varuhus i Europa, och kör möblerna dit med egna bilar. Chaufförerna ligger på vägarna månader i sträck, allt för att hålla priserna nere, medan Ikea gör miljardvinster. Själva affärsupplägget är att inte betala skatt.
En miljon namn
Nu har facket fått nog. Transport och den europeiska transportarbetarfederationen har startat en namninsamling för att skärpa EU-reglerna kring transporter och försvåra för fuskare och skattesmitare.
Fair Trade Europé-kampanjens mål är minst en miljon namnunderskrifter innan september 2016. Kampanjen sker över nätet, i Sverige med valmyndigheten som kontrollant. Lyckas de kommer de att kräva att kommissionen lägger fram ett lagförslag.
– Annars proppar ett antal lastbilar igen hela Bryssel.
Han fick en fråga om ”strippade avtal”. Den parlamentariska Utstationeringskommittén föreslår att Lex Laval rivs upp och att fackliga organisationer ska ha rätt att vidta stridsåtgärder för att uppnå en begränsad form av kollektivavtal med minimivillkor. Lasse Lindgren tyckte inte att det räcker.
– Knäckfrågan är fortfarande att det bygger på lägsta nivå. Vi fick in skyddskläder och skor i kollektivavtalen i slutet på 1980-talet, det kostade oss 25 öre i timmen då. Räkna ut hur många timmar man jobbat sedan dess och gångra det med 25 öre… det är enorma summor vi avstått från i lön för att få skyddskläder. Med förslaget nu skulle vi sälja ut det mesta i våra avtal och lönedumpningen tillåts fortsätta.
Han var även kritisk till att Arbetsmiljöverket ska bedöma vad som är minimivillkoren i kollektivavtalen.
– Det innebär att ett statligt verk avgör om vi får strejka eller inte!
Det märktes att transportbasen trivdes på mötet. Han gav sig aldrig någon brådska med sina svar.
– Vilket unikt möte! Så mycket dynamit i debatten. Det behövs mer fart i Vänsterpartiets fackliga arbete, summerade fackliga utskottets sammankallande Patrik Strand.