Inrikes/Kultur/Nyheter 18 januari, 2021

17 tankar om en förändrad värld

Corona-året 2020 har ställt politiken på ända. Vad kommer härnäst? Flamman har samlat 17 röster om året då marken förändrandes.

Coronavirusets framfart har – liksom alla kriser – inneburit att politiker, debattörer och teoretiker dragit fram sina käpphästar för att förklara sakernas tillstånd och vad som borde göras. Nyliberalismens död och statens återkomst har proklamerats alltsedan sammanbrottet i april. Men också socialdemokratins otillräcklighet, de revolutionäras naivitet och det internationella samfundets brist på solidaritet. Några har skrivit dödsrunor över globaliseringen, andra konstaterat att den helt enkelt går in i en ny fas. Mitt i allt har separata men sammanlänkade kriser – rasism, klimatförstöring, gigifiering – hamnat i blickfånget. Tvärsäkra utsagor om krissocialismens intåg har knappats besannats. Men en sak är säker: den politiska marken skiftade under 2020. Här är sjutton röster om hur det gått till.

NKNaomi Klein, 19 mars: ”Idéer finns redo”. Friedman, en av historiens mest extrema ekonomer, hade fel om en hel del saker, men han hade rätt om det. I kristider blir idéer som verkat omöjliga plötsligt möjliga. Men vems idéer? Rimliga och rättvisa sådana, framtagna för att hålla så många som möjligt trygga, säkra och friska? Eller grymma idéer, framtagna för att göra de overkligt rika ännu rikare medan de mest utsatta människorna lämnas i sticket? Världsekonomin möter just nu chock efter chock och dess kugghjul stannar av. (Naomi Klein, författare till ”Chockdoktrinen” och ”Det här förändrar allt”. Democracy now)

DSDaniel Suhonen, 6 mars: En slags New public management-­ifiering av staten har spridit sig där man följer kvalitetsprotokoll i stället för att lösa sin uppgift. Jag lydde bara order, som man sa i andra system. Det är ljudet av denna slappa byråkrati jag hör i inslagen om coronaviruset. Politiker och statstjänstemän som likt politbyråns utsända vid kärnkraftsolyckan i Tjernobyl 1986 säger att det inte är någon fara. En pandemi har vi förmodligen otillräcklig kapacitet att ta hand om. Om de första dödsfallen kommer i Sverige lär vi få en debatt om statens ansvar. Då tycker jag vi ska kräva att alla Milton Friedman-entusiaster kliver fram och berättar varför vi skulle montera ner staten. (Daniel Suhonen, initiativtagare till den socialdemokratiska föreningen Reformisterna. Aftonbladet)

SZSlavoj Žižek, 14 mars: Om man ovanpå allt detta lägger en ny flyktingvåg får man en perfekt storm, och jag tror att Europa är så försvagat att det inte kommer kunna reagera på ett enat vis, och det är vad jag menar när jag säger att detta ger oss en ny chans för kommunism. Självklart menar jag inte gamla skolans kommunism. Med kommunism menar jag vad Världshälsoorganisationen säger. […] Herregud, detta är ju en farlig situation. Vi borde behandla det som ett krig. Något slags europeisk koordination, kanske till och med krigsmobilisering. Det kan göras och kan till och med öka produktiviteten. Det jag menar är att det är möjligt att bevara kapitalismens goda sidor, men att genom en koordinerad statsapparat inleda en social rörelse och mobilisera. Inte bara mot coronaviruset. Det behövs också för att hantera andra ekologiska kriser, flyktingkriser, och så vidare. (Slavoj Žižek, slovensk stjärnfilosof och sociolog. The Spectator)

AgambGiorgio Agamben, 17 mars: Det som oroar mig är inte bara nuet, utan det som kommer efteråt. Liksom krigen har lämnat freden en rad olycksdigra teknologier i arv, från taggtråd till kärnkraftverk, är det mycket troligt att man även efter det sanitära nödläget kommer att försöka fortsätta de experiment som regeringarna tidigare inte lyckats förverkliga: att man stänger universitet och skolor och endast ger lektioner på nätet, att man en gång för alla upphör att förenas och samtala av politiska och kulturella skäl och endast utbyter digitala meddelanden, att det överallt är möjligt att maskinerna ersätter varje kontakt – varje smitta – mellan människorna. (Giorgio Agamben, italiensk filosof och professor i estetik)

keeKajsa Ekis Ekman, 25 april: Den spanska antologin ”Sopa de Wuhan” (Soppa från Wuhan) har samlat texter om coronakrisen av femton intellektuella från olika delar av världen, och här är det fler än Agamben som gör bort sig. Corona blir en metafor, snarare än verklig empiri. […] Filosofen Santiago Lopez Petit från Barcelona raljerar över manin att tvätta händerna, där han läser in en försvarsreaktion för att glömma krigets offer i Jemen. Även han tror som Agamben att corona är en förevändning för nyliberalismen att ”skamlöst klä sig i krigsuniform” och ”införa undantagstillstånd”. […] Om det är något en intellektuell bör göra nu är det att vänta, se – och lära sig. Studera vad som sker! Studera ekonomin, psykologin, klimatet, historien och lämna åtgärdsförslagen åt epidemiologerna. Den bästa texten i antologin är därför den nyktraste, skriven av den franske filosofen Alain Badiou. Han säger som det är: detta är en pandemi orsakad av misskötsel av djur. Den har ingenting med kapitalismen att göra. Däremot sprids den så snabbt på grund av globaliseringen. Pandemin blottlägger en paradox: global ekonomi, nationella regeringar – men det är inte troligt att den kommer att orsaka någon större förändring av samhällssystemet, tror Badiou. Starka stater och företag kommer att överleva, medan de svaga kommer att svepas bort. (Kajsa Ekis Ekman, journalist och författare. Aftonbladet)

PMPayam Moula & Martin Rynoson, 13 april: När coronapandemin nu har brutit ut blir det uppenbart att den osynliga handen inte är till särskilt mycket hjälp. I stället efterfrågas den starka staten av såväl liberala chefredaktörer som krisande företagare. Till och med Moderaternas Ulf Kristersson efterfrågar ett statligt läkemedelslager, trots att hans eget parti ledde den regering som avskaffade apotekens ansvar för läkemedelsförsörjning vid kriser. (Payam Moula, chefredaktör för socialdemokratiska tidskriften Tiden. Martin Rynoson, bitr. analyschef på tankesmedjan Tiden. Debattartikel i Expressen)

JKJudith Kiros, 1 maj: Om pandemin har belyst någonting är det själva nyliberalismens grund: pratet om valfrihet döljer att den handlar om att begränsa folks val. Begränsning, exploatering och bestraffning, som när Ebba Busch försöker få svensksomaliers utsatthet för viruset att handla om integration snarare än klass, tillgång till vård och exponering i yrkeslivet. Det här är rätt tid att prata om villkoren för dem som har samhällsbärande yrken – inte bara under pandemin, men också efter. Vad innebär det att faktiskt kunna välja – vad man vill göra av sitt liv, sin tid, sin kropp? Hur skapar vi ett samhälle som vilar på den tanken? (Judith Kiros, ledarskribent i Flamman)

JYJohn Yang, 11 maj: Det finns en tydlig koppling mellan valkampanjernas retorik och attacker mot oss som grupp. […] Vi är lika oroliga över båda partier. Vi är oroliga att det blir ett rejs mot botten. (John Yang, ordförande för frivilligorganisationen Asian Americans Advancing Justice, om hur rasistiska hundvisslor mot asiater användes inför det amerikanska presidentvalet. The Intercept)

JPJohan Pries, 16 maj: Staten har alltså axlat en mycket mer offensiv roll än vi är vana vid. Men innebär detta att staten rör sig bort från en nyliberal typ av styrning? Inte alls. Hade vi till exempel sett en stat som tog över krisande företag, började planera ekonomin för att uppnå specifika sociala målsättningar, reglerade och direkt styrde över nyckelsektorer för att utnyttja begränsade resurser för det allmännas bästa, eller införde regler som innebar omfördelning av resurser, så kanske vi hade kunnat tala om ett nytt slags stat. Men det vi framför allt ser i dag är ett regn av skattepengar tänkt att hålla företag levande tills pandemin ebbar ut, med all den korruption det innebär när snabbfotade företag försöker få sig sin beskärda del av kakan. Det rör sig dels om att hålla igång företag som kan konkurrera med varandra, inom länder såväl som globalt, dels om att länder ska vara konkurrenskraftiga geopolitiskt. Båda dessa skalor är centrala för den faktiskt existerande nyliberala staten, och ofta ses de av nyliberaler som intimt sammankopplade. Så länge statens pengaregn styrs utifrån dessa principer så befinner vi oss fortfarande i en värld där nyliberala idéer är hegemoniska. Skapandet av konkurrenskraft är – trots att krispaketens ”allt åt alla företag”-politik är ett slags socialism för kapitalister – fortfarande målet, om än inte medlet. Dessa nya metoder kanske undergräver nyliberala argument om marknadens förträfflighet, men det innebär knappast slutet för den nyliberala staten. (Johan Pries, historiker och forskare vid Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi, Lunds universitet. Tidningen Brand)

jrJohan Rockström, 23 maj: I dag lever vi i en värld med bristande tillit och svaga regler för gemensam förvaltning mellan länder och regioner i världen. Det måste förändras. Kanske har globaliseringen av handel och ekonomi tillåtits utvecklas för länge enbart med fokus på att maximera BNP-tillväxt. Detta är inte att ifrågasätta globaliseringen i sig, men pekar på det faktum att vi har låtit effektivisering och optimering, som lett till monokulturer och sårbarhet, vara alltför viktiga ledord i vår utveckling. När allt är stabilt kan vi tillåta oss att bli beroende av ett fåtal aktörer på den globala marknaden. Vi kan satsa på de billigaste lösningarna även om det innebär ökad sårbarhet. När turbulensen ökar fungerar inte detta längre. Då behövs mångfald och redundans, det vill säga ett överskott av lösningar. Det kan vara något dyrare, men också starkare. (Johan Rockström, chef för The Potsdam Institute for Climate Impact Research. Svenska Dagbladet)

MA2Maneesh Arora, 5 augusti: De flesta uppger att de har besökt demonstrationer eftersom de tror på antirasism och stöttar black lives matter-rörelsen. Men många, särskilt de som aldrig tidigare deltagit i en BLM-demonstration, drogs till gatorna efter att ha farit illa av åtgärderna mot coronapandemin. På så vis har pandemin bidragit till vad statsvetarna Lara Putnam, Erica Chenoweth och Jeremy Pressman har kallat den bredaste och mest långvåriga sociala rörelsen i USA:s historia. (Maneesh Arora, biträdande professor i statsvetenskap vid Wellesley College, USA, om pandemins påverkan på Black lives matter-­protesterna. Washington Post)

AMAndreas Malm, 22 september: Socialdemokrati bygger på antagandet att vi har tiden på vår sida. Det måste finnas tid att ta av. Då kan vi röra oss långsamt mot det goda samhället, steg för steg, utan att behöva krocka direkt med klassfienden och bryta sönder dess makt; den kommer i stället rinna iväg, bit för bit. Men om katastrofen slår till, och om det är status quo som skapat katastrofen, då rivs den reformistiska kalendern sönder. Socialdemokratin står då inför ett vägval. Den kan fortsätta färdas med tiden, djupare ned i katastrofen – som den gjorde i augusti 1914 – eller så kan den bli något annat, en ny socialistisk art, som erkänner att tiden är ute och att ännu ett årtionde, eller ens ett år, av status quo inte kan tolereras. Det innebär inte att faktiskt existerande socialdemokratiska grupperingar inte har en roll att spela. De kan tvärtom vara vårt största hopp, som de har varit under de senaste åren. Inget hade varit bättre för planeten än om Jeremy Corbyn blivit brittisk premiärminister 2019 och Bernie Sanders amerikansk president 2020. […] Vad det innebär är helt enkelt att socialdemokratisk politik måste gå bortom sig själv för att, i vårt kroniska katastrofläge, hålla fast vid sitt minimimål om att alla har rätt till ett drägligt liv. Ungefär som nyliberala regeringar har gått bortom sina egna dogmer när händelser i omvärlden har pressat dem. De gradvisa förändringarnas tid är över. (Andreas Malm, humanekolog och lektor vid Lunds universitet. Ur boken Corona, climate, chronic emergency. Flammans översättning)

GBGrace Blakeley, 27 oktober: Få hade gissat att 2020 skulle bli året då vi trädde in i en ny sorts kapitalism, där banden mellan stater, banker och världens största företag blev så starka att de verkar smälta ihop. Det förra årtiondets stagnation innebar slutet för den spekulationsmani som karaktäriserade den finanskapitalistiska eran, som kollapsade av sin egen tyngd och excesser under 2008. Under pandemin har vi sett dess ersättare – statsstödd monopolkapitalism – växa fram. (Grace Blakeley, brittisk journalist och författare. Ur boken The corona crash – how the pandemic will change capitalism. Flammans översättning)

dekDavid Eklind Kloo, intervju med Flamman 20 november: När näringsministern pratade om skyddsutrustning i radio i våras frågade reportern: ”Kan man inte ålägga företag att ställa om sin produktion?” En månad tidigare hade det varit omöjligt för en reporter på SR att ställa den frågan till en näringsminister. […] Det var uppenbart att vi hade ett större behov av att producera x än y, och var tvungna att se till att det blev så. Frågan är om vi förmår att ställa om på samma sätt för att möta en mindre momentan katastrof som klimatkrisen. Men det faktum att dess effekter riskerar att bli mångdubbelt värre borde möjliggöra en diskussion om hur vi gemensamt kan ägna våra ansträngningar åt något som är meningsfullt för den enskilda individen och fördelaktigt för oss tillsammans. (David Eklind Kloo, utredare på fackliga tankesmedjan Arena idé. Intervju med Flamman)

MAMagdalena Andersson 20 december: Jag tror att det här är slutet för den nyliberala eran som grundades under Thatcher och Reagan. […] Framöver kommer vi se att det vi behöver är mer politik, mer gemensamma lösningar. Jag ser framför mig att 2020-talet blir ett decennium där efterfrågan på gemensamma lösningar och mer socialdemokratisk politik ökar. Det här är ett paradigmskifte. (Magdalena Andersson, finansminister (S). Dagens Nyheter)

SSineva Ribeiro, 30 december: Det vi ser nu är en nationell prövning av hälso- och sjukvården, det finns inte ett överskott sjuksköterskor att låna in från andra regioner eftersom de många gånger har det lika tufft. Vårdens nuvarande situation är en konsekvens av en personalpolitik som fått pågå i decennier och som lett till brist på kvalificerad personal. (Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet. Pressmeddelande)

KPKarin Pettersson, 30 december: Klass har diskuterats mycket i pandemihanteringen, och rösterna varit starka och upprörda om hur olika viruset drabbat. Det är djupt upprörande att fattiga dör i större utsträckning i pandemin. Att välfärdens fotsoldater står utan trygghet och skydd och betalar för medelklassens privilegier och själviskhet med sina kroppar. Men sanningen är ju att vi inte har skyddat de äldre i pandemin eftersom vi aldrig gör det. Vi har låtit timanställda undersköterskor riskera sin hälsa för skitlöner eftersom det alltid fungerar så. Köpcenter har fått krylla med folk medan teatrar stått tomma under pandemin eftersom vi alltid värderar kommers i stället för kultur. Så ser vårt samhälle ut. Varje dag, hela tiden. (Karin Pettersson, kulturchef, Afton­bladet)

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Rörelsen 04 juli, 2024

SVT:s ”Vi ska ha barn” är subtil propaganda för surrogatmödraskap

”Jag vill ha barn” är mer fokuserad på jaget än på barnet och mamman, tycker skribenten. Foto: SVT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Yngsta dottern tog studenten och stack utomlands. Det blev plötsligt så tomt i lägenheten att vi funderade på att skaffa hund eller göra en långresa vi också. Då kom min fru på att vi kan köpa en kvinna som kan bära och föda ett nytt barn åt oss. Eller ännu hellre tvillingar. Och gärna från Zimbabwe eller Nicaragua där vi har bott och arbetat i många år. I de länderna finns ju massor av fattiga kvinnor som behöver ett tillskott i hushållskassan, så det skulle vara vinn-vinn för alla parter.

Skämt åsido. Men den ekonomiska transaktionen är faktiskt enda sättet att försöka legitimera det klassmässiga, könsmässiga och koloniala förtryck som det innebär att köpa en kvinnas kropp för det heligaste av ändamål. Ja, hon blir förmodligen traumatiserad för livet. Nej, hon kommer aldrig någonsin att släppa tanken på barnet hon burit och fött. Men hon fick i alla fall en slant för besväret!

Vid närmare eftertanke finns ytterligare ett sätt att legitimera köpet av utsatta kvinnors kroppar och sinnen. Det är att stoppa huvudet i sanden och låtsas att förtrycket inte existerar. Allra mest subtilt är i sådant fall att uteslutande fokusera på reglering av ett antal otäcka konsekvenser av människohandeln, detta till den grad att vi till slut glömmer bort vad som var själva huvudproblemet med surrogatmödraskap.

SVT:s dokumentärserie ”Vi ska ha barn” fokuserar helt och hållet på tre otäcka konsekvenser av människohandeln. För det första handlar det om att gamla och närmast dementa personer tillåts bli föräldrar. För det andra handlar det om att bebisarna inte får svensk vård om de blir sjuka i ursprungslandet. För det tredje handlar det om att pedofiler kan utnyttja systemet så länge det är helt oreglerat.

Alla dessa tre konsekvenser av surrogatmödraskap kan givetvis lösas med regleringar och legalisering. Om staten tar över ansvaret blir det såväl ökat sjukdomsansvar som betydligt striktare kontroll av ålder och allmän lämplighet än den som marknaden och vinstintresset kan erbjuda. Om surrogatmödraskap blir lagligt kan man dessutom börja använda kvinnor på hemmaplan för detta ändamål.

På ett försåtligt sätt driver SVT:s dokumentär tesen att lösningen på problemen med surrogatmödraskap är reglering och legalisering. Det sägs aldrig rent ut, men till och med programmets skurkar (Eduardo Afonso på företaget Nordic surrogacy och juristen Staffan Sörenson) får lägga ut texten om hur bekymmersamt det är att staten inte tar sitt fulla ansvar på det här området.

Huvudproblemet med surrogatmödraskap – att ge en utsatt kvinna men för livet genom att köpa hennes kropp och sinne – lyser helt med sin frånvaro, både i dokumentärserien och i de inställsamma referaten på kultursidorna. Sandra Stiskalo och Caroline Ringskog Ferrada-Noli går rakt i regleringsfällan. Ulrika Stahre är bättre på att problematisera, även om bisatsen ”genomgå graviditeter som kan vara nog så krävande” är en smått häpnadsväckande eufemism för att uttrycka vad det innebär att bära och föda ett barn som enligt köpekontrakt måste lämnas bort så snart som möjligt.     

Enligt Stahre är det lika svårt att komma åt handeln med kvinnokroppar som att krossa kapitalismen. Det är lika pessimistiskt som överdrivet. Exempelvis skulle public service kunna bidra till att återskapa samhällelig medvetenhet kring huvudproblemet i stället för att flyta med i reglerings- och legaliseringsvågen. Framför allt krävs dock ytterligare lagstiftning. I Sverige är det redan förbjudet med surrogatmödraskap. Men för att komma åt utlandsproblematiken kan man börja med att stänga ner surrogatföretagen, för att därefter införa en motsvarighet till sexköpslag mot handel med utländska kvinnor.

John Lapidus
Författare och doktor i ekonomisk historia.
Utrikes 04 juli, 2024

Stram Starmer triangulerar sig till makten

Keir Starmer talar i London den 29 juni. Foto: Stefan Rousseau/AP.

Under Keir Starmer har partivänstern rensats ut ur Labour. Nu har partiet till och med börjat attackera Tory-regeringen från höger. Labours valseger är i princip garanterad, men kommer den till priset av partiets egen identitet?

Få scener är så illustrativa för nästa helgs brittiska val som den som utspelades när den sittande konservativa regeringen lanserade sitt partiprogram den 11 juni. Vid den anrika motortävlingsbanan Silverstone i Northamptonshire i mellersta England presenterade premiärminister Rishi Sunak Torypartiets valmanifest i blåst som påminde om den motvind partiet har i opinionsundersökningar.

Samtidigt satt i andra änden av landet den man som av allt att döma kommer att ersätta honom om en vecka. För att markera avstånd från den glassiga Formel 1-bana som Sunak valt som inramning, tog Labours ledare Sir Keir Starmer emot pressen i ett färgglatt klassrum på en lågstadieskola i den nordengelska arbetarstaden Middlesborough. Omgivna av uniformsprydda elever väntade journalister och tv-kameror på att arbetarpartiets ledare skulle ge en klassbaserad sågning av Torypartiets politik.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Inrikes 03 juli, 2024

Feminismens stora förfest

Medlemmar i Feministiskt initiativ på partiets valvaka i maj 2014. Foto: Pontus Lindahl/TT.

Under supervalåret 2014 stod feminismen i sin zenit. Gudrun Schyman besökte Berlin, SD-politiker kallade sig feminister och unga skolades i intersektionell teori via bråkiga grupper på Facebook. Sedan gick luften ur den rosa ballongen.

På bussen mot ambassaden tvivlade jag. Gjorde jag verkligen rätt?

Tillsammans med ett dussin andra svenskar i tidiga tjugoårsåldern skumpade jag fram mot rikemansstadsdelen Tiergarten i Berlin. Vanligtvis rörde jag mig mest mellan lägenheten, språkskolan och min stammisbar Laidak, och lämnade sällan två-euro-ölen-stadsdelen Neukölln.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Dikt/Kommentar 03 juli, 2024

Foto: Ribalka Yuli/Adobe stock.

för folkets fladdermusliknande små tungor samlades runt ett torg och de sade:

om vi formger situationen på detta befängda fängslade sätt

det är aldrig vänstern som kulturkrigat. vi har bara förhållit oss till samhället.

”vänstern” ska varken vara kulturradikal eller folklig utan en tredje hemlig sak

nej jag menar folket är kulturradikalt nej jag menar det finns jobb där arbetarna

inte snusar och har en gul hjälm och bankar på saker nej jag menar alla

invandrare och bögar och kvinnor är ju också nästan uteslutande arbetare

nej jag menar. folket är kulturradikalt

folke bernadotte är kulturradikal nej jag menar

folksam är Jas Gripen är folklig är en korv är en könsneutral symbol

nej jag menar arbetare gillar inte kultur och flum alls nej jag menar

okej såhär. min flickvän är nog den enda i hela sverige som nu faktiskt

gått på ett genusdagis och hon blev helt okej! hon hatar kvinnor lika mycket som oss andra. Arbetare hatar det mjuka såsom träd av skumgummi och gillar grejer som

låter KLANG när man slår dom

som att räkna papperslappar och psykotiska procent och sånt okej okej jaha okej men då får vi väl

ja då får vi väl. Ja då får vi väl. Ja då får vi väl

för folkets fladdermusliknande små tungor samlades runt ett torg och de sade: om vi formger situationen på detta befängda fängslade sätt vi talar i tungor och kommer fram till att sverige är bäst i hela världen på allt Sverige är bäst i hela världen för att till skillnad från alla andra infantila jävla vitlökstuggare så är vi inte nationalister. okej för en sonoshögtalare är folklig eller att servicepersonal är borgerlig (producerar inget)

eller att LO ska spetsa sin spets mot tjänstemän eller att sara stridsberg är folklig eller att vårt folk förtjänar bättre eller att alla folk förtjänar bättre eller att min panna är folklig mordplats

och kratrar och anletets folkliga estetiserade

svett Och spöket tornar upp sig sträcker på smilbanden säger

Vi måste börja

Fokusera på materiella frågor

Igen

Ali Alonzo
Poet och kritiker i Svenska dagbladet.
Inrikes 03 juli, 2024

I dag är det högern som är blåhårig

Utbildningsminister Mats Persson vill skydda tankarna från wokeism. Foto: Samuel Steén/TT.

Vänstern lämnade lättkränktheten bakom sig. Högern verkar däremot ha fastnat där för evigt. Anledningen är att de behöver någon att vara arg på – för vad ska de annars göra?

Innan jag slutligen portades från två av de stora feministiska diskussionsgrupperna på Facebook hade jag lagt åtskilliga timmar på att raljera och bråka i dem. Oftast skedde det under poster av typen ”Jag är en ängslig svensk medelklassmamma som får en dålig känsla i magen av min svägerskas drömfångare, kan ni hjälpa mig förklara varför det är problematiskt?” eller ”Viktig vit feministsnubbe förklarar varför rasifierade queera sexarbetare inte förstår sitt eget bästa.”

Om jag berättar att det överlägset mest explosiva (och återkommande!) debattämnet var om ifall blonda fick ha dreadlocks eller inte, så förstår ni var ribban låg. Denna kultur blev sedan en arvssynd som gör att vi måste ta ansvar för allt töntigt och korkat som går att sortera in under etiketten ”woke”, som ständigt anförs mot oss oavsett om det kommer från Centerpartiets kommunikationsavdelning eller Ben & Jerry’s.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 03 juli, 2024

Snart kan den femte vågens feminism svepa över oss

Aileen Moaf och Soraya Goleb från gruppen Streetgäris vid en demonstration i Husby i maj 2013. Foto: Roger Wikström/TT.

I högerns värld ses den fjärde vågens feminism som urkällan till vänsterns styrka. Delar av vänstern ser den i stället som en underminerande kraft. I själva verket kan vi redan urskilja de första tecknen på en ny rörelse.

Det finns ett enkelt sätt att ringa in den samtidsanda som dominerade den politiska diskussionen 2014. Det är att se vilka begrepp som Utbildningsradions program Bildningsbyrån förklarade i sin programserie Ordförrådet året därpå. Här presenterades de ord som var nödvändiga för att delta i det offentliga samtalet vid tidpunkten. De första sju avsnitten ägnades åt orden diskurs, struktur, kontext, intersektionalitet, appropriation, hegemoni och norm.

2014 påbörjades ett hegemoniskifte. Den marxistiska teoretikern Chantal Mouffe beskrev det som ett kortvarigt populistiskt ögonblick som sprang upp, en öppen situation där den gamla nyliberala världsordningen vacklade och något nytt kunde ta form. Skiftet var tveklöst populistiskt, men kunde gå åt höger eller vänster – samhället kunde bli mer tolerant eller konservativt. Väljargrupper var i rörelse, gamla partier föll samman och nya bildades. Normer luckrades upp, nya sätt att prata formulerades. Och en ny intersektionell feminism vällde fram.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Mathias Wåg
Grävande journalist och aktivist.
Krönika 03 juli, 2024

Vilka styr världen, frågade Beyoncé. Svaret är fortfarande de med pengar. Illustration: Leodan Rodriguez (beskuren).

Du tar en öl med kompisar i Hornstull. Diskussionsämnet för kvällen är ”emotionellt arbete”. En vän har precis haft en utläggning om att hens kille aldrig frågar hur hen haft det på jobbet. ”Dumpa honom gumman”, säger en annan kompis och gänget skrattar och skålar. Tidigare på eftermiddagen demonstrerade ni mot Jimmie Åkesson genom att vända ryggen och skramla med nycklar under hans tal på Norrmalmstorg. Solen skiner. Året är 2014 och livet är bra.

Året brukar ibland benämnas ”peak woke”. När den i dag så utskällda identitetspolitiken kulminerade i att Feministiskt initiativ knep ett EU-mandat och alla kallade sig feminister och antirasister. Ett rättvisepatos där den svages perspektiv skulle guida vägen framåt antogs. Genom att utplåna skillnader sinsemellan skulle vi lättare kunna förenas mot kapitalismen. Vi tänkte att den svagaste hade erfarit alla svårigheter – rasism, sexism, funkofobi – och därför visste bäst vad som behöver ändras. Med handen på hjärtat kändes året ibland som de förtrycktas olympiad, en kamp om vem som skulle få höras mest.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 03 juli, 2024

När allting var i rörelse

Hela havet stormade 2014 – och snart utbyttes hopp i besvikelse. Foto: Pontus Lundahl/TT.

En progressiv nätrörelse svepte över Sverige, men försvann lika snabbt. Tio år senare kan framåtandan hos 2014 års antirasism och feminism fortfarande inspirera, men även bristerna är lärorika.

Det finns två 2014.

Kulmen för den nätbaserade feminismen och antirasismen, och Sverigedemokraternas politiska genombrott. Nu har tio år gått, och frågan är hur de båda händelserna hänger ihop. Rör det sig om ett politiskt skymningsår, där ljus slog över i mörker – eller om en pardans, där ett visst sätt att göra politik bidrog till att stärka motparten?

I det här numret av Flamman utgår vi från ”2014”. Dels som historisk brytpunkt, men också som ett sätt att göra vänsterpolitik. Med Feministiskt initiativ som nav uppstod en rörelse som var urban, antirasistisk och feministisk, och som ställde högst rimliga frågor om varför vårt välutvecklade land fortfarande var indränkt i fördomar. Som Mathias Wåg skriver var delar av denna kamp också materiell, och handlade om skapa en röst i förorten och skydda den från utförsäljningar. Det var i nätverket Alby är inte till salu som Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar först blev ett känt namn.

Läs mer

Men i många fall flyttade den politiska kampen snarare bort från arbetsplatsernas och rättigheternas värld, och in i tanken och språket. Stundtals framstod det som viktigare att nagelfara oskyldiga barnböcker som Lilla hjärtat än att slåss för trygga anställningar. I kulturkrigets hetta glömde många bort att förorten är arbetarklassens mest utsatta del, och att klasskamp därför också är omöjlig att separera från antirasism.

Som all politik före den bar rörelsen 2014 på en idé om hur en majoritet bör uppnås, och vilka som bör ingå i den.

Vid arbetarrörelsens begynnelse var frågan enkel. ”Hela samhället delar sig allt mer i två stora fientliga läger, i två stora, varandra direkt motsatta klasser, bourgeoisie och proletariat”, skrev Karl Marx och Friedrich Engels i Kommunistiska manifestet 1848. Men trenden höll inte i sig. Efter demokratins införande började allt fler arbetare utbilda sig, och det växte fram mellanskikt med flytande klasslojalitet.

Folkhemmets socialdemokratiska allians kallades löntagarna, och inkluderade arbetarklassen och en stor del av medelklassen. Men inte heller denna majoritet var evig. Samtidigt som basen av fabriksarbetare började krympa från 1960-talet och framåt, upptäckte kvinnor och sexuella minoriteter att klasskampen inte per automatik ledde till befrielse. De insåg att de behövde organisera sig separat för att få rättigheter. Den rikaste ungdomsgenerationen i historien började också att prioritera engagemang mot kolonialism och miljöförstöring framför arbetsrätt. Det blev allt svårare att göra alla delar av detta vänstermyller nöjda samtidigt.

Feministiskt initiativ jublar under valvakan på Debaser Strand 2014. Foto: Maja Suslin/TT.

Under 1980-talet började socialdemokratiska partier världen över rikta allt mer fokus på att behålla den progressiva, välutbildade medelklassen under sitt paraply – en ansats som sträckte sig ända till finans och it. I en klassisk valaffisch från 1985 sitter en yuppie i cabriolet med texten: ”Jag röstar på Socialdemokraterna för jag vill ha ordning på svensk ekonomi.” En föregångare till Jan Emanuel i sin orangea Lamborghini, och en kanariefågel i kolgruvan för den högergir som skulle förändra partiet i grunden. Men den var också ett försök att bemöta ett högst verkligt problem i form av en krympande väljarbas.

Samma år kom boken Hegemonin och den socialistiska strategin, där statsvetaren Chantal Mouffe och filosofen Ernesto Laclau uppmanade till att bygga allianser, i brist på en klass stor nog att ensam bilda majoritet. Deras svar var populismen, där en hop osammanhängande politiska krav bands samman av en karismatisk ledare.

Deras idéer kom till liv under den vänsterpopulistiska vågen 2016 till 2022, där progressiva koalitioner bar fram manliga frontfigurer som Bernie Sanders, Jeremy Corbyn, Jean-Luc Mélenchon och Alexis Tsipras. Deras målgrupp gavs en mängd olika namn – de många, de 99 procenten, folket – och trots sina politiska misslyckanden nådde de ut brett.

Denna våg svepte däremot aldrig förbi Sverige. I stället uppstod en rörelse som nådde sin kulmen 2014, som saknade populisternas fokus på att vinna en majoritet. ”Det är inte min uppgift att utbilda dig”, var under en period ett vanligt sätt att snäsa av människor i stället för att försöka vinna över dem. Tills någon kom på att man kunde sälja in tvångsutbildningar i goda värderingar på arbetsplatser. Fakturafeminismen var född.

I sina bästa stunder var 2014 ett berikande av klasskampen med anti-rasistiska och feministiska lärdomar.

På nätet hånade man ”Svärjevänners” stavning och illasittande ”Dressmankostymer”, troper som hjälpte sverigedemokrater att framstå som underdogs. Paradoxalt nog framställdes dessa lantliga tölpar inte sällan som en elit. I Kawa Zolfagarys bok Vita kränkta män från 2012, baserad på Facebooksidan med samma namn, hävdas om vita män att ”de som sitter på toppen av pyramiden i samhället beter sig som att det egentligen är precis tvärtom”. Men dessa privilegier har ett lågt värde på en utarmad bruksort där matbutiken och apoteket lagt ned.

När boken sattes upp som pjäs året därpå, proppade Lo Kauppi in utstickande löständer för att se ut som mansaktivisten Pär Ström, som framställdes som ett odjur på scenen. Publiksuccén pågick ända till 2015, samtidigt som Facebooksidan lades ned för att de ilskna kommentarerna blev för många för att moderera. Monstret var på väg att gnaga upp bojorna.

Läs mer

Att klass saknades i mixen anade man på Aftonbladet, som stod för det mest ambitiösa försöket att föra in klassfrågan i denna koalition. Tillsammans med LO och Kommunal lanserade man 2013 Politism, en ”antirasistisk, feministisk, maktkritisk sajt som arbetar för ökad jämlikhet”. Men efter förluster på 3 miljoner per år stängdes sajten ned fem år senare, och arbetarrörelsen begravde därmed sitt sista mediala riskprojekt. Mer radikala och frispråkiga Rummet startade 2013, och flera av grundarna bildade Kontext Press 2018.

Andra projekt valde i stället bort klassfrågan helt. Mediehuset Kit grundades i april 2015 för att nå ”nyfikna, urbana nytänkare”, och samma år vann tidningen dagstidningspriset för ”bästa idé”. Här blandades guider till att göra ”mustofsar med egna flätor vid nacken” med kurser i genuspedagogik och matvideor.

Alla dessa försök visade sig kortvariga, och så även den fjärde vågens feminism. Enligt vallokalsundersökningarna var Feministiskt initiativ på väg in i riksdagen 2014, men även om 3,1 procent var en rekordsiffra kom man inte in.

I sina sämsta var rörelsen exkluderande, och fokuserade mer på vem som sade någonting än på vad som sades.

I stället var det Sverigedemokraterna som gjorde ett succéval, och fördubblades till 12,9 procent. Fi har sedan dess inte kommit nära samma siffror, och vänstersidan har låtit frågor om antirasism och feminism träda i bakgrunden för att fokusera på välfärd och klimat.

Tack vare rörelsens starka antirasistiska impulser såg hösten 2015 en oerhörd kamp för att ta emot syriska flyktingar. Samtidigt blev mottagandet rent humanitärt och kopplades inte samman med de politiska krav på investeringar i språk, bostäder och jobb som hade behövts. Sedan dess har migrationsfrågan varit i centrum för den politiska debatten, vilket har hjälpt Sverigedemokraterna att bli borgerlighetens största parti.

Läs mer

De har också burit vidare identitetspolitikens sämre sidor. Den ilskebaserade nätaktivismen visade sig passa dem bättre. I dag är det de som står för ordmärkandet och lättkränktheten, som Myra Åhbeck Öhrman skriver.

I sina bästa stunder var 2014 ett berikande av klasskampen med antirasistiska och feministiska lärdomar. Vi bör låta oss inspireras av den hoppfulla vågen av kvinnokamp på nätet och den kraftfulla mobiliseringen av förorten. Som Brås senaste rapport visar har hälften av alla hatbrott ett rasistiskt eller främlingsfientligt motiv, så frågorna har knappast tappat i aktualitet.

I sämsta fall var rörelsen exkluderande, och fokuserade mer på vem som sade någonting än på vad som sades. Separatism är inte sällan synonymt med isolering, och det manar till eftertanke att så många av rörelsens institutioner, projekt och frontfigurer har försvunnit. Ett större fokus på politisk organisering hade säkert kunnat stävja det mest poänglösa kulturkrigandet, och samtidigt hålla de viktiga frågorna vid liv, både i och utanför de rödgröna partierna.

De flesta människor gynnas av socialismen, så drömmen om en majoritet är en reell möjlighet. Det gäller bara att formulera en vision som tilltalar flertalet, snarare än att bygga barriärer mellan människor. Valet i Frankrike visar både hur svårt det är, men också att det finns hopp. Konflikterna i alliansen Nupes har präglat vänstern under de senaste åren, men kraftsamlingen inför parlamentsvalet ledde till att partiet nästan nådde 30 procent. Trots att valet vanns av ett klimatförnekande fascistparti visar det på vänsterns möjliga styrka. Och det starkaste kittet framöver kan vara insikten om hur mycket som står på spel.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Krönika 02 juli, 2024

FC Salzburg är Red Bulls skötebarn – och målkungar i den österrikiska ligan. Foto: Matthias Schrader/AP Photo.

När Österrike arrangerade fotbolls-EM 2008 skriver tiotusen österrikare under en namninsamling som krävde att landet drar sig ur turneringen. Uppropet menade att laget var så dåligt att det inte bara drog skam över österrikisk fotboll, utan även försatte fansen i ”djup depression”. I stället fick de själva böta 1 500 euro, eller 17 000 kronor, för att ha skämt ut landet.

16 år senare vinner Österrike för första gången ett gruppspel i ett internationellt mästerskap. De tar sig förbi Frankrike, Nederländerna och Polen. Hur anlände Österrike här? En ledtråd är gul, luktar urin, och har vingar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 30 juni, 2024

Suverän redogörelse för EU:s nyliberala rötter

Valresultatet annonserades den 18 juni i Bryssel för ett EU som alltid vilat på liberal grund, menar bokens författare Jonas Elvander. Foto: Omar Havana/AP.

Det från början nyliberala projektet kastades om med pandemin. Per Wirtén anar en federalistisk vänsteroptimism i ny bok om EU.

På 1930-talet var många brittiska socialister välorganiserade Europafederalister. De betraktade ett förenat Europa som en förutsättning för fred och social rättvisa. Men samma dag som andra världskriget bröt ut publicerade de en pamflett av den hårt nyliberala ekonomen Friedrich Hayek. Han var också federalist, men av helt annat slag. Hans text har blivit klassisk. Många har citerat den. Jag också. Och nu gör även Jonas Elvander det i sin bok Disciplinerad demokrati om EU:s nyliberala historia.

Hayek förutspådde att en europeisk federalism skulle stanna halvvägs. En gränslös inre marknad på liberal grund var inte omöjlig att förverkliga. Men nationalismen skulle hindra framväxten av en federal stat och därmed förmågan att reglera samma marknader.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Per Wirtén
Kritiker i Expressen.