Kultur 25 augusti, 2018

En kritik av kritiken del 2

Varför fostras dagens elever till kritiskt tänkande? Vem kan bäst föra sig med rätt typ av kritik? Kan det ständiga påbudet om kritisk reflektion rentav kallas systembevarande? I en essä i två delar funderar Kristina Alstam över den position som det kritiska tänkandet fått i dag.

I förra veckas essä besökte vi mig och min son där vi satt lutade över hans hemläxa, som bestod i att kritiskt granska svensk demokrati. Vi följde sonens förvirring, men ännu mera min – vad var det som fordrades av honom, vilken slags kritik skulle han leverera och hur skulle det gå till med tanke på att han inte hade klart för sig hur ett demokratiskt samhälles principer ser ut?
Vi konstaterade att skolans krav på kritisk granskning springer ur det som kallas för elevorienterade undervisningsmetoder – idén att elever själva ska ta ansvar för sin inlärning – och vi såg hur detta perspektiv vunnit insteg såväl i grundskolan som inom akademin. Men varför? Varför är det så bra att vara kritisk så fort det bara går, helst innan man ens har ämneskunskaper att utgå ifrån?
Denna vecka ska vi titta närmare på vad kritik är i dag, (och vad den kanhända inte är), om kritiken egentligen är särdeles kritisk och vad kritikern kan användas till.

Att argumentera mot träningen av kritiskt reflekterande inom svenskt skolväsende kan verka som att skjuta sig själv i foten under pågående strid, särskilt för en vänstersinnad skribent som upplever sig argumentera i en allt mer bitande ideologisk snålblåst. Hur ska vi fostra ett uppväxande släkte till att klara åtminstone de rudimentära uppgifterna för att överleva i en värld som översvämmas av stigande havsnivåer, fake news och olika slags Donald Trumps som hetsar oss att slåss mot varandra i kampen om de knappa resurser som blir kvar efter att kapitalismens skattefrälse tagit ifrån oss allt vi ägde och hade? Måste vi inte vara kritiska om vi ska överleva?

Eller så är detta inte alls det grundantagande som skolans kritikfostran bygger på. Min misstanke är kort och gott att den kritik som efterfrågas i grundskolans inlämningsuppgifter, prov och redovisningar inte syftar till politisk handling men till attityd, och att detsamma kan sägas om universitetets krav på kritisk reflektion bland studenterna. För att illustrera vad jag menar ska vi göra några korta nedslag i två samtidsfenomen som kunde rubriceras kritiska. Vi ska diskutera vilken slags kritik de egentligen levererar, innan vi fortsätter med en reflektion kring hur vi skulle kunna förstå den påbjudna kritiska positionen inom svenskt utbildningsväsende.

Vi börjar i en vid ett snabbt påseende klassisk konflikt, den som handlade om Hamnarbetarförbundet i Göteborg och deras krav att få förhandla för sina medlemmar och arbetsköparen APM terminals vägran att godta en sådan förhandling. Om man räknar från juni 2017 och ett år bakåt i tiden hade Hamnfyran strejkat i sammantaget 37 timmar och arbetsgivarna genomfört lockouter under 420 timmar. Det betyder, som Laila Vianden i ETC (22/6, 2017) konstaterar, att Hamnfyrans strejker ägde rum under 8 procent av konflikttiden och APM terminals lockouter under 92 procent av tiden. Ändå har vi lämnats med bilden av att det är Hamnarbetarförbundets hantering av konflikten som banat väg för utredningen om hårdare strejklagstiftning.

 

 

STOCKHOLM 20180503 Journaliset utanför Börshuset på Stortorget där Svenska Akademien har sitt sammanträde på torsdagen. Foto Fredrik Sandberg / TT kod 10080

Nära 700 akademiker skrev på upproret mot
Svenska Akademien. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Ytterligare en konfliktsituation som de flesta av oss förmodligen minns åtminstone delar av, är debaclet inom Svenska Akademin. Här finns ett i stort sett oändligt antal ingångar till olika sorters konflikter – rättsliga såväl som etiska och politiska. Under efterdyningarna av stridigheterna publicerade Dagens Nyheter ett forskarupprop som krävde att Akademien skulle följa riktlinjer för rättssäkerhet, ha tidsbegränsade mandat och klara jävsregler när priser, bostäder, anslag och dylikt utdelades. Man önskade leverera en markering i syfte att värna humanvetenskapliga och forskningsetiska värden; ett nog så viktigt inlägg i dessa tider.

Om vi tänker oss att Hamarbetarförbundets 37 timmar av strejkande var en kritik mot att inte få företräda sina medlemmar och att forskarna i DN levererade kritik av Svenska Akademiens funktionssätt, är det då samma slags kritik? Nej, det är det inte nödvändigtvis. Forskaruppropet kan beskrivas som en åsikt, ett krav eller en invändning mot det rådande, som inte åtföljs av handling; Hamarbetarförbundets agerande kan också förstås som en invändning mot det som är, fast beledsagad av en handling i avsikt att åstadkomma en förändring av det rådande.

När dagens grundskoleelever och universitetsstudenter ska utöva kritik är det inte i första hand för att förändra den rådande samhällsordningen, utan snarare för att bevara den

Så, vilken typ av kritik är det som grundskoleelever och studenter ska tränas till? Jag skulle argumentera för att det är den typ som forskaruppropet är ett exempel på men däremot inte den typ som Hamnarbetarförbundet levererade. När dagens grundskoleelever och universitetsstudenter ska utöva kritik är det inte i första hand för att förändra den rådande samhällsordningen, utan snarare för att bevara den.

Att strejka – även om det är under så kort tid som 37 timmar – är utöver att utgöra kritik också en motståndshandling. Den säger ungefärligen att vi inte går med på de villkor som nu råder och vi sätter verksam kraft bakom vår kritik av det rådande; vi utdelar ett slag mot villkor som förtrycker oss. Vi går rent av samman i en organisation som vi själva skapar åt oss, där vi sätter gemensam kraft bakom våra krav. Att skriva en debattartikel kan väcka allmänheten ur en slummer, mana till handling, analysera en allvarlig situation eller förklara ett politiskt skeende. Det upprop som 700 svenska akademiker formulerade i Dagens Nyheter var välgörande, eftersom det är av vikt att bevaka Svenska Akademiens funktionssätt i en svensk litterär infrastruktur. Emellertid är Akademiens inflytande över forskning ytterst liten vid en jämförelse med institutioner som de undertecknande forskarna har ett närmare förhållande till – Sveriges högskolor och universitet. Det föreligger avsevärda skillnader mellan svenska universitet och Svenska Akademien. Ett exempel på en sådan skillnad är att de förra är de institutioner som är forskarnas arbetsplats, en arbetsplats som i snitt beslår dem på 20 timmars obetald övertid per vecka, enligt Högskoleverkets tidsstudie Frihetens pris – ett gränslöst arbete, publicerad 2008. De undertecknande forskarna torde ha ytterligare en relation som är långt viktigare för dem än deras eventuella förbindelse med Akademien: den till de forskningsråd som finansierar forskning. Makten hos råden som finansierar forskning inom humaniora och samhällsvetenskap och vikten av hur de anslag som beslutas av regeringen fördelas mellan olika ämnen har en betydelse för humanvetenskapliga värden som vida överstiger Svenska Akademiens. Kring fenomen som obetalt övertidsarbete och lynnig medelstilldelning formuleras dock ingen eller liten kritik som får 700 forskare att skriva på upprop.

Här är det kanske viktigt att fundera över om viss kritik då per definition ska ses som bättre än annan. Är det bättre att strejka än att skriva en debattinlaga? Kan man strejka bort alla orättvisor? Så är det förstås inte. Akademin visade som exempel på sina håll självkritik under #MeToo-uppropen och problematiken med sexuella trakasserier kan inte med säkerhet strejkas bort. Vi behöver alltså inte dra slutsatsen att upprop eller debattartiklar är dåliga, men det är skillnad på debattartiklar och strejk och jag tror att det är den förra typen av invändning som skolans och universitetsväsendets kritikfostran syftar till att uppmuntra.

Varför då påstå att den typ av kritik (den som åtföljs av kritisk handling) som Hamnarbetarnas kortvariga strejk visar prov på inte är vad som avses med grundskolans och universitetens kritikfostran, medan forskarnas upprop möjligen är det? Om man vill uttrycka sig en smula vasst skulle man kunna säga att uppropet i Dagens Nyheter närmast ofrivilligt blir en del av ett slags manifestationssamhälle där det framstår som viktigare att torgföra en åsikt än att lägga tyngd bakom orden (märk väl att strejker bland svenska universitetslärare och forskare är så sällsynta att de möjligen borde bli föremål för en egen studie om de mot förmodan skulle äga rum). En strejk å sin sida är inte bara kritik utan något mer än kritik – en motståndshandling mot det som är. Strejken, eller motståndshandlingen, är en praktisk konsekvens av kritiken.

Vi är fria att vara hur kritiska vi vill, vi till och med uppmanas att formulera kritik, och VIPS blir vår kritik systembevarande

Men varför argumentera för att den kritiska attityden bevarar det rådande: att det är en sådan attityd som efterfrågas, snarare än kritisk handling, det vill säga motstånd?
Det pågår, tror jag, inte för lite kritiskt tänkande inom svenska universitets väggar, och det kan sägas gälla både för anställda och åtminstone i huvudsak för studenter. Men att delta i manifestationssamhället är en i stort sett ofarlig aktivitet. Genom att uppmuntra och framfostra en kritisk hållning i klassrum, på seminarier, i råd eller kommittéer, har man samtidigt vunnit konsensus för det rådande. Vi är fria att vara hur kritiska vi vill, vi till och med uppmanas att formulera kritik, och vips blir vår kritik systembevarande. Vi deltar i skådespelet och så länge vi deltar bara med ord gör vi ingen skada. I stället blir vi deltagare i ett slags pågående reklamfilm för det som är. Den kritiska attityden legitimerar på detta sätt det rådande och det är därför den efterfrågas, snarare än kritisk handling, det vill säga motstånd, protest eller uppror. För genom att legitimera det rådande bevaras det rådande, helt i enlighet med principen if it ain’t broke, don’t fix it. Den dagen vi gör som Hamnarbetarförbundet och lägger ned arbetet, återstår att se vilka reaktioner vi möter.

Frågan skulle alltså kunna omformuleras. I stället för att fråga vad kritik är för något, kan vi prova att fråga vad det i dag betyder att vara kritisk och om kritik per definition är av godo? Eftersom essän började i skolans och elevernas värld, vänder vi oss till den franske sociologen Pierre Bourdieu, vars forskargärning i hög grad ägnats åt skolans domäner. Bourdieu talar om skolan som en lingvistisk marknad. Det betyder att elever och studenter inte lär in nya språkliga koder (eller bär med sig språkliga koder hemifrån in i skolan) utan att samtidigt lära sig villkoren för hur koderna kommer att tas emot. Att lära sig en språklig kod är att lära sig hur koden kommer att vara lönande i den ena eller andra situationen. Skolsituationen är därmed, argumenterar Bourdieu, en lingvistisk situation. Konkret exempel: bortsett från att det kan vara bra för dig att lära dig att benämna skillnaden på kön och genus (om din lärare fortfarande använder sig av uppdelningen), eller att förstå cis-begreppet, kan det vara av vikt att klara av att ledigt och lätt baka in terminologin i ditt dagliga tal för att imponera på samme lärare.

20180308 - Slutbetyg från gymnasiet 2017 Foto: Anders Wiklund / TT / kod 10040

För eleven finns bara en typ av pris på skolmarknaden och det priset är betyget. Foto: Anders Wiklund/TT.

 

I termer av kravet på kritisk reflektion, vad betyder det? Det betyder flera saker. En uppenbar risk med kravet på kritisk diskussion är att förortens barn inte kommer att klara att leverera den efterfrågade ”kritiken”, medan medelklassens ungar i stället inhöstar det som Bourdieu kallar för distinktionsvinster (att utmärka sig, särskilja sig på ett positivt och socialt belönande sätt), eftersom deras föräldrar kan överföra det kulturella kapital som krävs för att begripa att ”kritik” inte ska förstås som handling, utan som attityd. Eller i klartext: ju mer du klarar att låta som din lärare låter, eller skriva i samma anda som din lärare skriver, desto större chans att hen tycker att du är begåvad eller intressant. Alla kulturella praktiker klassificerar till en alldeles bestämd plats i det sociala rummet, menar Bourdieu, och alla ord i vardagsspråket är vapen och insatser i kampen för distinktion. Skolsituationen är alltså med Bourdieus ord en lingvistisk situation, och vad mera är; den är en lingvistisk situation som utövar en fruktansvärd censur. Kravet på kritisk diskussion är, menar jag, en sådan censur.

Så länge kritiken är kopplad till betyget; just så länge är den dömd att bli uddlös och inställsam. Den blir en klädsam pose, en ögontjänande aktivitet

Hur kan det komma sig? Hur kan något som implicerar fritt tänkande och ifrågasättande benämnas censur? Det är egentligen inte så konstigt. Utbildningsväsendet lär oss alltså att tala och förstå det pris som vårt tal kommer att generera. För eleven finns bara en typ av pris på skolmarknaden och det priset är betyget. På dagens skolmarknad renderar en väl utförd kritisk diskussion ett bra betyg, om man ser till bedömningskriterierna. Därmed är vi framme vid poängen. Så länge kritiken är kopplad till betyget; just så länge är den dömd att bli uddlös och inställsam. Den blir en klädsam pose, en ögontjänande aktivitet i avsikt att producera ett bra betyg och i allra värsta fall tvingande, medan den kritik som pågår exempelvis i Hamnarbetarförbundets kamp för att få företräda sina medlemmar avfärdas som ansvarslös.

Är det alltså per definition bra att vara kritisk? Nja, kanske inte. Åtminstone är kritik inte alltid ett tecken på ett öppet demokratiskt samhälle där alla ges chansen att uttala sig – och att bli hörda. Den verkliga motståndshandlingen för en elev eller en student skulle då kunna bli att vägra kritiken och i stället kräva sakkunskaper av skolan. Att kräva rätten till det som Mats Ekholm, professor i pedagogik i Karlstad, avfärdar som ”vetskap”: var rinner Volga ut, hur många ägg lägger sädesärlan och vad utgör lejonparten av Angolas exportinkomster?* Eller för att återgå till hamnarbetarna: för att kunna se igenom den diskurs som stipulerade att vi behövde en förändring av strejkrätten eftersom Hamnarbetarförbundet uppträtt oregerligt, är det av vikt att äga ”vetskapen” att dessa bara strejkade 37 timmar. En sådan vetskap skulle kunna sättas upp mot Ylva Johanssons bekymrade omsorger om den svenska modellen. En sådan vetskap i kollision med offentlig diskurs skulle kunna göra oss arga, rosenrasande rent av. Vetskapen ger en kritisk position som i sin tur öppnar för en motståndshandling. Men med all säkerhet är det inte detta skolans kritikvurmande åsyftar. Och att ställa ett sådant krav på skolan är förstås inget jag begär av sonen därhemma. Då skulle han ju kunna riskera sitt betyg.

*För den nyfikne – Volga har sitt utlopp i Kaspiska havet, en sädesärla lägger i snitt 5-6 ägg och Angolas export utgörs huvudsakligen av råolja.

Referenser:
Bourdieu, Pierre (1984/1991). Vad tala betyder. I Kultur och Kritik. Göteborg: Daidalos.
Regeringskansliet, Arbetsmarknadsdepartementet: ”Översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden” Kommittédirektiv ID-nummer: Dir. 2017:70 https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2017/06/dir-201770/

 

Läs första delen här.

 

_____________________________________

Prova Flamman gratis!

Just nu kan du få prova Flamman gratis i en månad. Följ länken för mer information.

Nyheter 12 december, 2025

Kommunister lämnar valsamarbete: ”Inget intresse”

Kommunistiska partiet demonstrerar på Sergels torg i Stockholm, 1 maj 2016. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Inför valet nästa år ville Kommunistiska partiet se en ”fredslista” med fokus på nedrustning och välfärd. Nu lämnar partiet det planerade samarbetet med bland annat Framtidens Vänster. ”Våra medlemmar har inget intresse av att valarbeta åt andra partier”, skriver partistyrelsen i Proletären.

Inför valet 2026 har flera mindre vänsterpartier diskuterat en samverkan. Bland dem finns de nybildade partierna Framtidens vänster och Solidaritet, båda utbrytningar ur Vänsterpartiet, såväl som Feministerna, Socialistiskt alternativ och Kommunistiska partiet. Även organisationerna Folkets röst och Arbetarmakt har deltagit i diskussionerna.

Nu meddelar Kommunistiska partiet att man drar sig ur samarbetet, genom en ledarartikel i partitidningen Proletären, signerad partistyrelsen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (1 svar)
Krönika/Kultur 12 december, 2025

Ann Heberlein: Överklassens hedonister bär läderkalsonger

Inte bara smoking och tiara behöver vara rätt. För rätt tillfälle gäller piercing och läder. Foto: Pablo Gallard/Adobe stock.

När en ny bekantskap frågade mig om jag ville följa med på ”en hedonistisk fest i en bunker på en ö” svarade jag omedelbart ja. Vi hade träffats några gånger, jag är en rätt gränslös och nyfiken person – så varför inte?

Temat för den hedonistiska tillställningen var Berlin, och genom noggrann exeges av inbjudan hade jag fattat att viss porrighet, eventuellt piskor, förväntades av deltagarna. Eftersom jag är mån om att smälta in – klassresenär som jag är – hade jag rustat mig med nätstrumpor, nio centimeter höga klackar och en högt skuren svart body.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 12 december, 2025

Felriktad kritik hjälper inte kampen mot antisemitism

Palestinska arbetsgruppen i Stockholm demonstrerar för Palestina i centrala Stockholm. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Självkritik är nödvändigt i varje folkrörelse. Men för att vara legitim måste den komma inifrån och bygga på korrekt analys. Här brister Bassem Nasrs text ”Att låta judehat passera ger motståndarna rätt” (Flamman, 29/11) på båda punkter. Han har inte en förankring i rörelsen som motsvarar den överordnade position han tar i texten, och har under lång tid främst ägnat sig åt att kritisera oss, ofta med samma typ av svepande anklagelser som i den här artikeln.

Ökningar av anmälningar av antisemitiska incidenter i samband med konflikter i Israel–Palestina är ett välkänt mönster, främst på grund av att högerextrema, konspirativa och islamofoba miljöer använder konflikten för att legitimera hat som redan finns. BRÅ visar att 78 procent av anmälningarna efter den 7 oktober saknar koppling till Palestinakonflikten och att mycket av det som anmäls inte ens är antisemitism. Riksåklagaren konstaterar dessutom att inga åtal väckts efter Palestinademonstrationer.

Palestinarörelsen är dessutom ingen enhetlig organisation. Den består av hundratals föreningar, fackförbund, trossamfund, nätverk och lokala initiativ utan gemensam ledning eller centralstyrning. Att rikta kollektiva krav mot denna mångfald, utan att precisera vad som avses, reproducerar samma logik om kollektiv skuld som Nasr säger sig vilja motverka.

BRÅ visar att 78 procent av anmälningarna efter den 7 oktober saknar koppling till Palestinakonflikten och att mycket av det som anmäls inte ens är antisemitism.

Självklart finns problematiska uttryck för antisemitism från individer även inom denna rörelse. Att plocka fram enskilda aktivister som om de vore representativa, samtidigt som man bortser från den massiva, politiskt organiserade rasism som i dag präglar riksdag, regering, opposition och stora delar av svensk offentlighet, leder dock till en skev bild av vilka krafter som driver hatet.

Sverigedemokraternas trollfabriker har dokumenterats sprida klassiska antisemitiska konspirationsteorier om George Soros och ”globalister”, och när partiföreträdare tror sig vara anonyma dyker uttalanden upp som ”juden är roten till allt ont”. Den typen av systematiska uttryck från aktörer med parlamentarisk och medial makt är något helt annat än enstaka plumpa eller okunniga uttalanden från individer utan plattform.

Vi lever dessutom i ett land där framförallt muslimers rättigheter just nu systematiskt inskränks med just antisemitismen som ett centralt argument, där koranbränningar nyligen sågs som yttrandefrihetens höjdpunkt, där klädförbud som knappt berör någon kan bli valfrågor och där muslimsk organisering utsätts för kampanjer som gör demokratisk delaktighet allt svårare. Det är inte antirasism Bassem Nasr gör med sin text – det är att peka ut fel förövare.

Nasr reducerar missbruket av antisemitismanklagelser till Netanyahus retorik, som om problemet vore en enskild politiker och inte en bred, internationellt etablerad strategi. I verkligheten är det västerländska regeringar, EU-institutioner, den svenska högern, konservativa tankesmedjor och en rad pro-israeliska lobbyaktörer som driver fram IHRA-definitionens linje, där kritik av Israel likställs med antisemitism. Den utvecklingen är central, eftersom det är den som möjliggjort såväl en farlig sammanblandning av Israel som sionistisk stat med det judiska folket som utbredning och de attacker mot MR-organisationer, akademiker och Palestinaaktivister vi ser i hela västvärlden. Att isolera detta till Netanyahu är inte en analys, det är ett sätt att undvika att rikta blicken mot makten på hemmaplan.

Läs mer

Nasr skriver om rörelsen som ett objekt han ska tillrättavisa, med svensk offentlighet som faktisk publik. Han talar inte till oss, utan över oss. Stora delar av Palestinarörelsen har i decennier bedrivit ett konsekvent antirasistiskt arbete, just för att vi vet vad kollektiv skuldbeläggning innebär. Vi behöver inte lektioner i det.

Antirasism utan maktanalys blir blind. Den hjälper varken kampen mot antisemitism eller kampen mot islamofobi.

Slutreplik från Bassem Nasr: I tjugo år har jag stått för Palestina – ändå är min åsikt ogiltig

Tre debattörer – Anna Ardin, Ammar Makboul och Valley Ghanem – inleder sin replik (ovan) till mig med orden ”självkritik är nödvändigt i varje folkrörelse”. Just denna nödvändighet lyser dessvärre med sin frånvaro i resten av deras text.

Min poäng är enkel: För att utveckla vår rörelse måste vi klara av att självkritiskt blicka inåt och våga hantera svåra frågor. I detta ingår att gemensamt bekämpa antisemitismen, vilket ger oss antirasistisk trovärdighet och stärker vår röst för ett fritt Palestina.

I debattörernas replik finns det en del resonemang som jag kan hålla med om. Att Palestinarörelsen är mångfacetterad och att individer inte bär kollektiv skuld. Att Netanyahus grundlösa anklagelser om antisemitism har fått spridning även i den antipalestinska rörelsen i Sverige. Och att antisemitism också finns inom extremhögern samtidigt som muslimers rättigheter inskränks. Här råder ingen oenighet.

Men det finns två tydliga skiljelinjer mellan oss: synen på kampen mot antisemitism och synen på interna debatter i Palestinarörelsen.

Debattörerna invänder mot min verklighetsbeskrivning och hänvisar till att Riksåklagaren konstaterat att inga åtal väckts efter Palestinademonstrationer. Men rasistiska uttryck prövas långt ifrån alltid rättsligt. Sverigedemokrater kan sprida antimuslimsk rasism dagligen utan att det leder till åtal. 

Därför måste vi använda fler kunskapskällor än domstolar. Expertmyndigheten Brå rapporterar att svenska judar upplever ökad utsatthet efter 7 oktober 2023, särskilt barn och unga. Detta är väl belagt. Att bortse från detta är svårt att tolka som något annat än ett bristande intresse för frågan.

Jag tror på en rörelse som utvecklas genom öppen och saklig diskussion – inte genom sektliknande tendenser. Därför reagerar jag på debattörernas tonläge. Mina åsikter bedöms inte komma ”inifrån”. Min uppmaning om gemensam aktion mot rasism beskrivs som ”kritik mot oss”, och jag påstås inta en ”överordnad position” utan tillräcklig ”förankring i rörelsen”. 

Att uttrycka sin åsikt om hur vi kan stärka rörelsen är inte att positionera sig hierarkiskt. Och idén att vissa aktivister ska bedöma andras ”förankring” skapar ett slutet system där endast de som godkänts av några självutnämnda domare anses ha rätt att delta på lika villkor. 

Jag har över 20 års engagemang i Palestinarörelsen – genom bland annat föreläsningar, skolbesök, studieresor, debattartiklar och anordnande av manifestationer. Om det inte anses tillräcklig ”förankring” eller ”inifrån”: vilka orimliga trösklar är det då debattörerna vill upprätta? Och även om jag vore helt ny i rörelsen borde mina argument bemötas sakligt. Så fungerar en levande folkrörelse.

Till skillnad från debattörerna så nöjer jag inte mig med att hylla självkritiken i teorin. Palestinarörelsen måste ständigt utvecklas, och det förutsätter självkritik. I Palestina pågår ockupation, annektering och folkmord. Det kräver att vi gör vårt yttersta – även när det innebär att granska oss själva. 

Att ta antisemitism på större allvar gör oss inte svagare. Det gör oss starkare, bredare och mer trovärdiga. Och det är, i den här kampen, faktiskt livsviktigt.

Bassem Nasr

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 11 december, 2025

Varför kallar Fokus människor för ohyra?

Kollage. Bild: Fokus / X.

Ogräs, invasiva arter och kackerlackor – magasinet Fokus har gått från högkvalitativ journalistik till att försvara nazistmarscher och avhumanisera politiska motståndare. Har proppen gått på redaktionen?

Att Fokus graviterat högerut är allmänt känt. Och i dag togs ännu en gir mot avgrunden.

I en text med rubriken ”Skamligt av SKMA” kallar Ofer Maimon Gralvik min kollega Paulina Sokolow för ”kommunisten, antisemiten, samt eventuellt judinnan”.

Detta för att Paulina Sokolow kritiserat hans redaktör Anna Nachman för att dela en text av den högerextrema aktivisten Christian Peterson, som beskriver den återupplivade nynazistiska Salemmarschen som en missförstådd ”sorgeprocess”.

Den sortens oförskämdheter har vi blivit vana vid från tidningen Fokus. Men det senaste året har man hamnat på en mörkare plats.

Det var en märklig sådan i så fall. Alla tre talarna kom från Nordiska Motståndsrörelsen, och i talen hyllades det nazityska ledarskiktet som ”krigshjältar”.

Paulina Sokolow ifrågasatte det lämpliga i att Anna Nachman som begravningsrepresentant för Judiska församlingen i Stockholm allierar sig med sådana krafter. Det är en rimlig fråga, inte minst som Paulina Sokolows egen släkt ligger begravd där. Hon fick också medhåll i en kommentar av Svenska kommmittén mot antisemitism (SKMA), som dock inte nämnde Nachmans centrala roll i församlingen.

Det fick Ofer Maimon Gralvik att i sin text anklaga SKMA för att ”dela ut megafoner till kommunistiska antisemiter för att dessa skulle kunna nazistsmeta religiösa judar”.

Maimon Gralviks ordval är smaklösa på flera plan, inte minst för att Paulina Sokolow trots hög personlig kostnad flera gånger lyft antisemitism inom vänstern mitt under pågående folkmord. Den sortens oförskämdheter har vi blivit vana vid från tidningen Fokus.

Men det senaste året har man hamnat på en mörkare plats.

I juni skrev redaktören Anna Nachman en text som inte bara beskyllde mångfalden för brottsligheten i Sverige, utan även jämförde kriminella ”subkulturer” med den invasiva arten lupiner. Hon påminde också om Naturvårdsverkets råd för att bli av med arten: ”slå med lie, gräva upp rötterna och slänga dem i svarta sopsäckar som brännbart avfall”.

Artikeln fick med rätta hård kritik av Paulina Sokolow här i Flamman, och kallades rasbiologisk av både Alex Voronov i Göteborgs-Posten och Anna Hellgren i Expressen. Till slut tvingades Fokus vd Jon Åsberg försvara sin publicering i tidningen Journalisten.

Men det är inte bara där som proppen har gått. Hennes kollega Negar Josephi erkände nyligen ”jättestolt” att hon spottat mot Palestinaaktivister och anmälts för ofredande, och har vid åtminstone sex tillfällen kallat mig ”Kackerlackis”, ett språkbruk som inte så lite påminner om antisemitisk avhumanisering. Dessutom menar hon att jag har ”en liten Hitler i [m]ig djupt där inne.”

Nu undrar jag vad som har hänt. Ambitionerna var skyhöga när Fokus grundades 2005, och med förlagor som The Economist, Newsweek och Time ville göra högkvalitativa reportage och analyser.

”Vi tror att människor vill förstå sin samtid och den värld vi lever i. Och att de är nyfikna och vill lära sig mer. Det är vår egen drivkraft också”, sade medgrundaren och redaktören Karin Pettersson till Göteborgs-Posten.

När man börjar få kritik från SKMA för att ursäkta nynazism kanske det är läge att fundera över var man har hamnat.

Nu tvingas hon ta avstånd från sin skapelse: ”Extra hemskt på ett personligt plan, pga jag var med och startade den här tidningen”, skriver hon på Bluesky. ”Och ofattbart att familjen Ax:son Johnson i dag vill finansiera sådant här.”

I dag har det politiska oberoendet skiftat över i ”varken vänster eller höger”, vilket låter snarlikt men som vi alla vet är långt till höger. Ungefär som att ”varken för eller emot misshandel” betyder att man är för det. Och det är väl okej att tidningar utvecklas, även Flamman har som bekant en brokig historia.

Men när man börjar få kritik från SKMA för att ursäkta nynazism kanske det är läge att fundera över var man har hamnat, i stället för att gå till full attack med nya okvädesord.

Så jag ber er. Snälla Fokus – säg åt era skribenter att sluta kalla mig för kackerlacka.

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 11 december, 2025

Sossarna säljer ut min barndomsby till Australien

I Vittangi där jag växte upp talar man numera om det ”socialdemokratiska gruvindustriella komplexet”, där vinsten exporteras och kostnaderna blir kvar. Det är dags att låta byarna själva ta del av markens rikedomar.

Sedan 1992 har dörren för att exploatera svenska naturrikedomar i princip stått vidöppen. Då avreglerades nämligen de utländska företagens rätt att förvärva svenska bolag och fast egendom. I praktiken ger det utländska gruvbolag rätt att exploatera svenska mineraler – oavsett vad lokalbefolkningen i de berörda kommunerna anser.

Detta ställdes på sin spets i våras i min barndomsby Vittangi, där man planerar att anlägga en grafitgruva. Tillsammans med det australiska gruvbolaget Talga, med tidigare arbetsmarknadsministern Eva Nordmark som styrelseordförande, körde näringsminister Ebba Busch över Kiruna kommun. Det kommunala planmonopolet rundades, och de utländska gruvkapitalisternas profitintresse sattes före kirunabornas uppfattning. Stanken av unken kolonialism var svår att dölja.

Stanken av unken kolonialism var svår att dölja.

Sedan dess har det varit relativt tyst i frågan. Men nu tycks debatten åter ta fart. I DN Debatt (4/12) skrev nyligen tre nationalekonomer att Sverige blivit ett Eldorado för utländska gruvbolag: ”Gruvboomen i Sverige gynnar främst utländska bolag, medan vi tar riskerna […] Sverige ger bort värden som i andra länder finansierar välfärdstjänster, infrastruktur och framtida välstånd.”

Ekonomerna föreslår ett regelverk som liknar det norska, med en statlig fond och höga skatter, så att en större del av värdet vid exploateringen av våra naturrikedomar kan komma samhällsekonomin och de lokalsamhällen som berörs till del. Och nog behöver något göras.

Frågan har även en tydlig vänster-högerdimension. Det märktes när SVT Norrbotten (7/11) frågade riksdagspartierna hur de ställer sig till en gruvskatt, så att mer av våra naturrikedomar kan komma lokalbefolkningen till del. Regeringspartierna var antingen luddiga (KD) eller direkt negativa (M och L). Medan oppositionspartierna – och Kirunaborna – var mer positiva.

Vänsterpartiet svarade att de är positiva och har också nyligen presenterat ett konkret förslag om detta. Miljöpartiet ligger nära Vänsterpartiet i frågan. Men även Centerpartiet svarade, om än mer svävande, att de är positiva. Socialdemokraterna var luddigast. De anser ”att en större andel av det värde som gruv- och mineralnäringen genererar borde komma lokalsamhället till del, men har inget förslag på en naturresursskatt.”

Läs mer

För Socialdemokraternas del är frågan förmodligen känslig, eftersom två av partiets tidigare arbetsmarknadsministrar – Eva Normark i Talga och Anders Sundström i Kaunis Iron – har fingrarna djupt nedstuckna i den gruvkapitalistiska syltburken. En tredje är den tidigare socialdemokratiske näringsministern Karl Petter Thorwaldsson, numera senior rådgivare åt SSAB, som myntat uttrycket ”jag älskar gruvor!”

Men skulle Socialdemokraterna ändå orka ta steg i riktning mot Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle den regionala rättvisan kunna bli en het valfråga 2026. Detta skulle sannolikt förbättra möjligheterna för de rödgröna partierna att få ett stort väljarstöd i norra Sverige och på landsbygden. Pratet som jag hör bland allt fler vänner i min barndomsby Vittangi, om att Socialdemokraterna blivit en del av ett gruvindustriellt komplex, skulle också få sig en knäck.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 11 december, 2025

Den texanska ideologin

En Tesla Cybertruck passerar medan solen går ned bakom Spacex-farkosten Starship, den 12 oktober 2024, i Boca Chica, Texas. Foto: Eric Gay/AP/TT.

Silicon Valley föddes ur en kalifornisk hippiedröm om internet som en fredsskapare. När resultatet i stället blev ojämlikhet och övervakning har investerarna sökt sig söderut – till ett Texas präglat av reaktionär kristendom och hänsynslös exploatering av mark och människor.

Längs den slingrande Coloradofloden, omgiven av slätter och buskmarker, breder Teslas Gigafactory ut sig över mer än 1 000 hektar utanför Austin i Texas.

Från luften ser den ut som en landningsbana för utomjordingar. På det platta taket står TESLA i enorma vita versaler, så stora att de syns från fönstret i ett förbiflygande plan. Fabriken, invigd 2022, ligger lågt och utdraget. Det här är inget campus som Googles eller Apples huvudkontor i Kalifornien. Gigafactory är en kolossal fästning i samma skala som en boskapsranch.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 10 december, 2025

Varför vill Ivar Arpi att jag ska kunna utvisas?

Jag försöker rädda julen från Ivar Arvpi. Foto: SVT Play.

I helgen var Flamman på plats när den högerextrema demonstrationen i Salem gjorde återkomst. På plakaten stod allt från ”Ut med rasisterna” till ”Hitler hade bara en pungkula”, men uppslutningen bland nazister var mager. Det roligaste skälet som angavs på flera håll, bland annat från NMR-aktivisten Martin Saxlind, var att det ”krockade med lite julbord”.

Det här är bara början – Sverigedemokraterna vill även kunna dra in medborgarskap för ”illojalitet”. 

Vem visste att senapssill och Janssons var sådana pålitliga antifascister?

Tyvärr står julborden inte i vägen för okristlig politik. Först föreslog regeringen att nya medborgare ska skriva under kontrakt om ”svenska värderingar” (migrationsminister Johan Forsell förtydligade tyvärr inte om medlemskap i Aktivklubb ingår i paketet), och i fredags gick de vidare med förslaget om indraget medborgarskap för gängkriminella.

Magdalena Andersson är inte någon Maria Magdalena direkt, och föreslog fotboja på sexåringar inför sitt jultal i Kärrtorp för att inte bli omslädad. Nu väntar vi bara på att någon ska föreslå korsfästelse för upprorsmakare.

Jesus Kristus, vad sägs om att landets politiker tog en sked rödbetssallad och stämde upp i en ”Stilla natt”, i stället för att riva sönder rättsstaten som om den vore julklappspapper.

I fredags diskuterade jag indraget medborgarskap i SVT Aktuellt med Ivar Arpi. Där förklarade jag inte bara att åtgärden är verkningslös, då gängledare ofta föredrar att vistas utomlands – vilket gripandet av den högt uppsatta Foxtrotmedlemmen i Irak i somras visade. Utan att den också signalerar för oss med dubbla medborgarskap, i mitt fall svenskt och grekiskt, att vi inte är fullgoda svenskar.

Han tyckte att jag grät krokodiltårar och att om jag inte planerade något gängdåd skulle lagen inte gälla mig. Men för det första är det här bara början – Sverigedemokraterna vill även kunna dra in medborgarskap för ”illojalitet”. 

Och visst har även jag drömt om att utvisa Putinfjäskande sverigedemokrater till Ryssland, men jag tycker inte att det ska bli svensk lag. Och för det andra handlar det om att det är en grundbult i en rättsstat att alla är lika för lagen. Det ska inte spela någon roll var en terrorists föräldrar kommer från, båda ska ha samma straff. Det kan vi aldrig tumma på.

Läs mer

Du kan se ett klipp från framträdandet på min Instagram, och hela inslaget i SVT Play

Det har blivit mycket där på senaste – ett klipp från min medverkan i högerpodden God ton, om Nato i Katalyspodden Avgå alla, och om Israel i Eurovision från TV4 Nyhetsmorgon. Så följ mig gärna där.

När jag ändå håller på får du gärna även följa Flamman på Instagram, Tiktok och Youtube så att du inte missar några röda vänsterklipp som gör upp med högergrincharna.

Ha en riktigt varm jul!

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 10 december, 2025

Paulina Sokolow: Ska en nazistvän begrava judar?

Anna Nachman, begravningsansvarig på Judiska församlingen, delar högerextrema ”Förtalsombudsmannens” syn på antirasisterna. Foto: Fredrik Persson/TT, Drago Prvulovic/TT (montage).

”För 25 år sedan skedde ett mord av vars sviter vi ännu plågas. Media var snabba att måla upp en förenklad bild, juridiken var inte bättre”, skriver Anna Nachman den 8 december, begravningsverksamhetens chef i Judiska församlingen, på Facebook.

Hon syftar på mordet på skinnskallen Daniel Wretström år 2000, som den svenska naziströrelsen använde som förevändning för att anordna årliga massmöten i Salems kommun utanför Stockholm.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 10 december, 2025

”Kontanter är en kraftfull protest mot bankernas övervinster”

Under årets Black Friday handlade svenska hushåll för omkring fyra miljarder mer än en vanlig fredag, enligt SCB. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Kontantupproret samlar de som fallit mellan den sedellösa ekonomins stolar, medan Positiva Pengar vill att Riksbanken tar digital kontroll över kronan. De kommer från olika håll, men samlas allt oftare mot sin gemensamma fiende – privata banker.

När rörelsen Kontantupproret tog sina första steg 2015, omgavs ordförande Björn Eriksson av en liten skara ”udda existenser” som brann för sedlar och mynt. Kontanter sågs som ”dödfött”, framtiden var digital.

– Det är intressant att börja rota i en fråga som kontanter, för man kommer snabbt i kontakt med alla grupper som ”stängts ute”. Kvinnor som flytt från kontrollerande, våldsamma män, handikappade med god man, gamla som har svårt med tekniken, och andra som inte ses som lönsamma att bry sig om, berättar Björn Eriksson.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 10 december, 2025

Musk närmar sig svenska högerextremister: ”Politisk agenda”

Elon Musk (t.v.) och William Hahne (t.h.). Foto: Hanna Franzén/TT / Alex Brandon/AP.

Efter att ha blandat sig i flera europeiska val verkar världens rikaste man nu rikta in sig på Sverige. Under de senaste veckorna har Elon Musk interagerat med flera kända högeraktivister på den egna plattformen X. Och enligt forskaren Carl Heath är Sverige inte rustat för en aktör som Elon Musk.

”Jag är tillbaka! Tack från botten av mitt hjärta till alla som hjälpte mig att få mitt konto tillbaka genom att dela mitt inlägg. Och ett speciellt tack till Elon Musk som personligen steg in och fick det att ske. Jag är verkligen tacksam.”

Så skriver den svenska högerextrema profilen Evelina Hahne, 30, på Musks plattform X. Detta efter att hennes make William Hahne, 33, fått spridning på ett inlägg där han uppmuntrade följare att hjälpa hustrun att få sitt konto tillbaka.

”Kollar på det”, skrev Musk i ett svar till William Hahne, som är tidigare vice partiledare i Alternativ för Sverige, där också hans fru stod på riksdagslistan i förra valet. Strax därefter ska kontot ha återställts.

Interaktionen mellan Elon Musk och det högerextrema paret Hahne är långt ifrån den första. Sammanlagt har Musk skrivit nio svar direkt till Evelina Hahne under året – varav fem under den senaste månaden. Evelina Hahne har drygt 100 000 följare, och är ett av de drygt 1 000 konton som mångmiljardären följer på plattformen. Musk själv har runt 229 miljoner följare.

”Om du kommer till Sverige och våldtar våra kvinnor borde du deporteras, oavsett om du är livsfarlig även för ditt hemland”, lyder ett av Evelina Hahnes inlägg från i november.

”Absolut” svarar mångmiljardären 45 minuter senare. ”Galet att det här ens är en fråga!”

Evelina Hahne har även skrivit ett inlägg riktat direkt till USA:s president, där hon uppmanar honom att ”skrida till handling” mot Sveriges Television, på grund av ett inslag hon menar är klippt på ett försåtligt sätt.

Motivationen verkar ideologisk snarare än ekonomisk – han har en tydlig politisk agenda.

”De har hänsynslöst smutskastat dig från dag ett, och styrs av vänsterextremister. Låt dem inte komma undan med detta.”

Inlägget följde på att Trump stämt brittiska BBC på motsvarande 11 miljarder svenska kronor.

Paret Hahne sitter båda i styrelsen för bolaget Nordic Empire AB, som omsatte 100 miljoner kronor förra året. Bolaget säljer bland annat plastsugrör, men har inte velat svara på vilka andra verksamheter man bedriver när Flamman tidigare frågat. Enligt uppgifter till Konsumentverket står man även bakom en webbutik för lampor, vars returadress listas som kinesiska Shenzhen, strax utanför Hongkong.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)