Kultur 25 augusti, 2018

En kritik av kritiken del 2

Varför fostras dagens elever till kritiskt tänkande? Vem kan bäst föra sig med rätt typ av kritik? Kan det ständiga påbudet om kritisk reflektion rentav kallas systembevarande? I en essä i två delar funderar Kristina Alstam över den position som det kritiska tänkandet fått i dag.

I förra veckas essä besökte vi mig och min son där vi satt lutade över hans hemläxa, som bestod i att kritiskt granska svensk demokrati. Vi följde sonens förvirring, men ännu mera min – vad var det som fordrades av honom, vilken slags kritik skulle han leverera och hur skulle det gå till med tanke på att han inte hade klart för sig hur ett demokratiskt samhälles principer ser ut?
Vi konstaterade att skolans krav på kritisk granskning springer ur det som kallas för elevorienterade undervisningsmetoder – idén att elever själva ska ta ansvar för sin inlärning – och vi såg hur detta perspektiv vunnit insteg såväl i grundskolan som inom akademin. Men varför? Varför är det så bra att vara kritisk så fort det bara går, helst innan man ens har ämneskunskaper att utgå ifrån?
Denna vecka ska vi titta närmare på vad kritik är i dag, (och vad den kanhända inte är), om kritiken egentligen är särdeles kritisk och vad kritikern kan användas till.

Att argumentera mot träningen av kritiskt reflekterande inom svenskt skolväsende kan verka som att skjuta sig själv i foten under pågående strid, särskilt för en vänstersinnad skribent som upplever sig argumentera i en allt mer bitande ideologisk snålblåst. Hur ska vi fostra ett uppväxande släkte till att klara åtminstone de rudimentära uppgifterna för att överleva i en värld som översvämmas av stigande havsnivåer, fake news och olika slags Donald Trumps som hetsar oss att slåss mot varandra i kampen om de knappa resurser som blir kvar efter att kapitalismens skattefrälse tagit ifrån oss allt vi ägde och hade? Måste vi inte vara kritiska om vi ska överleva?

Eller så är detta inte alls det grundantagande som skolans kritikfostran bygger på. Min misstanke är kort och gott att den kritik som efterfrågas i grundskolans inlämningsuppgifter, prov och redovisningar inte syftar till politisk handling men till attityd, och att detsamma kan sägas om universitetets krav på kritisk reflektion bland studenterna. För att illustrera vad jag menar ska vi göra några korta nedslag i två samtidsfenomen som kunde rubriceras kritiska. Vi ska diskutera vilken slags kritik de egentligen levererar, innan vi fortsätter med en reflektion kring hur vi skulle kunna förstå den påbjudna kritiska positionen inom svenskt utbildningsväsende.

Vi börjar i en vid ett snabbt påseende klassisk konflikt, den som handlade om Hamnarbetarförbundet i Göteborg och deras krav att få förhandla för sina medlemmar och arbetsköparen APM terminals vägran att godta en sådan förhandling. Om man räknar från juni 2017 och ett år bakåt i tiden hade Hamnfyran strejkat i sammantaget 37 timmar och arbetsgivarna genomfört lockouter under 420 timmar. Det betyder, som Laila Vianden i ETC (22/6, 2017) konstaterar, att Hamnfyrans strejker ägde rum under 8 procent av konflikttiden och APM terminals lockouter under 92 procent av tiden. Ändå har vi lämnats med bilden av att det är Hamnarbetarförbundets hantering av konflikten som banat väg för utredningen om hårdare strejklagstiftning.

 

 

STOCKHOLM 20180503 Journaliset utanför Börshuset på Stortorget där Svenska Akademien har sitt sammanträde på torsdagen. Foto Fredrik Sandberg / TT kod 10080

Nära 700 akademiker skrev på upproret mot
Svenska Akademien. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Ytterligare en konfliktsituation som de flesta av oss förmodligen minns åtminstone delar av, är debaclet inom Svenska Akademin. Här finns ett i stort sett oändligt antal ingångar till olika sorters konflikter – rättsliga såväl som etiska och politiska. Under efterdyningarna av stridigheterna publicerade Dagens Nyheter ett forskarupprop som krävde att Akademien skulle följa riktlinjer för rättssäkerhet, ha tidsbegränsade mandat och klara jävsregler när priser, bostäder, anslag och dylikt utdelades. Man önskade leverera en markering i syfte att värna humanvetenskapliga och forskningsetiska värden; ett nog så viktigt inlägg i dessa tider.

Om vi tänker oss att Hamarbetarförbundets 37 timmar av strejkande var en kritik mot att inte få företräda sina medlemmar och att forskarna i DN levererade kritik av Svenska Akademiens funktionssätt, är det då samma slags kritik? Nej, det är det inte nödvändigtvis. Forskaruppropet kan beskrivas som en åsikt, ett krav eller en invändning mot det rådande, som inte åtföljs av handling; Hamarbetarförbundets agerande kan också förstås som en invändning mot det som är, fast beledsagad av en handling i avsikt att åstadkomma en förändring av det rådande.

När dagens grundskoleelever och universitetsstudenter ska utöva kritik är det inte i första hand för att förändra den rådande samhällsordningen, utan snarare för att bevara den

Så, vilken typ av kritik är det som grundskoleelever och studenter ska tränas till? Jag skulle argumentera för att det är den typ som forskaruppropet är ett exempel på men däremot inte den typ som Hamnarbetarförbundet levererade. När dagens grundskoleelever och universitetsstudenter ska utöva kritik är det inte i första hand för att förändra den rådande samhällsordningen, utan snarare för att bevara den.

Att strejka – även om det är under så kort tid som 37 timmar – är utöver att utgöra kritik också en motståndshandling. Den säger ungefärligen att vi inte går med på de villkor som nu råder och vi sätter verksam kraft bakom vår kritik av det rådande; vi utdelar ett slag mot villkor som förtrycker oss. Vi går rent av samman i en organisation som vi själva skapar åt oss, där vi sätter gemensam kraft bakom våra krav. Att skriva en debattartikel kan väcka allmänheten ur en slummer, mana till handling, analysera en allvarlig situation eller förklara ett politiskt skeende. Det upprop som 700 svenska akademiker formulerade i Dagens Nyheter var välgörande, eftersom det är av vikt att bevaka Svenska Akademiens funktionssätt i en svensk litterär infrastruktur. Emellertid är Akademiens inflytande över forskning ytterst liten vid en jämförelse med institutioner som de undertecknande forskarna har ett närmare förhållande till – Sveriges högskolor och universitet. Det föreligger avsevärda skillnader mellan svenska universitet och Svenska Akademien. Ett exempel på en sådan skillnad är att de förra är de institutioner som är forskarnas arbetsplats, en arbetsplats som i snitt beslår dem på 20 timmars obetald övertid per vecka, enligt Högskoleverkets tidsstudie Frihetens pris – ett gränslöst arbete, publicerad 2008. De undertecknande forskarna torde ha ytterligare en relation som är långt viktigare för dem än deras eventuella förbindelse med Akademien: den till de forskningsråd som finansierar forskning. Makten hos råden som finansierar forskning inom humaniora och samhällsvetenskap och vikten av hur de anslag som beslutas av regeringen fördelas mellan olika ämnen har en betydelse för humanvetenskapliga värden som vida överstiger Svenska Akademiens. Kring fenomen som obetalt övertidsarbete och lynnig medelstilldelning formuleras dock ingen eller liten kritik som får 700 forskare att skriva på upprop.

Här är det kanske viktigt att fundera över om viss kritik då per definition ska ses som bättre än annan. Är det bättre att strejka än att skriva en debattinlaga? Kan man strejka bort alla orättvisor? Så är det förstås inte. Akademin visade som exempel på sina håll självkritik under #MeToo-uppropen och problematiken med sexuella trakasserier kan inte med säkerhet strejkas bort. Vi behöver alltså inte dra slutsatsen att upprop eller debattartiklar är dåliga, men det är skillnad på debattartiklar och strejk och jag tror att det är den förra typen av invändning som skolans och universitetsväsendets kritikfostran syftar till att uppmuntra.

Varför då påstå att den typ av kritik (den som åtföljs av kritisk handling) som Hamnarbetarnas kortvariga strejk visar prov på inte är vad som avses med grundskolans och universitetens kritikfostran, medan forskarnas upprop möjligen är det? Om man vill uttrycka sig en smula vasst skulle man kunna säga att uppropet i Dagens Nyheter närmast ofrivilligt blir en del av ett slags manifestationssamhälle där det framstår som viktigare att torgföra en åsikt än att lägga tyngd bakom orden (märk väl att strejker bland svenska universitetslärare och forskare är så sällsynta att de möjligen borde bli föremål för en egen studie om de mot förmodan skulle äga rum). En strejk å sin sida är inte bara kritik utan något mer än kritik – en motståndshandling mot det som är. Strejken, eller motståndshandlingen, är en praktisk konsekvens av kritiken.

Vi är fria att vara hur kritiska vi vill, vi till och med uppmanas att formulera kritik, och VIPS blir vår kritik systembevarande

Men varför argumentera för att den kritiska attityden bevarar det rådande: att det är en sådan attityd som efterfrågas, snarare än kritisk handling, det vill säga motstånd?
Det pågår, tror jag, inte för lite kritiskt tänkande inom svenska universitets väggar, och det kan sägas gälla både för anställda och åtminstone i huvudsak för studenter. Men att delta i manifestationssamhället är en i stort sett ofarlig aktivitet. Genom att uppmuntra och framfostra en kritisk hållning i klassrum, på seminarier, i råd eller kommittéer, har man samtidigt vunnit konsensus för det rådande. Vi är fria att vara hur kritiska vi vill, vi till och med uppmanas att formulera kritik, och vips blir vår kritik systembevarande. Vi deltar i skådespelet och så länge vi deltar bara med ord gör vi ingen skada. I stället blir vi deltagare i ett slags pågående reklamfilm för det som är. Den kritiska attityden legitimerar på detta sätt det rådande och det är därför den efterfrågas, snarare än kritisk handling, det vill säga motstånd, protest eller uppror. För genom att legitimera det rådande bevaras det rådande, helt i enlighet med principen if it ain’t broke, don’t fix it. Den dagen vi gör som Hamnarbetarförbundet och lägger ned arbetet, återstår att se vilka reaktioner vi möter.

Frågan skulle alltså kunna omformuleras. I stället för att fråga vad kritik är för något, kan vi prova att fråga vad det i dag betyder att vara kritisk och om kritik per definition är av godo? Eftersom essän började i skolans och elevernas värld, vänder vi oss till den franske sociologen Pierre Bourdieu, vars forskargärning i hög grad ägnats åt skolans domäner. Bourdieu talar om skolan som en lingvistisk marknad. Det betyder att elever och studenter inte lär in nya språkliga koder (eller bär med sig språkliga koder hemifrån in i skolan) utan att samtidigt lära sig villkoren för hur koderna kommer att tas emot. Att lära sig en språklig kod är att lära sig hur koden kommer att vara lönande i den ena eller andra situationen. Skolsituationen är därmed, argumenterar Bourdieu, en lingvistisk situation. Konkret exempel: bortsett från att det kan vara bra för dig att lära dig att benämna skillnaden på kön och genus (om din lärare fortfarande använder sig av uppdelningen), eller att förstå cis-begreppet, kan det vara av vikt att klara av att ledigt och lätt baka in terminologin i ditt dagliga tal för att imponera på samme lärare.

20180308 - Slutbetyg från gymnasiet 2017 Foto: Anders Wiklund / TT / kod 10040

För eleven finns bara en typ av pris på skolmarknaden och det priset är betyget. Foto: Anders Wiklund/TT.

 

I termer av kravet på kritisk reflektion, vad betyder det? Det betyder flera saker. En uppenbar risk med kravet på kritisk diskussion är att förortens barn inte kommer att klara att leverera den efterfrågade ”kritiken”, medan medelklassens ungar i stället inhöstar det som Bourdieu kallar för distinktionsvinster (att utmärka sig, särskilja sig på ett positivt och socialt belönande sätt), eftersom deras föräldrar kan överföra det kulturella kapital som krävs för att begripa att ”kritik” inte ska förstås som handling, utan som attityd. Eller i klartext: ju mer du klarar att låta som din lärare låter, eller skriva i samma anda som din lärare skriver, desto större chans att hen tycker att du är begåvad eller intressant. Alla kulturella praktiker klassificerar till en alldeles bestämd plats i det sociala rummet, menar Bourdieu, och alla ord i vardagsspråket är vapen och insatser i kampen för distinktion. Skolsituationen är alltså med Bourdieus ord en lingvistisk situation, och vad mera är; den är en lingvistisk situation som utövar en fruktansvärd censur. Kravet på kritisk diskussion är, menar jag, en sådan censur.

Så länge kritiken är kopplad till betyget; just så länge är den dömd att bli uddlös och inställsam. Den blir en klädsam pose, en ögontjänande aktivitet

Hur kan det komma sig? Hur kan något som implicerar fritt tänkande och ifrågasättande benämnas censur? Det är egentligen inte så konstigt. Utbildningsväsendet lär oss alltså att tala och förstå det pris som vårt tal kommer att generera. För eleven finns bara en typ av pris på skolmarknaden och det priset är betyget. På dagens skolmarknad renderar en väl utförd kritisk diskussion ett bra betyg, om man ser till bedömningskriterierna. Därmed är vi framme vid poängen. Så länge kritiken är kopplad till betyget; just så länge är den dömd att bli uddlös och inställsam. Den blir en klädsam pose, en ögontjänande aktivitet i avsikt att producera ett bra betyg och i allra värsta fall tvingande, medan den kritik som pågår exempelvis i Hamnarbetarförbundets kamp för att få företräda sina medlemmar avfärdas som ansvarslös.

Är det alltså per definition bra att vara kritisk? Nja, kanske inte. Åtminstone är kritik inte alltid ett tecken på ett öppet demokratiskt samhälle där alla ges chansen att uttala sig – och att bli hörda. Den verkliga motståndshandlingen för en elev eller en student skulle då kunna bli att vägra kritiken och i stället kräva sakkunskaper av skolan. Att kräva rätten till det som Mats Ekholm, professor i pedagogik i Karlstad, avfärdar som ”vetskap”: var rinner Volga ut, hur många ägg lägger sädesärlan och vad utgör lejonparten av Angolas exportinkomster?* Eller för att återgå till hamnarbetarna: för att kunna se igenom den diskurs som stipulerade att vi behövde en förändring av strejkrätten eftersom Hamnarbetarförbundet uppträtt oregerligt, är det av vikt att äga ”vetskapen” att dessa bara strejkade 37 timmar. En sådan vetskap skulle kunna sättas upp mot Ylva Johanssons bekymrade omsorger om den svenska modellen. En sådan vetskap i kollision med offentlig diskurs skulle kunna göra oss arga, rosenrasande rent av. Vetskapen ger en kritisk position som i sin tur öppnar för en motståndshandling. Men med all säkerhet är det inte detta skolans kritikvurmande åsyftar. Och att ställa ett sådant krav på skolan är förstås inget jag begär av sonen därhemma. Då skulle han ju kunna riskera sitt betyg.

*För den nyfikne – Volga har sitt utlopp i Kaspiska havet, en sädesärla lägger i snitt 5-6 ägg och Angolas export utgörs huvudsakligen av råolja.

Referenser:
Bourdieu, Pierre (1984/1991). Vad tala betyder. I Kultur och Kritik. Göteborg: Daidalos.
Regeringskansliet, Arbetsmarknadsdepartementet: ”Översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden” Kommittédirektiv ID-nummer: Dir. 2017:70 https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2017/06/dir-201770/

 

Läs första delen här.

 

_____________________________________

Prova Flamman gratis!

Just nu kan du få prova Flamman gratis i en månad. Följ länken för mer information.

Nyheter 28 april, 2025

Flamman firar historisk upplaga på Sturehof

Kulturredaktör Paulina Sokolow, nyhetsredaktör Jacob Lundberg, chefredaktör Leonidas Aretakis och reporter Liz Fällman.

Efter en rekordartad tillväxt firar Flamman en efterlängtad milstolpe på jämngamla Östermalmskrogen Sturehof. ”Vår främsta uppgift är att granska överklassen, så varför inte göra det på nära håll”, säger chefredaktör Leonidas Aretakis.

Den socialistiska veckotidningen Flamman växer som aldrig förr.

Från att i decennier ha skvalpat runt två till tre tusen prenumeranter har tidningen skapat kvartalsrapporter som skulle göra Elon Musk avundsjuk.

Sedan första numret 2023 har man växt från under 3 000 till över 5 000 prenumeranter.

– Det gläder mig att vår satsning på orädd, rolig och fritänkande journalistik betalar sig. Det här är en laginsats – vi har kul ihop på redaktionen, och det märks på resultatet, säger Leonidas Aretakis.

Flamman har vuxit till en publicistisk storspelare: citerad i riksmedier, närvarande i centrala debattpaneler och med eko långt utanför Sveriges gränser.

Satirtävlingen i januari 2023 uppmärksammades i bland annat Le Monde och Süddeutsche Zeitung, och utlöste attacker i Erdogans närstående tidning Sabah. Tävlingen ledde också till att Flammans chefredaktör tilldelades yttrandefrihetspriset till Lars Vilks minne.

– Folk kastar sig över allt från våra gräv till våra essäer. Vi har en blandning av material som vi är ensamma om, och dessutom en egen ton, säger nyhetsredaktör Jacob Lundberg.

Med den nya tv-satsningen Grillen, och profilerade poddar som Forum, Apans anatomi och Kalam suedi har man dessutom etablerat sig som ett bredare mediehus, som nu dessutom fylls på med Sveriges mest inflytelserika litteraturpodd Gästabudet.

Tidningens nyskapande omslag tas ofta fram i samarbete med samtida konstnärer.

– Det märks att folk verkligen vill skriva hos oss, och säg en annan svensk veckotidning som är så här snygg? säger kulturredaktör Paulina Sokolow.

Flamman har levt många liv sedan starten som socialdemokratisk rösträttstidning i Malmfälten 1904–1906: från VPK-tidning efter partisplittringen 1917, via hårdkommunistisk utbrytare med APK 1977, till dagens oberoende socialistiska röst sedan 1991.

I dag förenar tidningen en självständig utrikeslinje – med enhälligt stöd för Ukraina, skarp kritik mot Israels brutala krigföring och ett lika starkt motstånd mot antisemitism – med en konsekvent solidaritet med arbetande människor.

– Vi struntar helt i vem vi gör förbannad. Våra läsare förväntar sig självständiga ställningstaganden och oväntade ingångar, och vår enda lojalitet är med dem, säger Leonidas Aretakis.

Att spränga 5 000-vallen – en siffra Flamman inte sett sedan 1970-talet – är en historisk händelse. Den firas nu på klassiska Sturehof, grundat 1905, kvällen innan första maj.

– Vår främsta uppgift är att granska överklassen, så varför inte göra det på nära håll.

Krönika 26 april, 2025

Tiktok är en av de främsta nyhetskällorna för unga. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

För två veckor sedan skaffade jag Tiktok. I början hatade jag varje sekund av det. Min relation till selfiekameran har annars varit att rygga tillbaka i förskräckelse efter att ha råkat slå på den av misstag. Men jag vill inte vara aktiv på X längre och Bluesky är sin egen lilla filterbubbla – så nu är det selfievideo som gäller.

När högern vann det svenska valet 2022 pratade många efteråt om deras framgångar bland unga väljare. I skolvalet fick Sverigedemokraterna 20,8 procent, medan Moderaterna lockade mer än var fjärde ungdom.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 26 april, 2025

Den verkliga terrorn är klimatpolitiken

En polisbil utanför Vasamuseet efter att Återställ våtmarker genomfört sin aktion. Foto: Anders Wiklund / TT.

Sverigedemokraterna föreslår att klimataktioner ska klassas som terrordåd. Men om något kommer att skapa storskalig chock är det en tregradig uppvärmning av jorden.

”Att kliva ombord på Vasa kan utsätta henne för skador som inte kan repareras”, skrev Vasamuseet i ett tårkramande inlägg i sociala medier härom veckan, sedan två medlemmar från Återställ våtmarker klättrat upp på skeppet för att protestera mot torvbrytning.

”Hennes trä är oerhört skört – varje steg, varje beröring riskerar att göra oåterkallelig skada. Hon är inte byggd för att bära oss längre.”

Jag vet inte om det var medvetet, men visst låter det som att de pratar om vår planet under kapitalismen? Ett prestigeprojekt fullproppat med sin tids främsta teknik, men som ändå sjunker på jungfrufärden under vikten av sin egen last.

Museets chef Jenny Lind låter närmast traumatiserad: ”Vi mår bra och har hanterat det här nu. Jag är lättad att vi inte kan se några skador och att ingen gjorde sig illa.”

Nu vill jag inte försvara varje enskild museiaktion. Jag förvånas av hur Mona Lisa kan behålla sitt milda leende med tanke på hur många färgpytsar hon har fått i ansiktet, så det börjar bli dags att komma på nya hyss.

Samtidigt är det intressant att vi hugger ned regnskogarna, eldar fossilbränslen som om vi försökte tina upp mammutarna igen, och skapar hela plastkontinenter i Stilla Havet – men Gud förbjude om en klimataktivist trampar på en murken träplanka.

Nu räknas lyckligtvis inte Vasaskeppet som kritisk infrastruktur, men enligt ett nytt SD-förslag ska sådan klimataktivism klassas som terrorbrott, som kan leda till fängelse på fyra till åtta år.

Detta bara en månad efter att Klimatpolitiska rådet sågat regeringen för andra året i rad, för en ”unik ökning” av fossilutsläppen under 2024. För att inte tala om FN:s miljöprograms (UNEP) gastkramande prognos om en uppvärmning på 2,9 grader till århundradets slut. Men medan FN:s generalsekreterare Antonio Guterres under en presskonferens om klimatet den 23 april uppmanar till ”full fart framåt”, gasar klimatminister Romina Pourmokhtari i stället rakt bakåt – medan tanklocket rinner över av raffinerad olja.

Sverigedemokraterna levererar bara det logiska slutsteget: att definiera alla som protesterar som terrorister. Vad annars ska de göra?

Så här ser högerns strategi ut över hela världen, inte minst i USA som har en lång historia av att terrorstämpla aktivism. Under Operation moteld (***Operation backfire***) vid 00-talets mitt utreddes organisationerna Animal liberation front och Earth liberation front som terrorister av FBI, som kallade de senare för landets ”största inhemska terrorhot”, vilket ledde till ett tjugotal åtal för ”ekoterrorism”. För tre år sedan dömdes dessutom 32-åriga klimataktivisten Jessica Reznicek till sex års fängelse för att ha skadat den underjordiska oljeledningen Dakota Access Pipeline, en dom som enligt federala åklaragare ska avskräcka från ”inhemsk terrorism”.

Men att placera sprejfärg på ett flygplan, ungdomar som väller in på en SEB-stämma, eller en nedsmetad renässanstavla i samma kategori som lastbilsdådet på Drottninggatan är barockt. Terror antyder att rädsla sprids i befolkningen – vilket inte minst lär ske under tilltagande extremväder.

Justitieminister Gunnar Strömmer har ännu inte kommenterat Sverigedemokraternas utspel, men Moderaterna har själva föreslagit att skärpa minimistraffet för sabotage från 14 dagar till 12 månaders fängelse, just för att komma åt klimataktivism.

I stället för att rädda farkosten straffar man ut dem som varnar. Tankarna leds återigen till Vasaskeppet, vars höga tyngdpunkt oroade den ansvariga kaptenen, Söfring Hansson. För att testa stabiliteten lät han därför 30 man springa fram och tillbaka över däcket, som krängde så mycket att testet avbröts. Resultatet rapporterades uppåt men hindrade inte det fortsatta byggandet.

Den gången var det ett krigsskepp. Nu är det hela samhället. Vi har gjort testerna, och ser att det lutar. Men i dag skulle kaptenen inte bara ignoreras. Han skulle gripas, åtalas – och kanske dömas till fängelse.

Kultur 26 april, 2025

Kyrkan, skogen, knarket eller Jung

Kyrkvaktmästaren Laura är huvudperson i Nanna Olasdotter Hallbergs roman. Foto: Arvida Byström.

Nanna Olasdotter Hallbergs debut letar hela tiden efter sätt att hålla samman en värld i kaos – och lyckas.

Vem finns det kvar att tro på i en värld som har gjort upp med allt? Det nyliberala subjektet har under 40 år bara handlat rationellt i förhållande till sitt eget varumärke. Alla gemensamma värderingar är omöjliga, all solidaritet ouppnåelig, all andlighet som bortblåst – världen är avförtrollad och solitär. I Syndernas förlåtelse söker Nanna Olasdotter Hallberg efter vad som händer när det gemensamma slits itu. Här står Storkyrkan i Gamla stan som skådeplats för andlighetens, manlighetens och det delades gemensamma kris.

Nanna Olasdotter Hallberg är journalist, dramatiker och kanske mest känd som radioröst i P3. Först bekant blev hon 2018 med samtidssatiren Punani_99. En radioteater om Södra Latin-eleven ”Nanna”, och om Stockholms kulturbarns postpolitiska nihilism. Provocerande och hyllad. Sedan dess är Nanna Olasdotter Hallberg en bekant stämma från såväl Morgonpasset som P3 Klubben, och under våren har dessutom hennes tolkning av Shakespeares drama Stormen gått i Sveriges Radio. Nu debuterar hon till råga på allt som romanförfattare med en historia som vill så mycket att den ibland svämmar över, men som hela tiden letar efter sätt att hålla samman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 25 april, 2025

Den antifascistiska manifestationen fyllde torget utanför teater Moment i Gubbängen för ett år sedan. Foto: Oscar Olsson/TT.

Ett år efter attacken mot teatern i Gubbängen bjöd vänstern återigen in till samling. Samtidigt fortsätter den högerextrema mobiliseringen i södra Stockholm.

Så fyllde bulldoften teaterlokalen igen. Men denna gång utan att blandas med rökfacklor och sprejfärg. 

Ett år har gått sedan en grupp högerextremister gick till attack mot det antirasistiska möte i Gubbängen som arrangerades av de lokala avdelningarna av Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Då blev jag och flera andra misshandlade. De välte bord, sprejade ner besökarna och drog i gång en fackla som fyllde lokalen med röd rök. Kaffekoppar och muffins åkte i marken. Allt medan de filmade. Visuellt iscensatt.

Nu återvände vi. Och det kändes som en upprättelse.

Där var Lars som hade fått ansiktet färgat med röd överfallssprej. Den gotländska pensionären som ryckte bort nazisten som sparkade på mig när jag fallit till marken av alla slag. Konstnären som fick andnöd och skickades till sjukhus med ambulans. Alla kom tillbaka till teatern. Medelåldern nu som då var hög. Vi skulle fortsätta det möte som avbröts förra året, med föredrag och panelsamtal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 25 april, 2025

Bakom tullkaoset vilar samma gamla roffaranda

Traditionella dansare välkomnar den amerikanska vicepresidenten JD Vance under statsbesöket i New Delhi den 21 april. Foto: Kenny Holston/Pool/AFP/TT.

När CIA-skurken i spionrullen säger att framtidens människor hellre vill ha trygghet än demokrati så låter det kusligt bekant. Det som förr var filmparanoia har i dag blommat ut till en maktpolitisk klimatdystopi.

Tre dagar för Condor är en klassisk spionrulle från 1975. Den utspelar sig i ett svunnet New York: oemotståndligt ruffigt, med judiska smörgåshak där man slänger käft med knegare i blåställ, blänkande nybyggda tvillingtorn, gatubrunnar ångande i kylan – och mystiska mördare i moderiktig trenchcoat.

Mördaren spelas av en charmant Max von Sydow. Huvudrollen av en ung Robert Redford, i filmen en fredlig bokmal i pilotbrillor och jeans, anställd på ett obemärkt litterärt institut som är en fasad för CIA, där han läser nyutgivna deckare på jakt efter mönster och tillvägagångssätt som skulle kunna avslöja något om myndigheten. (Ja, det där är aningen luddigt.)

Ond bråd död vidtar, spåren går tillbaka till CIA:s högkvarter Langley där skurken visar sig vara spionchefen Higgins som verkar hemlighålla en plan för att invadera Mellanöstern. Under uppgörelsescenen på slutet frågar ”Condor” varför, och menar att en sådan handling borde vara föremål för demokratiskt beslutsfattande. Higgins svarar, med ett hånleende och en menande gest mot de förbipasserande människorna: ”Om 10–15 år, när folk börjar frysa, när folk som aldrig känt hunger börjar hungra, då vill de inte ha demokrati. Då vill de att vi levererar.”

Jag hajar till vid repliken. Den känns så samtida. Jag tycker mig ha hört den, eller anat den, så många gånger. Övertygelsen att vi närmar oss vällevnadens bortre parentes driver såväl klimataktivismen som högerradikalismen (inga jämförelser i övrigt). Att den uttalas med en sådan livstrött självklarhet i en film från 1975 får mig att känna mig lite löjlig.

Det krävs inte så mycket eftertanke och bara en kvart på Wikipedia för att inse att filmen, givetvis, reflekterar sin samtid. Intrigen lutar sig tungt mot oljekrisen 1973.

Om 10–15 år, när folk börjar frysa, när folk som aldrig känt hunger börjar hungra, då vill de inte ha demokrati. Då vill de att vi levererar.

Men också, tänker jag, mot den omtalade och fortfarande stekheta rapporten Limits to growth, författad av en grupp forskare vid MIT och beställd av Romklubben, som kom året innan. I allt väsentligt är den en global framtidsprojektion baserad på empiriska data och antagandet om ändliga resurser. Den förutsade en brant nedgång i såväl livsmedelsproduktion, industriell produktion och befolkningsantal kring 2045, om inga variabler förändras betydligt.

År 2020 gjordes en uppdatering av modellen med det alarmerande resultatet att utvecklingen sedan 1972 mest liknar den projektion som kallas ”Business as usual” och som tycks leda till någon form av implosion om bara ett par decennier.

Filmskurken Higgins måste ha närläst Limits to growth. Donald Trump har, får man anta, inte gjort det. Och ändå: om du försöker dra streck mellan prickarna i Trumpadministrationens agerande och se vilken figur som framträder är det rapportens fallande kurvor som avslöjar sig.

Och inte bara det, också en medvetenhet över klimatförändringarna – just de som stora delar av administrationen officiellt förnekar – är klart skönjbar. Bortom administrationens snöda revanschism, opinionsmanipulation och fyrverkeriet av politiska chockeffekter finns en linje som kan sammanfattas i tre punkter.

Läs mer

Först tvinga världen att köpa amerikansk gas, olja och kol för att rädda den egna fossilekonomin (genom tullhot). Sedan inhämta och bunkra de ändliga, sällsynta råvaruresurserna på jordklotet (mineralavtalet med Ukraina). Och till sist förflytta tyngdpunkten norrut och bort från hettan (Grönland, Kanada).

Det behöver sägas – även om många beståndsdelar i trumpismens kulturkrig tillhör kategorin politisk chockeffekt och avledningsmanöver, så gör inte rasismen det. Flirtandet med vit makt-kretsar har faktiskt en funktion: att avhumanisera jordens fördömda är nödvändigt för att uppnå bred acceptans för ohejdad råvaruimperialism. Det förstod kung Leopold av Belgien, och det förstår Trumpadministrationen.

Rörelsen 25 april, 2025

Den judiska vänstern är varken förklädda sionister eller falska judar

Judiskt upprop manifesterar i Stockholm i juni 2024. Foto: Anders Wiklund/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Den 16 november 2023 publicerades ett upprop i Göteborgs-Posten, ”Våra judiska värderingar oförenliga med Israels orättfärdiga brutalitet”. 59 judar krävde att den svenska regeringen fördömer folkmordet i Gaza och ställer sig bakom kraven på eldupphör. Som en av initiativtagarna till texten startade jag med två andra instagramkontot @judisktupprop, där jag varit administratör fram till nu. Syftet var att öka spridningen av uppropet och att synliggöra judiska israelkritiska röster i Sverige.

Kontot har också fått likasinnade judar att hitta varandra. Det är fint. Vi har gått från isolering till brokig gemenskap som firar högtider, demonstrerar, bråkar och organiserar tillsammans.

Behovet av fler judiska sammanhang i Sverige är stort. Hos församlingarna står värnandet om förbundenheten med Israel inskrivet i stadgarna, en hållning som många av oss inte känner sig hemma i.

Jag är glad att @judisktupprop inte bara gett mig nya vänner och kunskaper men ett judiskt sammanhang att existera i. Utan det hade jag inte längre haft något sådant i Sverige.

Efter snart ett och ett halvt år sedan starten skulle jag vilja reflektera över responsen vi fått på vår hållning mot Israels folkmord på palestinier. Från såväl höger som vänster.

”Vänsterjudar är förklädda sionister”

Så länge vi kritiserar högerjudar och är synliga i propalestinska sammanhang tycks vi bryta mot fördomen om att alla judar är sionister. Vi blir godkända som allierade. Jag menar att det är en förrädisk position där våra kamrater utgår ifrån att judar är opålitliga tills motsatsen bevisats. När vi uppmärksammar antisemitism i dessa sammanhang ser samma personer som nyss hyllade oss sina fördomarna bekräftade: vänsterjudar går inte att lita på, de är bara förklädda sionister.

”Judar är överkänsliga och överdriver antisemitismen”

Inom vänstern är det en etablerad kunskap att diskriminering av minoriteter förekommer trots att majoritetssvenskar ”aldrig har sett den”. Den insikten verkar inte gälla oss. Påtalad antisemitism viftas bort för att högern missriktat kallar israelkritik för antisemitism. Sådant skapar en ond spiral av misstänksamhet som försvagar rörelsen för ett fritt Palestina.

”Antisionism och Israelkritik är förklädd antisemitism”

Antisionism är inte antisemitism. Ändå förekommer antisemitism i alla delar av samhället. En del antisemiter har lärt sig säga sionist i stället för jude. Det låter bättre, passerar i fler rum. Men lika illa som det är att ifrågasätta förekomsten av antisemitism är det att likställa israelkritik och antisionism med antisemitism. Det är också historielöst. Allmänna judiska arbetarförbundet (Bund) menade redan på 40-talet att proklamerandet av Israel skulle gynna terror, hemmagjord judisk fascism, nationalism och reaktionära strömningar.

”Ni är inte riktiga judar”

En återkommande respons från högerjudar är att vi som protesterar mot folkmord och ockupation är falska judar. Det är smärtsamt att se hur majoriteten i en minoritet anammar normsamhällets förtryckande funktioner och ytterhögerns syn på svenskhet där ”avvikande” grenar ska klippas av.

”Ni är alibijudar”

Föreställningen att vi som protesterar gör det för att ställa oss in hos vänstern kommer från människor som själva gör sig till språkrör för en regering som försvarar sig mot anklagelser om folkmord, etnisk rensning och apartheid.

Läs mer

Behovet av fler judiska rum är lika stort som motståndet mot dem. Högern utmålar i princip all israelkritik som antisemitism. Det är allvarligt av två anledningar: begreppet urvattnas och judar likställs felaktigt med Israel. Att delar av vänstern ser uppmärksammandet av antisemitism som ett stöd för Israel är lika allvarligt. Det inte bara alienerar judar – det försvagar också analysen av den högerextrema, vilt rusande samhällsutveckling vi befinner oss i.

Kultur 24 april, 2025

Ge mig en trosa med puls

Foto: Khvost/adobe stock.

Konsten att skapa bra underkläder har gått förlorad. Modeskribenten Alice Aveshagen dissekerar samtidens intima estetik – och hittar konservatismen i grenen.

Jag bor i London. Det är nödvändigt att nämna, om vi ska tala om det här med någon sorts precision. Det här är inte Oskarshamn. Inte ens Oslo. Det är, åtminstone enligt alla officiella narrativ, en av världens modehuvudstäder. Så varför känns det som att underklädesutbudet är kuraterat av en krisberedskapsgrupp snarare än av någon med en relation till hud?

Jag gav mig ut för att köpa något vackert. Något tunt, kanske till och med opraktiskt. Men framför allt: något som signalerade ett estetiskt ställningstagande. På Selfridges, där jag hade tänkt botanisera bland underplagg som får en att rodna eller tänka (helst båda), stod jag i stället framför hyllmeter av textil kompromiss. En expedit log vänligt och frågade om jag sökte ”något specifikt”, och jag hörde mig själv svara: ”Något med puls.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 24 april, 2025

Derek Guy: ”Folk förväxlar god smak med att se rik ut”

Derek Guy recenserar Elon Musks och Jimmie Åkessons klädstil. Foto: Alex Brandon/AP, Christine Olsson/TT.

Han har blivit en nätkändis för sina folkbildande dissar av den nya högerns klädsmak. Själv menar Derek Guy att bara vill lära sina följare att klä sig bättre. Flamman frågar ut internets främsta modekritiker om Bernie Sanders stil, shorts på stan – och Jimmie Åkessons val av strumpor.

I högstadiet gick det rykten om en kille i min klass, som köpt ett par jeans från Cheap Monday. Vissa sade att han brukade bada med sina jeans för att få dem extra tajta. Enligt en annan sägen behövde han tillbringa en halvtimme varje kväll med att ta av sig brallorna.

Men det obligatoriska hånflinet som vanligtvis följer rykten kändes påtvingat. Anledningen: alla tyckte egentligen att det var jättecoolt. Även jag, som i 15 år fortsatte köpa byxor som var lite för små.

Men jag kan inte göra det längre. Anledningen är mannen på skärmen framför mig: Derek Guy. Han är en blandning av modekritiker, folkbildare och nättroll, och har vigt sitt liv åt en hänsynslös kritik av allt existerande herrmode. Men en särskild plats har han reserverat för högerpolitiker.

På X, tidigare Twitter, har kanadensaren 1,3 miljoner följare – och på utmanaren Bluesky knappt en halv miljon. Han är känd under aliaset @dieworkwear – eller helt enkelt som the menswear guy – herrmodesnubben.

– Det har varit två märkliga år, säger han på länk från San Francisco.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 23 april, 2025

Förening vill köpa fängelse: ”Började som en galen idé”

Matilda Regell, Sandra Qvarfordt, Nils Phillips och Britt Jürgensen sitter i styrelsen för föreningen Backa Kåken. Foto: Jacob Lundberg.

Den gamla anstalten i Kirseberg kommer sannolikt att säljas. Nu ser föreningen Backa kåken en möjlighet att förverkliga sin dröm om ett föreningsdrivet kvarter fyllt med kulturella, sociala och kreativa verksamheter.

– Det är en fin byggnad, men det är uppenbart att det varit ett fängelse, säger Sandra Qvarfordt, sekreterare i föreningen Backa kåken.

Vi står på trappen till den pampiga villa med grönt plåttak där direktören på Kirsebergsanstalten en gång brukade bo. Bakom skymtar det betydligt större hus där fångar satt fram till 2015.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr